מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנוטל ידיו בלילה אם יברך בבקר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש יהודי1
הודעות: 48
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 8:24 pm

הנוטל ידיו בלילה אם יברך בבקר?

הודעהעל ידי איש יהודי1 » ה' מרץ 14, 2019 11:00 am

הקם באמצע הלילה [לפני או אחרי עלה"ש] ונוטל ידיו וחוזר לישון, האם בבקר כשנוטל יכול לברך? לפי הטעם של הכנה לתפילה לכאורה יוכל לברך אך רק בנטילה הסמוכה לתפילה, ולפי הטעם של רוח רעה לכאו' פרחה ממנו כבר בנטילה באמצע הלילה, וביחוד אם נטל אחרי עלה"ש, ועל נטילה זו לכאו' לא יועיל שמצרף את כל ברכות השחר יחד, שהרי ישן בין הנטילה לברכה. אם כן, האם מברך או שמא במקרה כזה באמת לא מברך? ואולי עדיף אם לא נוגע באוכל [אפי' במכין אוכל לתינוק, לא יגע ישירות באוכל רק בבקבוק] שלא ליטול נטילה גמורה בלילה? ומה הדין בקם לפני צום ונוטל ידיו לאכילה ומברך, האם יברך שוב בבקר?

כדכד
הודעות: 8910
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנוטל ידיו בלילה אם יברך בבקר?

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 14, 2019 11:09 am

הברכה נתקנה בשל הכנה לתפלה או בשל נגיעה במקומות המכוסים בשינה.
נט"י משום רוח רעה אינה מצוה ואינה זוקקת ברכה.
לכן למעשה דומני שנהוג להורות לברך על הנטילה שנוטל כשקם לתפלה

איש יהודי1
הודעות: 48
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 8:24 pm

Re: הנוטל ידיו בלילה אם יברך בבקר?

הודעהעל ידי איש יהודי1 » ה' מרץ 14, 2019 11:40 am

כדכד כתב:הברכה נתקנה בשל הכנה לתפלה או בשל נגיעה במקומות המכוסים בשינה.

שניהם זה אותו טעם, ויש טעם נוסף משום בריה חדשה שלכאו' שייך רק פעם בלילה, וז"ל המ"ב
משנה ברורה סימן ד ס"ק א ירחץ ידיו וכו' - יש ע"ז שני טעמים הרא"ש כתב לפי שידים של אדם עסקניות הן וא"א שלא יגע בבשר המטונף בלילה לזה תקנו חז"ל ברכה על הנטילה לק"ש ולתפלה והרשב"א כתב לפי שבשחר אחר השינה אנו נעשים כבריה חדשה דכתיב חדשים לבקרים רבה אמונתך צריכין אנו להודות לו יתברך שבראנו לכבודו לשרתו ולברך שמו ועל דבר זה תקנו בשחר כל אותן הברכות שאנו מברכין בכל בוקר לכן גם דבר זה תקנו בשחר להתקדש בקדושתו וליטול ידינו מן הכלי ככהן שמקדש ידיו מן הכיור קודם עבודתו. ולהלכה אנו תופסים כשני הטעמים לחומרא לענין נטילה וכדלקמן בזה הסימן.
והבה"ל שם כתב
ביאור הלכה סימן ד סעיף א ד"ה * ואפילו לא ואפילו לא עשה צרכיו - עיין במ"ב בסופו. וזה לשון הח"א בכלל ז' ס"ו נכון להמתין לברך ענט"י עד לאחר שמנקה עצמו ורוצה להתפלל דאז יצא לכ"ע אבל כשבירך מקודם ואח"כ יפנה להרא"ש צריך לחזור ולברך ואף דלא קי"ל הכי מ"מ נכון ליזהר בזה. שם במ"א סק"א. עכ"ל. (משמע שהיה לו גירסא אחרת במ"א ובאמת לפי מה שכתוב לפנינו אין לו שום ביאור ועיין באחרונים) וכ"כ הגאון ר' חיים צאנזאר בהגהותיו. ומשמע מן הח"א דמי שהוא קם זמן הרבה קודם התפלה אפילו אם הטיל מי רגלים דזה כבר נקרא בשם עשיית צרכים מ"מ כיון דמסתמא כשיגיע בבוקר זמן תפלה ילך בבית הכסא לנקות עצמו ימתין עתה מברכת ענט"י עד הבוקר כשינקה עצמו קודם התפלה כדי לצאת דעת הרא"ש דס"ל דעיקרה ניתקן בשביל התפלה ולכאורה קשה על עצתו איך יצא עתה בברכתו אליבא דהרשב"א הלא במה שנטל ידיו תיכף כשקם יצא ידי חובת נטילה ואיך יאמר עתה על הנטילה השנייה וצונו על נט"י ולומר דהברכה זו קאי על נטילה ראשונה הלא יש הפסק גדול ולכתחילה יש ליזהר בזה מאוד כמבואר בהרבה אחרונים בסימן ו' עי"ש אמנם באמת אפשר ליישב דהרי כתב הב"י בסימן ו' דלטעם הרשב"א דמשום בריה חדשה נוכל לאחרה ולסדרה עם שאר הברכות אף דהוא הפסק גדול אך א"כ יהיה צריך לברך אח"ז תיכף גם שאר ברכות השחר. ומסתימת לשון השע"ת בסימן ו' סק"ה משמע שאין סובר כהח"א אלא תיכף אחר עשיית הצרכים מברך ענט"י וא"י וכן בדה"ח לא נזכר שום חילוק בענין זה ואפשר שהטעם הוא משום קושייתנו הנ"ל וכן מוכח בשע"ת סק"ד שזו היא שיטתו. אח"כ מצאתי בספר מעשה רב כהח"א שכתב שיש לסמוך ברכת ענט"י לתפלה ולא יאמר אותו תיכף כשקם כשאין דעתו להתפלל מיד ובלבד שלא ישכח עכ"ל ואף דיש לדחות דהוא קאי שם לשיטתו דפסק שם כהרא"ש דצריך לברך לכל תפלה משא"כ לדידן מ"מ יותר טוב לעשות כהח"א דזה אליבא דהרא"ש בוודאי יוצא ואפשר גם להרשב"א לפי מה שכתב הב"י וכנ"ל משא"כ אם לא יעשה כוותיה להרא"ש בוודאי אינו יוצא וכדמוכח בתשובת הרא"ש שהובא בב"י. וגם מהרמב"ם משמע שסובר כהרא"ש דהעיקר ניתקן נט"י בשביל התפלה ולא בשביל בריה חדשה מדסובר דצריך לברך לכל תפלה בפרק ד' מהלכות תפלה הלכה ג' והובא בב"י לקמן בסימן צ"ב
ולכאו' מה שסומך לברך אף אחר הפסק גדול, מועיל כשער, אך בחזר לישון לא נראה שיועיל לברך כשיקום שוב.

כדכד
הודעות: 8910
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנוטל ידיו בלילה אם יברך בבקר?

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 14, 2019 11:44 am

אני התכוונתי ב"הכנה לתפלה" למה שהביא כת"ר "משום בריה חדשה" וזה באמת שייך רק פעם אחת ולכן כתבתי שיברך על הנטילה הסמוכה לתפלה ולא על הראשונה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים