רב הנעלם: מיהו הרב המסתורי שמשיב לאלפי אברכים ובחורי ישיבות
הרב עובדיה יוסף ציטט אותו בספריו בלי לדעת מי הוא, רבנים ידועים פונים אליו במיילים שעליהם הוא עונה בעילום שם • מיהו הרב האלמוני שמפיץ ספרים בחינם, ועונה לאלפי פניות מאברכים ובחורי ישיבות? • דביר עמר כתב 'בשבע', במסע בעקבות הרב המסתורי
דביר עמר, בשבע יום שלישי כ"ח אלול תשע"ז 18:08 19/09/2017
הדפסתגיות: הרב המסתורי, דביר עמר, אלמוני, אורחותיך למדני, , היכלי הישיבות
צילום אילוסטרציה: פלאש 90 צילום אילוסטרציה: פלאש 90
"שלח אליו מייל", אמרו לי כמה חברים שכבר נחשפו לתופעה הזאת. "כתוב לו שאלה, ותראה איך תוך זמן קצר תקבל תשובה הלכתית ארוכה ומפורטת".
ואכן, ימים ספורים מרגע ששלחתי שאלה לאותה דמות מסתורית המוכרת בעולם הישיבות בשם "אורחותיך למדני", טענתם התבררה כנכונה.
ספק עד כמה השם "אורחותיך למדני" מוכר לציבור הרחב, אבל רבנים ותלמידי חכמים רבים שמעו אותו. מאות הפונים אליו מצויים איתו בקשר די תדיר. חלקם באים מישיבות מרכז הרב, תורת החיים ואפילו ישיבת חברון. מוסדות כגון מכון הר ברכה פונים אליו בקביעות, ואת רשימת השואלים בשו"ת שלו מעטרים גם רופאים ידועים כגון ד"ר סודי נמיר. מבחינת השואלים ה"אורחותיך למדני" הוא אופציה זמינה למענה מפורט, רציני ומהיר לסוגיות אקטואליות בהלכה שבהן הם עוסקים. התגובה המיידית שלו, בלי שום תנאי, היא כנראה סוד קסמו, שיוצר אפקט מתגלגל – שמו עובר מפה לאוזן וכמות הפונים אליו רק הולכת וגוברת עם הזמן. חלק מהשואלים עומדים איתו גם בקשר אישי. הוא מברך אותם בעת שמחה, מתפלל בשעת צרה ומצטער בבשורה רעה.
מי הוא אותו יהודי מסתורי שרבים מציבור תלמידי החכמים ובני הישיבות משחרים לתשובותיו, אך מצד שני לא יודעים מי הוא? ב 15 השנים שחלפו מאז החל ה"אורחותיך למדני" לכתוב תשובות תוך שהוא שומר בקנאות על פרטיותו, ניסו רבים לפצח מי הדמות המסתורית שממקום מחבואה משיבה דרך הדוא"ל אלפי תשובות לכל שואל, בקצב מהיר עד כמעט בלתי נתפס. עד היום טרם ניתנה התשובה. גם מעריציו הרבים, ובהם רבנים ואברכים חשובים מכל קצות הקשת הדתית, לא יודעים מה שמו ומאין בא. סדרת ספרי השו"ת שלו 'אורחותיך למדני' בנויה על שאלות ותשובות בכל חלקי התורה, כשחלק הארי נכתב כתשובות לשואלים, החל מבחורי ישיבה צעירים ועד לתלמידי חכמים מוכרים.
"מדובר בתלמיד חכם גדול בקנה מידה עולמי", אומר הרב משה ביגל, רב היישוב מיתר, "במכון לרבני יישובים בקריית ארבע, שבו אני עובד, שולחים אליו להגהות כל ספר לפני שהם מוציאים, ותוך זמן קצר הוא משיב הערות חכמות מאוד. על ספרי 'אכול בשמחה' הוא עבר עמוד עמוד, וכתב הערות גאוניות".
"הוא תלמיד חכם שאין רבים דוגמתו", מספר גם הרב דביר אזולאי, אברך במרכז הרב, "כל מקור הוא יודע, שוחה בו כבתוך שלו. בבלי וירושלמי, מדרשי הלכות ואגדות, גאונים, ראשונים, מוכרים ועלומים, אחרונים חשובים וספרים נדירים, ועם זאת כל תשובותיו הן חידוש ויצירה. בכל תחום יש לו מה לומר ולחדש".
למרות היותו מסתורי, חלק לא קטן מקרב כתבי העת והספרים החשובים שיצאו בשנים האחרונות לא נרתעו מלהביא את דבריו. אפילו הראשון לציון הרב עובדיה יוסף זצ"ל בחר לצטט ממנו בספריו בכבוד הראוי. "מדובר בתלמיד חכם עצום. מרן אבא אפילו שאל אותי פעם: 'מי הוא האורחותיך למדני?'", מגלה הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף.
לעיתים נדירות החכם המסתורי לא רק עונה לשאלות אלא גם מגיב למאמרים. בכתב העת 'המעיין', למשל, מובאת תשובה שבה הוא מעיר על מאמר בנושא מכשירי חשמל בשבת, שכתב הרב יעקב אריאל.
המוטו המרכזי בספריו הוא ריבוי תורה בעם ישראל. מבחינתו כל שאלה שיהודי שרוצה לברר בתורה, היא חשובה ודורשת התייחסות. הוא מתייחס בכבוד גדול לכל שואל, לפחות כאילו הוא שווה לו. מאות הפונים אליו מרגישים בנוח לפנות בכל שאלה שיש להם, לפעמים אפילו בשאלות מעט מיותרות. את תשובותיו הוא פותח תמיד בתואר כבוד "לכבוד הרב הגאון", וחותם את דבריו בחיבה, בברכה ובאהבה. פלא נוסף הוא שהשואל אינו צריך לשאול שאלה דווקא. לא פעם שולחים ל"אורחותיך למדני" מאמרים שלמים, קצרים או ארוכים, חוברות או אפילו ספרים של ממש, ותוך כמה ימים נשלחות חזרה ההערות המפורטות. בפעמים האחדות שבהן האט את קצב תשובותיו, וחלק מהפונים אליו הבחינו בעניין ושאלו אותו על כך, הוא ביקש סליחה וכתב שהוא טרוד בחזרות על הבבלי והירושלמי, כדי שלא ישכח את תלמודו.
"אצלצל ואשאל אותו"
מה בכל זאת אפשר לדעת עליו? אחד ממעריציו הגדולים היה הרב איתם הנקין הי"ד. בשיחה שקיימתי איתו חודשים אחדים לפני הירצחו, הוא סיפר כמה מאמצים הוא השקיע כדי לדעת מי הוא הרב שמשיב לו הערות גאוניות על כל ספריו ומאמריו. הוא ציין את פיסת המידע שהצליח להשיג: "דבר אחד אני יודע – הוא תלמיד חכם גדול שמתגורר בלונדון". את הפרט הזה, שאולי ממקד את החיפושים אחר הדמות אך מקשה על מציאתה, אישרו לנו גם הרב משה ביגל והרב יואל קטן.
פרט נוסף שאפשר לדעת הוא שמדובר בתלמיד חכם ממוצא ספרדי. מעידות על כך תשובות שבהן הוא משתמש בביטוי "לדידן בני ספרד". במענה אחר הוא מציין כי חשב על התשובה בברית של נכדו, כך שניתן להסיק שגילו אינו מאוד צעיר, אם כי יש מי שחובקים נכדים כבר בשנות הארבעים לחייהם.
אבל יש גם כאלה שמכירים אותו ממש. משפחת אלכביר משכונת סנהדריה המורחבת בירושלים יודעת מי הוא, ודרכה ניתן גם להשיג את ספריו בחינם. "הרב הוא תלמיד חכם עניו החפץ בעילום שמו", מספרת לנו אם המשפחה. לשאלתנו מדוע הוא אינו חושף את עצמו אפילו בפני תלמידיו, עונה האם: "אצלצל אליו ואשאל אותו". תשובתו של הרב המסתורי, בדואר אלקטרוני כמובן, לא איחרה לבוא.
"הטעם הוא מפני שאני רוצה לעסוק בתורה בלי להיות מופרע", כתב לי ה'אורחותיך למדני', "ראיתי כמה רבנים שהטלפון לא מפסיק לצלצל בכמה שאלות ומשום צורכי ציבור, וכמה בני אדם באים לביתם לשאול מפיהם כל צורכיהם, וגם הם צריכים לילך לכל השמחות של קהילתם או תלמידיהם יום אחר יום. מצינו שקשה להם ללמוד תורה, ונכון שהם עוזרים כמה בני אדם והם עושים חסד גדול, אבל תורה מנין? ולכן אמרתי בלבי שכל זה אפשר על ידי אחרים, ואני בחרתי ללמוד בלי להיות מופרע. ואין כוונתי לדחות מי שרוצה לשאול שאלות, וכבר השבתי לכמה שאלות באי-מייל, אבל כיוונתי להגדיל תורה ולהאדירה על ידי הדפסת התשובות בספר, ולהפיץ אותם חינם לרבים. וזה דרך עבודתי. ויש עוד טעם, והוא שאני לא רוצה בכבוד ולא לקבל שום הנאה מלימוד תורה, וכבר נודע מעשה דרבי טרפון בגמ' נדרים, וזה אפשר על ידי עילום השם".
לכאורה תשובתו של הרב האנונימי מדברת בעד עצמה, וחושפת את הסיבה שבגללה הוא חפץ בעילום שמו. על פי דבריו, הוא בחר להגדיל תורה דרך אלפי תשובותיו והפצת ספריו בחינם, ובשביל כך הוא צריך לפנות מכל עיסוק וטרדות אחרות הקשורות בתפקיד הרבנות. בנוסף לכך, הוא מעוניין כנראה לברוח מכל כבוד או הנאה מלימוד התורה. ועדיין, התעלומה של זהות המחבר שממשיך לשמור בקנאות על פרטיותו תמשיך להעסיק רבים.
לתגובות:
[email protected] הכתבה פורסמה בעיתון 'בשבע'