שייף נפיק כתב:צא, א
''דתניא שמנו מותר וישראל קדושים נהגו בו איסור''
ושאל החברותא שלי שיחי' היאך נדחה איסור דאורייתא להותיר מן הפסח, ודוחק לומר שמיירי רק באין בו כזית. ואולי צ"ל דכיון שנהגו בו שלא לאוכלו הו"ל כגידין ועצמות. וצ"ע.
לפי שיעקב אבינו הקדים ראשי הגלויות לנשיאי ארץ ישראל.שמואל דוד כתב:מדוע הקדים הגמרא ראש גולה שבבבל לנשיא שבא״י?
ביקורת תהיה כתב:לפי שיעקב אבינו הקדים ראשי הגלויות לנשיאי ארץ ישראל.שמואל דוד כתב:מדוע הקדים הגמרא ראש גולה שבבבל לנשיא שבא״י?
שמואל דוד כתב:צב.
רש״י ד״ה אלו ג׳ שרי גוים - מלאכים
מה השייכות בין גוים למלאכים?
ועיין רש״ש ותורה תמימה בפרשת וישב.
שמואל דוד כתב:צב.
רש״י ד״ה כאן - בבבל
לכאורה צ״ע מדוע לא פירש כן בתחילת העמוד.
(באמת בכת״י ליתא לדיבור זה כלל)
שמואל דוד כתב:צב. רש״י ד״ה הגיע זמנן - לצאת מכאן ולפרות ולרבות. לכאורה תמוה טובא, הרי בגמרא מבואר שהגיע זמן לפרות ולרבות היינו ״ובני ישראל פרו״ כו׳ והרי זה היה בתחילת השעבוד. וצ״ע.
אהרן תאומים כתב:שמואל דוד כתב:צב. רש״י ד״ה כאן - בבבל לכאורה צ״ע מדוע לא פירש כן בתחילת העמוד. (באמת בכת״י ליתא לדיבור זה כלל)
פירש כן מפני ההמשך שורובייהו. דצדיקי דארץ ישראל: נמצאים תחת היציע בבית המדרש, ולכן שלא תטעה כשאמרו "כאן" הכוונה לבית המדרש עצמו שלמדו בו עכשיו.
שמואל דוד כתב:אהרן תאומים כתב:שמואל דוד כתב:צב.
רש״י ד״ה כאן - בבבל לכאורה צ״ע מדוע לא פירש כן בתחילת העמוד. (באמת בכת״י ליתא לדיבור זה כלל)
פירש כן מפני ההמשך שורובייהו. דצדיקי דארץ ישראל: נמצאים תחת היציע בבית המדרש, ולכן שלא תטעה כשאמרו "כאן" הכוונה לבית המדרש עצמו שלמדו בו עכשיו.
פשוט שכוונת הגמרא ב״כאן״ הוא בבל, ולכאורה אין צד שהכוונה לבית המדרש.
וקשה לי על דבריהם, והלוא שמנו של גיד אינו אסור מתקנת חכמים, שנֹאמר בזה יש כח ביד חכמים לעקור דבר מן התורה בשב ואל תעשה, אלא שישראל קדושים נהגו בו איסור, ומשום מנהגא הוא דמשייר ליה, כדפירש רש"י.שמואל דוד כתב:איך נדחה איסור דאורייתא להותיר מן הפסח?
עיין מהרש״א על אתר. וע״ע במנחת חינוך מצוה ח.
ביקורת תהיה כתב:במטותא! למען זיכוי הרבים העתק דבריו ונדעם.
שמואל דוד כתב:פז: רש״י ד״ה או בדם החיה - ממש ״דסתמא״ חולין צ״ע בלשון רש״י שהרי לא מצינו דם חיה בקדשים כלל ומה לשון ״סתמא״ דנקט.
אפרים זלמן כתב:כי ביחד עם המוכרת טריפה יש 10
אהרן תאומים כתב:לשניים שישקרו גם הבעל וגם האשה לא חיישינן
בהשבת אבידה – מנין לו למוצא שהדורש דובר אמת? שמא משקר הוא?שמואל דוד כתב:לפי זה מדוע סומא מותר באשתו, הרי חיישינן דלמא משקר.
ואם בעל ואשה יבואו שניהם לדרוש אבידה שאבדה מהם?אהרן תאומים כתב:לשנים שישקרו, גם הבעל וגם האשה, לא חיישינן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים