מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הר הבית כהלכה - ספרו של הרב אלישע וולפסון

על המתפרצים לעלות בהר ה' ומסיגים גבול שגבלו ראשונים
בן אליהו
הודעות: 1029
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: הר הבית כהלכה - ספרו של הרב אלישע וולפסון

הודעהעל ידי בן אליהו » א' אפריל 28, 2019 10:00 pm

לשון קדשו הייתה: מה יש לראות שם? "שועלים הלכו בו". מעבר לזה לא הוסיף בעניין התועלת.

שאלו אותו על הרבנות הראשית שפוסקת שאסור, ואמר כדלהלן: הנושא של היחס לרבנות הראשית הוא רגיש, אני אישית אינני מרגיש כפוף להם. זה נכון שבעבר הרבנים הראשיים היו מגדולי הדור, אבל היום אי אפשר לומר שהרב דוד לאו והרב מצגר הם מגדולי הדור. שבוע שעבר נפגשתי עם הרב לאו, ולא אני שאלתי אותו שאלה אלא הוא שאל אותי שאלה.

נשאל על כך שגדולי הדור הקודם אסרו זאת וענה: יש היום בידינו מדידות מדוייקות ביותר שייתכן ולא היו בידיהם. וייתכן גם שאסרו זאת רק משום למיגדר מילתא, אבל אתם יודעים את דעתי שאין לנו סמכות היום לגזור גזירות מדעתנו. ושוב חזר על כך שיש היום מדידות מדוייקות ביותר בידינו.

כל הנ"ל הוא תמצית דבריו בישיבת ההסדר בשדרות ת"ו.

תורה מפוארת
הודעות: 632
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: הר הבית כהלכה - ספרו של הרב אלישע וולפסון

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' מאי 05, 2019 12:17 pm

בן אליהו כתב:לשון קדשו הייתה: מה יש לראות שם? "שועלים הלכו בו". מעבר לזה לא הוסיף בעניין התועלת.

שאלו אותו על הרבנות הראשית שפוסקת שאסור, ואמר כדלהלן: הנושא של היחס לרבנות הראשית הוא רגיש, אני אישית אינני מרגיש כפוף להם. זה נכון שבעבר הרבנים הראשיים היו מגדולי הדור, אבל היום אי אפשר לומר שהרב דוד לאו והרב מצגר הם מגדולי הדור. שבוע שעבר נפגשתי עם הרב לאו, ולא אני שאלתי אותו שאלה אלא הוא שאל אותי שאלה.

נשאל על כך שגדולי הדור הקודם אסרו זאת וענה: יש היום בידינו מדידות מדוייקות ביותר שייתכן ולא היו בידיהם. וייתכן גם שאסרו זאת רק משום למיגדר מילתא, אבל אתם יודעים את דעתי שאין לנו סמכות היום לגזור גזירות מדעתנו. ושוב חזר על כך שיש היום מדידות מדוייקות ביותר בידינו.

כל הנ"ל הוא תמצית דבריו בישיבת ההסדר בשדרות ת"ו.

כמדומה שבושה להעלות נושא שכל גדולי ישראל האמיתים אסרוהו פה אחד ללא שום הוראת היתר ובפרט שנפיק חורבא מיניה ואכמ"ל במובן מאליו מי נכנס לשם, ולגופו של עניין כשחמתי באפי זה יצא מקופיא
א'. כיצד ניתן להוציא לעז על גדולי ישראל וביניהם ג"כ מגדולי ישראל מהדור האחרון שלא ידעו מה המידות המדויות ולכן אסרו וכי הגר"ע יוסף והגר"ש וואזנר והגרי"ש אלישיב היו חיים לפני 700 שנה?.
ב'.מצו"ב סיפור, דומני כי הדברים מדברים בעד עצמם, האיסור להיכנס להר הבית הוא איסור כרת למה זה דומה עיין הסיפור...
קבצים מצורפים
סיפור החזון איש.pdf
(1.66 MiB) הורד 229 פעמים

נקדש את שמך בעולם
הודעות: 181
הצטרף: ד' נובמבר 30, 2016 3:47 am

Re: הר הבית כהלכה - ספרו של הרב אלישע וולפסון

הודעהעל ידי נקדש את שמך בעולם » א' מאי 05, 2019 4:12 pm

תורה מפוארת כתב:כמדומה שבושה להעלות נושא שכל גדולי ישראל האמיתים אסרוהו פה אחד ללא שום הוראת היתר ובפרט שנפיק חורבא מיניה ואכמ"ל במובן מאליו מי נכנס לשם, ולגופו של עניין כשחמתי באפי זה יצא מקופיא
א'. כיצד ניתן להוציא לעז על גדולי ישראל וביניהם ג"כ מגדולי ישראל מהדור האחרון שלא ידעו מה המידות המדויות ולכן אסרו וכי הגר"ע יוסף והגר"ש וואזנר והגרי"ש אלישיב היו חיים לפני 700 שנה?.
ב'.מצו"ב סיפור, דומני כי הדברים מדברים בעד עצמם, האיסור להיכנס להר הבית הוא איסור כרת למה זה דומה עיין הסיפור...


מה שכתב אכמ"ל מי נכנס לשם, לא הבנתי כוונתו, שכן רוב מוחלט של העולים (במסגרת עליית יהודים, לאפוקי העולים כתיירים) הם שומרי תו"מ ומשתדלים להזכיר בכל פעם את האיסור להיכנס ללא טבילה.

הרבנים שציטט כבודו מעולם לא התיימרו ללמוד את נושא הגבולות לפרטיו, ובלאו הכי בודאי שבשנים הראשונות אחרי שחרור הר בית ה' המידע היה פחות מקצועי מכיום, ופוק חזי שהרב גורן בספרו לא הביא בכלל את השיקולים הטופוגרפים.

לתועלת הציבור אעתיק את הסיפור שצירף כבודו
נשאל החזון איש היכן מקום הפאות בדיוק, כדי שיוכל לגלח עד
שם. השיב, הדבר דומה למי שלוקח סכין וחותך לעצמו את הסימנים
(קנה וושט), ובא לשאול את הרב, האם עדיים לא הגיע לרוב
הסימנים ויכול להמשיך לחתוך. כן גם כאן, הדבר ברור שכאשר
מדובר באיסור דאורייתא, אין נכנסים עד לגבול האיסור בדיוק. אלא
מרחיקים מעט מן המקום כדי לצאת מן הספק. (מעשה איש).

ההשוואה אינה במקומה,
ברור שבמקרה שם אין שום אינטרס לחתוך עד מקום האיסור, אבל במקום צורך אפי' צורך חולין כדיני ממונות פשוט שאין ברירה וחייבים להכריע באיסור גזל דאורייתא, פוק חזי בהר מירון המוחזק בקברים רבים והיה מסתבר לאסור לכהנים עלות בהר ונגוע בקצהו, פוסקים רבים חיפשו טצדקי איך להתיר לאותם כהנים להיכנס לשם לצורך תפילה, ק"ו בן בנו של ק"ו בהר קדשנו ותפארתינו שאין אנו רשאים להיתבטל מדרישתו ובניינו ומצות התפילה שם מפורשת בקרא ודאי שצורך גדול לרדת לעומקה של הלכה ולהכריע באיזה דרך נלך בה לעבוד את ה' אלוקינו.

תורה מפוארת
הודעות: 632
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: הר הבית כהלכה - ספרו של הרב אלישע וולפסון

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' מאי 05, 2019 4:55 pm

נקדש את שמך בעולם כתב:
תורה מפוארת כתב:כמדומה שבושה להעלות נושא שכל גדולי ישראל האמיתים אסרוהו פה אחד ללא שום הוראת היתר ובפרט שנפיק חורבא מיניה ואכמ"ל במובן מאליו מי נכנס לשם, ולגופו של עניין כשחמתי באפי זה יצא מקופיא
א'. כיצד ניתן להוציא לעז על גדולי ישראל וביניהם ג"כ מגדולי ישראל מהדור האחרון שלא ידעו מה המידות המדויות ולכן אסרו וכי הגר"ע יוסף והגר"ש וואזנר והגרי"ש אלישיב היו חיים לפני 700 שנה?.
ב'.מצו"ב סיפור, דומני כי הדברים מדברים בעד עצמם, האיסור להיכנס להר הבית הוא איסור כרת למה זה דומה עיין הסיפור...


מה שכתב אכמ"ל מי נכנס לשם, לא הבנתי כוונתו, שכן רוב מוחלט של העולים (במסגרת עליית יהודים, לאפוקי העולים כתיירים) הם שומרי תו"מ ומשתדלים להזכיר בכל פעם את האיסור להיכנס ללא טבילה.

הרבנים שציטט כבודו מעולם לא התיימרו ללמוד את נושא הגבולות לפרטיו, ובלאו הכי בודאי שבשנים הראשונות אחרי שחרור הר בית ה' המידע היה פחות מקצועי מכיום, ופוק חזי שהרב גורן בספרו לא הביא בכלל את השיקולים הטופוגרפים.

לתועלת הציבור אעתיק את הסיפור שצירף כבודו
נשאל החזון איש היכן מקום הפאות בדיוק, כדי שיוכל לגלח עד
שם. השיב, הדבר דומה למי שלוקח סכין וחותך לעצמו את הסימנים
(קנה וושט), ובא לשאול את הרב, האם עדיים לא הגיע לרוב
הסימנים ויכול להמשיך לחתוך. כן גם כאן, הדבר ברור שכאשר
מדובר באיסור דאורייתא, אין נכנסים עד לגבול האיסור בדיוק. אלא
מרחיקים מעט מן המקום כדי לצאת מן הספק. (מעשה איש).

ההשוואה אינה במקומה,
ברור שבמקרה שם אין שום אינטרס לחתוך עד מקום האיסור, אבל במקום צורך אפי' צורך חולין כדיני ממונות פשוט שאין ברירה וחייבים להכריע באיסור גזל דאורייתא, פוק חזי בהר מירון המוחזק בקברים רבים והיה מסתבר לאסור לכהנים עלות בהר ונגוע בקצהו, פוסקים רבים חיפשו טצדקי איך להתיר לאותם כהנים להיכנס לשם לצורך תפילה, ק"ו בן בנו של ק"ו בהר קדשנו ותפארתינו שאין אנו רשאים להיתבטל מדרישתו ובניינו ומצות התפילה שם מפורשת בקרא ודאי שצורך גדול לרדת לעומקה של הלכה ולהכריע באיזה דרך נלך בה לעבוד את ה' אלוקינו.

ממש לא נכון!! במירון גם כהן שנטמא בזמן הזה זה לא כרת גם אם נטמא, ובמירון יש שסברו כלל כי קברו של רשב"י הוא למטה ולכן מותר להתפלל למעלה וכו' כיצד בכלל יש השוואה להתחיל לדייק בשיעורים איזה ס"מ מותר ואיזה לא כשמדובר שלשלוח יד בנפשו באיסור כרת של כניסה לבית? מקווה שאתה כן מבין מה שאתה כותב.

תורה מפוארת
הודעות: 632
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: הר הבית כהלכה - ספרו של הרב אלישע וולפסון

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' מאי 05, 2019 4:57 pm

הרבנים שציטט כבודו מעולם לא התיימרו ללמוד את נושא הגבולות לפרטיו, ובלאו הכי בודאי שבשנים הראשונות אחרי שחרור הר בית ה' המידע היה פחות מקצועי מכיום, ופוק חזי שהרב גורן בספרו לא הביא בכלל את השיקולים הטופוגרפים.
ממש לא נכון הגר"י יוסף שליט"א בשו"ת שלו הראשון לציון ממש לא מכיר? והוא מביא מכל גדול"י ועדות מאביו שאסר.

איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: הר הבית כהלכה - ספרו של הרב אלישע וולפסון

הודעהעל ידי איש פלוני » א' מאי 05, 2019 5:42 pm

ראה מה שהגיב השבוע הרב וולפסון לרב יצחק יוסף
הובאו לפניי דברים שכתב הרשל"צ הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א בספרו החדש 'דיני הכותל המערבי', אשר פורסמו כאן בערוץ שבע.

הרב התייחס בדבריו ל'איסור העלייה להר הבית', והדברים לענ"ד מעוררים תמיהה. מכיוון שזכיתי לחקור נושא זה ולאחרונה להוציא לאור את הספר 'הר הבית כהלכה', על כן אבקש, כתלמיד לפני רבו, להציע את התמיהות שהתעוררו לי בקוראי את הדברים של כת"ר.

כתב הרב: "אסור באיסור חמור להיכנס בזמן הזה להר הבית... וזו דעתם של כל גדולי הדור, ובהם הרבנים הראשיים לדורותיהם, ורוב ככל גדולי הפוסקים ובכללם כל הרבנים הראשיים לישראל לדורותיהם".

האם אכן כל הרבנים הראשיים לדורותיהם פסקו שאיסור חמור להיכנס להר הבית בזמן הזה?

ראשית, ידוע ומפורסם כי הרב הראשי לישראל הגאון הרב שלמה גורן זצ"ל התיר את העלייה להר הבית כהלכה, ואף כתב כי אין עבירה חמורה יותר מלהפקיר את הר הבית לערבים על ידי שאנו נדיר את רגלינו משם, וכתב על כך את ספרו 'הר הבית', בו האריך לדחות את כל החששות שהעלו.

