חרסון כתב:בניגוד לפרידמן'ס (צדיקי בית רוז'ין) שהיה להם אפיון יחודי שבמידה רבה נשמר אפילו עד לדורנו, וממילא ניתן לדונם כמקשה אחת, הרי שצדיקי בית טשרנוביל, משעה שירדה קרנה של יהדות אוקראינה ונתפזרו החסידויות למקומות שונים גיאוגרפית ומנטאלית, שוב (א) אי אפשר לדבר עליהם כמקשה אחת (ב) רק בודדים ממש הנהיגו חצירות 'משמעותיות'.
ונמנה: (א) סקווער, שהיא אולי החסידות הצ'רנובילאית הכי משמעותית היום, עברה תמורה משמעותית ואימצה הרבה מהסגנון הבעלזאי-גליציאני (המכונה בפיהם לשבח: חניוקי..) ובכלל זה ג"כ סוג של קנאות בסיסית והסתייגות מסויימת מאגו"י, כבגליציה. אופי זה התחזק בארה"ב, כאשר הסתפחו לדגלה גם הונגרים למחצה לשליש ולרביע. (כהנ"ל נכון גם לגבי רחמסטריווקא ארה"ב שהיא חסידות בת שלה). (ב) רחמסטריווקא ארה"ק קיבלה אופי ירושלמי ברבות השנים. לפני רבי יוחנטש'ע לא ממש הייתה שם קהילה. ומזמנו, הם היו בעלי זיקה לאגו"י כמו כל קהילה ירושלמית שאינה 'קנאית'. (דבר שהשתנה עם הדאמו"ר הנוכחי שליט"א כידוע). (ג) טאלנא, אני פחות מכיר, ויש לנו כאן בנש"ק בפורום... ככל שידוע לי, ר' יוחנן היה איש נלבב אבל לא באמת קשור למסגרת פוליטית. החסידות כיום קיבלה צביון 'פולני' גוראי, בהשפעת האדמו"ר שליט"א שהוא 'גערר' ותלמידו של הפנ"מ, וזה כמובן משפיע על השיוך הפוליטי. (ד) מחנובקא, כפי שהוזכר הרה"צ שהיה נכבד מאד היה לו מקום של כבוד באגו"י. דומני שגם החצר כיום (אף שקיבלה אופי בעלזאי גליציאני כמובן) רואה עצמה כאגודאית, והרב בלזם הר"י דשם היה חבר בהנהלת אגו"י.
את מה שקרוי היום טשרנוביל (ופעם היה קרוי צאנז...) אינני מכיר. כולל גם מאיזה מוצא מגיעות המשפחות ואיך מתנהלת החסידות. וירחיבו היודעים.
ולגבי שנים קדמוניות, הרי כפי שכבר נכתב, צ'רנוביל הייתה עוד פחות 'מסודרת' ומשמעותית מהאידנא.
מה שמעניין, אם כבר מדברים על צ'רנוביל, זה האם נשארה חצר צ'רנובלאית אחת 'טהורה' בלי יניקות זרות.. דהיינו צביון אוקראיני כמו 'אין דער היים'. כל החסידויות שאני מכיר, באה"ק ומחוצה לה, התקיימו בעיקר בזכות שהתבססו על קהל ממוצא אחר, ומילא גם הצביון והאופי די השתנה.
יקים כתב:אין לו שום קשר עם צאנז (מלבד אי אלו שיירי מנהגים).
.
חרסון כתב:עולה בדעתי אמשינוב, שלצדיקיה נסעו אלפים באותן השנים, ולא ידועה לי התנגדות עקרונית שלהם לאגו"י. אדרבא היו מחותנים גם עם גור וגם עם ראדזין. אעפ"כ לא ר' יוסף ולא ר' שימעל'ה ולא אחיהם השלישי ישבו במועצגה"ת. (שוב - ככל הזכור לי). ולכאורה הסיבה כמ"ש לעיל.
פרנקל תאומים כתב:חרסון כתב:ב
ולגבי שנים קדמוניות, הרי כפי שכבר נכתב, צ'רנוביל הייתה עוד פחות 'מסודרת' ומשמעותית מהאידנא.
ואם כבר מדברים על טריסק, הרי אל המגיד מטריסק זי''ע נסעו אלפים, ובכללם רבינו השפ''א זי''ע, ?
יקים כתב:חצר צ'רנוביל בבני ברק היא כנראה החצר (כמעט) הגדולה של צ'רנוביל בארץ. (כ-600 משפחות).
עם זאת, האדמו"ר אינו הולך בדרך הקנאים, מוסדותיו לוקחים כסף מהמדינה, מתחזק קשר טוב עם חברי הכנסת מאגוי"י, ורוב בני הקהילה משתתפים באופן אקטיבי בבחירות, אך לא מטעמו.
דעותיו כלפי אגו"י דומות מעט לדעות הפלג כלפי דגל התורה.
אראל כתב:חרסון כתב:עולה בדעתי אמשינוב, שלצדיקיה נסעו אלפים באותן השנים, ולא ידועה לי התנגדות עקרונית שלהם לאגו"י. אדרבא היו מחותנים גם עם גור וגם עם ראדזין. אעפ"כ לא ר' יוסף ולא ר' שימעל'ה ולא אחיהם השלישי ישבו במועצגה"ת. (שוב - ככל הזכור לי). ולכאורה הסיבה כמ"ש לעיל.
ואם ממחותנים מביא ראי', הרי אמשינוב היו מחותנים גם עם אלכסנדר, שלא היו שוה בשוה עם גור ולא באגו"י
קרית מלך כתב:יקים כתב:אין לו שום קשר עם צאנז (מלבד אי אלו שיירי מנהגים).
.
???
כידוע בית המדרש ברחוב ראב"ד נקרא דברי חיים על שם הרה"ק מצאנז.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 407 אורחים