עושה חדשות כתב:שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תנג סעיף יד -
אין אדם יוצא ידי חובתו אלא במצה ששמרה ישראל מחימוץ לשם הפסח שנאמר ושמרתם את המצות שישמרנה ישראל לשם מצות מצה ויש אומרים לשם מצות בערב תאכלו מצות ויש אומרים לשם מצות שבעת ימים תאכלו מצות דהיינו שאם שמרה לשם מצה שיאכלנה בז' ימי הפסח יוצא בה וכן עיקר.
רון כתב:עושה חדשות כתב:שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תנג סעיף יד -
אין אדם יוצא ידי חובתו אלא במצה ששמרה ישראל מחימוץ לשם הפסח שנאמר ושמרתם את המצות שישמרנה ישראל לשם מצות מצה ויש אומרים לשם מצות בערב תאכלו מצות ויש אומרים לשם מצות שבעת ימים תאכלו מצות דהיינו שאם שמרה לשם מצה שיאכלנה בז' ימי הפסח יוצא בה וכן עיקר.
יישר כח גדול,
האם יש כאן ראיה שהשו"ע הרב סובר כהגר"א? או שמא נימא דסגי במה שכיון למאמר הכתוב?
במש"כ בהכרעת אדמו"ר הזקן בשולחנו או"ח סתנ"ג סי"ד דסגי שימור לשם שבעת ימים תאכל מצות ולאו דוקא לבערב תאכלו מצות - דלדעה זו יש מצוה כל ז' באכילת מצה (וכ"כ גם בתורה שלימה במילואים לכרך יא בפי' הש"ס פסחים מ, א), ע"כ אאפ"ל כן, כי דעת אדה"ז בזה (שם סו"ס תעה) כהרמב"ם דאין מצוה כלל כ"א בליל הא', וכ"מ גם מסתימת ל' הרא"ש, טושו"ע, אף שהם הם בעלי דעה הב' בסתנ"ג סי"ד, כמצויין שם במ"מ. וכ"מ גם ברמב"ם הל' חו"מ פ"ה ה"ט (עיי"ש במ"מ ובצפע"נ להראגצובי).
באם בכלל בהנ"ל ישנו הגדר דלשמה והדעות באכילת מצה כל ז' - האריך בזה בתו"ש שם. ואכ"מ.
סגי נהור כתב:רון כתב:עושה חדשות כתב:שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תנג סעיף יד -
אין אדם יוצא ידי חובתו אלא במצה ששמרה ישראל מחימוץ לשם הפסח שנאמר ושמרתם את המצות שישמרנה ישראל לשם מצות מצה ויש אומרים לשם מצות בערב תאכלו מצות ויש אומרים לשם מצות שבעת ימים תאכלו מצות דהיינו שאם שמרה לשם מצה שיאכלנה בז' ימי הפסח יוצא בה וכן עיקר.
יישר כח גדול,
האם יש כאן ראיה שהשו"ע הרב סובר כהגר"א? או שמא נימא דסגי במה שכיון למאמר הכתוב?
אגרות קודש חי"ט אגרת ז'רמ:במש"כ בהכרעת אדמו"ר הזקן בשולחנו או"ח סתנ"ג סי"ד דסגי שימור לשם שבעת ימים תאכל מצות ולאו דוקא לבערב תאכלו מצות - דלדעה זו יש מצוה כל ז' באכילת מצה (וכ"כ גם בתורה שלימה במילואים לכרך יא בפי' הש"ס פסחים מ, א), ע"כ אאפ"ל כן, כי דעת אדה"ז בזה (שם סו"ס תעה) כהרמב"ם דאין מצוה כלל כ"א בליל הא', וכ"מ גם מסתימת ל' הרא"ש, טושו"ע, אף שהם הם בעלי דעה הב' בסתנ"ג סי"ד, כמצויין שם במ"מ. וכ"מ גם ברמב"ם הל' חו"מ פ"ה ה"ט (עיי"ש במ"מ ובצפע"נ להראגצובי).
באם בכלל בהנ"ל ישנו הגדר דלשמה והדעות באכילת מצה כל ז' - האריך בזה בתו"ש שם. ואכ"מ.
רון כתב:לכאורה ממנהג העולם יש להביא ראיה,
שהרי בשלמא מי שאוכל מצות יד רק בליל ראשון, אז בודאי שעשיית המצות דידיה היא בשביל לילה ראשון,
אבל לפי החסידים שכל שבעת הימים אוכלים רק מצות יד הרי שנאפו המצות לכל שבעה, ואיך אפשר להשתמש בהם לילה ראשון? וע"כ דאין זה חיסרון וכשיטת הגר"ז.
ואולי זה באמת עוד סיבה למה עושים מצות בערב פסח שיהיו מיוחדות לליל הסדר, לחשוש לשיטות שלא מועיל אם אפה לשאר הימים
עזריאל ברגר כתב:רון כתב:לכאורה ממנהג העולם יש להביא ראיה,
שהרי בשלמא מי שאוכל מצות יד רק בליל ראשון, אז בודאי שעשיית המצות דידיה היא בשביל לילה ראשון,
אבל לפי החסידים שכל שבעת הימים אוכלים רק מצות יד הרי שנאפו המצות לכל שבעה, ואיך אפשר להשתמש בהם לילה ראשון? וע"כ דאין זה חיסרון וכשיטת הגר"ז.
ואולי זה באמת עוד סיבה למה עושים מצות בערב פסח שיהיו מיוחדות לליל הסדר, לחשוש לשיטות שלא מועיל אם אפה לשאר הימים
אינה ראיה כלל.
אופים "לשם מצת מצווה", ויודעים שזה יהיה גם לשאר הימים.
רון כתב:עזריאל ברגר כתב:רון כתב:לכאורה ממנהג העולם יש להביא ראיה,
שהרי בשלמא מי שאוכל מצות יד רק בליל ראשון, אז בודאי שעשיית המצות דידיה היא בשביל לילה ראשון,
אבל לפי החסידים שכל שבעת הימים אוכלים רק מצות יד הרי שנאפו המצות לכל שבעה, ואיך אפשר להשתמש בהם לילה ראשון? וע"כ דאין זה חיסרון וכשיטת הגר"ז.
ואולי זה באמת עוד סיבה למה עושים מצות בערב פסח שיהיו מיוחדות לליל הסדר, לחשוש לשיטות שלא מועיל אם אפה לשאר הימים
אינה ראיה כלל.
אופים "לשם מצת מצווה", ויודעים שזה יהיה גם לשאר הימים.
אבל יודעים שרק חלק אחד חלקי שבע יהיה בשביל לילה ראשון, וכי צריך להגיע לדין ברירה?
רון כתב:עזריאל ברגר כתב:רון כתב:לכאורה ממנהג העולם יש להביא ראיה,
שהרי בשלמא מי שאוכל מצות יד רק בליל ראשון, אז בודאי שעשיית המצות דידיה היא בשביל לילה ראשון,
אבל לפי החסידים שכל שבעת הימים אוכלים רק מצות יד הרי שנאפו המצות לכל שבעה, ואיך אפשר להשתמש בהם לילה ראשון? וע"כ דאין זה חיסרון וכשיטת הגר"ז.
ואולי זה באמת עוד סיבה למה עושים מצות בערב פסח שיהיו מיוחדות לליל הסדר, לחשוש לשיטות שלא מועיל אם אפה לשאר הימים
אינה ראיה כלל.
אופים "לשם מצת מצווה", ויודעים שזה יהיה גם לשאר הימים.
אבל יודעים שרק חלק אחד חלקי שבע יהיה בשביל לילה ראשון, וכי צריך להגיע לדין ברירה?
עושה חדשות כתב:שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תנג סעיף יד -
אין אדם יוצא ידי חובתו אלא במצה ששמרה ישראל מחימוץ לשם הפסח שנאמר ושמרתם את המצות שישמרנה ישראל לשם מצות מצה ויש אומרים לשם מצות בערב תאכלו מצות ויש אומרים לשם מצות שבעת ימים תאכלו מצות דהיינו שאם שמרה לשם מצה שיאכלנה בז' ימי הפסח יוצא בה וכן עיקר.
עושה חדשות כתב:נפק"מ בקהילות הנוהגים לאכול מצות מכונה כל החג, אבל לא מסתמכים ע"ז לליל הסדר מפני החששות על ה'לשמה', וא"כ אמירתם 'לשם מצה מצוה' היא פטומי מילי לכאו', ואין כוונתם אלא למצות של שבעת הימים.
עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תנג סעיף יד -
אין אדם יוצא ידי חובתו אלא במצה ששמרה ישראל מחימוץ לשם הפסח שנאמר ושמרתם את המצות שישמרנה ישראל לשם מצות מצה ויש אומרים לשם מצות בערב תאכלו מצות ויש אומרים לשם מצות שבעת ימים תאכלו מצות דהיינו שאם שמרה לשם מצה שיאכלנה בז' ימי הפסח יוצא בה וכן עיקר.
בשו"ע אדה"ז במהדורה החדשה ציינו שהדעה הראשונה מקורה הוא בדרכי משה סי' תעז ס"ק ג, בשם אור זרוע ח"ב סי' רמט (שהוכיח כן מרש"י), והדעה השניה מקורה הוא בשו"ת הרא"ש סוף כלל יד, וכלל כד סי' ג. טור ושו"ע שם.
ופלא שהחזו"א כתב "אפשר" על דבר ששנוי במחלוקת ראשונים.
ואולי כן היתה דרכו?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים