דיוניםבהלכה כתב:בחו"ל קורין המגילה ליל פורים אחר צום תענית אסתר האם מותר לטעום ולשתות לפני קריאת המגילה או לא?
עתניאל בן קנז כתב:דיוניםבהלכה כתב:בחו"ל קורין המגילה ליל פורים אחר צום תענית אסתר האם מותר לטעום ולשתות לפני קריאת המגילה או לא?
שולחן ערוך אורח חיים הלכות מגילה ופורים סימן תרצב סעיף ד.
מי שהוא אנוס קצת ואינו יכול לילך לב"ה וצריך להמתין עד אחר שקראו הקהל, וקשה עליו לישב בתענית כ"כ, יכול לשמוע קריאתה מבע"י מפלג המנחה ולמעלה. הגה: אבל אסור לאכול קודם שישמע קריאת המגילה, אפי' התענית קשה עליו (תה"ד סימן ק"ט).
דיוניםבהלכה כתב:בחו"ל קורין המגילה ליל פורים אחר צום תענית אסתר האם מותר לטעום ולשתות לפני קריאת המגילה או לא?
דיוניםבהלכה כתב:לא מובן למה השאלה נתעקם לשאלה אחרת לגמרי אם נשים מתענות בתענית אסתר או לא - השאלה פשוט כפשוטו האם מותר לחלק למתפללי ביהמ"ד מיד אחר מעריב לפני מגילת אסתר מזונות וקאוו"ע כדי להפסיק התענית ולחזק כוחותיהם כדי שישמעו המגילה בקל ובשמחה - בפשטות במג"א נראה דטעימה מותר - ושמעתי מהרבה רבנים שכהיום מאחר דכולם נמצאו בביהמ"ד נחשב כמו שומר ומותר לטעום לפני המגילה ולא גרע משופר ועוד
עליך עיננו כתב:הרבה ראשונים ואחרונים האריכו כדי למצוא היתר לקרוא לפני הלילה ויש שכ' אפי' ביג' משום שיש שקשה להם התענית ואף אחד לא חשב למצוא היתר לטעום לפני המגילה?
(בינתים ראיתי רק בערוך השולחן שדחה ההיתר של קריאה לפני הלילה,וכ' שאפשר לטעום קודם.)
דורשי יחודך כתב:עליך עיננו כתב:הרבה ראשונים ואחרונים האריכו כדי למצוא היתר לקרוא לפני הלילה ויש שכ' אפי' ביג' משום שיש שקשה להם התענית ואף אחד לא חשב למצוא היתר לטעום לפני המגילה?
(בינתים ראיתי רק בערוך השולחן שדחה ההיתר של קריאה לפני הלילה,וכ' שאפשר לטעום קודם.)
אני לא יודע מה הכוונה "הרבה ראשונים".
הנידון מתחיל אצל התרומת הדשן. תה"ד שם כותב שטעימה אסורה, ולכן יש את הנידון הזה. הוא מחמיר גם בק"ש. אבל אנן קי"ל שלפני ק"ש מותר טעימה, וה"ה מגילה.
המג"א על המקום כותב את החשבון הזה, אבל למעשה כתב שרק בשעת הדחק יש להקל. אבל ודאי שמי שקשה לו הצום, הרי זה שעת הדחק.
[הדיון מתחיל לחזור על־עצמו. אם לא יהיו חדושים של ממש, הריני פורש בזאת בל"נ].לבי במערב כתב:קשה מאד לשנות מנהג הפשוט בכל ישראל מהכרעת הדעת בדברי הפוסקים. וק"ל.
לבי במערב כתב:רק הערה כללית:
יש קהלות בהן עדיין נהוג עד עצם היום הזה שלא לאכול קודם מ"ע הבאות מזמן לזמן, כתק"ש ולולב ואף ק"ש שבכל יום.
ואני הכותב אומר כי לא נתקן זה התענית אלא כדי שיהיו זריזין לשמוע מקרא מגלה, לפיכך קבעו תענית שלא לאכול [קודם] מקרא מגילה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים