מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בדצי"ם למינהם

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 05, 2019 11:43 pm

ויה"ר מלפני המנהלים שליט"א, שימחקו את כל הזבל שהתפלשנו בו כאן...
ושמא כל האשכול ראוי להימחק...

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי אבני גזית » ג' מאי 07, 2019 9:29 am

עזריאל ברגר כתב:ויה"ר מלפני המנהלים שליט"א, שימחקו את כל הזבל שהתפלשנו בו כאן...
ושמא כל האשכול ראוי להימחק...


תפילה עושה מחצה ותפילתך הועילה רק מכאן ולהבא, כנראה...

viewtopic.php?f=49&t=45573

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' מאי 07, 2019 2:39 pm

לבי במערב כתב:בנוגע לרבנויות צפת וב"ב:
א) יש לשים לב לתאריך ההכתרה בצפת (תשנ"ד), ותאריך ההכתרה בב"ב (תשמ"ו). וד"ב.
ב) העירו לעיל, ולע"ע לא הוכחשה שמועה זו, שלהגרמ"ד קפלן מצפת"ו אין היתר הוראה עד לעצם היום הזה.
לטענה זו, כצפוי, לא התייחס כלל הרב 'פרנקל תאומים'.

אף על הטענה דלהלן לא השיב עדיין הרב 'פרנקל תאומים':
הפצת המעיינות כתב:מבלי ליכנס לעוולות ודורסנות בתהליך המינוי:
עדיין לא הבנתי מה נפק"מ לשומר תומ"צ אם הרב של בני ברק שייך לחוג פלוני או לחוג אלמוני? לשומר תומ"צ נפק"מ ב"ייצוג" ברב עיר מהחוג שלו? ומה הפסידו בני ברק ותושבי' מכהונתו של הגרמי"ל לנדא?

-------------------------------------------------------------
דרומי כתב:בהמשך למה שהעיר לעיל הרב פ"ת על עיר הקודש צפת ורבני' - למיטב זכרוני הרב ביסטריצקי ז"ל ניהל את מערכת הכשרות בצפת הרבה לפני בחירתו לרב עיר בפועל. בחירתו כרב עיר באה להשלים ולקדם את מה שכבר התחיל והצליח.
עוד נקודה חשובה: בצפת היו בחירות חוקיות וממשלתיות לכל דבר (לא כמו הרב האשכנזי דב"ב), ומשכך היו סיכויים רבים שגם לולי הרב ביסטריצקי הי' נבחר רב אחר (אולי מחוגי המזרחי) ולא הבן של הרב הקודם. ופשוט.
אני מודה שהייתי שמח באם היה לי הסבר יותר טוב ויותר שלם... (שורה זו נשמטה, ככל הנראה בטעות, מהעתקתו של ר' לבי במערב..)

יתן חן כתב:חזרתי על מה ששמעתי בבחירות האחרונות לגבי עניין זה, מפי ידיד צפתי, שציין לי כי אין להרב קפלן ישיבה אלא כולל, וכן שכאשר הוא ביקש את תמיכת הרב .... ז"ל וקהילתו להבחר לרבנות צפת, נענה שכאשר הוא יוציא היתר הוראה יתמכו בו, ועדיין לא הוציא. ציינתי שזה מפי השמועה.


א) שמנו לב. וד''ב.
ב)''השמועה החשובה'' לא הוכחשה, מחוסר ידיעה בלבד. אין לי מושג אם להגרמ''ד קפלן יש היתר הוראה, ואם כן, ממי ההיתר שלו. כשם שאין לי מושג אם להגרחי''א לנדא יש היתר הוראה, ואם כן, ממי ההיתר שלו. ואת מה שאינני יודע, אין ביכולתי לא להכחיש ולא לאשר, ואין מכך ראיה לכלום.
ג) אעפ''כ, התייחסתי לצד וללו יצוייר ש''השמועה החשובה'' נכונה, והבהרתי שלענ''ד גם אם היא נכונה, אין בכך יותר מתירוץ.
אלא שאם לא קוראים את הנכתב(כצפוי..), ולא משתדלים להבין את הנקרא, אזי הדיון מסתרבל לחינם ונאלצים לחזור שוב ושוב על אותם טיעונים. וזה יסוד גדול(!)

viewtopic.php?f=51&t=40917&start=280#p541718
viewtopic.php?f=51&t=40917&start=320#p542098
וגם
viewtopic.php?f=51&t=40917&start=320#p541962 (שתי השורות האחרונות)
viewtopic.php?f=51&t=40917&start=320#p542098 (השורות האחרונות).

ד) לגבי דבריו של הרב ''מפיץ המעיינות'', לא התייחסתי אליהם, היות שלא הבנתי מה הרלוונטיות שלהם לדיון דנן. השאלה היא האם מותר היה למנות רב חרף התנגדותם של חלק גדול מאד ומרכזי מאד (אולי רוב, לכה''פ מחצית) מתושביה רבניה וגדוליה של העיר ב''ב, ועל צבאם מגדולי הדור ממש. זו השאלה. ומדוע באמת כל הנ''ל התנגדו? האם הם טעו בהתנגדותם? האם למפרע התברר שחששותיהם התבדו? אני יכול לענות על כאו''א מהשאלות הללו כפי ענ''ד הקטנה וחסרת הערך, אבל אין לכך שום נפק''מ, וזה כלל לא רלוונטי בייחס לדיון דנן.


נ''ב:
אחרי פטירתו של הגרמי''ל זצ''ל קראתי איזה ראיון עם רב חשוב הנמנה על עדתו של ר' לבי במערב, ולצערי אינני זוכר מי היה הרב והיכן היה הראיון (אודה למי שישיב לי את אבידתי), הרב הנ''ל סיפר שם שהפעילות למען הכתרתו של הגרמי''ל בב''ב היתה חלק ממערך כולל של הרבי למנות רבנים הנמנים על קהלו בכל ערי הארץ (ככל המתאפשר, כמובן), ושהוא ראה בזה עניין גדול וחשוב.
א''כ, גם כאן אפשר לשאול כדלעיל: "מה נפק"מ לשומר תומ"צ אם הרב של ... שייך לחוג פלוני או לחוג אלמוני? האם לשומר תומ"צ יש נפק"מ ב"ייצוג" ברב עיר דווקא מהחוג שלו?" ... כך שעם כל הכבוד, השאלה הזאת, איך נאמר? קצת מתחסדת...
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ג' מאי 07, 2019 2:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' מאי 07, 2019 2:46 pm

