גוראריה כתב:מי יגלה עפר מעיניו של הרב קוק זצ"ל!
איש_ספר כתב:גוראריה כתב:מי יגלה עפר מעיניו של הרב קוק זצ"ל!
המיוחד בשיטתו של הרב קוק זה המקום שנתן לחילונים ולרשעים בתהליך הגאולה, וזה כמה מדרגות מעל איסור שנאה. כך שלא נראה לי שייך לכאן. (וכ"ז גלוי לפניך)
באשכול הנעול נידון מפני מה השתנה היחס לרב קוק בדורנו עד שאי אפשר להזכיר את שמו בצורה מכובדת כראוי לו, יתכן שחלק מהענין הוא הקשר המובהק שנוצר בין הרב קוק לבין מכלול שיטתו. כמדומה שרבים ואולי רובם, מהרבנים המנויים במגילת אור האורות ורואה האורות וכו', אף שהעריצו את הרב קוק, לא נתייגעו על ספריו וכתביו המחשבתיים. בחייו של האיש מעריצים את האישיות, אבל לדורות ההערצה בנויה ויונקת בעיקר מן הכתבים שהניח. ולכן ההפרדה בינו לבין כתביו, בלתי מתקבלת על הדעת.
איש_ספר כתב:גוראריה כתב:מי יגלה עפר מעיניו של הרב קוק זצ"ל!
המיוחד בשיטתו של הרב קוק זה המקום שנתן לחילונים ולרשעים בתהליך הגאולה, וזה כמה מדרגות מעל איסור שנאה. כך שלא נראה לי שייך לכאן. (וכ"ז גלוי לפניך)
באשכול הנעול נידון מפני מה השתנה היחס לרב קוק בדורנו עד שאי אפשר להזכיר את שמו בצורה מכובדת כראוי לו, יתכן שחלק מהענין הוא הקשר המובהק שנוצר בין הרב קוק לבין מכלול שיטתו. כמדומה שרבים ואולי רובם, מהרבנים המנויים במגילת אור האורות ורואה האורות וכו', אף שהעריצו את הרב קוק, לא נתייגעו על ספריו וכתביו המחשבתיים. בחייו של האיש מעריצים את האישיות, אבל לדורות ההערצה בנויה ויונקת בעיקר מן הכתבים שהניח. ולכן ההפרדה בינו לבין כתביו, בלתי מתקבלת על הדעת.
גוראריה כתב:
כיון שנגע כב' בנקודה זו אעיר ואומר: בספרי איז'ביצא ור' צדוק יש הסתכלות עילאית על זמרי בן סלוא ושכמותו, הרבה מעבר למה שהראי"ה ייחס לתהליך שבו לשיטתו החלוצים - מרצונם או שלא מרצונם - היו שותפים לו.
על מה א"כ יצא הקצף?
כי אם כשזמרי הלך עם המדינית היה נעמד מישהו להסביר את כוונותיו, אזי אוי היה לו ואבוי...
כלומר, הבעיה היא לא ההסתכלות עצמה אלא האמירה של הדברים בשעת מעשה שנותנת יד לפושעים. זה הכל.
ואם ניתן לומר, זה כבר שייך לחלק תמימותו של הראי"ה זצ"ל.
ועוד נקודה: את הירושלמים שהתקוטטו עמו לא זה מה שהטריד, וכידוע.
איש_ספר כתב:גוראריה כתב:
כיון שנגע כב' בנקודה זו אעיר ואומר: בספרי איז'ביצא ור' צדוק יש הסתכלות עילאית על זמרי בן סלוא ושכמותו, הרבה מעבר למה שהראי"ה ייחס לתהליך שבו לשיטתו החלוצים - מרצונם או שלא מרצונם - היו שותפים לו.
על מה א"כ יצא הקצף?
כי אם כשזמרי הלך עם המדינית היה נעמד מישהו להסביר את כוונותיו, אזי אוי היה לו ואבוי...
כלומר, הבעיה היא לא ההסתכלות עצמה אלא האמירה של הדברים בשעת מעשה שנותנת יד לפושעים. זה הכל.
ואם ניתן לומר, זה כבר שייך לחלק תמימותו של הראי"ה זצ"ל.
ועוד נקודה: את הירושלמים שהתקוטטו עמו לא זה מה שהטריד, וכידוע.
כמו שכתבת, זמרי בן סלוא לא היה רלוונטי בזמן האיזביצע ולכן על אף שניתן היה להשליך ממנו על החיים דאז - נתפסו דבריו כדרוש חריף ולא יותר,.
'הירושלמים שנתקוטטו עמו', מהם גאונים וצדיקים, פרושים ויראים, שמחלוקתם היתה לשם שמים, ולכן כדאי לדבר בכבוד
איש_ספר כתב:'הירושלמים שנתקוטטו עמו', מהם גאונים וצדיקים, פרושים ויראים, שמחלוקתם היתה לשם שמים, ולכן כדאי לדבר בכבוד.
כמעט כל המתיישבים הראשונים של שלש עשרה השכונות, הרשומות לעיל, היו מהעדה האשכנזית. אנו מציינים עובדה זו כלפי אלה הכותבים שהאשכנזים וראשיהם "בעלי החלוקה" התנגדו לבנין הישוב, וכלפי עוד הרבה סילופים שנכתבו בענין זה בזמן האחרון.
כל הסילופים נעשים לא בדרך אגב, כי אם בתעמולה מתוכננת. זה יותר משישים שנה שמתנהלת תעמולה זדונית מצד חוגים שונים לסלף את התולדות של הישוב הישן, וביחוד את תולדות המוסד העליון של הימים ההם הועד הכללי של כל הכוללים, לעקור מן השורש את כל הפעולות של המוסד הזה ולהשמיץ את מנהיגי ורבני ירושלים של התקופה הישנה.
בן המחבר כתב:איש_ספר כתב:'הירושלמים שנתקוטטו עמו', מהם גאונים וצדיקים, פרושים ויראים, שמחלוקתם היתה לשם שמים, ולכן כדאי לדבר בכבוד.
בעקבות המריבות האחרונות בפורום ראיתי טעם לציין לפסקה מעניינת בספרו של פרופ' אלעזר הורביץ שיחי', מוסד היסוד, מהדורה שניה: ירושלים תשי"ח, עמ' 174-175:כמעט כל המתיישבים הראשונים של שלש עשרה השכונות, הרשומות לעיל, היו מהעדה האשכנזית. אנו מציינים עובדה זו כלפי אלה הכותבים שהאשכנזים וראשיהם "בעלי החלוקה" התנגדו לבנין הישוב, וכלפי עוד הרבה סילופים שנכתבו בענין זה בזמן האחרון.
במלואים שבסוף הספר, עמ' 320, הוא מפרש:כל הסילופים נעשים לא בדרך אגב, כי אם בתעמולה מתוכננת. זה יותר משישים שנה שמתנהלת תעמולה זדונית מצד חוגים שונים לסלף את התולדות של הישוב הישן, וביחוד את תולדות המוסד העליון של הימים ההם הועד הכללי של כל הכוללים, לעקור מן השורש את כל הפעולות של המוסד הזה ולהשמיץ את מנהיגי ורבני ירושלים של התקופה הישנה.
גוראריה כתב:ספר זה יצא לאור לפני "מרא דארעא דישראל" ודומיו, שבהם נתהפכה המגמה.
בן המחבר כתב:גוראריה כתב:ספר זה יצא לאור לפני "מרא דארעא דישראל" ודומיו, שבהם נתהפכה המגמה.
אדרבה, אלעזר הורביץ כבר מדבר על אותה המגמה של הקנאים שהתכחשו ל'ציוניותם' של הרבנים האשכנזיים, ובמיוחד לתרומתו של מוסד 'ועד הכללי' והעומדים בראשו.
מה הקשר? הרה"ק מאיז'ביצא סבר שזמרי היה באמת אדם גדול ונשגב וח"ו לא היה נואף וכו', אולם בנוגע לחלוצים גם הרב קוק הסכים שהם מחללי שבתות במזיד וכו'.גוראריה כתב:כיון שנגע כב' בנקודה זו אעיר ואומר: בספרי איז'ביצא ור' צדוק יש הסתכלות עילאית על זמרי בן סלוא ושכמותו, הרבה מעבר למה שהראי"ה ייחס לתהליך שבו לשיטתו החלוצים - מרצונם או שלא מרצונם - היו שותפים לו.
על מה א"כ יצא הקצף?
כי אם כשזמרי הלך עם המדינית היה נעמד מישהו להסביר את כוונותיו, אזי אוי היה לו ואבוי...
גוראריה כתב:בן המחבר כתב:איש_ספר כתב:'הירושלמים שנתקוטטו עמו', מהם גאונים וצדיקים, פרושים ויראים, שמחלוקתם היתה לשם שמים, ולכן כדאי לדבר בכבוד.
בעקבות המריבות האחרונות בפורום ראיתי טעם לציין לפסקה מעניינת בספרו של פרופ' אלעזר הורביץ שיחי', מוסד היסוד, מהדורה שניה: ירושלים תשי"ח, עמ' 174-175:כמעט כל המתיישבים הראשונים של שלש עשרה השכונות, הרשומות לעיל, היו מהעדה האשכנזית. אנו מציינים עובדה זו כלפי אלה הכותבים שהאשכנזים וראשיהם "בעלי החלוקה" התנגדו לבנין הישוב, וכלפי עוד הרבה סילופים שנכתבו בענין זה בזמן האחרון.
במלואים שבסוף הספר, עמ' 320, הוא מפרש:כל הסילופים נעשים לא בדרך אגב, כי אם בתעמולה מתוכננת. זה יותר משישים שנה שמתנהלת תעמולה זדונית מצד חוגים שונים לסלף את התולדות של הישוב הישן, וביחוד את תולדות המוסד העליון של הימים ההם הועד הכללי של כל הכוללים, לעקור מן השורש את כל הפעולות של המוסד הזה ולהשמיץ את מנהיגי ורבני ירושלים של התקופה הישנה.
ספר זה יצא לאור לפני "מרא דארעא דישראל" ודומיו, שבהם נתהפכה המגמה.
גוראריה כתב:גם אני סברתי כן אלא שבן המחבר אומר אחרת.
חיים כתב:מה הקשר? הרה"ק מאיז'ביצא סבר שזמרי היה באמת אדם גדול ונשגב וח"ו לא היה נואף וכו', אולם בנוגע לחלוצים גם הרב קוק הסכים שהם מחללי שבתות במזיד וכו'.גוראריה כתב:כיון שנגע כב' בנקודה זו אעיר ואומר: בספרי איז'ביצא ור' צדוק יש הסתכלות עילאית על זמרי בן סלוא ושכמותו, הרבה מעבר למה שהראי"ה ייחס לתהליך שבו לשיטתו החלוצים - מרצונם או שלא מרצונם - היו שותפים לו.
על מה א"כ יצא הקצף?
כי אם כשזמרי הלך עם המדינית היה נעמד מישהו להסביר את כוונותיו, אזי אוי היה לו ואבוי...
גוראריה כתב:חיים כתב:מה הקשר? הרה"ק מאיז'ביצא סבר שזמרי היה באמת אדם גדול ונשגב וח"ו לא היה נואף וכו', אולם בנוגע לחלוצים גם הרב קוק הסכים שהם מחללי שבתות במזיד וכו'.גוראריה כתב:כיון שנגע כב' בנקודה זו אעיר ואומר: בספרי איז'ביצא ור' צדוק יש הסתכלות עילאית על זמרי בן סלוא ושכמותו, הרבה מעבר למה שהראי"ה ייחס לתהליך שבו לשיטתו החלוצים - מרצונם או שלא מרצונם - היו שותפים לו.
על מה א"כ יצא הקצף?
כי אם כשזמרי הלך עם המדינית היה נעמד מישהו להסביר את כוונותיו, אזי אוי היה לו ואבוי...
האיז'ביצר לא טען שהוא לא היה נוא', עובדה שפינחס הרג אותו.
כל הפרשנויות מהסוג הזה מבארות שהמעשה אכן נעשה אלא שהמניעים והכוונות היו מעבר להשגתינו.
ובכ"ז, מה היו עושים לאיז'ביצער זי"ע אם היה אומר זאת בשעת מעשה? וההסבר פשוט: בשעת מעשה, עם כל הסבר הכי צודק, אתה נותן לגיטימציה למעשה שלילי.
חד וחלק כתב:גם שלא בשעת מעשה, כבר הוזכרה כאן פעם תגובתו של החזון איש לוורט המסויים הזה של מי השילוח, שכללה דחיפת הספר במרפק והשלכתו לארץ.
חד וחלק כתב:גם שלא בשעת מעשה, כבר הוזכרה כאן פעם תגובתו של החזון איש לוורט המסויים הזה של מי השילוח, שכללה דחיפת הספר במרפק והשלכתו לארץ.
האיז'ביצר טען שזמרי מצד עצמו היה פרוש מכל התאוות ולא היה נואף, ואף כאן לא אלו היו מניעיו. ואכן יש בדבריו ביקורת על פינחס שלא הבין בדבר.גוראריה כתב:האיז'ביצר לא טען שהוא לא היה נוא', עובדה שפינחס הרג אותו.
חיים כתב:מספרים שחסידי קוצק היו תולשים את הדף מהספר באומרם כי חשו בתחושה פנימית שכך עליהם לנהוג...
מבקש חכמה כתב:אם אפשר לחזור לנושא האשכול, יש ספר רחב יריעה שיצא לאחרונה על ידי הרב מנחם אדלר מירושלים ובו הוא מאריך לבסס גישה השוללת התייחסות לחילוניים כ"תינוקות שנשבו" ומחמירה בדינם. מדובר בספר ענק (במספר עמודיו) ויש להניח שהניסוח שלי אינו מדוייק אך זהו הכיוון.
האם ניתן לומר שתלמידי החזון איש והמסתופפים בצילו הם אלו שמובילים את הפסיקה בכיוון "תינוקות שנשבו"?
איש_ספר כתב:חד וחלק כתב:גם שלא בשעת מעשה, כבר הוזכרה כאן פעם תגובתו של החזון איש לוורט המסויים הזה של מי השילוח, שכללה דחיפת הספר במרפק והשלכתו לארץ.
אני לא חושב שהוזכר פה דבר כזה אי פעם. ולא שמעתי בעניותי סיפור זה בלתי היום.
איש_ספר כתב:עיין ארחות רבינו ח"א אות קס"א ותרו"ץ
זקן ששכח כתב:סיפור נחמד, אבל המרפק נעדר ממנו, משום מה.
אגב, מה טעם יש לאסור הספר משום מוקצה?
גוראריה כתב:כיון שנגע כב' בנקודה זו אעיר ואומר: בספרי איז'ביצא ור' צדוק יש הסתכלות עילאית על זמרי בן סלוא ושכמותו, הרבה מעבר למה שהראי"ה ייחס לתהליך שבו לשיטתו החלוצים - מרצונם או שלא מרצונם - היו שותפים לו.
על מה א"כ יצא הקצף?
כי אם כשזמרי הלך עם המדינית היה נעמד מישהו להסביר את כוונותיו, אזי אוי היה לו ואבוי...
כלומר, הבעיה היא לא ההסתכלות עצמה אלא האמירה של הדברים בשעת מעשה שנותנת יד לפושעים. זה הכל.
ואם ניתן לומר, זה כבר שייך לחלק תמימותו של הראי"ה זצ"ל.
חד וחלק כתב:איש_ספר כתב:חד וחלק כתב:גם שלא בשעת מעשה, כבר הוזכרה כאן פעם תגובתו של החזון איש לוורט המסויים הזה של מי השילוח, שכללה דחיפת הספר במרפק והשלכתו לארץ.
אני לא חושב שהוזכר פה דבר כזה אי פעם. ולא שמעתי בעניותי סיפור זה בלתי היום.
טוב, מלכתחילה הבנתי שאם רבנו איש ספר לא שמע סיפור זה יש כאן ריעותא גדולה לקיומו [בלי ציניות!]. חפשתי פה ושם והעליתי חרס. כנראה זכרוני כיזב לי. [אכן תמה אני על עצמי היאך נעשתה ההמצאה הגדולה הזו. האם מישהו מכיר אולי סיפור אחר הכולל מוטיב של דחיפת ספר במרפק?]
חיים ושלו' כתב:מה המקור של הפסק של החזו"א על החילונים שהם תינוק שנשבה?
המחלוקת הוא בין הרמב"ם ור"ת, דהרמב"ם ס"ל דאם נתגדל בין הגוים אע"פ שלאחמ"כ נודע לו שהוא יהודי ויש תורת ישראל עדיין הוא בגדר תינוק שנשבה, אבל הנימוק"י בשם ר"ת כתב דתינוק שנשבה הוא שאינו יודע מתורת ישראל, אבל אם רואה יטהודים ויודע מתורת ישראל כבר הוא בתורת מומר.
והרדב"ז כתב דגם לדעת הרמב"ם כשמנסים ומדברים איתם להחזירם למוטב והם נשארים באיוולתם הרי הם בגדר מומרים.
ע"ע בית יוסף וש"ך ביו"ד סי' קנ"ט
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 460 אורחים