בנוסף לכך, הרב הראשי לישראל הגאון הרב יצחק ניסים זצ"ל, על אף שחתום בראש הכרוז שנכתב בשנת ה'תשכ"ז לאסור את העלייה להר הבית, לאחר מכן, כאשר ראה את השתלטות הערבים במקום, הורה ליחידים היתר לעלות להר הבית כהלכה, כמובא בספר "לכלל ולפרט הלכות קצובות", ואף אמר: "איסור העליה להר הבית כמותו כהפקרת הר הבית והסגרתו לידי זרים, וחלילה לנו לעשות כן".

שנית, הרב הראשי לישראל הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל קרא בכמה וכמה מכתבים להקים בית כנסת בהר הבית באופן שאין בו כל חשש הלכתי.

נציין שכבר קודם לקריאתו של הרב אליהו, קרא גם הגרי"מ טיקוצ'ינסקי זצ"ל להקמת בית כנסת בהר הבית, וישנם עוד רבנים רבים שקראו ועודדו הקמת מקום תפילה ליהודים בהר הבית, ביניהם: הר"ח דוד הלוי זצ"ל, הרב מאיר יהודה גץ זצ"ל, הר"ד חיים שלוש זצ"ל, הרצי"ה קוק זצ"ל ע"פ עדותו של הרב שאר ישוב הכהן זצ"ל, הרב מרדכי לופז זצ"ל, הרב יהודה עמיטל זצ"ל, הרב רפאל כדיר צבאן זצ"ל, הרב יוסף קאפח זצ"ל והרב יוסף שרביט זצ"ל.

יתירה מכך, גם הרב הראשי לישראל הגר"ע יוסף זצ"ל כתב בספרו (חזון עובדיה תעניות עמ' תנד): "והנכון שלא להיכנס כלל לשטח להר הבית". נראה ברור מדיוק לשונו, שנזהר לבל לומר על מותר שהוא אסור, שהרי הכניסה להר הבית כהלכה מותרת היא, ועל כן כתב רק שנכון להימנע בלבד.

אם כן, כיצד ניתן לומר שכל הרבנים הראשיים פסקו שאסור באיסור חמור להיכנס להר הבית?

ולגופו של עניין, מדוע לא לקיים את הצעתו הנפלאה של הגר"מ אליהו וסיעתו, ולהקים בית כנסת בהר הבית באופן שאין בו כל חשש?

עוד כתב הרב: ''וכבר מאות בשנים שלא העז שום אדם להכנס לכל שטח הר הבית... וכן במאות השנים האחרונות, בזמנים ששכנו כבוד בירושלים גדולי גאוני הספרדים, נהגו הכל לאסור הכניסה לשטחי הר הבית..."

לא כאן המקום להאריך ולצטט, אך כבר הבאנו בספרנו עדויות על עליית יהודים להר הבית במשך כל הדורות עד לזמנינו אנו, ופסקים של גדולי ישראל במשך הדורות, כגון הרדב"ז, המהרי"ט, המהרח"א, החיד"א, השע"ת ועוד, שפסקו להתיר עלייה להר הבית.

אם כן כיצד יתכן לומר שנהגו הכל לאסור את הכניסה לשטחי הר הבית?

כתב כבודו: "עלינו לעשות כמיטב שביכולתנו למנוע איסור חמור זה של הכניסה להר הבית, ולשמור על קדושת המקום... ונכון להעמיד דוכן הסברה עם דפי הסבר ותודעה על חומרת איסור זה, כנגד אותם המחפשים קולות למיניהם".

כאמור, על כל הטענות שכת"ר הביא לאסור את העלייה להר, יש מגדולי הפוסקים שדחו אותם בטוב טעם ודעת כמבואר באריכות בספרנו. וכיום, ישנם רבנים גדולים וחשובים המתירים וקוראים לעלות להר הבית כהלכה בטהרה ובמורא מקדש, על מנת לרשת את המקום הקדוש מידי אויבנו, ולקיים מצוות המיוחדות למקום קדוש זה. ביניהם הרבנים הגאונים שליט"א: הרב דוב ליאור, הרב נחום אליעזר רבינוביץ, הרב צפניה דרורי, הרב אליעזר מלמד ועוד עשרות רבות של רבני ערים ויישובים, דיינים וראשי ישיבות.

האם אכן המתירים עלייה להר הבית "מחפשים קולות למיניהם"? האם נכון להתבטא כך על פוסקים גדולים ומובהקים? ובפרט בימים אלו, בהם אנו עושים מאמץ מיוחד לתקן את חטאם של תלמידי ר"ע שלא נהגו כבוד זה בזה, האם לא נכון גם במחלוקת זו לכבד אחד את הדעה של השני?

יורנו המורה לצדקה ושכרו כפול מן השמים.

מתוך https://www.inn.co.il/Articles/Article.aspx/19148

בן אליהו
הודעות: 1029
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: הר הבית כהלכה - ספרו של הרב אלישע וולפסון

הודעהעל ידי בן אליהו » א' מאי 05, 2019 9:09 pm

"כל גדולי ישראל האמיתיים"

אני מוחה על הפגיעה בגאון האמיתי ר' אשר וייס שליט"א.

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הר הבית כהלכה - ספרו של הרב אלישע וולפסון

הודעהעל ידי בתבונה » א' מאי 05, 2019 10:23 pm

כאילו יש צד שיש איסור הלכתי?!

1. הרדב"ז הידוע, הברכי יוסף סימן תקסא וכן בשע"ת בסימן זה, גם הכף החיים שחי לא מזמן בירושלים כתב בסימן תקס"א אורח חיים, מביא ופוסק את דברי הרדב"ז שמותר להיכנס להר הבית ללא שום הסתייגות.
וכי כל אלו אינם גדולי הדור?

2. הגר"ח אלפאנדרי בספרו דרך הקודש מביא את המהרי"ט שמותר לעלות ומספר שהוא בעצמו עלה להר הבית, גם הרב יחיאל מיכל טיקוצינסקי בספרו עיר הקודש והמקדש כותב שמותר בימינו לעלות להר הבית וממליץ לעשות בית כנסת בהר הבית.
האם חלילה הם קטלי קניא באגמא?

3. לגבי הסיפור על החזון איש והקפת הראש, האם יש צד לאסור תספורת כלל מחשש הקפת הראש?
וכי האם לא ידוע שהעולים להר הבית מתרחקים מרחק רב מאוד מהגבול שיש בו חשש איסור?

4. וכי הרב יעקב רוזנטל זצ"ל שעלה בעצמו להר הבית יחד עם רבנים לפני קום המדינה האם חלילה הוא לא היה ירא שמים?

5. כיצד הסטייפלר והרב שך וכיו"ב במכתבם לא חששו כלל שהמקדש אינו בכיפת הסלע אלא אדרבה כתבו שניתן לעלות כהלכה אלא שכתבו שהיה אז חשש שיגרום שאחרים יעלו אחרים לא כהלכה ?

6. הרב עובדיה יוסף ובעל הציץ אליעזר שנכנסו לתוך הר הבית מעבר לשער וורן שבכותל המערבי במנהרות הכותל 30 מטר בהסתמך על זיהוי אבן שתיה בכיפת הסלע , כפי שהביא הרב זלמן קורן במעלין בקודש, וצוטט בפורום האם הם לא היו יראי שמיים?

7. האם הרב הרב אביגדור נבנצל זק"א שעל פי הוראתו הוקמה יחידת כהנים בזק"א שיפנו גופות ממחנה שכינה למחנה לוויה, ואם לא ידוע איפה מקום המקדש איפה נעלם איסור דאורייתא של טומאת הכוהנים, האם גם לו חסרה יראת שמיים ח"ו?
8. לאחרונה שמעתי על אברך ירא שמיים שעולה להר הבית בטהרה ובגבול המותר והראש כולל הגיע לגר"ח קנייבסקי בשאלה מה לעשות עם האברך, והגר"ח קנייבסקי ענה שאסור להוציאו מהכולל היות שאין בעלייה להר הבית לא איסור דאורייתא ולא איסור דרבנן.
וכי מרן הגרח"ק אינו ירא שמים חלילה וחס?

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הר הבית כהלכה - ספרו של הרב אלישע וולפסון

הודעהעל ידי בתבונה » ג' מאי 07, 2019 7:57 pm

בתבונה כתב:כאילו יש צד שיש איסור הלכתי?!

1. הרדב"ז הידוע, הברכי יוסף סימן תקסא וכן בשע"ת בסימן זה, גם הכף החיים שחי לא מזמן בירושלים כתב בסימן תקס"א אורח חיים, מביא ופוסק את דברי הרדב"ז שמותר להיכנס להר הבית ללא שום הסתייגות.
וכי כל אלו אינם גדולי הדור?

2. הגר"ח אלפאנדרי בספרו דרך הקודש מביא את המהרי"ט שמותר לעלות ומספר שהוא בעצמו עלה להר הבית, גם הרב יחיאל מיכל טיקוצינסקי בספרו עיר הקודש והמקדש כותב שמותר בימינו לעלות להר הבית וממליץ לעשות בית כנסת בהר הבית.
האם חלילה הם קטלי קניא באגמא?

3. לגבי הסיפור על החזון איש והקפת הראש, האם יש צד לאסור תספורת כלל מחשש הקפת הראש?
וכי האם לא ידוע שהעולים להר הבית מתרחקים מרחק רב מאוד מהגבול שיש בו חשש איסור?

4. וכי הרב יעקב רוזנטל זצ"ל שעלה בעצמו להר הבית יחד עם רבנים לפני קום המדינה האם חלילה הוא לא היה ירא שמים?

5. כיצד הסטייפלר והרב שך וכיו"ב במכתבם לא חששו כלל שהמקדש אינו בכיפת הסלע אלא אדרבה כתבו שניתן לעלות כהלכה אלא שכתבו שהיה אז חשש שיגרום שאחרים יעלו אחרים לא כהלכה ?

6. הרב עובדיה יוסף ובעל הציץ אליעזר נכנסו לתוך הר הבית לאולם וורן שפנימי לכותל המערבי* בהסתמך על זיהוי אבן שתיה בכיפת הסלע, האם הם לא היו יראי שמיים?
    *מעלין בקודש ל (אלול תשע"ה) תשובת הרדבז על כניסה לעליות סביב הר הבית - מבוא פרשנות חקר ועיון (עמודים 110 -113)
7. האם הרב הרב אביגדור נבנצל זק"א שעל פי הוראתו הוקמה יחידת כהנים בזק"א שיפנו גופות ממחנה שכינה למחנה לוויה, ואם לא ידוע איפה מקום המקדש איפה נעלם איסור דאורייתא של טומאת הכוהנים, האם גם לו חסרה יראת שמיים ח"ו?
8. לאחרונה שמעתי על אברך ירא שמיים שעולה להר הבית בטהרה ובגבול המותר והראש כולל הגיע לגר"ח קנייבסקי בשאלה מה לעשות עם האברך, והגר"ח קנייבסקי ענה שאסור להוציאו מהכולל היות שאין בעלייה להר הבית לא איסור דאורייתא ולא איסור דרבנן.
וכי מרן הגרח"ק אינו ירא שמים חלילה וחס?

בתבונה כתב:ידיד שבחול המועד האחרון היה בכותל המערבי ולפני הכניסה הוא ראה את נוער הפעילים והפעילות של תנועת מורא מקדש, שהפיצו בשם הגאון ר' זלמן נחמיה גולדברג שליט"א דברים חריפים מאוד נגד העליה להר הבית...
ומאידך אחר טען שהוא תומך בעליה להר הבית.
אחרי כמה דקות הוא ניפגש עם חתנו של הרב זלמן נחמיה גולדברג ושאל אותו האם יש אמת באחד הצדדים ומה דעת חותנוה. תוכן התשובה היה שידוע לו דעת חותנו שהוא לא תומך ולא מתנגד, וסובר שמבחינה הלכתית מותר לעלות להר הבית (בטבילה ובגבול המותר) , אלא שלמעשה יש רבנים החוששים שזה יגרום שיעלו שלא כדין והנהגת הציבור בינתיים היא שלא עולים.
הרב מאזוז אמר בשיעור משנת תשע"ו (השיעור נמצא ברשת) שהעולים להר הבית עולים כהלכה, שמצד ההלכה מותר.

יש שגיאה שמופצת לאחרונה כאילו הגאון ר' משה פיינשטיין התנגד לעלייה להר הבית,
זאת שגיאה חתנו הגר"מ טנדלר שעולה תדיר להר הבית מעיד שעולה על פי הוראת חמיו הגר"מ פיינשטיין, כך גם נכדו הגאון עולה להר הבית.
עליו סמך שיערוך את ספרו
וכן משמע באג"מ או"ח ב קי"ג שמותר לעלות בזה"ז להר הבית.
גדולי הפוסקים שהיו גרים בירושלים התירו למעשה כמו הרדב"ז המהרי"ט הגר"ח אלפאנדרי הברכי יוסף, הכף החיים, והעיד הרב יעקב רוזנטל שהעיד שעלה להר הבית בצעירותו לפני קום המדינה יחד עם רבנים.
ולא מצינו אף לא אחד מספרי הפוסקים מהם אנו חיים שאסר לעלות להר הבית,

והנה לאחרונה היו שששגו ותלו בוקי סריקי בשל"ה שהחמיר שלא יתרחצו בשוק מוכרי הכותנה,שמא השוק הוא בתוך שטח הר הבית, אמנם שם החומרה כלל לא הייתה על כניסה לשוק מוכרי הכותנה אלא על רק על הרחצה במרחץ הנמצא בשוק שאם היא הר הבית היא אסורה מדין מורא מקדש, ואדרבה מזה שלא אסר כניסה לשוק מוכרי הכותנה אף שחשש שהוא מכלל הר הבית מוכח שפי שפסקו שאר פוסקי ירושלים גם לשיטתו מותר להכנס להר הבית , וכעין זה כתב הרב זלמן קורן במעלין בקודש ל עמ' 53 הערה 53.

נהנה מהאוצר
הודעות: 219
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: הר הבית כהלכה - ספרו של הרב אלישע וולפסון

הודעהעל ידי נהנה מהאוצר » ג' מאי 07, 2019 8:27 pm

יושב ירושלים כתב:
קו ירוק כתב:א. לתומי חשבתי שישנה מסורת בעם ישראל, וכשם שלא יעלה על הדעת שיבוא 'רב' נכבד ככל שיהיה ויאמר שמבטל את דעתו של המשנה ברורה - כי כך נראה לו,
כך לא יעלה על הדעת על אנשי חוג שרואים בהרב קוק כפוסק אחרון לעניני שונים, ללכת נגד דעתו כשכתב שהעליה להר היא 'גסות הלב' (לא מחמת טומאה, אלא מחמת חוסר כובד ראש). ומי שבאמת סבור שאין מסורת והיראכיה סדורה, והדור צעיר יכול לעלוב בדור קודמיו, הרי איננו כ'חוג' כלל.
ב. ואם יבוא מישהו ויאמר שהמחבר מתכוון שיצעדו שם כבעת נעילה, אף אני אקוב מולו שיחתי; צא וראה לגיונות של קלי דעת ועמי הארץ, נשים וגברים בעירבוביה צועדים ומצטלמים כמפגינים, תוך סתירה מהותית לכובד ראש, ומצערת כל לב על הזלזול בעלייתם להר (לא דברתי מהסכמת הרבנים על מכשולות אחרים שמחמתם קבעו לא לעלות בהר).

א. כמובן שבספר האריך לבאר על מה נסבו דברי הרב קוק, ומדוע אין להם שום שייכות לנידון העומד בפנינו, זכותך להתווכח איתו בדעת הרב קוק, אך מסתבר שבוויכוח כזה הוא אמור להבין יותר ממך...
ב. ישנה בעיה חמורה שאנשים נכנסים להר ה' בקלות ראש, ישנם שני דרכים לפתור את הבעיה: הפתרון הנפוץ הוא הפתרון של רבים מחכמי ישראל, וכת"ר בעקבותם, והיא להכריז איסור כללי על כניסה למקום, בתקוה שכל אותם קלי דעת יישמעו להכרזה, או שבכלל יישכח שלמקום יש זיקה יהודית וממילא הציבור לא יראה שום ענין בביקור במקום, (אני משער שלא זו היתה תקוותם אך בפועל זה מה שקרה). הפתרון השני של כמה מרבני הציונות הדתית [ומעט רבנים חרדים] הוא לבוא ולתקן, הפתרון הזה נובע מתוך הכרה בכך שהכרזת איסור טוטאלי במצב הנוכחי אינה מועילה דבר, ומתוך הכרה בחשיבות השמירה על קדושת המקום, וככל שירבו העולים להר בטהרה ובמורא כך יתרבו השומרים על ההנגה הראויה בהר ה', וכשם שאם נרצה לשמור על הנהגות הקדושה בכותל המערבי, לא נדיר את רגלינו משם, אלא להיפך, נבוא ונפעל להרבות טהרה וקדושה, אני מצרף קובץ קצר שכתבתי פעם בענין:


השאלה היא גופא התשובה
מאז שראיתי את הסרטון של א. ראש לנקראים חרדים העולים להר, שהוא מדבר בקלות דעת בהר ה', ומשכנע יהודים שבאים לקראתו ממקום שהנכנס שם חייב כרת, שכדאי להם להמשיך ולעלות להר לא פעמיים בשנה כאשר הם רגילים עד היום אלא לפחות פעם בחודש
שוב לא קשה כלום. המטרה היא לא לשמור על קדושת ההר, אינני יודע מה כן המטרה????
אבל זה מגוחך לספר כאילו עולים כדי לשמור על עליה בטהרה ובמורא ובחדא מחתא לשכנע חילונים להמשיך ולעלות להר ולהכנס למקום שחייבים עליו כרת לכו"ע

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: הר הבית כהלכה - ספרו של הרב אלישע וולפסון

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' מאי 07, 2019 9:06 pm

נהנה מהאוצר כתב:
יושב ירושלים כתב:
קו ירוק כתב:א. לתומי חשבתי שישנה מסורת בעם ישראל, וכשם שלא יעלה על הדעת שיבוא 'רב' נכבד ככל שיהיה ויאמר שמבטל את דעתו של המשנה ברורה - כי כך נראה לו,
כך לא יעלה על הדעת על אנשי חוג שרואים בהרב קוק כפוסק אחרון לעניני שונים, ללכת נגד דעתו כשכתב שהעליה להר היא 'גסות הלב' (לא מחמת טומאה, אלא מחמת חוסר כובד ראש). ומי שבאמת סבור שאין מסורת והיראכיה סדורה, והדור צעיר יכול לעלוב בדור קודמיו, הרי איננו כ'חוג' כלל.
ב. ואם יבוא מישהו ויאמר שהמחבר מתכוון שיצעדו שם כבעת נעילה, אף אני אקוב מולו שיחתי; צא וראה לגיונות של קלי דעת ועמי הארץ, נשים וגברים בעירבוביה צועדים ומצטלמים כמפגינים, תוך סתירה מהותית לכובד ראש, ומצערת כל לב על הזלזול בעלייתם להר (לא דברתי מהסכמת הרבנים על מכשולות אחרים שמחמתם קבעו לא לעלות בהר).

א. כמובן שבספר האריך לבאר על מה נסבו דברי הרב קוק, ומדוע אין להם שום שייכות לנידון העומד בפנינו, זכותך להתווכח איתו בדעת הרב קוק, אך מסתבר שבוויכוח כזה הוא אמור להבין יותר ממך...
ב. ישנה בעיה חמורה שאנשים נכנסים להר ה' בקלות ראש, ישנם שני דרכים לפתור את הבעיה: הפתרון הנפוץ הוא הפתרון של רבים מחכמי ישראל, וכת"ר בעקבותם, והיא להכריז איסור כללי על כניסה למקום, בתקוה שכל אותם קלי דעת יישמעו להכרזה, או שבכלל יישכח שלמקום יש זיקה יהודית וממילא הציבור לא יראה שום ענין בביקור במקום, (אני משער שלא זו היתה תקוותם אך בפועל זה מה שקרה). הפתרון השני של כמה מרבני הציונות הדתית [ומעט רבנים חרדים] הוא לבוא ולתקן, הפתרון הזה נובע מתוך הכרה בכך שהכרזת איסור טוטאלי במצב הנוכחי אינה מועילה דבר, ומתוך הכרה בחשיבות השמירה על קדושת המקום, וככל שירבו העולים להר בטהרה ובמורא כך יתרבו השומרים על ההנגה הראויה בהר ה', וכשם שאם נרצה לשמור על הנהגות הקדושה בכותל המערבי, לא נדיר את רגלינו משם, אלא להיפך, נבוא ונפעל להרבות טהרה וקדושה, אני מצרף קובץ קצר שכתבתי פעם בענין:


השאלה היא גופא התשובה
מאז שראיתי את הסרטון של א. ראש לנקראים חרדים העולים להר, שהוא מדבר בקלות דעת בהר ה', ומשכנע יהודים שבאים לקראתו ממקום שהנכנס שם חייב כרת, שכדאי להם להמשיך ולעלות להר לא פעמיים בשנה כאשר הם רגילים עד היום אלא לפחות פעם בחודש
שוב לא קשה כלום. המטרה היא לא לשמור על קדושת ההר, אינני יודע מה כן המטרה????
אבל זה מגוחך לספר כאילו עולים כדי לשמור על עליה בטהרה ובמורא ובחדא מחתא לשכנע חילונים להמשיך ולעלות להר ולהכנס למקום שחייבים עליו כרת לכו"ע

איני יודע מי הוא א., ואני גם לא רוצה לעסוק בהשמצת אנשים מסויימים, רק אעיר שבאופן כללי ישנו הבדל גדול בין העולים הותיקים [לפני שהדבר הפך להיות נחלת הכלל (בציבור הדת"ל), לפני כעשור] לבין העולים מהשנים האחרונות, ואכמ"ל.


חזור אל “וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים