פשוטה של משנה כתב:אוצר החכמה
הלוא הרמב"ם כתב בטעם היבום שהנהיגה התורה אותו היות והורגלו בו לפי החוקים המקובלים באותם הימים, ולא ראתה תורה פסול בדבר שתבטלו.
אוצר החכמה כתב:באמת פשוטו של מקרא הוא שהאשה החזיקה במבושיו ע"מ לנתקם רח"ל, ומכיון שאין לאשה מבושים שאפשר לקצצם על כן הוחלף הדין לקצוץ את כפה.
מאיפה לקחת כזה פשט מוזר? פשוטו של מקרא הוא שהחזיקה במבושיו ע"מ להכאיב לו ולמנוע ממנו להמשיך להנצות, ומלבד זאת מה תירצת את שאלתו הרי לא קצצה את מבושיו בסופו של דבר, לשיטתך שאיני מסכים עמה שהתורה גזרה לקוץ כפה ממש צריך להסביר שהחמירו כאן במיוחד משום שזה מקום שלא ראוי גם בזמן מריבה להכות בו, או משום גנאי או משום שעלולה לגרום לו לנזק חמור, אבל סו"ס אינך נמלט מהקושיה שהתורה גזרה לה עונש כנגד מה שלא עשתה שחמור מעין תחת עין) אא"כ תסביר שוהחזיקה במבושיו היינו שבאמת פגעה בהם וניתקה אותם, רק א"כ למה לא כתבה זאת התורה בפירוש כמו נתוק או כרות.
עושה חדשות כתב:דוגמא מענינת:
ז"ל הריטב"א ביבמות קג: לגבי נעל חליצה,
הב ליה ואקני ליה קאמינא לך. פי' מדרבנן בעלמא לקיים פשוטו של מקרא דכתיב נעלו דאילו מדאורייתא יוצא הוא בשל כל אדם דנעלו הראוי לו קאמר.
ויל"ע אם כונתו בכל פשוטו של מקרא שראוי מדרבנן לעשות כן, או תקנה מיוחדת כאן.
פשוטה של משנה כתב:ועוד תמהתי מהו האמור בעדים זוממים 'עין עין שן בשן יד ביד רגל ברגל', והלוא הם לא זממו להוציא עין אלא לחייב דמי עין וא"כ למה היה מגיע להם שיוציאו להם עין?! ועוד שאין טעם לדבר על עין בנפרד ועל שן בנפרד, כי אין כאן אלא חיוב דמים גרידא ומה אכפת לן סיבת החיוב שמחמתה באו העדים לחייבו ממון זה?!
ובשם הגרד"ל שמעתי לדון בעדים זוממים על הכאה ועונש של עונשים שלא מן הדין, ואמר לפרש לישנא דקרא להלן פס' כא "ולא תחוס עינך נפש בנפש עין בעין שן בשן יד ביד רגל ברגל", דבגמ' דרשי' דבר הניתן מיד ליד ומאי ניהו ממון, דלכאו' צ"ע דבשלימא הא דאמרי' כן בחיוב של חובל דאתא למימר דהיה ראוי לקצוץ ידו וכו' כאשר עשה, ומ"מ משלם ממון במקום זה, אבל העדים הזוממים הרי מתחילה לא באו אלא על ממון, ואמאי קרי' ליה 'יד ביד', (וי"ל דמ"מ העדי"ז נכנסים בעצם החיוב שזממו, וגדרו הרי הוא 'יד ביד', וממילא אף עונש הממון הניתן להם כ"ה גדרו), ולזה אמר דמשכח"ל עדים זוממים שיהיה עונשם יד ביד, כגון שהעידו על עונש זה בגוונא דמלקין ועונשין שלא מן הדין.
יחיאל מ כתב:כתבתי הנלע"ד בנידון ודברי נמחקו, אל מי לפנות לקבל הסבר
יחיאל מ כתב:הנלע"ד בהסבר המו"נ
שבת ס"ג א, חגור חרבך על ירך גבור הודך והדרך אף שהוא משל לדברי תורה למדים ממנו לתכשיט שאין מקרא יוצא מיידי פשוטו, וביאר באלפי מנשה אות ק"ב בשם הגר"א, שהכתוב לא יביא למשל (היינו בתורת משל) מה שאינו אמיתי כפשטן של דברים. (וע"ע שפת אמת שבת שם).
אכן אין מקרא יוצא מפשוטו "לגמרי" (עי' יבמות כ"ד א) היינו שפשטו נשאר קיים באופן חלקי. לכן נאמר בעניין עין תחת עיין שנשאר מפשטו שענש עקירת עין ראוי כשהוא לעצמו אלא שמצד תוצאות אפשריות לא מקיימים אותו. עין תחת עין ולא עין ונפש תחת עין. וכן מ"ש הרמב"ם שא"א לדקדק בעניין שבת.
מ"ש בג' מקומות הלכה עוקבת את המקרא ולא הביאו את עין תחת עין, בפשטות, כין שהתורה מפרשת ב"רק שבתו יתן ורפא ירפא" שלא בכל מקום מתקיים עין ממש, כמ"ש במו"נ, אלא מתקיים ממון תחת עין שוב אין זו עקירה לומר שבכל מקום אין עין תחת עין אלא ממון.
כיון ש"עין תחת עין" ראוי להתקיים מצד עצמו ממילא יש להסביר למה ראוי.
סעדיה כתב:עושה חדשות כתב:דוגמא מענינת:
ז"ל הריטב"א ביבמות קג: לגבי נעל חליצה,
הב ליה ואקני ליה קאמינא לך. פי' מדרבנן בעלמא לקיים פשוטו של מקרא דכתיב נעלו דאילו מדאורייתא יוצא הוא בשל כל אדם דנעלו הראוי לו קאמר.
ויל"ע אם כונתו בכל פשוטו של מקרא שראוי מדרבנן לעשות כן, או תקנה מיוחדת כאן.
כמדומני שבמקראי קודש (להגרצ"פ) מובא שהגרי"פ פרלא למד מזה כלל, ואתח"י.
סעדיה כתב:עושה חדשות כתב:דוגמא מענינת:
ז"ל הריטב"א ביבמות קג: לגבי נעל חליצה,
הב ליה ואקני ליה קאמינא לך. פי' מדרבנן בעלמא לקיים פשוטו של מקרא דכתיב נעלו דאילו מדאורייתא יוצא הוא בשל כל אדם דנעלו הראוי לו קאמר.
ויל"ע אם כונתו בכל פשוטו של מקרא שראוי מדרבנן לעשות כן, או תקנה מיוחדת כאן.
כמדומני שבמקראי קודש (להגרצ"פ) מובא שהגרי"פ פרלא למד מזה כלל, ואתח"י.
עושה חדשות כתב:סעדיה כתב:עושה חדשות כתב:דוגמא מענינת:
ז"ל הריטב"א ביבמות קג: לגבי נעל חליצה,
הב ליה ואקני ליה קאמינא לך. פי' מדרבנן בעלמא לקיים פשוטו של מקרא דכתיב נעלו דאילו מדאורייתא יוצא הוא בשל כל אדם דנעלו הראוי לו קאמר.
ויל"ע אם כונתו בכל פשוטו של מקרא שראוי מדרבנן לעשות כן, או תקנה מיוחדת כאן.
כמדומני שבמקראי קודש (להגרצ"פ) מובא שהגרי"פ פרלא למד מזה כלל, ואתח"י.
מצו"ב דוג' מענינת על דינים לעיכובא הנלמדים מלש' הפסוק בלי דרש' חז"ל וכד' - דין "הגשה" בעבד עברי אל הדלת.
עושה חדשות כתב:שמא יחכמיני מאן דהו מה בין הפרה לביטול...
סעדיה כתב:עושה חדשות כתב:שמא יחכמיני מאן דהו מה בין הפרה לביטול...
מה לא מובן (עי' רמב"ם הל' נדרים פי"ג ה"ה)?
אריק כתב:בלת"ק
וקצותה את כפה, ממון, מהי אם כן ההדגשה, לא תחוס עינך?
אריק כתב:וקשה על האבן עזרא שבכל חיוב ממון היה לו לכתוב לא תחוס עינך, למשל בשומרים. והאם ממשכנים אותה יותר מאשר שאר בעל חוב?
ולאבא מרי ז"ל במורה רמז בזה שנמסר ממנו פירושו על פה, בו הכרעה נפלאה בין הקבלה ופשט המקרא ולא אפשר לכותבו מפני שהוא ז"ל הסתירו
עושה חדשות כתב:הגמ' מאריכה להביא מקורות שהכוונה היא ממון, וגם רגילים לבאר שבאמת הממון הוא ג"כ רק בגדר 'כופר האיברים', ואכמ"ל.
כעת הוקשה לי למה באמת לא יהיה חיוב ממון רגיל, וכמו שאם ממונו הזיק אדם חייב לשלם, ק"ו אם הוא עצמו הזיק שיתחייב לשלם את ההפסד.
וזה קשה בג' אופנים, א] על הס"ד דעין תחת עין ממש. ב] על דברי הרמב"ם וכו' שלפי האמת זה כופר האיברים. ג] על שיטת ר"א דס"ל שמין במזיק.
[שמא זה כמו קלב"מ, שכבר נענש בקציצת ידו או בכופר תמורת זה, וממילא נפטר מתשלום נזק רגיל].
עושה חדשות כתב:תמחל לי שאני מטריד, לא הביישן למד. למה כאשר שור מזיק אדם לא אמרי' 'אין דמים לבן חורין'? או שבזה ג"כ הגדר הוא כמו כופר האיברים? אולי בעצם אתה מתכוין לומר שהרמב"ם פוטר שור שהזיק אדם לדינא? תפרט לי קצת כי כבר עברו כמעט שני עשורים מאז שלמדתי ענינים אלו בפעם האחרונה.
עושה חדשות כתב:תמחל לי שאני מטריד, לא הביישן למד. למה כאשר שור מזיק אדם לא אמרי' 'אין דמים לבן חורין'? או שבזה ג"כ הגדר הוא כמו כופר האיברים? אולי בעצם אתה מתכוין לומר שהרמב"ם פוטר שור שהזיק אדם לדינא? תפרט לי קצת כי כבר עברו כמעט שני עשורים מאז שלמדתי ענינים אלו בפעם האחרונה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 248 אורחים