ב-ג) במכוון ציטטתי את הודעתו האחרונה של הרב 'יתן חן', בה השיב על השגותיך דלעיל.
וכשאין לך מושג אם להגרמ"ד קאפלאן יש או אין היתר הוראה (מה שמייתר את הדיון לחלוטין), מה לך להגיב בנושא זה?
להגרחי"א לאנדא יש, כמובן, היתר הוראה. ופשוט.
בנוגע לטענתך כביכול הגר"י לאנדא הי' רב "מטעם המדינה", כבר הכזיבך הרב 'דרומי'.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' מאי 07, 2019 3:09 pm

לבי במערב כתב:ב-ג) במכוון ציטטתי את הודעתו האחרונה של הרב 'יתן חן', בה השיב על השגותיך דלעיל.
וכשאין לך מושג אם להגרמ"ד קאפלאן יש או אין היתר הוראה (מה שמייתר את הדיון לחלוטין), מה לך להגיב בנושא זה?
להגרחי"א לאנדא יש, כמובן, היתר הוראה. ופשוט.
בנוגע לטענתך כביכול הגר"י לאנדא הי' רב "מטעם המדינה", כבר הכזיבך הרב 'דרומי'.


פיין, ובכן, לענ''ד עניתי על דברי הרב (לענווים) 'יתן חן' באופן ברור. ובתוך דבריי גם הובהר בהחלט מדוע ''השמועה החשובה'' שהופרחה לחלל האוויר בעניין האם להגרמ''ד קפלן יש או אין היתר הוראה, ואם יש לו, ממי ההיתר, איננה מייתרת את הדיון כלל וכלל גם על הצד שהיא נכונה, כשם שהשאלה האם להגרחי''א לנדא יש או אין היתר הוראה, ואם יש לו, ממי ההיתר, אינה מעלה ואינה מורידה. עיי''ש. הכל כבר נכתב, וחבל על ההסתרבלות רצוא ושוב, אפשר פשוט לקרוא, זה לא עולה כסף.

וכמובן, לא טענתי שהגר''י לנדא כיהן גם מטעם הרבנות, כ''א רק שאלתי האם הוא כיהן גם מטעם הרבנות, ונעניתי שלא, ולפיכך התיבה ''הכזיבך'' בה נקטת הינה מטעה ובלתי נכונה. במחילת ידידי היקר והחביב, נא לקרוא ונא להבין הנקרא, ולא להתיש את המתפלמסים איתך על חינם חינם.


ובעוניי, לא זכיתי להבין היכן מצאת בהודעתו האחרונה של הרב לענווים יתן חן, שהוא השיב על מה שכתבתי בתשובה לטענתו. שמא בגימטריא? או אולי בר''ת?

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 07, 2019 3:09 pm

אני רואה שהדיון מסרב להסתיים... אוסיף עוד מלה אחת:

כאחד שהיה באותם שנים בצפת עיה"ק ומכיר מקרוב, מי שפעל לטובת מינויו של הרב ביסטריצקי ע"ה, עשה זאת במטרה של בעד - לא חשבו "נגד", אלא "בעד": בעד העיר צפת, בעד הכשרות והטהרה בעיר ובארץ כולה, בעד ולטובת מוסד הרבנות.

לעומת זאת בב"ב, כפי שהתרשמתי (לא הייתי שם), המניע העיקרי של מי שלא הסתדר עם המינוי של הרב לנדא ע"ה היה "נגד" - שנאה, מחלוקת וכו'. והדברים פשוטים ואין צורך להאריך בהם.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' מאי 07, 2019 3:32 pm

דרומי כתב:אני רואה שהדיון מסרב להסתיים... אוסיף עוד מלה אחת:

כאחד שהיה באותם שנים בצפת עיה"ק ומכיר מקרוב, מי שפעל לטובת מינויו של הרב ביסטריצקי ע"ה, עשה זאת במטרה של בעד - לא חשבו "נגד", אלא "בעד": בעד העיר צפת, בעד הכשרות והטהרה בעיר ובארץ כולה, בעד ולטובת מוסד הרבנות.

לעומת זאת בב"ב, כפי שהתרשמתי (לא הייתי שם), המניע העיקרי של מי שלא הסתדר עם המינוי של הרב לנדא ע"ה היה "נגד" - שנאה, מחלוקת וכו'. והדברים פשוטים ואין צורך להאריך בהם.


יש''כ. יצא המרצע מן השק.

אלה שעומדים מן הצד שלי, כוונתם היתה רק לשמים, ''בעד'', למען צפת, למען הכשרות, הטהרה, הרבנות, הגאולה השלימה וכו' וכו' וגו', מה השאלה בכלל?
ואלה שעומדים מן הצד השני של המתרס, המניע שלהם היה ועודו ''נגד'', שנאה, מחלוקת, רשעות, ביזה ושוד וכו' וגו', הרי מה מעניין אותם? רק הדברים האלו! וכי היהדות מעניינת אותם? התורה? המצוות? מה פתאוום!
אני ודעימי הצדיקים, והליטאים ''המתנגדים'' רשעים מרושעים. כמה פשוט, כמה קל.
"והדברים פשוטים ואין צורך להאריך בהם"(!!!!!). לא יאומן...

וממילא קושיא מעיקרא ליתא, והחילוק בין צפת וב''ב הינו קילורין לעיניים, וכל האריכות רק למחסור.

ידידי הטוב ר' דרומי שיחי', חבל שלא כתבת זאת מיד בהתחלה, היית חוסך את כל השתלשלות הדיון.


נ''ב:
לעצם העניין, לדבריך, אתה אכן מודה ומאשר שירושת הבן ברבנות אינה מוכרחת, וא''א לנפנף איתה כקלף מכריע, היות שישנם שיקולים שגוברים עליה. א''כ הדרינן לתחילת הדיון שנפתח עקב הטענה (של הרב ''התמים'') שבאמת רק הגרחי''א לנדא צריך להיות רבה של ב''ב, ואם מינו את הגרש''צ שליט''א הרי שפשוט שהוא ''מספר שתיים'' בלבד, חרף גדלותו המפורסמת וכוחו הגדול בהוראה (וגם בכשרות).
והנה, מתברר שהרב דרומי מסכים עם דעתי הענייה, דלא כן הוא, וטענת הירושה לאו דווקא מכרעת, כאשר ישנם שיקולים חשובים נוספים לטובת הרבנות והעיר. תשוח''ח.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בדצי"ם למיניהם

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' מאי 07, 2019 3:36 pm

פרנקל תאומים כתב:פיין, ובכן, לענ''ד עניתי על דברי הרב (לענווים) 'יתן חן' באופן ברור. ובתוך דבריי גם הובהר בהחלט מדוע ''השמועה החשובה'' שהופרחה לחלל האוויר בעניין האם להגרמ''ד קפלן יש או אין היתר הוראה, ואם יש לו, ממי ההיתר, איננה מייתרת את הדיון כלל וכלל גם על הצד שהיא נכונה, כשם שהשאלה האם להגרחי''א לנדא יש או אין היתר הוראה, ואם יש לו, ממי ההיתר, אינה מעלה ואינה מורידה. עיי''ש. הכל כבר נכתב, וחבל על ההסתרבלות רצוא ושוב, אפשר פשוט לקרוא, זה לא עולה כסף.

אף אני הק' יכול להאריך בהודעות וטענות ומענות לאין קץ, ולטעון לאח"ז שאין טעם לסרבל את הדיון; אך אי"ז ברצוני.
מצד "והייתם נקיים", הנני להודיע בזאת - קראתי את כל דברי הרב 'פרנקל תאומים' דלעיל. אלא שדרכי שלא להאריך בתשובותי, ולנסות לקמץ במילים ככל האפשר; השומע ישמע והחדל יחדל.
מכאן גם תשובה לד' הרב 'פרנקל תאומים' על שורה שהושמטה בא' מציטוטיי לעיל:
אילו הי' מעיין בהודעותיי, הי' רואה שכן דרכי תמיד - להשמיט מהציטוט כל מה שאינו נוגע ישירות לנדו"ד.


לגופן של דברים, ובקצרה:
לאו דוקא שהכוונה ב"היתר הוראה" היא ל'כושר לרב עיר' [אין ברצוני לפתוח דיון בנושא].
פרנקל תאומים כתב:וכמובן, לא טענתי שהגר''י לנדא כיהן גם מטעם הרבנות, כ''א רק שאלתי האם הוא כיהן גם מטעם הרבנות, ונעניתי שלא, ולפיכך התיבה ''הכזיבך'' בה נקטת הינה מטעה ובלתי נכונה. במחילת ידידי היקר והחביב, נא לקרוא ונא להבין הנקרא, ולא להתיש את המתפלמסים איתך על חינם חינם . .

הא שהונח שם סימן שאלה בסוף השורה הראשונה, אינו מבטל את השורות שלאחרי'.
פרנקל תאומים כתב:ובעוניי, לא זכיתי להבין היכן מצאת בהודעתו האחרונה של הרב לענווים יתן חן, שהוא השיב על מה שכתבתי בתשובה לטענתו. שמא בגימטריא? או אולי בר''ת?

טענת לזלזול מצידו; להד"ם.
טענת דהא שאין לו היתר הוראה אינו מפריע לתמיכה בו; אף זה הוכחש.
ובנוסף (כהערת אגב), כתבת לעיל שהוא עומד בראש ישיבה; אי"ז אלא כולל.

על דברי הרב 'דרומי' שציטטתי לעיל הגיב מר... בציטוט שורה נוספת שלא ציטטתי.
הרב 'דרומי' ישר הוא וישרים דבריו; אך דבריו עונים, ולו במקצת, על הטענות שהצגת.


[שמא גם את הדיון הנ"ל יש להעביר לאשכול נפרד, ויקרא שמו: בן תחת אביו או לא?].

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' מאי 07, 2019 3:37 pm

פרנקל תאומים כתב:
דרומי כתב:אני רואה שהדיון מסרב להסתיים... אוסיף עוד מלה אחת:

כאחד שהיה באותם שנים בצפת עיה"ק ומכיר מקרוב, מי שפעל לטובת מינויו של הרב ביסטריצקי ע"ה, עשה זאת במטרה של בעד - לא חשבו "נגד", אלא "בעד": בעד העיר צפת, בעד הכשרות והטהרה בעיר ובארץ כולה, בעד ולטובת מוסד הרבנות.

לעומת זאת בב"ב, כפי שהתרשמתי (לא הייתי שם), המניע העיקרי של מי שלא הסתדר עם המינוי של הרב לנדא ע"ה היה "נגד" - שנאה, מחלוקת וכו'. והדברים פשוטים ואין צורך להאריך בהם.


יש''כ. יצא המרצע מן השק.

אלה שעומדים מן הצד שלי, כוונתם היתה רק לשמים, ''בעד'', למען צפת, למען הכשרות, הטהרה, הרבנות, הגאולה השלימה וכו' וכו' וגו', מה השאלה בכלל?
ואלה שעומדים מן הצד השני של המתרס, המניע שלהם היה ועודו ''נגד'', שנאה, מחלוקת, רשעות, ביזה ושוד וכו' וגו', הרי מה מעניין אותם? רק הדברים האלו! וכי היהדות מעניינת אותם? התורה? המצוות? מה פתאוום!
אני ודעימי הצדיקים, והליטאים ''המתנגדים'' רשעים מרושעים. כמה פשוט, כמה קל.
"והדברים פשוטים ואין צורך להאריך בהם"(!!!!!). לא יאומן...

וממילא קושיא מעיקרא ליתא, והחילוק בין צפת וב''ב הינו קילורין לעיניים, וכל האריכות רק למחסור.

ידידי הטוב ר' דרומי שיחי', חבל שלא כתבת זאת מיד בהתחלה, היית חוסך את כל השתלשלות הדיון.


נ''ב:
לעצם העניין, לדבריך, אתה אכן מודה ומאשר שירושת הבן ברבנות אינה מוכרחת, וא''א לנפנף איתה כקלף מכריע, היות שישנם שיקולים שגוברים עליה. א''כ הדרינן לתחילת הדיון שנפתח עקב הטענה (של הרב ''התמים'') שבאמת רק הגרחי''א לנדא צריך להיות רבה של ב''ב, ואם מינו את הגרש''צ שליט''א הרי שפשוט שהוא ''מספר שתיים'' בלבד, חרף גדלותו המפורסמת וכוחו הגדול בהוראה (וגם בכשרות).
והנה, מתברר שהרב דרומי מסכים עם דעתי הענייה, דלא כן הוא, וטענת הירושה לאו דווקא מכרעת, כאשר ישנם שיקולים חשובים נוספים לטובת הרבנות והעיר. תשוח''ח.

אני לא הבנתי כך את דברי הרב הדרומי.
כוונתו היתה כך.
חסידי חב"ד רצו שהרב יהיה מהקהילה שלהם. לגיטימי. כל קהילה רוצה השפעה ושליטה על משרות. כמובן לשם הגברת חיילים לתורה ולתעודה (או שלא לשם שמים, כדרכם של בני אדם וקהילות וכו').
לליטאים היתה בעייה שחסיד חב"ד יהיה רב בעיר התורה. מצידם שיהיה חסיד (לדוגמא הרב ואזנר, אף שלא נמנה מבין קהלם), לא זה היה העניין. אלא שנלחמו בהשפעתה של חב"ד, שהם כידוע בעלי דעות כוזבות וכו'.
הלוא כן?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' מאי 07, 2019 3:39 pm

פרנקל תאומים כתב:אלה שעומדים מן הצד שלי, כוונתם היתה רק לשמים, ''בעד'', למען צפת, למען הכשרות, הטהרה, הרבנות, הגאולה השלימה וכו' וכו' וגו', מה השאלה בכלל?
ואלה שעומדים מן הצד השני של המתרס, המניע שלהם היה ועודו ''נגד'', שנאה, מחלוקת, רשעות, ביזה ושוד וכו' וגו', הרי מה מעניין אותם? רק הדברים האלו! וכי היהדות מעניינת אותם? התורה? המצוות? מה פתאוום!
אני ודעימי הצדיקים, והליטאים ''המתנגדים'' רשעים מרושעים. כמה פשוט, כמה קל.
"והדברים פשוטים ואין צורך להאריך בהם"(!!!!!). לא יאומן...

תקותי שכת"ר קרא את ההודעה שפורסמה ע"י הרב 'דרומי' אמש, ונמחקה מחמת סיבה טכנית.
א"כ, הלא נתפרש שם - שכוונת המתנגדים להגרמי"ל זלה"ה היתה לש"ש, אך לפועל הי' זה נגד; בשונה מבצפת"ו.
ואכן, הדברים פשוטים ואין צורך להאריך בהם.
וכבר ביארם ברוב טובו וחסדו הרב 'מקדש מלך' לעיל.
וחבל על תוספת הביטויים שאינם תורמים כלל לדיון, ואדרבא.

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 07, 2019 5:13 pm

הרב מק"מ הבין נכון את אשר כתבתי.

אוסיף עוד בנימה אישית: הייתי יוצא ונכנס בבית הרב ביסטריצקי ז"ל. אמנם הייתי צעיר לימים ולא שיתפו אותי בכל נבכי הפוליטיקה, אולם בכל זאת הסתובבתי בין המבוגרים וכו', וככל שאני מנסה להיזכר איני נזכר באיזה 'לשון הרע' ספציפי שדיברו נגד הרב קפלן. זה בכלל לא היה הנושא. בקושי ידעתי שיש מועמד כזה.

הנושא היה שיש רב שכבר פועל בעיר ומוכר בין חוגיה השונים ואהוב על הבריות וכו', ורצון (חלק נכבד מ)אנשי העיר הוא שאכן הוא יקבל את התפקיד ויוכל להמשיך ולהרחיב את פעולותיו.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי חיימשה » ג' מאי 07, 2019 7:05 pm

מבלי להיכנס לפרטי הויכוח, העובדות הפשוטות הן כדלהלן:
בבני ברק כיהן רב שניהל את העיר ברמה והיה סמל ודוגמא בעולם הרבנות כולו, ועולם החסידות כולו נזעק שלא להפקיע את הירושה ולהחריב את הממלכה מסיבות כיתתיות פוליטיות.

בצפת לעומת זאת, בה התגוררתי בתקופה המדוברת, היתה הרבנות כגוויה מתה, ירושה נושנה כסרח עודף על משפחת קפלן שלא מצאה מקום לעצמה כמעט בעיר המקובלים והמתבודדים עטויי הסרבלים הלבנים... וכשקם מתוככי הרבנות איש שקומם את הרבנות ושינה את המצב מקצה אל קצה, ומהצד השני עמד יורש שהקשר היחיד שלו לענין הוא היותו נצר למשפחת הרבנות, אך טבעי שקהילת חב''ד שהיא מהקהילות הגדולות בעיר ביקשו שהרב ביסטריצקי ימלוך, ואמנם הוא בתקופתו ייצר את המותג 'רבנות צפת', דבר שלא היה קיים כמעט לפנ''כ.
אז נכון שדין ירושה אולי היה רלוונטי גם כאן, [אינני יודע אם זה שייך על סמך היתר הוראה עתידי], אבל ההשוואה בין 2 המקרים חוטאת מאד לעובדות ולאמת.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי לענין » ג' מאי 07, 2019 7:37 pm

אני עוד לא נולדתי בתקופת בני ברק העליזה, ורק קראתי על זה בספר המקיף 'הרב שך שהמפתח בידו'. מה שמאד יפה לטעמי הוא שכפי שקראתי שם הרי שהרב וואזנר למשל שלח את בנו הגרח"מ שליט"א אל הרב שך לדבר אתו בעד הרב לנדא, והוא יצא פעור פה ממש ממה שהשמיע לו מרן הרב שך אודות חב"ד (וכפי זכרוני הדל היו עוד רבנים מאגודה שבאו לדבר אתו ויצאו המומים מהטון הנחרץ). למרות זאת, שלדעתם הרב שך הגזים או טעה ח"ו וכיו"ב (כמובן איני כותב זה אלא אליבייהו, ואנן פשיטא לן שאם לא מלחמת החרמה דאז הרי שחב"ד עצמם היו כיום מעבר להרי חושך, במחילת החברים שיחיו) מכל מקום השתקף לי מהספר הנ"ל שהם נהגו בו כבוד גדול ולא השמיעו את דעתם ההפכית (למרות שהרב ואזנר בהחלט היתה לו סמכות גדולה כבר אז, ובהחלט יכל להשמיע דעתו ברמה, העדיף להתבטל אל מרן זיע"א ולכבדו). מזכיר את מה שכתב חיימשה בדוך פלן על יחסם של מועצגה"ת של אגודה למרן הגראי"ל זצ"ל.
נערך לאחרונה על ידי לענין ב ג' מאי 07, 2019 9:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' מאי 07, 2019 8:59 pm

דרומי כתב:הרב מק"מ הבין נכון את אשר כתבתי.

אוסיף עוד בנימה אישית: הייתי יוצא ונכנס בבית הרב ביסטריצקי ז"ל. אמנם הייתי צעיר לימים ולא שיתפו אותי בכל נבכי הפוליטיקה, אולם בכל זאת הסתובבתי בין המבוגרים וכו', וככל שאני מנסה להיזכר איני נזכר באיזה 'לשון הרע' ספציפי שדיברו נגד הרב קפלן. זה בכלל לא היה הנושא. בקושי ידעתי שיש מועמד כזה.

הנושא היה שיש רב שכבר פועל בעיר ומוכר בין חוגיה השונים ואהוב על הבריות וכו', ורצון (חלק נכבד מ)אנשי העיר הוא שאכן הוא יקבל את התפקיד ויוכל להמשיך ולהרחיב את פעולותיו.

הכל טוב ויפה, מאה אחוז, אבל מה עם ''בן תחת אביו''?
אלא מאי? כדאמרן.

ואגב, גם הגרש''צ רוזנבלט שליט'''א הינו רב גדול מאד ''שכבר פועל בעיר ב''ב ומוכר בין חוגיה ואהוב על הבריות, ורצון (חלק נכבד מ)אנשי העיר הוא שאכן הוא יקבל את התפקיד ויוכל להמשיך ולהרחיב את פעולותיו", משא''כ הג''ר אייזיק לנדא שמיובא לב''ב ממרחקים וששימש בעיקר כר''מ בישיבות (שגם הן רחוקות מב''ב). ובכ''ז, ואעפ''כ, אתה ואני וכולנו יודעים שאם היו ממנים רק את הגרש''צ, היתה מתלקחת מלחמה, וטענת המחץ של המלחמה היתה שיש למנות את בנו של הגרמי''ל היות ש''בן תחת אביו''. הלא כן?


נ''ב:
אם כבר נימות אישיות, כבר הזכרתי שהגר''ל ביסטריצקי היה ידיד משפחתנו מזה שנים רבות (וגם אביו, ר' לייבל), ועתה גם אוסיף שהוא גם היה מתארח במשפחתנו ואכמ''ל, ובאמת אינני רואה סיבה לחשוב שהוא דיבר אישית חלילה נגד יבל''ח הגרמ''ד קפלן. אבל גם בב''ב בשעתו הנושא בכלל לא היה הגרמי''ל באופן אישי.
עם זאת, ציינתי ואני שב ומציין, ששמעתי דברים מפליאים בחריפותם בעניין מה שהתרחש אז עם הרבנות בצפת, מפי אחד מגדולי רבני הערים זצ''ל (שהיה נכבד ומוערך מאד בחוגים רבים).


תכל'ס, ר' דרומי, אנחנו כבר באמת טוחנים מים. השורה התחתונה היא שאתה מסכים איתי שטענת הירושה ברבנות היא לאו דווקא מכרעת, ושישנם שיקולים חשובים נוספים לטובת היהדות הרבנות והעיר שעשויים לגבור על טענת הירושה.

יתן חן
הודעות: 283
הצטרף: ו' ספטמבר 09, 2016 3:30 am

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי יתן חן » ג' מאי 07, 2019 9:19 pm

פרנקל תאומים כתב:לענ''ד עניתי על דברי הרב (לענווים) 'יתן חן' באופן ברור. ובתוך דבריי גם הובהר בהחלט מדוע ''השמועה החשובה'' שהופרחה לחלל האוויר בעניין האם להגרמ''ד קפלן יש או אין היתר הוראה, ואם יש לו, ממי ההיתר, איננה מייתרת את הדיון כלל וכלל גם על הצד שהיא נכונה

איני יודע מה ענית לי.
עכ"פ ביררתי שוב אצל ידידי, השייך לקבוצה חסידית צפתית, הטוען שלרב קפלן לא היה אז ועדיין אין לו כל קשר לרבנות, אפי' לא בדרגת מו"צ, וכן לא מבחינה קהילתית הנהגתית ציבורית. הוא רצה להיות רב עיר במצבו, והעיר דרשה רב עיר ממש. וקיבלה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בדצי"ם למיניהם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' מאי 07, 2019 11:36 pm

לבי במערב כתב:לגופן של דברים, ובקצרה:
לאו דוקא שהכוונה ב"היתר הוראה" היא ל'כושר לרב עיר' [אין ברצוני לפתוח דיון בנושא].

אפשר לדון כאן על כל הנושא של ''היתר הוראה'' כיום. כמדומה שגם למרן הגר''ח קנייבסקי שליט''א אין 'היתר הוראה' מאף אחד, וזה ממש לא מונע ממנו להורות הוראה בכל מה שהוא מוצא לנכון. ולעומת זאת ישנם מקומות בהם מקבלים 'היתר הוראה' שלא בהכרח מקובל ומכובד על מי שלא נמנה על אנ''ש של אותם המקומות, ושלא בהכרח (בלשון המעטה) מצביע על יכולת אמיתית להורות כראוי לבדם בכל העניינים.
במציאות של היום, השאלה שצריכה להישאל היא לא האם למיועד יש ''תעודה'' ממאן דהוא, כ''א האם הוא ת''ח שיכול להורות בעניינים אותם הוא כבר כן למד, והאם הוא ידע להאציל סמכויות לממונים שתחתיו בעניינים בהם הוא עוד לא יכול להורות בעצמו, ובמקביל גם ללמוד ולהשלים את הפער בכל העניינים הנצרכים. כיום, ברבנויות רבות יש מתחת לרב הראשי רבנים נוספים המופקדים על העניינים השונים בהם הם מתמחים, עירובין, מקוואות, כשרות ועוד. בכל אופן, מסתבר שאלו שהשתמשו באמתלא (לדעתי) על ''היתר הוראה'' של הרב קפלן כן או לא, התכוונו ל''כושר'' מהרבנות ולמניעה הטכנית, וע''ז כבר עניתי מה שעניתי, עיי"ש.

