בינוני כתב:... להעיר, שכששלח מר עוקבא לר' אלעזר בני אדם העומדים עליו מהו למוסרו למלכות, העלים את שמו ולא סיפר לו שזה היה גניבא, וכך הבין בחפץ חיים (באר מים חיים כלל י' סוף ס"ק ל"א). ואולי היה גם מטעם שגניבא היה אדם גדול ומר עוקבא ידע שר' אלעזר לא ידבר עליו.
ומאי דמייתי התם בגיטין ז' בעוד רשע לנגדי, לא ח"ו שכינה גניבא בשם רשע, אלא מק"ו אתיא עלה, אפילו אם רשע לנגדי אשים מחסום לפי כל שכן גברא רבה.
בינוני כתב:ברור בגמ' שהיה בעל מחלוקת, וייתכן שהיה מקניט חכמים באופן כללי, וכמו שמשמע בדברי המאירי:
"תלמיד חכם, כל שאינו מצויין במדותיו וטכסיסיו אין שאר חכמים חייבים לנהוג בו כבוד של תלמידי חכמים, והוא שאמרו כאן ברב הונא ורב חסדא דהוו יתבי וחליף גניבא קמייהו, אמר ליה חד לחבריה ניקום מקמיה דבר אוריין הוא, ואמר ליה מקמי פלגא ניקום ורוצה לומר בעל מריבה ומחלקת".
"והוא שהיה בעל מריבה וקטטה ומצער תלמידי חכמים בהקנטותיו".
וכ"נ בחת"ס גיטין ז' ע"א: "בני אדם העומדים עלי פירש"י לחרף ולגדף, לכאורה היה נראה שכ"כ מפני שהאמת כן היה שהרי גניבא צדיק ות"ח היה ולא נמצא עליו אלא שהי' פלגאה לקמן ל"א ע"ב ופירש"י ד"ה פלגאה וכו' ועיין לקמן ס"ה ע"ב גניבא נפיק בקולר הוה וכו'. וא"כ לא עמדו עליו אלא לחרפו". וכעי"ז בתשו' הרא"ש (כלל י"ז סי' ב') "גניבא הוה ואדם גדול בתורה היה ולא היה מסור אלא מצערו ומקניטו בדברים אחרים".
קאצ'קלה כתב:לא הבנתי את ה'וכ"נ' שהבאת על החת"ס ואת ה'וכעי"ז' שכתבת על הרא"ש. מה נראה מהחת"ס? "שהיה מקניט חכמים באופן כללי"? הרי לא כתב כלל מזה, אלא ציין שהיה 'פלגאה', וכמ"ש רש"י בשני המקומות בגיטין (דף לא ודף סב) שנקרא 'פלגאה' על שם מחלוקתו עם מר עוקבא. ואין רמז שהיה מקניט גם לחכמים אחרים.
גם בתשובת הרא"ש לא ראיתי שכתב כעי"ז.
בינוני כתב:אכן עכ"פ דבריך הם לא כהמאירי.
פלגאה. בעל מריבה, שהיתה לו מריבה עם מר עוקבא שהיה אב ב"ד, כדאמרי' בפ"ק בני אדם העומדים עלי ובידי למוסרם למלכות והוא היה גניבא כדמפרש התם.
פלגאה. חולק על החכמים, שהיה מצערו למר עוקבא שהיה אב בית דין, כדאמרי' בפרק קמא.
גמ' קידושין נ"ח ע"א כתב:אשכחינהו מר יהודה לרב יוסף ולרב שמואל בריה דרבה בר בר חנה דהוו קיימי אפיתחא דבי רבה, אמר להו... אישתיקו. אתו לקמיה דרבה, אמר להו: פלגא אוקמינכי
רש"י כתב:פלגא - קנטרן, רגיל לחלוק על חביריו
גמ' עירובין ס"א ע"ב כתב:מר יהודה אשכחינהו לבני מברכתא... אמר להו... אמר ליה רבא: פלגאה
רש"י כתב:פלגאה - חולק על חכמים אתה
שבענו מטובך כתב:כמה מתוקים הם דברי מרן החת"ס שהובאו לעיל:ומאי דמייתי התם בגיטין ז' בעוד רשע לנגדי, לא ח"ו שכינה גניבא בשם רשע, אלא מק"ו אתיא עלה, אפילו אם רשע לנגדי אשים מחסום לפי כל שכן גברא רבה.
נזדעזעתי לראות באחד העלונים לילדים שיוצאים לאור באידיש (עלון מיוחד במינו, שמו 'קינדליין', בגליון של חג הפסח שנה זו) שהביאו ועיבדו את הסיפור עם גניבא המובא בגיטין ז ע"א, ולא נזהרו בדבריהם. הם כינו את גניבא 'איש רע' וגם 'הרשע גניבא'.
והרבה יש ליזהר בזה שלא נכווה בגחלתם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 412 אורחים