לאפוקי מי? איך שעשו האחרונים זה לא טוב? מה הם באמת עשו?ישא ברכה כתב:ללמוד את ההגדה כפשוטה, (כפי שעשו הראשונים) שזה העיקר
קבלתי מחכם אחד:
אם אתה שואל אותי מה תגובתי - הרי אני מפרט אותה:
א. ודאי וודאי שצריך לעורר התרגשות בלילה הגדול הזה, אם על ידי הבאת דברי ה"שפת אמת", או על ידי הבאת דברי כל מפרש אחר.
ב. ודאי אין צריך תבנית "מרובעת" לסדר, אלא כל אחד עושה כהבנתו.
ג. ודאי שניתן לבאר על פי האחרונים, ולא רק על פי הראשונים.
ד. התורה אומרת שהמצוה היא לספר ביציאת מצרים, וההגדה אומרת שצריך להאריך בסיפור יציאת מצרים, והפוסקים כתבו שהכוונה כפשוטה: לספר, ולא לפלפל.
מי שבלי הפלפולים ירגיש חיסרון אולי ניתן להקל לו. אבל צריך לזכור שהמצוה היא לספר, ובעיקר לספר לבנים הקטנים, והם בדרך כלל אינם מבינים פלפולים.
אם יושבים רק תלמידי חכמים הדבר יכול להיות שונה, ואחרי הסיפור ניתן גם לפלפל.
יונת אלם כתב:רק שאלה: מעשה בר"ע וכו' שהיו יושבין "ומספרים" ביצאת מצרים כל הלילה עד שבאו ואומרים להם הגיע זמן ק"ש. לא כתוב שפלפלו בהל' הפסח אלא "מספרים" פשוטו כמשמעו
סגי נהור כתב:יונת אלם כתב:רק שאלה: מעשה בר"ע וכו' שהיו יושבין "ומספרים" ביצאת מצרים כל הלילה עד שבאו ואומרים להם הגיע זמן ק"ש. לא כתוב שפלפלו בהל' הפסח אלא "מספרים" פשוטו כמשמעו
בלשון חז"ל, מספרים = משוחחים.
חיימשה כתב:סגי נהור כתב:יונת אלם כתב:רק שאלה: מעשה בר"ע וכו' שהיו יושבין "ומספרים" ביצאת מצרים כל הלילה עד שבאו ואומרים להם הגיע זמן ק"ש. לא כתוב שפלפלו בהל' הפסח אלא "מספרים" פשוטו כמשמעו
בלשון חז"ל, מספרים = משוחחים.
ולדעתך הכוונה היא שהם 'שוחחו' בהלכות קרבן פסח?
יונת אלם כתב:רק שאלה: מעשה בר"ע וכו' שהיו יושבין "ומספרים" ביצאת מצרים כל הלילה עד שבאו ואומרים להם הגיע זמן ק"ש. לא כתוב שפלפלו בהל' הפסח אלא "מספרים" פשוטו כמשמעו
וראה תוספתא ספ"י דפסחים מעשה כעין זו בר"ג בלוד שעסקו בהלכות הפסח כל הלילה כו'
עזריאל ברגר כתב:מביאורי הרבי מליובאוויטש להגש"פ:וראה תוספתא ספ"י דפסחים מעשה כעין זו בר"ג בלוד שעסקו בהלכות הפסח כל הלילה כו'
בבני ברק. שם עיר (יהושע יט, מה). וי"ל דמזכיר שם העיר שעי"ז מובן הסדר שמונה אותם וכנ"ל. - ובתוספתא, הנ"ל מזכיר שהי' בלוד. וי"ל - להשמיענו שאף שהי' בלוד, וא"כ לא הי' קרבן פסח אז, בכ"ז עסקו בהלכות הפסח כל הלילה.
כל אותו הלילה. גם ר"א וראב"ע אף דס"ל (מכילתא ס"פ בא ופסחים ק"כ, ב) דאכילת הפסח הוא רק עד חצות. וראה אמרי שפר שהאריך. במכילתא ס"פ בא: ר' אליעזר אומר ... צריכין לעסוק בהל' פסח עד חצות.
יונת אלם כתב:ישנה בעיה שמציקה מזה כמה וכמה שנים, ובשנים האחרונות כבר אנשי דעת וחינוך מדברים עליה בקול והיא קיום המצוה של סיפור יציאת מצרים כהלכתו. האם הקיום הוא ב"והגדת לבנך" שכל אב יאמר לבניו ויספר להם ביציאת מצרים או שהבנים יביאו מחברות של וורטלאך ופרפראות וגימטריאות שהם לא מכלל הסיפור אלא קשורים למימרות ההגדה וכך יתמשך ליל הסדר...
מהי צורת ההנהגה הראויה? מה דעת חכמי ורבני דכאן שליט"א?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים