מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'טעם מצה שמורה' - עיון בדברי שו"ע הרב

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'טעם מצה שמורה' - עיון בדברי שו"ע הרב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 03, 2019 9:22 pm

כתב בשולחן ערוך הרב (סימן תעח סעיף א),
אחר אכילת אפיקומן אסור לאכול שום מאכל בעולם חוץ ממצה שמורה משעת קצירה או משעת לישה כדי שלא יעבור מפיו טעם מצה שמורה של האפיקומן על ידי טעם אותו מאכל כמו שנתבאר בסי' תע"ז.

ולכאורה טמונים בדבריו שני חידושים, האחד, שמותר לאכול אחר אכילת אפיקומן מצה אחרת שמורה שאינו יוצא בה ידי חובתו, שהרי כבר אכל האפיקומן, ובודאי לא משמע בדברי הגר"ז דמיירי שעשה תנאי באכילתו.

והשני, ש'טעם מצה' בפיו היינו טעם מצה שמורה שיכול לצאת בה ידי חובת המצוה.

והיינו שמחד גיסא אין הפירוש ב'טעם מצה' בפיו טעם של מצת המצוה, אלא טעם מצה כפשוטו, וזה כנגד הפשטות בדברי הש"ס והראשונים, וכמבואר להדיא בלשון הרמב"ם (הלכות חמץ ומצה פ"ח ה"ט), ואחר כך נמשך בסעודה ואוכל כל מה שהוא רוצה לאכול ושותה כל מה שהוא רוצה לשתות, ובאחרונה אוכל מבשר הפסח אפילו כזית ואינו טועם אחריו כלל, ובזמן הזה אוכל כזית מצה ואינו טועם אחריה כלום, כדי שיהיה הפסק סעודתו וטעם בשר הפסח או המצה בפיו שאכילתן היא המצוה. [והיינו שעיקר מצות מצה היינו האפיקומן, ועכ"פ הא מיהת מבואר שטעם מצה היינו טעם אכילת המצוה].

ומאידך, אין הכוונה לסתם טעם של מצה אלא מצה שניתן לקיים בה המצוה. ולכאורה צ"ב, אטו למצה שמורה ישנו טעם אחר, ואם אין הכוונה בטעם מצה לטעם מצת המצוה, אלא טעם מצה בעלמא, מה לי אם היא מצה שמורה או לאו.
אולם נראה שמקורו הוא מלשון הרא"ש פרק ערבי פסחים (סימן לה),
והיכא דלית ליה כולה סעודתא ממצה דמנטרא אלא כזית בלחוד דמנטר הוא דאית ליה אכיל ברישא מהיאך דלא מינטר ובריך עליה המוציא ולבסוף מברך על כזית דמנטרא לאכול מצה ואכיל... ותימה הוא כיון דאיירי בשאין לו אלא כזית אחד שמור היאך יעשה כריכה ויאכל משאינה שמורה ויבטל טעם מצה שמורה. ויותר מסתבר להניח הכריכה שאינו אלא זכר בעלמא ממה שיבטל טעם של מצה.

הרי לנו בהדיא בדברי הרא"ש המושג של 'טעם מצה שמורה', והיינו דהרא"ש לא אתא עלה מטעם שקיום מצות הכזית אחרון לאפיקומן חשוב יותר מהכזית ראשון ולכן ישאיר את המצה שמורה לאפיקומן, אלא משום שבכך שאוכל מצה שאינה שמורה בסוף מאבד 'טעם מצה שמורה'.

אבל באמת נראה שמדברי הרא"ש ליכא למישמע מינה מידי, כי יתכן שכל המושג של טעם מצה שמורה זה עד כמה שמקיים בזה את המצוה בפועל, והיינו מעליותא דיליה, ולא בתורת טעם מצה דייקא.

וצריך תלמוד.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: 'טעם מצה שמורה' - עיון בדברי שו"ע הרב

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' אפריל 03, 2019 9:55 pm

עי' באוצר ההלכות סי' תע"ח סעיף א אות ו שהביא שיש מביאים שמקורו מהרא"ש. והביא עוד מהליכות שלמה סדר ליל הפסח פ"ט צפון אות נד

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: 'טעם מצה שמורה' - עיון בדברי שו"ע הרב

הודעהעל ידי כהן » ה' אפריל 04, 2019 12:10 am

ידוע שהגרי"ז טען שא"צ תנאי והכזית האחרון שאוכל הוא האפיקומן ולפי"ז מבוארים דברי הגר"ז

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'טעם מצה שמורה' - עיון בדברי שו"ע הרב

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 04, 2019 11:08 pm

נוטר הכרמים כתב:ולכאורה טמונים בדבריו שני חידושים. האחד...
והשני, ש'טעם מצה' בפיו היינו טעם מצה שמורה שיכול לצאת בה ידי חובת המצוה.

לענ"ד החידוש השני שכתבת אינו מדוייק. טעם מצה היינו טעם האפיקומן כמפורש בדבריו: כדי שלא יעבור מפיו טעם מצה שמורה של אפיקומן.
אלא שמשמע מדבריו, שכל שממשיך ואוכל מצה שמורה אין טעם זה עובר מפיו, שכן הטעם עובר דוקא ע"י מאכל אחר, כמו שמדייק בלשונו: כדי שלא יעבור מפיו טעם מצה שמורה של האפיקומן על ידי טעם אותו מאכל.
ומצה שאינה שמורה חשובה מאכל אחר לענין זה.
אכן אין כ"ז במשמעות הרא"ש שם.


נוטר הכרמים כתב:אולם נראה שמקורו הוא מלשון הרא"ש...

כפי שמצוין על אתר במהדורה הנפוצה...

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 'טעם מצה שמורה' - עיון בדברי שו"ע הרב

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 04, 2019 11:09 pm

כהן כתב:ידוע שהגרי"ז טען שא"צ תנאי והכזית האחרון שאוכל הוא האפיקומן ולפי"ז מבוארים דברי הגר"ז

לפי זה היה צריך להגביל את ההיתר רק עד חצות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: 'טעם מצה שמורה' - עיון בדברי שו"ע הרב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 04, 2019 11:46 pm

הדיוק השני שטעם מצה שמורה נחשב אחר מטעם מצה שאינה שמורה - כך משמע גם בשאר הפוסקים שפסקו כהרא"ש (כולל הרמב"ם, השו"ע וכו', ובדעת הרי"ף יש ב' פירושים לפחות, כמבואר בר"ן, ועכ"פ נלפענ"ד שדעת הר"ן עצמו נוטה לשיטה זו).


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים