עזריאל ברגר כתב:ויה"ר מלפני המנהלים שליט"א, שימחקו את כל הזבל שהתפלשנו בו כאן...
ושמא כל האשכול ראוי להימחק...
לבי במערב כתב:בנוגע לרבנויות צפת וב"ב:
א) יש לשים לב לתאריך ההכתרה בצפת (תשנ"ד), ותאריך ההכתרה בב"ב (תשמ"ו). וד"ב.
ב) העירו לעיל, ולע"ע לא הוכחשה שמועה זו, שלהגרמ"ד קפלן מצפת"ו אין היתר הוראה עד לעצם היום הזה.
לטענה זו, כצפוי, לא התייחס כלל הרב 'פרנקל תאומים'.
אף על הטענה דלהלן לא השיב עדיין הרב 'פרנקל תאומים':הפצת המעיינות כתב:מבלי ליכנס לעוולות ודורסנות בתהליך המינוי:
עדיין לא הבנתי מה נפק"מ לשומר תומ"צ אם הרב של בני ברק שייך לחוג פלוני או לחוג אלמוני? לשומר תומ"צ נפק"מ ב"ייצוג" ברב עיר מהחוג שלו? ומה הפסידו בני ברק ותושבי' מכהונתו של הגרמי"ל לנדא?
-------------------------------------------------------------דרומי כתב:בהמשך למה שהעיר לעיל הרב פ"ת על עיר הקודש צפת ורבני' - למיטב זכרוני הרב ביסטריצקי ז"ל ניהל את מערכת הכשרות בצפת הרבה לפני בחירתו לרב עיר בפועל. בחירתו כרב עיר באה להשלים ולקדם את מה שכבר התחיל והצליח.
עוד נקודה חשובה: בצפת היו בחירות חוקיות וממשלתיות לכל דבר (לא כמו הרב האשכנזי דב"ב), ומשכך היו סיכויים רבים שגם לולי הרב ביסטריצקי הי' נבחר רב אחר (אולי מחוגי המזרחי) ולא הבן של הרב הקודם. ופשוט.
אני מודה שהייתי שמח באם היה לי הסבר יותר טוב ויותר שלם... (שורה זו נשמטה, ככל הנראה בטעות, מהעתקתו של ר' לבי במערב..)יתן חן כתב:חזרתי על מה ששמעתי בבחירות האחרונות לגבי עניין זה, מפי ידיד צפתי, שציין לי כי אין להרב קפלן ישיבה אלא כולל, וכן שכאשר הוא ביקש את תמיכת הרב .... ז"ל וקהילתו להבחר לרבנות צפת, נענה שכאשר הוא יוציא היתר הוראה יתמכו בו, ועדיין לא הוציא. ציינתי שזה מפי השמועה.
לבי במערב כתב:ב-ג) במכוון ציטטתי את הודעתו האחרונה של הרב 'יתן חן', בה השיב על השגותיך דלעיל.
וכשאין לך מושג אם להגרמ"ד קאפלאן יש או אין היתר הוראה (מה שמייתר את הדיון לחלוטין), מה לך להגיב בנושא זה?
להגרחי"א לאנדא יש, כמובן, היתר הוראה. ופשוט.
בנוגע לטענתך כביכול הגר"י לאנדא הי' רב "מטעם המדינה", כבר הכזיבך הרב 'דרומי'.
דרומי כתב:אני רואה שהדיון מסרב להסתיים... אוסיף עוד מלה אחת:
כאחד שהיה באותם שנים בצפת עיה"ק ומכיר מקרוב, מי שפעל לטובת מינויו של הרב ביסטריצקי ע"ה, עשה זאת במטרה של בעד - לא חשבו "נגד", אלא "בעד": בעד העיר צפת, בעד הכשרות והטהרה בעיר ובארץ כולה, בעד ולטובת מוסד הרבנות.
לעומת זאת בב"ב, כפי שהתרשמתי (לא הייתי שם), המניע העיקרי של מי שלא הסתדר עם המינוי של הרב לנדא ע"ה היה "נגד" - שנאה, מחלוקת וכו'. והדברים פשוטים ואין צורך להאריך בהם.
פרנקל תאומים כתב:פיין, ובכן, לענ''ד עניתי על דברי הרב (לענווים) 'יתן חן' באופן ברור. ובתוך דבריי גם הובהר בהחלט מדוע ''השמועה החשובה'' שהופרחה לחלל האוויר בעניין האם להגרמ''ד קפלן יש או אין היתר הוראה, ואם יש לו, ממי ההיתר, איננה מייתרת את הדיון כלל וכלל גם על הצד שהיא נכונה, כשם שהשאלה האם להגרחי''א לנדא יש או אין היתר הוראה, ואם יש לו, ממי ההיתר, אינה מעלה ואינה מורידה. עיי''ש. הכל כבר נכתב, וחבל על ההסתרבלות רצוא ושוב, אפשר פשוט לקרוא, זה לא עולה כסף.
פרנקל תאומים כתב:וכמובן, לא טענתי שהגר''י לנדא כיהן גם מטעם הרבנות, כ''א רק שאלתי האם הוא כיהן גם מטעם הרבנות, ונעניתי שלא, ולפיכך התיבה ''הכזיבך'' בה נקטת הינה מטעה ובלתי נכונה. במחילת ידידי היקר והחביב, נא לקרוא ונא להבין הנקרא, ולא להתיש את המתפלמסים איתך על חינם חינם . .
פרנקל תאומים כתב:ובעוניי, לא זכיתי להבין היכן מצאת בהודעתו האחרונה של הרב לענווים יתן חן, שהוא השיב על מה שכתבתי בתשובה לטענתו. שמא בגימטריא? או אולי בר''ת?
פרנקל תאומים כתב:דרומי כתב:אני רואה שהדיון מסרב להסתיים... אוסיף עוד מלה אחת:
כאחד שהיה באותם שנים בצפת עיה"ק ומכיר מקרוב, מי שפעל לטובת מינויו של הרב ביסטריצקי ע"ה, עשה זאת במטרה של בעד - לא חשבו "נגד", אלא "בעד": בעד העיר צפת, בעד הכשרות והטהרה בעיר ובארץ כולה, בעד ולטובת מוסד הרבנות.
לעומת זאת בב"ב, כפי שהתרשמתי (לא הייתי שם), המניע העיקרי של מי שלא הסתדר עם המינוי של הרב לנדא ע"ה היה "נגד" - שנאה, מחלוקת וכו'. והדברים פשוטים ואין צורך להאריך בהם.
יש''כ. יצא המרצע מן השק.
אלה שעומדים מן הצד שלי, כוונתם היתה רק לשמים, ''בעד'', למען צפת, למען הכשרות, הטהרה, הרבנות, הגאולה השלימה וכו' וכו' וגו', מה השאלה בכלל?
ואלה שעומדים מן הצד השני של המתרס, המניע שלהם היה ועודו ''נגד'', שנאה, מחלוקת, רשעות, ביזה ושוד וכו' וגו', הרי מה מעניין אותם? רק הדברים האלו! וכי היהדות מעניינת אותם? התורה? המצוות? מה פתאוום!
אני ודעימי הצדיקים, והליטאים ''המתנגדים'' רשעים מרושעים. כמה פשוט, כמה קל.
"והדברים פשוטים ואין צורך להאריך בהם"(!!!!!). לא יאומן...
וממילא קושיא מעיקרא ליתא, והחילוק בין צפת וב''ב הינו קילורין לעיניים, וכל האריכות רק למחסור.
ידידי הטוב ר' דרומי שיחי', חבל שלא כתבת זאת מיד בהתחלה, היית חוסך את כל השתלשלות הדיון.
נ''ב:
לעצם העניין, לדבריך, אתה אכן מודה ומאשר שירושת הבן ברבנות אינה מוכרחת, וא''א לנפנף איתה כקלף מכריע, היות שישנם שיקולים שגוברים עליה. א''כ הדרינן לתחילת הדיון שנפתח עקב הטענה (של הרב ''התמים'') שבאמת רק הגרחי''א לנדא צריך להיות רבה של ב''ב, ואם מינו את הגרש''צ שליט''א הרי שפשוט שהוא ''מספר שתיים'' בלבד, חרף גדלותו המפורסמת וכוחו הגדול בהוראה (וגם בכשרות).
והנה, מתברר שהרב דרומי מסכים עם דעתי הענייה, דלא כן הוא, וטענת הירושה לאו דווקא מכרעת, כאשר ישנם שיקולים חשובים נוספים לטובת הרבנות והעיר. תשוח''ח.
פרנקל תאומים כתב:אלה שעומדים מן הצד שלי, כוונתם היתה רק לשמים, ''בעד'', למען צפת, למען הכשרות, הטהרה, הרבנות, הגאולה השלימה וכו' וכו' וגו', מה השאלה בכלל?
ואלה שעומדים מן הצד השני של המתרס, המניע שלהם היה ועודו ''נגד'', שנאה, מחלוקת, רשעות, ביזה ושוד וכו' וגו', הרי מה מעניין אותם? רק הדברים האלו! וכי היהדות מעניינת אותם? התורה? המצוות? מה פתאוום!
אני ודעימי הצדיקים, והליטאים ''המתנגדים'' רשעים מרושעים. כמה פשוט, כמה קל.
"והדברים פשוטים ואין צורך להאריך בהם"(!!!!!). לא יאומן...
דרומי כתב:הרב מק"מ הבין נכון את אשר כתבתי.
אוסיף עוד בנימה אישית: הייתי יוצא ונכנס בבית הרב ביסטריצקי ז"ל. אמנם הייתי צעיר לימים ולא שיתפו אותי בכל נבכי הפוליטיקה, אולם בכל זאת הסתובבתי בין המבוגרים וכו', וככל שאני מנסה להיזכר איני נזכר באיזה 'לשון הרע' ספציפי שדיברו נגד הרב קפלן. זה בכלל לא היה הנושא. בקושי ידעתי שיש מועמד כזה.
הנושא היה שיש רב שכבר פועל בעיר ומוכר בין חוגיה השונים ואהוב על הבריות וכו', ורצון (חלק נכבד מ)אנשי העיר הוא שאכן הוא יקבל את התפקיד ויוכל להמשיך ולהרחיב את פעולותיו.
פרנקל תאומים כתב:לענ''ד עניתי על דברי הרב (לענווים) 'יתן חן' באופן ברור. ובתוך דבריי גם הובהר בהחלט מדוע ''השמועה החשובה'' שהופרחה לחלל האוויר בעניין האם להגרמ''ד קפלן יש או אין היתר הוראה, ואם יש לו, ממי ההיתר, איננה מייתרת את הדיון כלל וכלל גם על הצד שהיא נכונה
לבי במערב כתב:לגופן של דברים, ובקצרה:
לאו דוקא שהכוונה ב"היתר הוראה" היא ל'כושר לרב עיר' [אין ברצוני לפתוח דיון בנושא].
פרנקל תאומים כתב:וכמובן, לא טענתי שהגר''י לנדא כיהן גם מטעם הרבנות, כ''א רק שאלתי האם הוא כיהן גם מטעם הרבנות, ונעניתי שלא, ולפיכך התיבה ''הכזיבך'' בה נקטת הינה מטעה ובלתי נכונה. במחילת ידידי היקר והחביב, נא לקרוא ונא להבין הנקרא, ולא להתיש את המתפלמסים איתך על חינם חינם . .
הא שהונח שם סימן שאלה בסוף השורה הראשונה, אינו מבטל את השורות שלאחרי'.
"אגב, הג''ר יעקב לנדא לא כיהן כרב גם מטעם המדינה?
כמדומה שמה שהגרמי''ל לא התמנה מטעם המדינה זה היה בדיוק בגלל הבאלגאן שנוצר, והעסקנים ניצלו את כוחם כדי למנותו באופן שרירותי שלא מטעם המדינה, ולמסמס את התפקיד הרשמי מטעם המדינה".
ויקי כתב:"במהלך הלוויתו הכריז...: "על פי צוואתו ובקשתו של הרב יעקב לנדא, אנו מכריזים על הכתרתו של בנו הרב משה יהודא ליב לנדא לכהן כרבה של עירנו בני ברק".
ההכרזה עוררה ויכוח סוער בעיר. הרב אלעזר מנחם שך, מנהיג הציבור הליטאי, התנגד למינויו של חסיד חב"ד כרב העיר, והמליץ שהרב שמואל וואזנר, רבה של שכונת "זיכרון מאיר" בעיר, ימלא את התפקיד. הרב וואזנר שהה באותה עת בלונדון ועם שובו לישראל הכריז כי הוא מקבל את מרותו של הבן כממשיך דרכו של אביו ברבנות העיר.
בפועל חרף תמיכת חלק מקהילות החסידים ברב לנדא, הוא לא מונה לרבנות העיר באופן רשמי מטעם המדינה".
פרנקל תאומים כתב:ובעוניי, לא זכיתי להבין היכן מצאת בהודעתו האחרונה של הרב לענווים יתן חן, שהוא השיב על מה שכתבתי בתשובה לטענתו. שמא בגימטריא? או אולי בר''ת?
א) טענת לזלזול מצידו; להד"ם.
ב) טענת דהא שאין לו היתר הוראה אינו מפריע לתמיכה בו; אף זה הוכחש.
ג) ובנוסף (כהערת אגב), כתבת לעיל שהוא עומד בראש ישיבה; אי"ז אלא כולל.
על דברי הרב 'דרומי' שציטטתי לעיל הגיב מר... בציטוט שורה נוספת שלא ציטטתי.
א) הרב 'דרומי' ישר הוא וישרים דבריו; אך דבריו עונים, ולו במקצת, על הטענות שהצגת.
ב) [שמא גם את הדיון הנ"ל יש להעביר לאשכול נפרד, ויקרא שמו: בן תחת אביו או לאו דווקא?].
דרומי כתב:למה לא ממנים היום את הרב קפלן שליט"א?
מקדש מלך כתב:אני לא הבנתי כך את דברי הרב הדרומי.
כוונתו היתה כך.
חסידי חב"ד רצו שהרב יהיה מהקהילה שלהם. לגיטימי. כל קהילה רוצה השפעה ושליטה על משרות. כמובן לשם הגברת חיילים לתורה ולתעודה (או שלא לשם שמים, כדרכם של בני אדם וקהילות וכו').
לליטאים היתה בעייה שחסיד חב"ד יהיה רב בעיר התורה. מצידם שיהיה חסיד (לדוגמא הרב ואזנר, אף שלא נמנה מבין קהלם), לא זה היה העניין. אלא שנלחמו בהשפעתה של חב"ד... [ומבחינתם זו היתה מלחמה לש''ש למען התורה והיהדות. עם כל הצער והכאב שבכך. (פ"ת)], הלוא כן?
לעצם העניין, לדבריך, אתה אכן מודה ומאשר שירושת הבן ברבנות אינה מוכרחת, וא''א לנפנף איתה כקלף מכריע, היות שישנם שיקולים שגוברים עליה. א''כ הדרינן לתחילת הדיון שנפתח עקב הטענה (של הרב ''התמים'') שבאמת רק הגרחי''א לנדא צריך להיות רבה של ב''ב, ואם מינו את הגרש''צ שליט''א הרי שפשוט שהוא ''מספר שתיים'' בלבד, חרף גדלותו המפורסמת וכוחו הגדול בהוראה (וגם בכשרות).
והנה, מתברר שהרב דרומי מסכים עם דעתי הענייה, דלא כן הוא, וטענת הירושה לאו דווקא מכרעת, כאשר ישנם שיקולים חשובים נוספים לטובת הרבנות והעיר.
חיימשה כתב:
מבלי להיכנס לפרטי הויכוח, העובדות הפשוטות הן כדלהלן:
בבני ברק כיהן רב שניהל את העיר ברמה והיה סמל ודוגמא בעולם הרבנות כולו, ועולם החסידות כולו נזעק שלא להפקיע את הירושה ולהחריב את הממלכה מסיבות כיתתיות פוליטיות.
בצפת לעומת זאת, בה התגוררתי בתקופה המדוברת, היתה הרבנות כגוויה מתה, ירושה נושנה כסרח עודף על משפחת קפלן שלא מצאה מקום לעצמה כמעט בעיר המקובלים והמתבודדים עטויי הסרבלים הלבנים...
וכשקם מתוככי הרבנות איש שקומם את הרבנות ושינה את המצב מקצה אל קצה, ומהצד השני עמד יורש שהקשר היחיד שלו לענין הוא היותו נצר למשפחת הרבנות, אך טבעי שקהילת חב''ד שהיא מהקהילות הגדולות בעיר ביקשו שהרב ביסטריצקי ימלוך, ואמנם הוא בתקופתו ייצר את המותג 'רבנות צפת', דבר שלא היה קיים כמעט לפנ''כ.
אז נכון שדין ירושה אולי היה רלוונטי גם כאן, [אינני יודע אם זה שייך על סמך היתר הוראה עתידי], אבל ההשוואה בין 2 המקרים חוטאת מאד לעובדות ולאמת.
דרומי כתב:אכן הרבה יותר נעים להסכים, ורק כשאין ברירה מתווכחים קצת...
ואגב, בענין המציאות בצפת ראוי לזכור עוד שקיים בצפת רב ראשי ספרדי (והוא כיום הרב היחידי) יאריך ימים על ממלכתו, ובדרך הטבע היתה לו ולאנשיו השפעה רבה על זהותו של הרב האשכנזי (ובפרט שבאותה תקופה היו הרבה פחות חרדים אשכנזים בצפת מאשר היום), וד"ל.
פרנקל תאומים כתב: כמדומה שגם הוא התמנה רק לאחר פטירתו של הגר''ש קפלן זצ''ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים