מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' פברואר 27, 2019 12:23 pm

הלאו של 'לא תותירו ממנו עד בקר' הוא אזהרה שלא להניח מבשר הפסח כדי לאכלו למחר; וממילא החלקים שאין נהוג לאכלם אינם בכלל האיסור, שהרי אין מותירים אותם לצורך אכילה.


שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות צא, א

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' פברואר 27, 2019 8:00 pm

שייף נפיק כתב:צא, א
''דתניא שמנו מותר וישראל קדושים נהגו בו איסור''
ושאל החברותא שלי שיחי' היאך נדחה איסור דאורייתא להותיר מן הפסח, ודוחק לומר שמיירי רק באין בו כזית. ואולי צ"ל דכיון שנהגו בו שלא לאוכלו הו"ל כגידין ועצמות. וצ"ע.

עיין מהרש״א על אתר. וע״ע במנחת חינוך מצוה ח.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' פברואר 27, 2019 11:51 pm

צב.

כי שרית עם אלהים ועם אנשים כו׳ ראש גולה שבבבל ונשיא שבארץ ישראל כו׳

פירש״י שרית עם אלהים נשיא שבארץ ישראל כו׳ ועם אנשים ראש הגולה.

וקשה מדוע הקדים הגמרא ראש גולה שבבבל לנשיא שבא״י וצ״ע.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 28, 2019 12:14 am

צב.

רש״י ד״ה אלו ג׳ שרי גוים - מלאכים

מה השייכות בין גוים למלאכים?

ועיין רש״ש ותורה תמימה בפרשת וישב.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' פברואר 28, 2019 12:41 am

שמואל דוד כתב:מדוע הקדים הגמרא ראש גולה שבבבל לנשיא שבא״י?
לפי שיעקב אבינו הקדים ראשי הגלויות לנשיאי ארץ ישראל.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 28, 2019 12:48 am

ביקורת תהיה כתב:
שמואל דוד כתב:מדוע הקדים הגמרא ראש גולה שבבבל לנשיא שבא״י?
לפי שיעקב אבינו הקדים ראשי הגלויות לנשיאי ארץ ישראל.

יישר כח. וע״ע במהרש״א סנהדרין ה. מש״כ בזה.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 28, 2019 12:50 am

צב.

רש״י ד״ה הגיע זמנן - לצאת מכאן ולפרות ולרבות.

לכאורה תמוה טובא, הרי בגמרא מבואר שהגיע זמן לפרות ולרבות היינו ״ובני ישראל פרו״ כו׳ והרי זה היה בתחילת השעבוד. וצ״ע.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 28, 2019 1:28 am

צב.

רש״י ד״ה כאן - בבבל

לכאורה צ״ע מדוע לא פירש כן בתחילת העמוד.

(באמת בכת״י ליתא לדיבור זה כלל)

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' פברואר 28, 2019 2:37 am

שמואל דוד כתב:צב.

רש״י ד״ה אלו ג׳ שרי גוים - מלאכים

מה השייכות בין גוים למלאכים?

ועיין רש״ש ותורה תמימה בפרשת וישב.

לא עיינתי במקורות שהבאת, אבל נראה לי שהכוונה מלאכים = שליחים, שהם שליחי עם ישראל

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' פברואר 28, 2019 2:59 am

שמואל דוד כתב:צב.

רש״י ד״ה כאן - בבבל

לכאורה צ״ע מדוע לא פירש כן בתחילת העמוד.

(באמת בכת״י ליתא לדיבור זה כלל)

פירש כן מפני ההמשך שורובייהו. דצדיקי דארץ ישראל: נמצאים תחת היציע בבית המדרש, ולכן שלא תטעה כשאמרו "כאן" הכוונה לבית המדרש עצמו שלמדו בו עכשיו.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' פברואר 28, 2019 3:17 am

שמואל דוד כתב:צב. רש״י ד״ה הגיע זמנן - לצאת מכאן ולפרות ולרבות. לכאורה תמוה טובא, הרי בגמרא מבואר שהגיע זמן לפרות ולרבות היינו ״ובני ישראל פרו״ כו׳ והרי זה היה בתחילת השעבוד. וצ״ע.

הגמרא דורשת שתיים על עלתה נצה-פריה ורביה וגאולה, ושניהם "הגיע זמנם" , רש"י למד שלא יתכן שהם בזמנים שונים אלא שניהם יהיו באותו מועד שהוא יציאת מצרים, כי הרי הפסוק מתחיל "גפן ממצרים תסיע" , והפסוק שמביאה הגמרא ובני ישראל פרו וישרצו עולה גם על זמן זה באופן כללי

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 28, 2019 3:56 am

יישר כח גדול. ועדיין צ״ע. ועיין ספר לב אריה ובספר באר יצחק (בנוגע הגיע זמן לצאת מכאן ולפרות ולרבות)
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ה' פברואר 28, 2019 5:54 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 28, 2019 5:47 am

אהרן תאומים כתב:
שמואל דוד כתב:צב. רש״י ד״ה כאן - בבבל לכאורה צ״ע מדוע לא פירש כן בתחילת העמוד. (באמת בכת״י ליתא לדיבור זה כלל)

פירש כן מפני ההמשך שורובייהו. דצדיקי דארץ ישראל: נמצאים תחת היציע בבית המדרש, ולכן שלא תטעה כשאמרו "כאן" הכוונה לבית המדרש עצמו שלמדו בו עכשיו.

פשוט שכוונת הגמרא ב״כאן״ הוא בבל, ולכאורה אין צד שהכוונה לבית המדרש.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 28, 2019 5:58 am

צב.

רש״י ד״ה בימי פרעה נכה - שהחריבה נבוכד נצר דכתיב לבא נבוכד נצר מלך בבל וגו'

והעיר חכ״א שליט״א שהרי בפסוק בירמיה כתיב ״לבוא נבוכדראצר״ ומדוע העתיק רש״י לבא נבוכד נצר. (א) חסר ו׳ (ב) נבוכד נצר ב׳ תיבות (ג) בנו״ן ולא ברי״ש. ע״כ.

והנה בכת״י הגירסא ״נבוכדנצר״. וע״ע ברש״י סוטה ט. ״לבא נבוכדנצר״ ועיין ירמיה מו ״לבוא נבוכדראצר״ וע״ש ברש״י ד״ה לבא נבוכדראצר וצ״ע בכל זה.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' פברואר 28, 2019 6:17 am

שמואל דוד כתב:
אהרן תאומים כתב:
שמואל דוד כתב:צב.
רש״י ד״ה כאן - בבבל לכאורה צ״ע מדוע לא פירש כן בתחילת העמוד. (באמת בכת״י ליתא לדיבור זה כלל)

פירש כן מפני ההמשך שורובייהו. דצדיקי דארץ ישראל: נמצאים תחת היציע בבית המדרש, ולכן שלא תטעה כשאמרו "כאן" הכוונה לבית המדרש עצמו שלמדו בו עכשיו.

פשוט שכוונת הגמרא ב״כאן״ הוא בבל, ולכאורה אין צד שהכוונה לבית המדרש.

ברור אבל יכולנו לפרש כאן בבית המדרש בבבל, ובארץ ישראל רובם ביציע של בית המדרש, וזה מפני שהמשך הגמרא כך נאמר, וע"כ הקדים רש"י בדבר שהוא לכאורה פשוט ש"כאן" הכוונה בבבל ומפני שמדגיש רש"י את הדבר הפשוט הזה, נשמע גם שכאן הוא בבל הכוונה ולא רק בבית המדרש, ועוד ר"ל שכאן הכוונה "בבל" ולא כאן = חוץ לארץ באופן כללי
החידוש של רש"י שרוביהו זה על צדיקי א"י אפשר שאביי אומר זאת הוא חבירו של רב זירא שהוא תלמידם של רב אמי ורב אסי תלמידיו של רב יוחנן שאומר את המימרא בשם רבו רבי שמעון בן יהוצדק, על רב אמי ורב אסי נאמר ברכות ח ע"א ל' ע"ב שהיה להם 13 בתי כנסת והתפללו בין העמודים שם גם למדו עליהם נאמר שהיו מחשובי ארץ ישראל יצאו בשליחות רבי יהודה נשיאה וכו' , וא"כ יוסברו דברי רש"י
נערך לאחרונה על ידי אהרן תאומים ב ג' מרץ 05, 2019 2:11 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות צא, א

