לא ידען כתב: . . אשכול שהיה פעם על זיופים וטעויות של חלק מבתי המכירות הפומביות. פשוט לא מצאתי את האשכול הזה . .
אראל כתב:אודות תמונת הה"ק מבעלזא, בדקתי
https://il.bidspirit.com/ui/lotPage/sou ... 96?lang=he
הם כותבים שבעתון השטירמר התפרסם אותו תמונה באותו תקופה שברח הה"ק, [זה פשוט חוסר דיוק, אך לא זיוף]
איש_ספר כתב:אם אפשר למלא את בקשתי הצנועה ולגלות לי הק' מי הוא החוקר הרה"ח ר' שמואל זנוויל כהנא ז"ל
הא לחמא עניא כתב:איש_ספר כתב:אם אפשר למלא את בקשתי הצנועה ולגלות לי הק' מי הוא החוקר הרה"ח ר' שמואל זנוויל כהנא ז"ל
יכול אני למסור עליו כפי ששמעתי מבני משפחתו.
ר' שמואל זנוויל כהנא היה גר בבני ברק ברחוב אליהו הנביא מחסידי ויזניץ ומקורביו של הרבה גדולי ישראל בימים ההם, סוחר ידוע ומוערך בעניני עתיקות וכדו'. נפטר לפני כ-20 שנה ולאחרונה צאצאיו התחילו לטפל בעזבונות שלו בחלק של העתיקות. הוא היה ידוע כמומחה גדול מאוד בעניני עתיקות והרבה מאוד סמכו על המילים שלו ועל הנאמנות הוודאות שלו.
איני יודע אם התואר שלו הוא 'החוקר', כי בעקרון הוא היה סוחר עם נשמה, והתעסק רק בחפצי קדושה ומצוה של צדיקים וקדמונים.
מתעמק כתב:על דברי הרמ"א סימן קכ"ט סעיף י"ב כתב בהגהות כתב יד זה, בשני גדלים כדלהלן:תשו' מיימוני סוף ספר משפטים עיין בביאורי שהדין זה תמוה מאוד ואין נכון להורות כן כ"כ רמ"י בספרו ומ"ו מיישבו ועיין בביאורי
כפי מה שאפשר להווכח, ה"עיין בביאורי" מצוי בהערה זו, הן בכת"י הגדול והן בקטן, כך שבזה לבד נהרס הנחותיו של הרש"ש. אך אפשר לדחוק שבכתב יד הגדול כתוב "עיין בביאורו" וקאי על ה"מ"ו" כלומר שזה הוספת תלמיד הסמ"ע. אך עדיין זה היפוך דברי הרש"ש, שכת"י הגדול הוא של הסמ"ע והקטן של התלמיד.
אך נעיין נא בדברי הסמ"ע ס"ק ל"ד שלזה שימשה כביכול הערה זו כטיוטא.
ובכן מפורש שם דווקא להיפוך, הוא מצטט מהעיר שושן (היינו רבי מרדכי יפה בעל הלבושים), המתמה על הרמ"א בזה, והסמ"ע משיבו שנעלם ממנו שמקור הדברים מתשו' מיימוני והמעיין שם בפנים יראה דלק"מ. א"כ איך משמשת הערה זו כטיוטא להיפכה?
נופל וקם כתב:עכשיו העבירו לי מ"מורשת" מה שכתב להם אדם ת"ח -שקורא בפורום אך לא חבר בו- להפריך טענותיו של "מתעמק" ואדרבה לחזק יחוס כתב היד לסמ"ע! (וביקש לפרסם בפורום)
והנה הדברים:כנראה ראיתם כבר את מה שכתבו איזה חכמים בפורום של אוצר החכמה אודות פריט זה. אני ממש לא מבין בכתבי יד, ואין לי שום מושג איך לדמות כתב לכתב וכו', כך שאני ממש לא מבין בזה. ובלאו הכי גם אין לי חמישים אלף דולר, אז זה לא רלוונטי בשבילי...
אני רק רוצה להעיר שאחת הטענות האחרונות שהם העלו שם נגד הייחוס של ההגהות האלו - היא ממש טענה שטותית, ואני לא מצליח להבין איך אף אחד שם לא תפס את זה. הייתי כותב את זה שם, אבל אני לא חבר בפורום, ואני רק קורא הודעות, אז אין לי יכולת להגיב שם.
כוונתי היא למה שהם כתבו לפקפק אפילו בייחוס תוכן ההגהות לסמ"ע, בזה הלשון: "אך נעיין נא בדברי הסמ"ע ס"ק ל"ד שלזה שימשה כביכול הערה זו כטיוטא. ובכן מפורש שם דווקא להיפוך, הוא מצטט מהעיר שושן (היינו רבי מרדכי יפה בעל הלבושים), המתמה על הרמ"א בזה, והסמ"ע משיבו שנעלם ממנו שמקור הדברים מתשו' מיימוני והמעיין שם בפנים יראה דלק"מ. א"כ איך משמשת הערה זו כטיוטא להיפכה? סוף דבר, לע"ע אין שום סיבה לייחס הערות אלו להסמ"ע, אף לא תוכנם". סוף ציטוט.
ובכן, הם כנראה לא תפסו את מה שהם כותבים. הרי מה שנכתב בהערה זו ממש דומה למה שמופיע בדברי הסמ"ע הנדפסים. והפירוש פשוט. וזהו לשון ההגהה עם תופסות שלי בחצאי ריבוע: "תשו' מיימוני סוף ספר משפטים [שם הוא מקור דברי הרמ"א, כמש"כ הסמ"ע בס"ק לד שם], עיין בביאורי [ס"ק לד שם] שהדין זה תמוה מאוד ואין נכון להורות כן כ"כ רמ"י בספרו [היינו שב"בביאורי" של הסמ"ק הוא מביא שם את מה שכתב הלבוש בספרו שהדין שכתב הרמ"א תמוה מאוד ושאין נכון להורות כן], ומ"ו מיישבו ועיין בביאורי [כלומר שבסמ"ק שם מיישב את הרמ"א, והיינו כנ"ל מחמת שמקור הדברים הוא בתשובות מיימוני שם וכו', וכמ"ש שם הסמ"ק]".
נמצא שזה ממש כמו שכתב הסמ"ק בפועל, והדברים פשוטים.
ושוב, זהו רק מצד תוכן ההגהות, ואין לזה קשר עם הכתב עצמו - שבזה אין בכחי לחוות דעה כי אין לי שום מושג בזה.
מתעמק כתב:מתעמק כתב:על דברי הרמ"א סימן קכ"ט סעיף י"ב כתב בהגהות כתב יד זה, בשני גדלים כדלהלן:
אך חשוב לציין, שהירידה האישית אף לתוך שמו של ניק הנ"ל לדרוש בשמא, לא ראוייה ולא מכבדת המקום.
הגם שלא זה המקום להתריע על זה, אלא הרבה יותר זה שייך באשכולות אחרות, אך משום שהייתי גרמא בנזקין, נמצאתי מחוייב בדבר פה
איש_ספר כתב:השגתו של המתעמק על הראיות של הזיהוי התכני, מכרעת, ודברי הת"ח האנונימי כנראה בנויים על ההשערה - הצודקת בחלקה לצערי - שאיש לא יטרח לעיין, עד שיווצר הרושם שיש כאן מחלוקת ודבר הטעון עיון. אבל המציאות שונה לגמרי, כמו שיראה כל מעיין בצדק, ודברי מתעמק אמת.
ודברי הת"ח האנונימי כנראה בנויים על ההשערה - הצודקת בחלקה לצערי - שאיש לא יטרח לעיין, עד שיווצר הרושם שיש כאן מחלוקת ודבר הטעון עיון.
נופל וקם כתב:לא שאינך יכול להביע דעתך מי צודק בויכוח, אלא על הקטנת כל מי שטוען להפך בטענות סרק והנימה הפסקנית תלונתי.
נופל וקם כתב:במכירה ישנם כמה וכמה ספרים ופריטים מעניינים ביותר. בין השאר תימכר שם תגלית היסטורית חשובה ביותר ממש אור חדש בעולם ההלכה!
מדובר בספר שולחן ערוך חלק אבהע"ז עם הערותיו והגהותיו של הסמ"ע שלא נדפסו מעולם!
מתעמק כתב:סוף דבר, לע"ע אין שום סיבה לייחס הערות אלו להסמ"ע, אף לא תוכנם, וכש"כ להחליט היותם עצם כתב ידו. והרש"ש שכתב כן, מוכח מדבריו שלא השוה לכתב ידו של הסמ"ע היוצא ממקום אחר.
עתניאל בן קנז כתב:וואו,
באיזה מהירות כבר נתקבלו הדברים.
מחר כבר נשמע זהוי וודאי שהדברים יצאו מתחת ידי עטו של מהר"ם מלובלין
ומחיר הספר יעלה שבעתים, בעקבות כת"י יחיד מסוגו בעולם...
הוגה כתב:נמצא שרבינו מאיר מלובלין זצ"ל (שי"ח - שע"ו) בנוסף לתשובותיו וחידושיו על גפ"ת, חיבר גם ביאור לטור יורה דעה וחושן משפט, ומפנה אליו בלשון זו "ועיין בביאורי".
מעתה שמא ואולי הגהות אלו החדשות על הש"ע קראקא ש"מ-שנ"ד של מהר"ם לובלין הם? שכתב בגיליון הש"ע "ועיין בביאורי", ומפנה לביאורו האבוד מאיתנו לטור חו"מ.
(כמו כן לפי הרשום בתולדותיו בשנת שמ"ז נתמנה מהר"ם לרבה של קראקא, וזה בסמוך ונראה להדפסת ש"ע דפוס קראקא הנ"ל).
ויש להשוות את ההגהות כת"י הנ"ל, לכת"י אחר של מהר"ם לובלין, לבדוק אם נכונים הדברים
(ואם יתברר כי כנים הדברים, יהיה בדבר חידוש מופלא, שלפנינו הגהות על הש"ע מאחד מגדו"י היחידים שכתב "אין ממנהגי ומדרכי להיות עסקי בדברי בעלי ש"ע, וק"ו לבנות יסוד באיזה הוראה על דקדוק סודות דבריהם, כי לא נתנו מרועה אחד, רק הם דברים נלקטים מחבורים מדברים נלקטים נפרדים שכמה פעמים לא יצדק חבורם" שו"ת מהר"ם לובלין סי' יא. האם זה יתאים לדרכו של בעל ההגהות כת"י?)
ומצאתי תשובת מהר"ם לובלין אוטוגרף בקטלוג כתה"י של הסה"ל, אלא שאיננו סרוק ברשת ואין בידי לבדוק
כת"י אוקספורד - בודלי, קטלוג נויבאואר 1/846
מכיל שו"ת ופסקים מחכמי אשכנז בתחלת המאה הי"ז
ונרשם בהערה: רובם אוטוגרפים. רבים נשלחו אל ר’ משולם" ["פייבוש"] אב"ד "קראקא". בין השאר מאת "יעקב לוי בל"א מהרר"א" (דף Iב), "מאיר בן ... גדליה" מלובלין (9א)
http://aleph.nli.org.il:80/F/?func=dire ... ase=NNLMSS
מתעמק כתב:מתעמק כתב:על דברי הרמ"א סימן קכ"ט סעיף י"ב כתב בהגהות כתב יד זה, בשני גדלים כדלהלן:תשו' מיימוני סוף ספר משפטים עיין בביאורי שהדין זה תמוה מאוד ואין נכון להורות כן כ"כ רמ"י בספרו ומ"ו מיישבו ועיין בביאורי
כפי מה שאפשר להווכח, ה"עיין בביאורי" מצוי בהערה זו, הן בכת"י הגדול והן בקטן, כך שבזה לבד נהרס הנחותיו של הרש"ש. אך אפשר לדחוק שבכתב יד הגדול כתוב "עיין בביאורו" וקאי על ה"מ"ו" כלומר שזה הוספת תלמיד הסמ"ע. אך עדיין זה היפוך דברי הרש"ש, שכת"י הגדול הוא של הסמ"ע והקטן של התלמיד.
אך נעיין נא בדברי הסמ"ע ס"ק ל"ד שלזה שימשה כביכול הערה זו כטיוטא.
ובכן מפורש שם דווקא להיפוך, הוא מצטט מהעיר שושן (היינו רבי מרדכי יפה בעל הלבושים), המתמה על הרמ"א בזה, והסמ"ע משיבו שנעלם ממנו שמקור הדברים מתשו' מיימוני והמעיין שם בפנים יראה דלק"מ. א"כ איך משמשת הערה זו כטיוטא להיפכה?נופל וקם כתב:עכשיו העבירו לי מ"מורשת" מה שכתב להם אדם ת"ח -שקורא בפורום אך לא חבר בו- להפריך טענותיו של "מתעמק" ואדרבה לחזק יחוס כתב היד לסמ"ע! (וביקש לפרסם בפורום)
והנה הדברים:כנראה ראיתם כבר את מה שכתבו איזה חכמים בפורום של אוצר החכמה אודות פריט זה. אני ממש לא מבין בכתבי יד, ואין לי שום מושג איך לדמות כתב לכתב וכו', כך שאני ממש לא מבין בזה. ובלאו הכי גם אין לי חמישים אלף דולר, אז זה לא רלוונטי בשבילי...
אני רק רוצה להעיר שאחת הטענות האחרונות שהם העלו שם נגד הייחוס של ההגהות האלו - היא ממש טענה שטותית, ואני לא מצליח להבין איך אף אחד שם לא תפס את זה. הייתי כותב את זה שם, אבל אני לא חבר בפורום, ואני רק קורא הודעות, אז אין לי יכולת להגיב שם.
כוונתי היא למה שהם כתבו לפקפק אפילו בייחוס תוכן ההגהות לסמ"ע, בזה הלשון: "אך נעיין נא בדברי הסמ"ע ס"ק ל"ד שלזה שימשה כביכול הערה זו כטיוטא. ובכן מפורש שם דווקא להיפוך, הוא מצטט מהעיר שושן (היינו רבי מרדכי יפה בעל הלבושים), המתמה על הרמ"א בזה, והסמ"ע משיבו שנעלם ממנו שמקור הדברים מתשו' מיימוני והמעיין שם בפנים יראה דלק"מ. א"כ איך משמשת הערה זו כטיוטא להיפכה? סוף דבר, לע"ע אין שום סיבה לייחס הערות אלו להסמ"ע, אף לא תוכנם". סוף ציטוט.
ובכן, הם כנראה לא תפסו את מה שהם כותבים. הרי מה שנכתב בהערה זו ממש דומה למה שמופיע בדברי הסמ"ע הנדפסים. והפירוש פשוט. וזהו לשון ההגהה עם תופסות שלי בחצאי ריבוע: "תשו' מיימוני סוף ספר משפטים [שם הוא מקור דברי הרמ"א, כמש"כ הסמ"ע בס"ק לד שם], עיין בביאורי [ס"ק לד שם] שהדין זה תמוה מאוד ואין נכון להורות כן כ"כ רמ"י בספרו [היינו שב"בביאורי" של הסמ"ק הוא מביא שם את מה שכתב הלבוש בספרו שהדין שכתב הרמ"א תמוה מאוד ושאין נכון להורות כן], ומ"ו מיישבו ועיין בביאורי [כלומר שבסמ"ק שם מיישב את הרמ"א, והיינו כנ"ל מחמת שמקור הדברים הוא בתשובות מיימוני שם וכו', וכמ"ש שם הסמ"ק]".
נמצא שזה ממש כמו שכתב הסמ"ק בפועל, והדברים פשוטים.
ושוב, זהו רק מצד תוכן ההגהות, ואין לזה קשר עם הכתב עצמו - שבזה אין בכחי לחוות דעה כי אין לי שום מושג בזה.
מקודם אתייחס למה שהת"ח הנ"ל השמיט (בזדון או בשגגה).
אבן פינה במחקר הרש"ש לזיהוי כת"י זה היה חילוק שני סוגי כת"י, והתייחסתי מפורש כנ"ל שאדרבה מכת"י זה פירכא להתיאוריה. אך נסלק דברי הרש"ש מכאן לרגע ונחשוב בעצמינו.
יש שלשה אפשריות בסידור שני סוגי כתה"י שבכרך זה, א) שניהם יצאו מיד אחת, ב) כת"י הגדולה של הסמ"ע וכת"י הקטנה של תלמיד, ג) כת"י הקטנה של הסמ"ע וכת"י הגדולה של תלמיד.
הת"ח המשיב הנ"ל נוקט בפשיטות כאופציה א' ומפרש הכל כמקשה אחת, משא"כ הרש"ש נוקט במכתבו כאופציה ב'.
והנה בכת"י הגדולה הרי מפורש שהמיישב אינו הוא עצמו אלא המ"ו, כלומר מורו ורבו, ומאחר שהסמ"ע לא ציטט דברים אלו בשם רבו אלא בשם עצמו, הרי לכה"פ הן לפי אופציה א' (דעת ת"ח המשיב) והן לפי אופציה ב' (דעת הרש"ש) מופרך ההנחה שזה כת"י הסמ"ע, ולכל היותר זה הגהותיו של תלמיד הסמ"ע. נשאר רק אפשרות לפי אופציה ג', א"כ מה כתב הסמ"ע בלי דברי התלמיד? "עיין בביאורי שהדין זה תמוה מאוד ואין נכון להורות כן". זה כתוב בסמ"ע? הרי בסמ"ע אדרבה יישב דברי הרמ"א נגד דברי הלבוש המשיג עליו!
אך בלא"ה, אף אם נתעלם מהלשונות ביאורו/ביאורי וכן מ"ו, ונדון רק לתוכן היוצא מההערה, אם הדברים מתאימים עם דברי הסמ"ע.
הרמ"א בד"מ מביא שם הלכה מתשובות מיימוני, ופסק כמותה בהגהותיו לשו"ע. הלבוש מקשה מסברא על דעה זו. הסמ"ע משיבו שאין זה דעת הרמ"א עצמו אלא דעת התשו' מיימוני, כמובן הוא לא מגלה את אמריקה, הוא מציין שכן מפורש בדרכי משה שהתשו"מ הוא מקור הדין, אלא שמהלבוש נעלם פרט זה (משום שהד"מ לא נדפס בימיו ואף לא בימי הסמ"ע, אלא העתיקו מכת"י כמו שאר הפוסקים שמעתיקים מהד"מ, כהב"ח, ש"ך, מג"א, טו"ז, ועוד. אבל הסמ"ע לא היה היחיד שבבעלותו היה כת"י כזה ברשותו). אין הסמ"ע מיישב דעת הרמ"א כלל (הגם שמציין סמך משואל ושאר שומרים), אלא מציין שזה לא דעתו האישית של הרמ"א אלא מדברי הקדמונים מקורה "הלכך נראה דאין לדחות דבריהם בסברא בעלמא" (והש"ך השיב על זה שהלבוש היה חולק על התשו"מ בעצמו ג"כ אם היה יודע שמקור הדין משם).
משא"כ המעיר בכת"י זה, מביא דבריו הנחרצות של הלבוש, ומסיים שיש ישוב לקושיות הלבוש בביאוריו, דבר שאין בסמ"ע.
הערה צדדית: משום מה הת"ח חוזר בטעות ארבע פעמים סמ"ק במקום סמ"ע, וצריך לתקן.
נ.ב. אולי הפרזתי על המדה בתגובה הקודמת שנראית כמתקפה על הרב נופל וקם (הגם שכמובן התכוונתי רק על הניק, מאחר שהעומד מאחריה לא מוכר לי). אך כל כוונתי היה להראות שלא להתפעל מלשון המדברת גדולות כאילו בוודאות עסקינן, כאשר הוא עצמו חוזר (ובאותה תוקף) מדברים שכתב לראשונה. הרב הנ"ל מתנצל שלשון הוודאות נקט רק כלפי הנוקטים בוודאות כלפיו. יתכן.
אך חשוב לציין, שהירידה האישית אף לתוך שמו של ניק הנ"ל לדרוש בשמא, לא ראוייה ולא מכבדת המקום.
הגם שלא זה המקום להתריע על זה, אלא הרבה יותר זה שייך באשכולות אחרות, אך משום שהייתי גרמא בנזקין, נמצאתי מחוייב בדבר פה
זה ש"התעלמתי" (ובלשונם: בזדון או בשגגה) משני הגדלים של הכתב, הוא לא בזדון ולא בשגגה, אלא - בכוונה. והטעם פשוט: כי אני הבהרתי כמה פעמים שכל מה שאני כותב הוא רק בנוגע לייחוס תוכן ההגהה לסמ"ע, ואין לי שום הבנה בנוגע לצורת הכתב וכו'. והרי הרב ה"מתעמק" שלל בדבריו (לפני מה שאני כתבתי) גם את הייחוס של תוכן ההגהה לסמ"ע, ועל זה (ורק על זה) כתבתי את תגובתי. והנה, בואו נראה מה מסכם כעת הרב הנ"ל אחרי שהוא "פורך" את דבריי: "מופרך ההנחה שזה כת"י הסמ"ע, ולכל היותר זה הגהותיו של תלמיד הסמ"ע". סוף ציטוט. והרי זה בדיוק מה שאני כתבתי, שאין שום פירכא לכך שהגהות אלו הם מבית מדרשו של הסמ"ע (בין אם כתבתם הסמ"ע עצמו ובין אם כתבם תלמידו ובין אם כתבם חלק הסמ"ע אצלו וחלק תלמידו או שני תלמידים שונים, שכל האפשרויות האלו הם דיון בפני עצמו, שאליו לא הכנסתי את עצמי, כפי שכתבתי בפירוש).
ואמנם ברור מהשינוי של הכתב שיש כאן שני מהדורות, במהדו"ק הוא מביא רק את השלילה - שהדין תמוה מאד וכו', ובמהדו"ב הוא שולל את הנ"ל - ששלילה זו היא רק דעת הלבוש אבל הדברים מיוסדים וכו'. ומדוע לא נאמר הסמ"ע עצמו לימד/כתב בתחילה באופן א', ובהמשך לימד/כתב באופן שני? הרי זה גופא הוא הענין - שאולי יש לנו כאן שני מהדורות מבית מדרשו של הסמ"ע!
נופל וקם כתב:כמובן שאני מוחה בראי"ס על השם החדש שהוא נתן לדיון, ולא בגלל עצם החלפת השם(שזו לכאורה זכותו בתור המנהל למרות שגם את זה ראוי לסייג אבל נניח לזה עכשיו),
אלא בגלל השם החדש עצמו שניתן על ידו, שכמובן לכל קורא יש בו עוול עצום מצד הרמיזה הברורה שבו ועצם ההטיה וההטעיה שנגרמת על ידו.
ולכן אני פונה אליך אנא תקן את העניין לא למעני כי אם למענך.
איש_ספר כתב:עדכון הכותרת לא היה מכוון לנידון כת"י המיוחס לסמ"ע, אלא נסיון להציב אשכול שיהיה מיועד לדיונים כלליים בענינים אלו. אבל משום לזות שפתים אשנה את כותרת האשכול ואעדכנו שוב בבוא הזמן.
נופל וקם כתב:"הת"ח האנונימי" אנונימי לקוראים כאן באותה מידה כמו "מתעמק". כך שנסיון להקטין דעתו ודבריו מצד אנונימיותו הוא הרבה יותר ממגוחך.
נופל וקם כתב:מתעמק כתב:מתעמק כתב:על דברי הרמ"א סימן קכ"ט סעיף י"ב כתב בהגהות כתב יד זה, בשני גדלים כדלהלן:תשו' מיימוני סוף ספר משפטים עיין בביאורי שהדין זה תמוה מאוד ואין נכון להורות כן כ"כ רמ"י בספרו ומ"ו מיישבו ועיין בביאורי
כפי מה שאפשר להווכח, ה"עיין בביאורי" מצוי בהערה זו, הן בכת"י הגדול והן בקטן, כך שבזה לבד נהרס הנחותיו של הרש"ש. אך אפשר לדחוק שבכתב יד הגדול כתוב "עיין בביאורו" וקאי על ה"מ"ו" כלומר שזה הוספת תלמיד הסמ"ע. אך עדיין זה היפוך דברי הרש"ש, שכת"י הגדול הוא של הסמ"ע והקטן של התלמיד.
אך נעיין נא בדברי הסמ"ע ס"ק ל"ד שלזה שימשה כביכול הערה זו כטיוטא.
ובכן מפורש שם דווקא להיפוך, הוא מצטט מהעיר שושן (היינו רבי מרדכי יפה בעל הלבושים), המתמה על הרמ"א בזה, והסמ"ע משיבו שנעלם ממנו שמקור הדברים מתשו' מיימוני והמעיין שם בפנים יראה דלק"מ. א"כ איך משמשת הערה זו כטיוטא להיפכה?נופל וקם כתב:עכשיו העבירו לי מ"מורשת" מה שכתב להם אדם ת"ח -שקורא בפורום אך לא חבר בו- להפריך טענותיו של "מתעמק" ואדרבה לחזק יחוס כתב היד לסמ"ע! (וביקש לפרסם בפורום)
והנה הדברים:כנראה ראיתם כבר את מה שכתבו איזה חכמים בפורום של אוצר החכמה אודות פריט זה. אני ממש לא מבין בכתבי יד, ואין לי שום מושג איך לדמות כתב לכתב וכו', כך שאני ממש לא מבין בזה. ובלאו הכי גם אין לי חמישים אלף דולר, אז זה לא רלוונטי בשבילי...
אני רק רוצה להעיר שאחת הטענות האחרונות שהם העלו שם נגד הייחוס של ההגהות האלו - היא ממש טענה שטותית, ואני לא מצליח להבין איך אף אחד שם לא תפס את זה. הייתי כותב את זה שם, אבל אני לא חבר בפורום, ואני רק קורא הודעות, אז אין לי יכולת להגיב שם.
כוונתי היא למה שהם כתבו לפקפק אפילו בייחוס תוכן ההגהות לסמ"ע, בזה הלשון: "אך נעיין נא בדברי הסמ"ע ס"ק ל"ד שלזה שימשה כביכול הערה זו כטיוטא. ובכן מפורש שם דווקא להיפוך, הוא מצטט מהעיר שושן (היינו רבי מרדכי יפה בעל הלבושים), המתמה על הרמ"א בזה, והסמ"ע משיבו שנעלם ממנו שמקור הדברים מתשו' מיימוני והמעיין שם בפנים יראה דלק"מ. א"כ איך משמשת הערה זו כטיוטא להיפכה? סוף דבר, לע"ע אין שום סיבה לייחס הערות אלו להסמ"ע, אף לא תוכנם". סוף ציטוט.
ובכן, הם כנראה לא תפסו את מה שהם כותבים. הרי מה שנכתב בהערה זו ממש דומה למה שמופיע בדברי הסמ"ע הנדפסים. והפירוש פשוט. וזהו לשון ההגהה עם תופסות שלי בחצאי ריבוע: "תשו' מיימוני סוף ספר משפטים [שם הוא מקור דברי הרמ"א, כמש"כ הסמ"ע בס"ק לד שם], עיין בביאורי [ס"ק לד שם] שהדין זה תמוה מאוד ואין נכון להורות כן כ"כ רמ"י בספרו [היינו שב"בביאורי" של הסמ"ק הוא מביא שם את מה שכתב הלבוש בספרו שהדין שכתב הרמ"א תמוה מאוד ושאין נכון להורות כן], ומ"ו מיישבו ועיין בביאורי [כלומר שבסמ"ק שם מיישב את הרמ"א, והיינו כנ"ל מחמת שמקור הדברים הוא בתשובות מיימוני שם וכו', וכמ"ש שם הסמ"ק]".
נמצא שזה ממש כמו שכתב הסמ"ק בפועל, והדברים פשוטים.
ושוב, זהו רק מצד תוכן ההגהות, ואין לזה קשר עם הכתב עצמו - שבזה אין בכחי לחוות דעה כי אין לי שום מושג בזה.
מקודם אתייחס למה שהת"ח הנ"ל השמיט (בזדון או בשגגה).
אבן פינה במחקר הרש"ש לזיהוי כת"י זה היה חילוק שני סוגי כת"י, והתייחסתי מפורש כנ"ל שאדרבה מכת"י זה פירכא להתיאוריה. אך נסלק דברי הרש"ש מכאן לרגע ונחשוב בעצמינו.
יש שלשה אפשריות בסידור שני סוגי כתה"י שבכרך זה, א) שניהם יצאו מיד אחת, ב) כת"י הגדולה של הסמ"ע וכת"י הקטנה של תלמיד, ג) כת"י הקטנה של הסמ"ע וכת"י הגדולה של תלמיד.
הת"ח המשיב הנ"ל נוקט בפשיטות כאופציה א' ומפרש הכל כמקשה אחת, משא"כ הרש"ש נוקט במכתבו כאופציה ב'.
והנה בכת"י הגדולה הרי מפורש שהמיישב אינו הוא עצמו אלא המ"ו, כלומר מורו ורבו, ומאחר שהסמ"ע לא ציטט דברים אלו בשם רבו אלא בשם עצמו, הרי לכה"פ הן לפי אופציה א' (דעת ת"ח המשיב) והן לפי אופציה ב' (דעת הרש"ש) מופרך ההנחה שזה כת"י הסמ"ע, ולכל היותר זה הגהותיו של תלמיד הסמ"ע. נשאר רק אפשרות לפי אופציה ג', א"כ מה כתב הסמ"ע בלי דברי התלמיד? "עיין בביאורי שהדין זה תמוה מאוד ואין נכון להורות כן". זה כתוב בסמ"ע? הרי בסמ"ע אדרבה יישב דברי הרמ"א נגד דברי הלבוש המשיג עליו!
אך בלא"ה, אף אם נתעלם מהלשונות ביאורו/ביאורי וכן מ"ו, ונדון רק לתוכן היוצא מההערה, אם הדברים מתאימים עם דברי הסמ"ע.
הרמ"א בד"מ מביא שם הלכה מתשובות מיימוני, ופסק כמותה בהגהותיו לשו"ע. הלבוש מקשה מסברא על דעה זו. הסמ"ע משיבו שאין זה דעת הרמ"א עצמו אלא דעת התשו' מיימוני, כמובן הוא לא מגלה את אמריקה, הוא מציין שכן מפורש בדרכי משה שהתשו"מ הוא מקור הדין, אלא שמהלבוש נעלם פרט זה (משום שהד"מ לא נדפס בימיו ואף לא בימי הסמ"ע, אלא העתיקו מכת"י כמו שאר הפוסקים שמעתיקים מהד"מ, כהב"ח, ש"ך, מג"א, טו"ז, ועוד. אבל הסמ"ע לא היה היחיד שבבעלותו היה כת"י כזה ברשותו). אין הסמ"ע מיישב דעת הרמ"א כלל (הגם שמציין סמך משואל ושאר שומרים), אלא מציין שזה לא דעתו האישית של הרמ"א אלא מדברי הקדמונים מקורה "הלכך נראה דאין לדחות דבריהם בסברא בעלמא" (והש"ך השיב על זה שהלבוש היה חולק על התשו"מ בעצמו ג"כ אם היה יודע שמקור הדין משם).
משא"כ המעיר בכת"י זה, מביא דבריו הנחרצות של הלבוש, ומסיים שיש ישוב לקושיות הלבוש בביאוריו, דבר שאין בסמ"ע.
הערה צדדית: משום מה הת"ח חוזר בטעות ארבע פעמים סמ"ק במקום סמ"ע, וצריך לתקן.
והנה תשובתו של אותו ת"ח לתגובתו של מתעמק עליו:זה ש"התעלמתי" (ובלשונם: בזדון או בשגגה) משני הגדלים של הכתב, הוא לא בזדון ולא בשגגה, אלא - בכוונה. והטעם פשוט: כי אני הבהרתי כמה פעמים שכל מה שאני כותב הוא רק בנוגע לייחוס תוכן ההגהה לסמ"ע, ואין לי שום הבנה בנוגע לצורת הכתב וכו'. והרי הרב ה"מתעמק" שלל בדבריו (לפני מה שאני כתבתי) גם את הייחוס של תוכן ההגהה לסמ"ע, ועל זה (ורק על זה) כתבתי את תגובתי. והנה, בואו נראה מה מסכם כעת הרב הנ"ל אחרי שהוא "פורך" את דבריי: "מופרך ההנחה שזה כת"י הסמ"ע, ולכל היותר זה הגהותיו של תלמיד הסמ"ע". סוף ציטוט. והרי זה בדיוק מה שאני כתבתי, שאין שום פירכא לכך שהגהות אלו הם מבית מדרשו של הסמ"ע (בין אם כתבתם הסמ"ע עצמו ובין אם כתבם תלמידו ובין אם כתבם חלק הסמ"ע אצלו וחלק תלמידו או שני תלמידים שונים, שכל האפשרויות האלו הם דיון בפני עצמו, שאליו לא הכנסתי את עצמי, כפי שכתבתי בפירוש).
ואמנם ברור מהשינוי של הכתב שיש כאן שני מהדורות, במהדו"ק הוא מביא רק את השלילה - שהדין תמוה מאד וכו', ובמהדו"ב הוא שולל את הנ"ל - ששלילה זו היא רק דעת הלבוש אבל הדברים מיוסדים וכו'. ומדוע לא נאמר הסמ"ע עצמו לימד/כתב בתחילה באופן א', ובהמשך לימד/כתב באופן שני? הרי זה גופא הוא הענין - שאולי יש לנו כאן שני מהדורות מבית מדרשו של הסמ"ע!
מאחר שכן, כל רואה כת"י זה, צריך לדון או עכ"פ להחליט על אחת משלשה אפשריות שציינתי (וכמובן לפי אופציה א' שהכל כת"י אחד, נצטרך לומר שנכתב במהדורות ובזמנים שונים). ואף מי שלא יבחין בזה מאיזה סיבה בלתי מובנה, הרי משציינתי לדבר זה, וכללתיו בדיון, והוא השמיט פרט החשוב הזה, ולדבריו בכוונה, הרי זה זדון וזיוף! ולא יועיל ההתנצלות שאין הוא מבין בזיהוי כתבי יד.ואמנם ברור מהשינוי של הכתב שיש כאן שני מהדורות
נו באמת, בזה מסתיימים דבריי? זה כתבתי אפילו כמסקנא בסוף חלק של הדיון?והנה, בואו נראה מה מסכם כעת הרב הנ"ל אחרי שהוא "פורך" את דבריי: "מופרך ההנחה שזה כת"י הסמ"ע, ולכל היותר זה הגהותיו של תלמיד הסמ"ע". סוף ציטוט
מתעמק כתב:והנה בכת"י הגדולה הרי מפורש שהמיישב אינו הוא עצמו אלא המ"ו, כלומר מורו ורבו, ומאחר שהסמ"ע לא ציטט דברים אלו בשם רבו אלא בשם עצמו, הרי לכה"פ הן לפי אופציה א' (דעת ת"ח המשיב) והן לפי אופציה ב' (דעת הרש"ש) מופרך ההנחה שזה כת"י הסמ"ע, ולכל היותר זה הגהותיו של תלמיד הסמ"ע. נשאר רק אפשרות לפי אופציה ג', א"כ מה כתב הסמ"ע בלי דברי התלמיד? "עיין בביאורי שהדין זה תמוה מאוד ואין נכון להורות כן". זה כתוב בסמ"ע? הרי בסמ"ע אדרבה יישב דברי הרמ"א נגד דברי הלבוש המשיג עליו!
נופל וקם כתב:הרב "מתעמק" לפני הכל ישר כחך על הטירחה בבירור הדברים.
לגבי טענותיך עלי כביכול יש לי משנה ראשונה ואחרונה הרי ברור לכל קורא -אף שהוא לא מתעמק גדול- של הציטוטים שהבאת שברובם המוחלט אין סתירה כלל בין הדברים רק הרחבה ובירור של מה שקיצרתי בהתחלה.
מה שהזמנתי את חברי הפורום למכירה לדוגמה אין זה סותר כלל למה שכתבתי מיד אחר כך שאיני קשור ואין לי אינטרס כי איני בעלים של הפריט וגם לא בעלים של הבית מכירות, רק פשוט יש לי היכרות עם בית המכירות ובעליו כך שאני פירסמתי את ההזמנה על דעתם.
וכן הלאה עם שאר טענותיו של מתעמק למשנה ראשונה ואחרונה ההסברים פשוטים למדי ואין לי כח כרגע להסביר כל אחד כי הדברים נראים לי פשוטים ביותר וגם רבים הם מלפרטם וכפי שאמרתי אין לי כח וגם לא פנאי לכך.
רק במקום אחד אכן הפרזתי על המידה ובאמת נראה שיש סתירה בדברי, וזה בציטוט הראשון שלי שהביא מתעמק תחת הכותרת זיהוי כתב היד בודאות שם אני כותב "נראה ברור ללא צל של ספק", ובכן אני אכן חוזר בי מהודאות הזו ואפשר לראות מיד אחר כך שאני לא נוקט כבר בכזו ודאות, ובכל אופן כתבתי כך בנחרצות רק כלפי תגובתו של הראי"ס שאף הוא כתב בנחרצות יתרה ואגב כך הגיע לידי גם שבשתא בלשון. בכל אופן "מתעמק" זה שלקחת את הציטוט הזה בלי להביא בתגובה למה זה נכתב פשוט משבש את היכולת להבין!
כל שאר הציטוטים אינם סותרים כלל.
ולגבי הטענות ההגיוניות שהעלה מתעמק אחר כך לערער על היחוס ובכן אלו טענות יפות אך לא מוכרחות ויש בהחלט מה להשיב עליהם ולרוב אריכות הדברים אין בכוחי לכתוב בזה עוד.
נופל וקם כתב:כפי שכבר טענתי קודם ממש לא דיברתי ב"גדולות כאילו בוודאות עסקינן" ברוב מוחלט של הדברים שכתבתי קודם זהו שקר וכזב.
וכפי שכבר כתבתי גם בתגובתי לעיל:
לגבי טענותיך עלי כביכול יש לי משנה ראשונה ואחרונה הרי ברור לכל קורא -אף שהוא לא מתעמק גדול- של הציטוטים שהבאת שברובם המוחלט אין סתירה כלל בין הדברים רק הרחבה ובירור של מה שקיצרתי בהתחלה.נופל וקם כתב:הרב המתעמק שוב ישר כחך על ההתיחסות הרצינית לדברים וירידה לעומק הנושא. לצערי הטיעונים שלך ושל החכם שהבאתי דבריו, כרגע כבדים לי ודורשים עיון רב מדי ואני עמוס בטרדות ואין לי פנאי לעיין היטב בדברים "שמעתא בעי צילותא", ולכן אני מנוע מלהגיב כיוון שאחר דבריך שעברתי עליהם מקופיא נראה באמת שהדברים מצריכים התבוננות.
ולגבי הדברים האלו שכתבת:אך כל כוונתי היה להראות שלא להתפעל מלשון המדברת גדולות כאילו בוודאות עסקינן, כאשר הוא עצמו חוזר (ובאותה תוקף) מדברים שכתב לראשונה. הרב הנ"ל מתנצל שלשון הוודאות נקט רק כלפי הנוקטים בוודאות כלפיו. יתכן.
כפי שכבר טענתי קודם ממש לא דיברתי ב"גדולות כאילו בוודאות עסקינן" ברוב מוחלט של הדברים שכתבתי קודם זהו שקר וכזב.
וכפי שכבר כתבתי גם בתגובתי לעיל:לגבי טענותיך עלי כביכול יש לי משנה ראשונה ואחרונה הרי ברור לכל קורא -אף שהוא לא מתעמק גדול- של הציטוטים שהבאת שברובם המוחלט אין סתירה כלל בין הדברים רק הרחבה ובירור של מה שקיצרתי בהתחלה.
וגם על המשפט היחיד שבו הפרזתי התנצלתי וחזרתי בי:רק במקום אחד אכן הפרזתי על המידה ובאמת נראה שיש סתירה בדברי, וזה בציטוט הראשון שלי שהביא מתעמק תחת הכותרת זיהוי כתב היד בודאות שם אני כותב "נראה ברור ללא צל של ספק", ובכן אני אכן חוזר בי מהודאות הזו ואפשר לראות מיד אחר כך שאני לא נוקט כבר בכזו ודאות, ובכל אופן כתבתי כך בנחרצות רק כלפי תגובתו של הראי"ס שאף הוא כתב בנחרצות יתרה ואגב כך הגיע לידי גם שבשתא בלשון. בכל אופן "מתעמק" זה שלקחת את הציטוט הזה בלי להביא בתגובה למה זה נכתב פשוט משבש את היכולת להבין!
ולפי הנ"ל גם זה:שקר וכזב כי כפי שכתבתי רק במקום אחד אני חוזר בי, ולגבי שאר הדברים כתבתי בפירוש:כאשר הוא עצמו חוזר (ובאותה תוקף) מדברים שכתב לראשונה.כל שאר הציטוטים אינם סותרים כלל.
ובכן דבריך בתגובה הם ממש סילוף דברי (וחבל).
וא"כ נראה שיש כאן שתי אפשרויות: 1. שאינך מעוניין מסיבות השמורות עימך לקבל דברי. 2. יש כאן קושי בהבנת הנקרא.
מתעמק כתב:ומדשתקו שאר החבירים ולא מגיבים, סימן שגם להם נראה כאילו היה כאן איזה תשובה ניצחת, ולזה זה הבל איגע.
מתעמק כתב:וכבר לפי דבריהם עצמם של הרש"ש והת"ח זה לכל היותר הגהות תלמיד הסמ"ע, והתלמיד אינו מעתיק לשון רבו אלא סגנון דברי עצמו רק מפנה לדברי הרב.
כמובן שחלק מההיתבטאויות החריפות הם מתוך הריתחא דאורייתא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 131 אורחים