כותב כתב:וידועים דברי הגאון ר"ר העשיל זצ"ל על המשנה הנ"ל:
האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה, דקשה כפל למה לי. ועוד מדוע אין מספיקין. וביאר,דתשובה הוא אחד מתרי"ג מצות, ואם רוצה לקיים מצות עשה דתשובה, מוכרח מקודם לחטוא עכ"פ בשוגג, ואח"כ לעשות תשובה. ולפי זה על פעם אחד יוכל לומר תירוץ, שרוצה לקיים מצות עשה דתשובה, מה שאין כן אם חוטא שני פעמים, אז אין מספיקין, עכ"ד הנעימים.
כותב כתב:כותב כתב:וידועים דברי הגאון ר"ר העשיל זצ"ל על המשנה הנ"ל:
האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה, דקשה כפל למה לי. ועוד מדוע אין מספיקין. וביאר,דתשובה הוא אחד מתרי"ג מצות, ואם רוצה לקיים מצות עשה דתשובה, מוכרח מקודם לחטוא עכ"פ בשוגג, ואח"כ לעשות תשובה. ולפי זה על פעם אחד יוכל לומר תירוץ, שרוצה לקיים מצות עשה דתשובה, מה שאין כן אם חוטא שני פעמים, אז אין מספיקין, עכ"ד הנעימים.
אמנם עי' בספר פרדס המלך פ' כי תצא (רמז תרנ"ז) שכתב בתוך דבריו, כי אין לאדם לומר אחטא ואשוב כדי לקיים מצות תשובה, רק יחזיר אחרים בתשובה ועי"ז יקיים מצות תשובה, עיי"ש.
תולעת ספרים07 כתב:אם השכלתי להבין אתכם
הרי האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב הריהו בדרגה גבוהה בעצם, שכל מטרתו לחטוא היה כדי לזכות במצוות עשה של תשובה.
אך לדבריכם מדוע אין מספיקים בידו לעשות תשובה.
ככלל לא הבנתי מדוע לו לעשות תשובה והרי כל כוונתו לשם שמים.
אתמהה.
לכאו' תירוץ שלכם רבותי לא מתקבל על הדעת.
אחד הלומדים כתב:א. אולי הכוונה שמראש הוא חושב פעמיים "אחטא ואשוב אחטא ואשוב" כלומר אתנהג על דרך זה לאורך ימים...
ב. אולי מדובר על שני חטאים שונים.
ג. אולי אף שלא שב בפעם הראשונה באופן שיעיד עליו וכו' מיקרי ג"כ תשובה, שהרי דרגות דרגות איכא בתשובה (כלשון רבינו יונה "לכל תשובה תמצא סליחה).
תולעת ספרים07 כתב:שלא מצאתי מי שיחלוק על הרמב"ם ולהלכה כך אנו פוסקים שאין התשובה מועילה עד שיקבל עליו קבלה על העתיד שיעיד עליו יודע תעלומות שלא יחזור לזה החטא לעולם.
אור עולם כתב:מרנא ה'פחד יצחק' מאריך מאד בכמה מקומות להסביר ש"יעיד עליו יודע תעלומות" אינו שייך לקבלה לעתיד אלא לחרטה, והוא קולא עצומה, שאי"צ שיהיה במצב שלא ישוב לזה החטא, אלא שיעיד עליו יודע תעלומות שבמעמקי נפשו הגיע כעת למצב של עקירת הרצון לגמרי. עיי"ש.
אריק כתב:ומה הדין באומר אחטא ושעיר המשתלח מכפר?
קופא דמחטא כתב:אור עולם כתב:מרנא ה'פחד יצחק' מאריך מאד בכמה מקומות להסביר ש"יעיד עליו יודע תעלומות" אינו שייך לקבלה לעתיד אלא לחרטה, והוא קולא עצומה, שאי"צ שיהיה במצב שלא ישוב לזה החטא, אלא שיעיד עליו יודע תעלומות שבמעמקי נפשו הגיע כעת למצב של עקירת הרצון לגמרי. עיי"ש.
ייש"כ!
כמה חשוב לקבל את דרכי העבודה מרב שיש לו מסורת בזה.
מפחיד לשער כמה ייאוש מתשובה נגרם לאנשים שלמדו את הרמב"ם ללא מורה.
אריק כתב:ומה הדין באומר אחטא ושעיר המשתלח מכפר?
הבאר ההיא כתב:לא הבנתי את כל הדיון.
יצאו מנקודת הנחה שמי שאמר אחטא ואשוב איבד לחלוטין את האפשרות לעשות תשובה וחלילה לומר כן, כל מה שכתוב
זה שאין מספיקין בידו ומספיקין פירושו כמו מספיקין מים ומזון לאחיהם שבכרכים, דהיינו משמים לא יזמנו לו פתחים
להתעורר ולשוב ויתכן שאפי' אם יהיה בבחינת בא ליטהר לא יזכה למסייעין בידו, אבל פשוט שאם יתעקש ויתאמץ יזכה לתשובה שלמה.
הלכות תשובה - פרק רביעי
הלכה א: ארבעה ועשרים דברים מעכבין את התשובה. ארבעה מהן עון גדול והעושה אחד מהן אין הקב''ה מספיק בידו לעשות תשובה לפי גודל חטאו: ואלו הן. ... ד) והאומר אחטא ואשוב ובכלל זה האומר אחטא ויום הכפורים מכפר:
...
הלכה ו כל אלו הדברים וכיוצא בהן אף על פי שמעכבין את התשובה אין מונעין אותה אלא אם עשה אדם תשובה מהן הרי זה בעל תשובה ויש לו חלק לעולם הבא:
גימפעל כתב:בתניא מסביר שאין קטיגור נעשה סניגור, והתשובה היא שגרמה לו שיחטא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 238 אורחים