יוצא פוניבז' כתב:(בזכרוני ששמעתי או קראתי איזו השערה שהפטרת וערבה במקורה לא באה אלא כתחליף להפטרת עולותיכם של פרשת צו, (ועי' או"ז הנ"ל שהביא מספר ישן על הפטרת וערבה שהיא הפטרת פרשת צו ע"ש), ונבחרה הפטרת וערבה שהיא לפי מנהג א"י הפטרת סדר "זה קרבן אהרן ובניו" - שהוא הסדר הראשון בפרשת צו. (והיא אכן הפטרת פרשת צו למנהג רומניא שהפטרותיהם הם ע"פ מנהג א"י). ובדומה לזה הפטרת "הבאים ישרש יעקב" לפרשת שמות היא כתחליף להפטרה שברמב"ם "הודע את ירושלים את תועבותיה", וגם שם נלקחה ממנהג א"י בסדר ואלה שמות. ולפי זה יש מקום לשער שהסיבה שנדחתה הפטרת עולותיכם היא מפני הפסוקים הקשים הנ"ל. ויבואו היודעים ויחכימו אם השערה זו תיתכן).
שלמה משלם כתב:יש להוסיף שהגרש"ד כתב בחריפות נגד האבן ישראל, ושאין לשנות.
אמנם כפי שצויין בשחל בפורים המשולש [פעם הבאה רק בתת"ג] הנהיג שיקראו רק עד ונכרתה
ביקורת תהיה כתב:מפי השמועה: פעם אחת היה חתן בבית הכנסת ד'זכרון משה' בשבת פרשת צו שהפטירו בה 'עלותיכם ספו על זבחיכם', והורה הגרי"י פישר נ"ע לדלג את הפסוק 'והשבתי קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה', כדין מדלגין בנביא.
צו את אהרן. עולותיהם ספו על זבחיכם עד ונכרתה מפיהם. ומסיים אל יתהלל חכם בחכמתו וגו' והיא בירמיה.
כגון הפטרת עולותיכם ספו על זבחיכם שאין בה כי אם עשרה פסוקים עם הדלוג דכיון דסליק ענינא שפיר דמי
ואי סליק ענינא בבציר מעשרים ואחד. פי'רוש ואם גמר הענין בפחות מעשרים ואחד פסוקים כגון (ירמיה ז,כא) "עולתיכם ספו על זבחיכם" שבה מפטירין בשבת צו את אהרון, עד "כי באלה חפצתי", שאין בה כי אם עשרה פסוקים מתחילתה עד "כי אבדה האמונה ונכרתה מפיהם" ושני פסוקים אחרים והם "כה אמר יי' אל יתהלל חכם בחכמתו" וכו' ופסוק שאחריו (והם) [והוא] "כי אם בזאת יתהלל המתהלל" וכו'. לא בעינן עשרים וחד פסוקי. דהא סליק עניינא.
טָבָא חֲדָא פִּלְפֶּלְתָּא חָרִיפְתָּא מִמְּלֵי צַנָּא דְּקָרֵי.יוצא פוניבז' כתב:הרי הצעה שישית.
יוצא פוניבז' כתב:אפשרות נוספת לחתן שעולה לתורה הביא בגליון רוממות האחרון (עמ' 11), לקרוא הפטרת "שוש אשיש" (כפי שהיה מנהג ישן בכל עת שיש חתן) ושכן עשו מעשה בא' מבתי הכנסת ברמות בשנת תשע"ו.
שלמה משלם כתב:ואני הק' הייתי בע"ק בביהכ"נ בירושלים שגם היה בו ברית, וחדשתי [מנהג שביעי] היות וקראו בנביא הנדפס, אחרי שסיימתי הפטורת צו כרגיל בלי דילוגים דלגתי לפרק ל"ג וקראתי פס' י' וי"א:
יוצא פוניבז' כתב:ואם נניח שב' הפסוקים הנוספים "כה אמר ה' אל יתהלל" היא תוספת מאוחרת שלא נהגו בה בזמן הגמרא, א"כ הפטרה זו היא היא ההפטרה הקצרה מכל שאר ההפטרות - 8 פסוקים בלבד.
נוטר הכרמים כתב:היום יצא לי לראות בקובץ 'מבקשי תורה' קונטרס שלם בענין זה מאת הרה"ג יהושע דב דרוק, בו מופיעות התשובות הנזכרות של הראב"ד מקודש הגרי"י פישר זצ"ל ושל הג"ר שריה זצ"ל עם המון ידיעות ומשא ומתן, גם סביב איזו הפטרה קוראים, וגם אם מדלגים. יבורך מי שיעלה הדברים.
שלמה משלם כתב:ואני הק' הייתי בע"ק בביהכ"נ בירושלים שגם היה בו ברית, וחדשתי [מנהג שביעי] היות וקראו בנביא הנדפס, אחרי שסיימתי הפטורת צו כרגיל בלי דילוגים דלגתי לפרק ל"ג וקראתי פס' י' וי"א: כֹּה אָמַר יְהוָה, עוֹד יִשָּׁמַע בַּמָּקוֹם-הַזֶּה, אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים, חָרֵב הוּא מֵאֵין אָדָם וּמֵאֵין בְּהֵמָה--בְּעָרֵי יְהוּדָה, וּבְחֻצוֹת יְרוּשָׁלִַם, הַנְשַׁמּוֹת מֵאֵין אָדָם וּמֵאֵין יוֹשֵׁב, וּמֵאֵין בְּהֵמָה. יא קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה, קוֹל אֹמְרִים הוֹדוּ אֶת-יְהוָה צְבָאוֹת כִּי-טוֹב יְהוָה כִּי-לְעוֹלָם חַסְדּוֹ, מְבִאִים תּוֹדָה בֵּית יְהוָה: כִּי-אָשִׁיב אֶת-שְׁבוּת-הָאָרֶץ כְּבָרִאשֹׁנָה, אָמַר יְהוָה.
ובזה נתנחמו הציבור מנבואה העתידה, דבר הא' בפי הנביא, כן עוד נחזה בב"א ועיננו רואות.
.השוחט כתב:מרן הרב שך היה מביא הרבה מהרמב"ם (דומני במורה) ביאור מכונן בפסוק זה.
.השוחט כתב:איידי הנידון עם חתן והפטרת שוש אשיש, נזכרתי בחידה ששמעתי לפני עשרות שנים מת"ח מעניין ששאל איך משכח"ל שיש דין להוציא ה' ס"ת, בלי טעות חלילה הנמצאת.
וצריך לזה כמה הקדמות.
מנהג עתיק בכמה קהילות, מובא במג"א ועוד, גם בארץ יש ממנה שרידים, כשיש חתן בש"ב מוציאין ספר נפרד וקורין לו בפרשת וה' ברך את אברהם בכל.
עוד מג"א נדיר, וציור מעשי נדיר, שאם שכחו ולא קראו פרה, מוציאין עוד ספר ומשלימים לשבת הבאה.
וא"כ משכח"ל ששכחו פרה, ולשבת הבאה הוא ר"ח ניסן (כהאי שתא), וגם יש חתן בבית הכנסת, ויקראו: א. פרשת השבוע. ב. ראש חודש. ג. החודש. ד. פרה. ה. חתן.
יושב סתר כתב:אספר לך גופא דעובדא: שאלתי חידה זו למו"ר בעל 'צבא הלוי' והראה לי שבקונטרס הפרפראות שהוציא כתב חידה - היכי דמי שמוציאים ד' ס"ת, והתשובה - פר' החודש בר"ח ותשלומין לפרה, וא"ל שהוא תמה שנשמט ממנו המג"א ההוא, וביקש שאבדוק לו בפנים היכן הוא, כיון שבדקתי ראיתי הדברים ובשרתיו שאכן לא יתכן שתצא טעות מתח"י...
עושה חדשות כתב:אגב, הרמב"ם בהל' תשובה הביא גם את הפס' האלו כמקור לכך ש"עושה מצוות וטורפין אותן בפניו". ובאמת יל"ע מה הביאור בלש' הנביא "כי לא ציויתי על דבר עולה וזבח", ואיך שנפרש, ע"פ הרמב"ם זה כולל גם את שאר המצוות, דהיינו שאין ה' חפץ במצוותיהם של הרשעים, ולא ציוה אותנו מעולם באיזה ענין שהוא בתורת דבר בפנ"ע אלא רק בתורת חלק מההליכה בדרך ה'. וע"ע כאן, וכאן.
יוצא פוניבז' כתב:עוד לגבי חתן שעולה למפטיר בשבת זו, שהובא לעיל דעת הגר"ש דבליצקי לסיים ההפטרה ב"ונכרתה מפיהם".
כעת הודיעוני שישנם שמועות שונות מהגר"ח קניבסקי שנשאל השבוע בענין זה, לפי אחת השמועות הורה שאעפ"כ יפטירו כרגיל, ולפי שמועה אחרת הורה שיפטירו הפטרת ויקרא "עם זו יצרתי" וכדעת הנזירות שמשון. (אמנם מסתמא לא נשאל אודות האפשרות שהעלה הגרש"ד, ולכאו' היא עדיפא מכולהו).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים