עושה חדשות כתב:למה אשה הגולה לא נאמר להגלות בעלה עימה?
דרומי כתב:אם כבר, השאלה היא לכיוון השני - למה לא נאמר שאיש שגלה מגלין אשתו עמו?
אוהב אוצר כתב:מה זה לא רוצה? ואם הוא לא רוצה להניח תפילין?
הוא מחלק בין אופן שהרב גלה בגלל שהוא עצמו רצח בשוגג, או אם זה בגלל תלמידו שגלה.שמואל דוד כתב:עיין ערוך לנר במכות י. שיש דין וחיוב על הרב לגלות עם תלמידו משא״כ הרב שגלה אין חיוב על ישיבתו לגלות עמו שאם תלמידים רוצים לברור להם רב אחר הרשות בידם.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:שאלני ת"ח אחד מדוע האשה לא הייתה מפרנסת את הכהנים? ותירצתי לו שגם האשה הייתה גולה עימו, ולא היה בידה לתת לכהנים כמו האמא? האם זה נכון?
לפיכך אמותיהן של כהנים: של כל הכהנים הנ"ל [ולא זנום אבותיהן. דמסתמא היה הבן ממלא מקום אבותיו [כרמב"ם פ"ד מהל' כלי מקדש]. וגם הוא עצמו לא יפרנסו, דזהו נגד כבודו דמחזי כמתיירא מפניו. גם מחזיק החשד שעל שלא התפלל, או שלא היה ראוי שתקובל תפלתו לכך נהרג זה. אבל באמהות י"ל אהבתם קלקלה השורה. ולכן נמי אמהות ולא אבות, דנשים רכי לבב טפי [מגילה י"ד ב']. ועוד דא"כ כל עני יברח לשם כדי שיפרנסו הכוה"ג ודו"ק].
צופה_ומביט כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:שאלני ת"ח אחד מדוע האשה לא הייתה מפרנסת את הכהנים? ותירצתי לו שגם האשה הייתה גולה עימו, ולא היה בידה לתת לכהנים כמו האמא? האם זה נכון?
צ"ל "הרוצחים/הגולים".
לא הבנתי את השאלה [ואת התשובה]. לא אמהות הגולים היו מפרנסות את הכהנים אלא להיפך.
לכאורה מה שקנתה אשה קנה בעלה ואינה יכולה לתת על דעת עצמה [אבל צ"ת]. וצ"ב על האמהות כיצד פרנסו. ואם ברשות או הוראת הבעל - מדוע לא נאמר שהאבות פרנסו.
כך או כך, צ"ע מדוע האמהות היו מפרנסות ולא האבות. שוב חשבתי פשוט כי כהן גדול ז"א שאביו כבר נפטר, לכאורה. אבל עדיין הוקשה לי משאר הכהנים המנויים שם.
וגם מדוע לא פרנסם הכהן בעצמו.
וראיתי שעמד בזה התפארת ישראל וכתב:לפיכך אמותיהן של כהנים: של כל הכהנים הנ"ל [ולא זנום אבותיהן. דמסתמא היה הבן ממלא מקום אבותיו [כרמב"ם פ"ד מהל' כלי מקדש]. וגם הוא עצמו לא יפרנסו, דזהו נגד כבודו דמחזי כמתיירא מפניו. גם מחזיק החשד שעל שלא התפלל, או שלא היה ראוי שתקובל תפלתו לכך נהרג זה. אבל באמהות י"ל אהבתם קלקלה השורה. ולכן נמי אמהות ולא אבות, דנשים רכי לבב טפי [מגילה י"ד ב']. ועוד דא"כ כל עני יברח לשם כדי שיפרנסו הכוה"ג ודו"ק].
עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:למה אשה הגולה לא נאמר להגלות בעלה עימה?דרומי כתב:אם כבר, השאלה היא לכיוון השני - למה לא נאמר שאיש שגלה מגלין אשתו עמו?
א. אינני בטוח בדברי, אבל אולי אפשר לומר שחיי איש בלא אשתו או אשה בלא בעלה - הם עדיין נחשבים "חיים", משא"כ חיי תלמיד חכם בלא תורה "כמיתה הם חשובים" (רמב"ם בהלכה זו) וקרא צווח ואמר "וחי".
ב. מעניין שדנו חז"ל על חיובו של הבעל במזונות אשתו הרוצחת הנמצאת בעיר המקלט, ולא דנו על חיובו בעונתה, וכנראה היה פשוט להם שאינו חייב לגלות אחריה כדי לקיים את העונה.
דאיך הכהן גדול אשר הוא מאורן של ישראל וכל כפרתם תלויה בו ובתפלתו, יהיה חושש לתפלתו של זה הרוצח המאוס פן ימיתנו בתפלתו, ויהיה נצרך לפייסו בעבור זאת
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים