יושב ירושלים כתב:בתבונה כתב:יושב ירושלים כתב:דעת ריו"ח דבעינן מדאורייתא כוונת טהרה בטבילה, לא קשור לעניינו, שהרי מכוון הוא לטבול לשם טהרה, אלא שאינו מכוון לשם דבר פלוני, ודין זה לכו"ע אינו אלא מעלה שאינה נוהגת בחולין, ואם מחנה לויה כחולין גם ריו"ח יודה בנידו"ד.
1. למעשר לתרומה ולקודש לא די לשם טהרה, אלא בעינן כוונה למעשר או לתרומה או לקודש (כמבואר בחגיגה יח:)
ואם הר הבית לאו כחולין אז בעינן כוונה להיתר מחנה לוויה.
ואלא כוונתך שבטבילת נידה לריו"ח סגי בכוונה לשם טהרה, זאת מניין לך,
שלכאורה לא משמע כך בתלמוד (חולין לא.)
א"ל רבא לר"נ לרב דאמר טהורה לביתה ואסורה לאכול בתרומה עון כרת הותרה איסור מיתה מיבעיא
ואם גם לריו"ח בטבילה לשם טהרה בעלמא טהורה לביתה יקשה גם לריו"ח, בטבילה לשם טהרה שטהורה לביתה ואסורה לאכול בתרומה (שהרי אף טבל למעשר אסור בתרומה), עון כרת הותרה איסור מיתה מיבעיא?
וכן לכאורה משמע בפת"ש (יו"ד קצ"ח סקכ"ו).
א. יישר כח שביארת כוונתי בטוטו"ד.
ב. המקור לדעת ריו"ח דבעינן כוונה לטהרה מבואר בתלמוד שם [לא:] מדהוקש תכבוסת שניה לראשונה דבעינן דעת, ומנא לן לרבות כוונה לטהרה מסויימת?
ג. קושיית רבא לרב נחמן היא משום שלא ידע הסברא ד'בעלה חולין הוא' ולהבנה זו ייתכן שהבין שריו"ח פליג אהא גופא, וממילא אה"נ יצטרכו כונה לטהרה מסוימת כתרומה.
ד. יפה כתבת
'לכאורה משמע' מהפת"ש, וז"ל הפת"ש שם:
פתחי תשובה יורה דעה סימן קצח ס"ק כו
(כו) בלא כוונה - כתב בספר חמ"ד כ"י אם היה בעלה חולה ר"ל וספרה שבעה נקיים וטבלה בכדי שתוכל ליגע בו ולא כוונה לתשמיש נראה דאותה טבילה מהני אף לתשמיש:
אני מבין שאתה מוכיח מההו"א שלו, נו..
א. כל זה הוא רק אם טבילה להר הבית כחולין אבל אם הוא כקודש לא יועיל כוונה לחולין.
ב. לעצם המו"מ אוסיף מקופיא שאיני בסוגיא כלל
1. בשו"ת אדמת קודש משמע בדבריו שטבילה בעלמא לא תתיר לריו"ח.
(חלק יורה דעה סימן י )
אפילו את"ל שלא נתכוונה לטבול ליטהר לבעלה אפ"ה עלתה לה אותה טבילה שטבלה לשם הצדיקים אם חפפה ראשה ועשתה את צפורניה ובדקה עצמה כטומאת הנדה דטבילת אשה ליטהר לבעלה לא בעי כוונה וכמ"ש הר"מ פ"א מה' מקואות וז"ל כל הטובל צריך להתכוון לטבילה ואם לא נתכוון עלתה לו טבילה לחולין ואפי' נדה שטבלה בלא כוונה כו' ה"ז מותרת לבעלה. והורה גבר מרן מקורו מפ"ב דחולין פלוגתא דרב כו' ופסק רבינו כרב משום וגו'
ואם גם לריו"ח טבילה לטהרה בעלמא תתיר אז גם טבילה לקברי צדיקים בכלל זה .
2. הלכאורה ראייה מהפת"ש בשם החמודי דניאל, הוא מזה שחידושו היה רק בטבלה כדי שתוכל ליגע, (שבזה י"ל שחשיב כוונה שהרי איסור קריבה תלייה באיסור תשמיש). ולא חידש אף בטבילה בעלמא כדי להיטהר (לשם מעלת הטבילה או לשם כניסה לביהכ"נ או להשתטח על קברי צדיקים), אמנם אמת שהיא ראייה חלשה, שמא הביא דוגמא מצויה יותר.
3. יש מהראשונים שביארו בריו"ח שצריך כוונה בטבילה לחולין שהוא מדין מצוות צריכות כוונה, ולדבריהם לכאורה טבילה לשם טבילת בע"ק בזה"ז לא הוי קיום מצווה (מדלא מברכים עליה ואף שיש בזה מעלה) .
4. בתכבוסת יש כוונה להדיא לראות אם יפשה הנגע או יעמוד או יכהה.
5. מקופיא היה מקום לתלות זאת בביאור המילים טבל
ולא הוחזק כאילו לא טבל שלר"י לא חשיב טבילה גם לחולין שאם המשמעות
לא הוחזק היינו שלא נתכוון לשם טהרה, אז די בכוונה לטהרה, אבל אם הביאור הוא כוונה להדיא להיתר מסוים אז לא יועיל כונה כללית. (וראיתי בעבודת הלוי הלכות תמורה פרק ד (שר"ל לומר שהוא מחלוקת הרמב"ם והרש"י, שלהרמב"ם בפיה"מ בחגיגה הוחזק היינו לשם היתר מסוים. ולרש"י הוחזק היינו כוונה כללית וכוונה זו מועילה אף לקודש אלא שאם כיוון רק לחולין גרע . ואפשר שיש לחלק).
6. ובהגהות אשרי מסכת חולין פ"ב סי' ח' חילק בדעת רבי יוחנן. בין טבילת נידה לשאר טבילה לחולין וז"ל
quote]נדה שנאנסה וטבלה כגון שנפלה מן הגשר או שירדה להקר רב אמר טהורה לביתה ר' יוחנן אמר
אף לביתה לא טהרה אף על גב דבעלמא חולין לא בעי כונה ונראה לכאורה דהלכה כרבי יוחנן כלפי רב (לא שנא) אבל אנסה חבירתה ואטבלה כוונת חברתה כוונה מעלייתא. מהרי"ח[/quote] (ולכאורה קשה מהגמ' חולין לא:).
7. אמנם בגמ' חולין ל"א ע"ב הגמ' הקשתה מהברייתא שטבל ולא הוחזק מותר לחולין ואסור למעשר, ולא חילקה בין טבילת נידה שיש בו עוון כרת לשאר טבילה לחולין. וכבר הקשה כן הרש"ש (וכתב ויש ליישב ולא ביאר הישוב). ומשמע שלמסקנא הסברא ד'בעלה חולין הוא' גם לריו"ח.
8. אמנם ברוקח סוף סי שע"ט פסק כריו"ח שטבילת נידה בעי כוונה לשם טבילת טהרה, משמע שלדעתןו בחולין די בכוונה כללית, (אמנם ראה סעיף 5 בשם עבודת הלוי שדעת רש"י שכוונה כללית מועילה אף לקודש, וא"כ אין ראייה אי נפרש כהרמב"ם).