פרנקל תאומים כתב:וכמובן, לא טענתי שהגר''י לנדא כיהן גם מטעם הרבנות, כ''א רק שאלתי האם הוא כיהן גם מטעם הרבנות, ונעניתי שלא, ולפיכך התיבה ''הכזיבך'' בה נקטת הינה מטעה ובלתי נכונה. במחילת ידידי היקר והחביב, נא לקרוא ונא להבין הנקרא, ולא להתיש את המתפלמסים איתך על חינם חינם . .

הא שהונח שם סימן שאלה בסוף השורה הראשונה, אינו מבטל את השורות שלאחרי'.

אני לא יודע מה אתה רוצה. ולמה צריך לבטל את השורות שלאחריה.

הכתוב בשורות שלאחריה הוא כדלהלן:
"אגב, הג''ר יעקב לנדא לא כיהן כרב גם מטעם המדינה?
כמדומה שמה שהגרמי''ל לא התמנה מטעם המדינה זה היה בדיוק בגלל הבאלגאן שנוצר, והעסקנים ניצלו את כוחם כדי למנותו באופן שרירותי שלא מטעם המדינה, ולמסמס את התפקיד הרשמי מטעם המדינה".


ועכשיו, יבאר נא כב' מה הקשר? כיצד העובדה שהגר''י לנדא לא כיהן גם מטעם הרבנות (לדברי ''בן ראובן'' לעיל) משליכה בהכרח על העובדה שאת הגרמי''ל אולי כן רצו למנות באופן מסודר גם מטעם הרבנות הראשית, אלא שהבאלגן שנוצר וההתנגדות שהתלקחה לא אפשרה זאת, והעסקנים ניצלו את כוחם כדי למנותו באופן שרירותי עכ''פ שלא מטעם המדינה, ואת התפקיד הרשמי מטעם המדינה הותירו להרב קורח ומסמסו אותו.

הנה כי כן נראה מהכתוב בויקי' וזלה'''ק:

ויקי כתב:"במהלך הלוויתו הכריז...: "על פי צוואתו ובקשתו של הרב יעקב לנדא, אנו מכריזים על הכתרתו של בנו הרב משה יהודא ליב לנדא לכהן כרבה של עירנו בני ברק".

ההכרזה עוררה ויכוח סוער בעיר. הרב אלעזר מנחם שך, מנהיג הציבור הליטאי, התנגד למינויו של חסיד חב"ד כרב העיר, והמליץ שהרב שמואל וואזנר, רבה של שכונת "זיכרון מאיר" בעיר, ימלא את התפקיד. הרב וואזנר שהה באותה עת בלונדון ועם שובו לישראל הכריז כי הוא מקבל את מרותו של הבן כממשיך דרכו של אביו ברבנות העיר.

בפועל חרף תמיכת חלק מקהילות החסידים ברב לנדא, הוא לא מונה לרבנות העיר באופן רשמי מטעם המדינה".



פרנקל תאומים כתב:ובעוניי, לא זכיתי להבין היכן מצאת בהודעתו האחרונה של הרב לענווים יתן חן, שהוא השיב על מה שכתבתי בתשובה לטענתו. שמא בגימטריא? או אולי בר''ת?

א) טענת לזלזול מצידו; להד"ם.
ב) טענת דהא שאין לו היתר הוראה אינו מפריע לתמיכה בו; אף זה הוכחש.
ג) ובנוסף (כהערת אגב), כתבת לעיל שהוא עומד בראש ישיבה; אי"ז אלא כולל.


ידיד יקר, אתה מתיש אותי שוב ושוב על חינם.
א) אכן, הוא הבהיר שלא התכוון לזלזל ולא התכווין לטעון שמי שתפקידו ר''מ וכיו''ב אינו מתאים לתפקיד רב עיר (הרי גם הרב לנדא כן). נכון. היכן ראית שלא קיבלתי את הבהרתו בעניין זה? אדרבה, ההבהרה התקבלה בשמחה.
ב) שתהיה בריא, אתה מצחיק אותי. אני הק' רק טענתי שגם אם אין לו 'היתר הוראה' רשמי (כאמור, אינני יודע), אם היה באמת חשוב לכולם העיקרון ההלכתי של ''בן תחת אביו'', אזי היו מוצאים את הדרך למנות אותו לרב העיר גם בלי תעודה, למשל כמו שמינו בב''ב את הגרמי''ל באופן לא רשמי (כלו' לא מטעם הרבנות. כאשר אאל''ט מטעם הרבנות הוא רק היה האחראי על הכשרות, וממילא היתה לו גם משכורת).
לא הכחשתי לרגע את העובדה שעדיין מי שירצה להשתמש בהעדר התעודה כאמתלא לדחות את הרב קפלן וכתירוץ מדוע לא לתמוך בו, אכן יוכל לעשות זאת. כלו'- אני תפסתי את הטענה בדבר ה''היתר'' כטענה פרקטית טכנית, וכפי שביאר ר' דרומי עיי''ש.
אמנם, גם על העניין הכביכול דתי-מהותי (לא טכני), ש"איך אפשר למנות רב שאין לו היתר" עניתי להדיא באשכול לעיל, עיי''ש (הלא טענת שקראת הכל? האין זאת? מה יהיה? אם תתעקש, אתן את הקישור), ועכ''פ למענך הרחבתי יותר בעניין זה, בראשיתה של הודעה זאת.
ג) הגרמ''ד קפלן עומד בראשות "ישיבת צפת". כך היא נקראת מקדמת דנא, אע''פ שהיא למעשה ''כולל'' (אולי בעבר היא היתה ישיבה גם לבחורים, אינני יודע). לעיתים המינוח ''ישיבה'' משמש גם לכוללים שהם בעצם ''ישיבות אברכים'' (עכ''פ אצל הליטאים). גם ה''כולל'' בו אני למדתי במשך שנים נקרא באופן רשמי ''ישיבה''. ובכל מקרה למאי נפק''מ? שולי לחלוטין וחסר משמעות לנידון.

על דברי הרב 'דרומי' שציטטתי לעיל הגיב מר... בציטוט שורה נוספת שלא ציטטתי.
א) הרב 'דרומי' ישר הוא וישרים דבריו; אך דבריו עונים, ולו במקצת, על הטענות שהצגת.
ב) [שמא גם את הדיון הנ"ל יש להעביר לאשכול נפרד, ויקרא שמו: בן תחת אביו או לאו דווקא?].


א) אכן, ידידינו היקר ורב המעלות מוהר''ר דרומי שליט''א כמו גם כתיבתו באתרא הדין, חביבים עליי עד מאד, אפי' במקרים הנדירים ביותר שהוא קצת מעלה את חמתי... בכל אופן, לעניין דבריו, הוא העיר שתי הערות שם: הראשונה, לא רלוונטית אם אנו אומרים ''בן תחת אביו'' בכל סיטואציה שהבן הינו ת''ח (כוונתי להערה על דבר ניהולו המוצלח של הגר''ל את מערכת הכשרות בצפת עוד מקדם), והשניה, על הבחירות החוקיות והממשלתיות, ועל הערה זו, כאמור, עניתי גם עניתי (מה יהיה??..).
ב) גא''מ. אכן, הגיע הזמן להפריד את כל החתיכה הזו לאשכול נפרד. סוף סוף יש בינינו הסכמה. הרבה יותר נעים להסכים מאשר להתווכח.
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ג' מאי 07, 2019 11:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 07, 2019 11:41 pm

אכן הרבה יותר נעים להסכים, ורק כשאין ברירה מתווכחים קצת...

ואגב, בענין המציאות בצפת ראוי לזכור עוד שקיים בצפת רב ראשי ספרדי (והוא כיום הרב היחידי) יאריך ימים על ממלכתו, ובדרך הטבע היתה לו ולאנשיו השפעה רבה על זהותו של הרב האשכנזי (ובפרט שבאותה תקופה היו הרבה פחות חרדים אשכנזים בצפת מאשר היום), וד"ל.
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ג' מאי 07, 2019 11:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מאי 07, 2019 11:45 pm

דרומי כתב:למה לא ממנים היום את הרב קפלן שליט"א?

מאותה הסיבה שלא ממנים את הר"מ ביסטריצקי - כי המדיניות כיום ברוב המקומות היא להסתפק ברב אחד לעיר, וגם קשה מאוד להקים גוף-בוחר וכו'.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' מאי 08, 2019 12:00 am

מקדש מלך כתב:אני לא הבנתי כך את דברי הרב הדרומי.
כוונתו היתה כך.
חסידי חב"ד רצו שהרב יהיה מהקהילה שלהם. לגיטימי. כל קהילה רוצה השפעה ושליטה על משרות. כמובן לשם הגברת חיילים לתורה ולתעודה (או שלא לשם שמים, כדרכם של בני אדם וקהילות וכו').
לליטאים היתה בעייה שחסיד חב"ד יהיה רב בעיר התורה. מצידם שיהיה חסיד (לדוגמא הרב ואזנר, אף שלא נמנה מבין קהלם), לא זה היה העניין. אלא שנלחמו בהשפעתה של חב"ד... [ומבחינתם זו היתה מלחמה לש''ש למען התורה והיהדות. עם כל הצער והכאב שבכך. (פ"ת)], הלוא כן?


נו, אתה כותב את הדברים בצורה מתקבלת על הדעת.
א''כ, ידידי הטוב ר' דרומי מדוע גם אתה לא כתבת את הדברים בנוסח הנינוח הזה?
הלא אתה יודע להתבטא היטב וגם באופן ברור...

אגב, ברור לגמרי שבאופן טבעי גם הליטאים היו מעדיפים שרב הנמנה על קהלם ישמש כרבה של ב''ב. ההצעה למנות את הרב וואזנר זי''ע היתה בעצם הצעה של פשרה, הוי אומר, אם לא רב ליטאי, אזי לפחות רב חסידי המוסכם גם עלינו. ההצעה הזאת כשלעצמה בוודאי היתה לטובת ב''ב, לטובת הרבנות ולטובת השלום מכל הבחינות (לפחות מנקודת המבט של אז). אלא שכידוע הכרזת רבנות הגרמי''ל נעשתה באופן חד צדדי בעת הלוויה, והגר''ש וואזנר בכלל שהה אז בחו''ל, ולאחר מעשה כשהוא חזר ארצה, הוא הודיע שהוא מקבל את רבנותו של הגרמי''ל.


בכל אופן, כל הנ''ל לא כ''כ משנה לעצם הדיון כאן, העיקר הוא העיקרון, וכפי שכתבתי להרב דרומי:
לעצם העניין, לדבריך, אתה אכן מודה ומאשר שירושת הבן ברבנות אינה מוכרחת, וא''א לנפנף איתה כקלף מכריע, היות שישנם שיקולים שגוברים עליה. א''כ הדרינן לתחילת הדיון שנפתח עקב הטענה (של הרב ''התמים'') שבאמת רק הגרחי''א לנדא צריך להיות רבה של ב''ב, ואם מינו את הגרש''צ שליט''א הרי שפשוט שהוא ''מספר שתיים'' בלבד, חרף גדלותו המפורסמת וכוחו הגדול בהוראה (וגם בכשרות).
והנה, מתברר שהרב דרומי מסכים עם דעתי הענייה, דלא כן הוא, וטענת הירושה לאו דווקא מכרעת, כאשר ישנם שיקולים חשובים נוספים לטובת הרבנות והעיר.


נ''ב:
אגב, ר' דרומי, מה שלומכם שם בדרום? איך עברו עליכם הימים האחרונים?

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' מאי 08, 2019 12:51 am

חיימשה כתב:
מבלי להיכנס לפרטי הויכוח, העובדות הפשוטות הן כדלהלן:
בבני ברק כיהן רב שניהל את העיר ברמה והיה סמל ודוגמא בעולם הרבנות כולו, ועולם החסידות כולו נזעק שלא להפקיע את הירושה ולהחריב את הממלכה מסיבות כיתתיות פוליטיות.

ר' חיימשה, אני מתפלא מאד על דבריך אלו, וכתבתיך אודותיהם באישי.

בצפת לעומת זאת, בה התגוררתי בתקופה המדוברת, היתה הרבנות כגוויה מתה, ירושה נושנה כסרח עודף על משפחת קפלן שלא מצאה מקום לעצמה כמעט בעיר המקובלים והמתבודדים עטויי הסרבלים הלבנים...


להלן מויקי', אם כי ויקי' אינה תורה למשה מסיני, אבל בכל זאת:
"השתלבותו של הרב קפלן בעיר צפת לא הייתה מובנת מאליה בשל העובדה שצפת הייתה ועודנה עיר בעלת אופי חסידי וספרדי, בעוד הרב קפלן היה באופן מובהק חניך ישיבות ליטא. אולם, מתח זה לא הפריע להסתגלותו לעיר ועד מהרה למד את מנהגי העיר צפת (ובראשן את מנהגי הבית יוסף והאר"י) ואף קיבל על עצמו חלק ממנהגים אלו ("אני יושב על הכיסא של הבית יוסף", כך היה מתבטא לא אחת). זאת ועוד, החלוצים שבנו את קיבוצי ומושבי הגליל חרתו על דגלם את ערך החילון, וניסו אף להשפיע על העיר צפת. הרב קפלן, שהרגיש אחריות גדולה כלפי כלל ישראל, ערך תוכנית לאירוח קבוצות ילדים מקיבוצי הגליל בשבתות בצפת, ולא פלא ששנים לאחר מכן תושבי הקיבוצים פנו אליו שיערוך את חופותיהם, וכמובן שהוא היה נענה בשמחה. כמו כן אנשי הקיבוץ היו מגיעים מספר פעמים בשנה לתפילות בבית מדרש האר"י, לפגוש את הרב קפלן בעומדו עטוף בטלית בשבת שובה ובשבת הגדול. אהבתם של בני הקיבוץ את הרב קפלן, באה לידי ביטוי במודעת האבל שכתבו בעקבות פטירתו: "הרב החכם וידיד האמת שאבד לקיבוץ".

הרב קפלן פעל לחיזוק העיר בתחומי הדת והרוח והורה פסקי הלכה מחודשים וחריפים. אחד מפסקי ההלכה הידועים שכתב היה אודות הקבורה בבית הקברות הישן בעיר צפת. הרב קפלן הורה כי אין לקבור בבית העלמין הישן בצפת, מכיוון שהיה מלא בקברים, ופסקו התקבל על כל החוגים. במקביל פעל לבניית בית עלמין חדש בשכנות לבית העלמין הישן. בשנת תש"כ רבתה האוכלוסייה בעיר, והרב קפלן שהבחין בבעיות שיכולות לעלות עקב עלייה זו, פעל רבות לפיתוח המקוואות בצפת. עניין השבת אף הוא תפס מקום נרחב בעיסוקיו של הרב קפלן, ואף בתחום זה לא נח ולא שקט עד שהגיע אל מבוקשו...."

וכשקם מתוככי הרבנות איש שקומם את הרבנות ושינה את המצב מקצה אל קצה, ומהצד השני עמד יורש שהקשר היחיד שלו לענין הוא היותו נצר למשפחת הרבנות, אך טבעי שקהילת חב''ד שהיא מהקהילות הגדולות בעיר ביקשו שהרב ביסטריצקי ימלוך, ואמנם הוא בתקופתו ייצר את המותג 'רבנות צפת', דבר שלא היה קיים כמעט לפנ''כ.
אז נכון שדין ירושה אולי היה רלוונטי גם כאן, [אינני יודע אם זה שייך על סמך היתר הוראה עתידי], אבל ההשוואה בין 2 המקרים חוטאת מאד לעובדות ולאמת.

כבר הבהרתי כמה פעמים, הנידון שלי היה עקרוני. מאחר שטענו לי כאן שבאמת הגרש''צ שליט''א לא היה בכלל אמור לקבל את הרבנות בב''ב עם כל הכבוד לגדלותו להשפעתו ולכוחו בהוראה (וגם בכשרות), היות שיש דין של ירושת רבנות, וע''כ התפקיד בעיקרון שייך רק לבנו האלמוני של הרב לנדא שהובא ממרחקים (מצפת?..). ועל כך טענתי שחושבני שאין דין הירושה מכריע בהכרח והכל לפי העניין. דווקא אתה הוא שטענת לעיל שדין הירושה הוא חד משמעי בכל מקרה בו הבן הוא ת''ח, ושאין כל מקום לחילוקים והסברים. האין זאת?

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' מאי 08, 2019 1:10 am

דרומי כתב:אכן הרבה יותר נעים להסכים, ורק כשאין ברירה מתווכחים קצת...

ואגב, בענין המציאות בצפת ראוי לזכור עוד שקיים בצפת רב ראשי ספרדי (והוא כיום הרב היחידי) יאריך ימים על ממלכתו, ובדרך הטבע היתה לו ולאנשיו השפעה רבה על זהותו של הרב האשכנזי (ובפרט שבאותה תקופה היו הרבה פחות חרדים אשכנזים בצפת מאשר היום), וד"ל.

כמדומה שגם הוא התמנה רק לאחר פטירתו של הגר''ש קפלן זצ''ל, והסיבה שלא התמנה יחד איתו גם רב אשכנזי היתה המחלוקת הנ''ל (ורק לאחר כמה שנים, ובתום מאבק, התמנה הגר''ל זצ''ל לרב ראשי אשכנזי).

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי חיימשה » ד' מאי 08, 2019 2:05 am

א. לא מיעטתי את דמותו זל הרב קפלן זצ"ל, היה לי בעצמי הזכות להכירו מעט. דיברתי על המושג 'רבנות צפת' שהיתה משהו דומה ל'רבנות חדרה', או כפר סבא, והרב ביסטריצקי הסתמן כמי שהופך אותה למשהו אחר לגמרי, ואכן כך היה בפועל. ובהיפוך הגמור בבני ברק. ולכן ההשוואה וההקבלה ביניהן לא הוגנת.
הקדמתי שאינני בא להכריע את הוויכוח עצמו.

ב. בקשר לב'ב, ברור שהכרעה הפוכה, נחשבת כהדחה. זה לא שהירושה כשלעצמה היתה השיקול שדוחה את רצון הציבור. לא היתה כ"כ אופציה אחרת כי
זה לא היה מתקבל בשום אופן ע"י הצד החסידי, ורבנות ב''ב בכל מקרה היתה נפגעת. גם מי שלא היתה דעתו שלמה עם מינוי חבד"י, לא יכול היה להסכים להדחה רשמית ולתת גושפנקה לדעת הגראמ''ש להוצאתם מחוץ למחנה. היו גם גדולים רבים במחנה הליטאי שסברו כי הגראמ''ש הקצין מידי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בדצי"ם למינהם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 08, 2019 7:27 am

פרנקל תאומים כתב: כמדומה שגם הוא התמנה רק לאחר פטירתו של הגר''ש קפלן זצ''ל.


אמת. (לכאורה, כשנתיים אחרי פטירת הרב הספרדי הקודם)


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים