אין לי אפשרות. לא בעולם המושגים שלי בכלל....
אם אתה משקיע רציני בתנב"א, ללא ספק כדאי להשיג את המהדורה הנ"ל.
בן מיכאל כתב:אם יש לך אפשרות לסרוק את המבוא, אודה לך מאד.
כרמי שלי כתב:בן מיכאל כתב:אם יש לך אפשרות לסרוק את המבוא, אודה לך מאד.
כשני שלישיו הינם בתוך 40 העמודים הראשונים, וניתנים לקריאה ע"ג האוצר.
בן מיכאל כתב:תגובה א: (נדמה לי שבתגובה אלי)
ולשאלה מי העתיק ממי, שים לב שהירושלמי מסיים כי הגאולה תהיה בקרני האיל=שופר, וכמובן שאין לכך קשר לדברי גמרא בתענית שם, אלא לדברי המדרש העוסקים בראש השנה.
אף הלשון 'מה כתיב בתריה' נראה כאיזכור דרך אגב של דרשה נוספת - וזה הקטע הבא שם במדרש.
נ. ב. שני קטעים אלו נמצאים אף בב"ר וגם שם מסתיים בעניין השופר, וזה ראיה שהויק"ר קדם אף לב"ר."
תגובה ב (בתגובה לרב בברכה המשולשת)
אתה ודאי צודק שכמעט לעולם לא ניתן לשלול את האופציה של עריכה מאוחרת בספר אף אם הוא קדום.
דוגמא אחת היא אף פעם לא ראיה, אבל יש לי עוד כמה כיוצא בה, וביניהם שהירושלמי מסיים לפיכך משה מזהיר את ישראל - לשון המופיעה רבות בויקרא רבה.
דעת נעימה כתב:יישר כח
1. טענה מעניינת, אם כי ניתן להציע שעדיין הדרשה תהיה בבראשית על סמך הכתוב "אחר נאחז בסבך בקרניו" ודרשו את תוספת הקרניים בפסוק.
2. אם מדרש מצטט את רב הונא או רבי סימון, ברור שבמקור הוא נאמר בזמן אותו אמורא. השאלה היא מתי הדרשות נלקטו לכדי ספר, ולכן הדיון עוסק בעריכה לעתים קרובות ולא רק בשאלה אם הובאו דרשות מאוחרות יותר.
בן מיכאל כתב:אני חוקר כעת מעט את תנא דבי אליהו ואת הדיעות השונות סביב זמנו ומקומו וכו'.
ראיתי כעת ראבי"ה שנראה ממנו כי יש לו מחלוקת עם ר"ת האם תנא דבי אליהו היא ברייתא, או ספר מאוחר מימי רב ענן.
(תשובות וביאורי סוגיות תתקסב) מה שפירש רבינו תם דגזירה דר' זירא דהחמירו וכו' (נדה סו ע"א) הייתה קדמונית, וראייתו מדשאלה אליהו בימי ליבונך מהו אצלך. פר"ת ולא שמיע ליה כלומר ... ותו דתנא דבי אליהו דשאל בימי ליבוניך מהו, שנה רב ענן כדאיתא בפרק שני דייני גזירות (קו ע"א) דמסיק התם דאיהו תנא סדר דבי אליהו רבה וסדר דבי אליהו זוטא. ואיפשר שהמעשה ששאלה אליהו היה לאחר גזירה ובימי רב ענן. ורב ענן תלמיד דרב הונא היה כדאיתא בכתובות (סט ע"א), ור' זירא תלמיד דר' יוחנן הוה. וכמה מעשים דמדרבנן תמצא בתנא דבי אליהו. ודוק ותשכח.
האם מישהו יודע היכן מקור דברי רבינו תם אלו? - חיפשתי רבות ולא מצאתי.
כמובן שאשמח לקבל כל חומר העוסק בתנא דבי אליהו. תודה רבה.
באמונתו כתב:בן מיכאל כתב:אני חוקר כעת מעט את תנא דבי אליהו ואת הדיעות השונות סביב זמנו ומקומו וכו'.
ראיתי כעת ראבי"ה שנראה ממנו כי יש לו מחלוקת עם ר"ת האם תנא דבי אליהו היא ברייתא, או ספר מאוחר מימי רב ענן.
(תשובות וביאורי סוגיות תתקסב) מה שפירש רבינו תם דגזירה דר' זירא דהחמירו וכו' (נדה סו ע"א) הייתה קדמונית, וראייתו מדשאלה אליהו בימי ליבונך מהו אצלך. פר"ת ולא שמיע ליה כלומר ... ותו דתנא דבי אליהו דשאל בימי ליבוניך מהו, שנה רב ענן כדאיתא בפרק שני דייני גזירות (קו ע"א) דמסיק התם דאיהו תנא סדר דבי אליהו רבה וסדר דבי אליהו זוטא. ואיפשר שהמעשה ששאלה אליהו היה לאחר גזירה ובימי רב ענן. ורב ענן תלמיד דרב הונא היה כדאיתא בכתובות (סט ע"א), ור' זירא תלמיד דר' יוחנן הוה. וכמה מעשים דמדרבנן תמצא בתנא דבי אליהו. ודוק ותשכח.
האם מישהו יודע היכן מקור דברי רבינו תם אלו? - חיפשתי רבות ולא מצאתי.
כמובן שאשמח לקבל כל חומר העוסק בתנא דבי אליהו. תודה רבה.
ב"על תרגום רס"ג לתורה" (נמצא באוצר), מצאנו דברים מעניינים בנוגע ל"תנא דבי אליהו", זמנו ועניינו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 211 אורחים