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' פברואר 28, 2019 10:54 am

שמואל דוד כתב:איך נדחה איסור דאורייתא להותיר מן הפסח?
עיין מהרש״א על אתר. וע״ע במנחת חינוך מצוה ח.
וקשה לי על דבריהם, והלוא שמנו של גיד אינו אסור מתקנת חכמים, שנֹאמר בזה יש כח ביד חכמים לעקור דבר מן התורה בשב ואל תעשה, אלא שישראל קדושים נהגו בו איסור, ומשום מנהגא הוא דמשייר ליה, כדפירש רש"י.
אך לדידי ניחא, שכל שאין מותיר אותו על מנת לאכלו למחר אינו בכלל בל תותיר ממנו.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות צא, א

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 28, 2019 3:42 pm

עיין במנ״ח שציינתי לעיל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' פברואר 28, 2019 4:51 pm

אינו מתייחס כלל לקושי שהעליתי.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 28, 2019 6:49 pm

צדקת. עיין העמק שאלה שאילתא כד - ו שכן מתייחס לדבריך.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' פברואר 28, 2019 9:15 pm

במטותא! למען זיכוי הרבים העתק דבריו ונדעם.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 28, 2019 9:50 pm

ביקורת תהיה כתב:במטותא! למען זיכוי הרבים העתק דבריו ונדעם.

בא״ד ...
וז"ל הרמב"ם פ"ח מה' מ"א ה"ב האוכל מגה"נ הפנימי ממקום שעל הכף לוקה. ואם אוכל מחלבו או משאר הגיד הפנימי או מכל החיצון מכין אותו מכת מרדות. עכ"ל. למדנו מדבריו תרתי. חדא שלא הזכיר קנוקנות כלל. והוא כדעת בה"ג ורי"ף. ולמדנו עוד דחולק על הרשב"א ור"ן שכתבו דשומנו אינו אסור מדרבנן אלא מנהג בעלמא. והוא ז"ל כתב דחלבו ושאר הגיד כו' מכין אותו מ"מ. ופי' דאסור מדרבנן ממש. אלא שהנ"מ בין שמנו לשאר הגיד. דשאר הגיד נמנו וגזרו עליו עד שלא נהגו איסור. ושמנו להיפך מאחר שנהגו בו איסור. אסרו ג"כ מדרבנן וכמו מנהג דשני יו"ט ש"ג שעשו אותו מנהג אסור מדרבנן ומנדין עליו משא"כ בשאר מנהג כמש"כ סי' ס"ו בדרשה דפורים לדעת הרמב"ם. ע״כ.

ועי' לקמן צב: וישראל קדושים נהגו בו איסור כו׳ ואסור מדרבנן. ועיין הערות לרבי אלישיב שם.
וע"ע כתב סופר צא.
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ו' מרץ 01, 2019 10:19 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 28, 2019 11:08 pm

צב:

ואחת שמכבדין את התורה

עיין אגרות משה יורה דעה חלק ד סימן נח
9274C288-1F56-418C-869C-3B1C423041FD.jpeg
9274C288-1F56-418C-869C-3B1C423041FD.jpeg (70.31 KiB) נצפה 11516 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' מרץ 01, 2019 12:01 am

צב. צב:

קנוקנות.
עיין רש״י צב. ד״ה קנוקנות ודף צב: ד״ה קנוקנות

מעניין שהקנוקנות של גפן לא חזי למידי והעיקר הוא העץ ואצל גיד הנשה הקנוקנות נותנים טעם ואסורים והגיד עצמו עץ בעלמא הוא.
וע״ע שאילתות כד ובהעמק שאלה אות ה-ו

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' מרץ 01, 2019 1:33 am

צג:

אמר מר בר רב אשי הני ביעי דגדיא עד תלתין יומין שריין בלא קליפה מכאן ואילך אי אזרען אסורין ואי לא אזרען שריין מנא ידעינן אי אית בהו שורייקי סומקי אסירן לית בהו שורייקי סומקי שריין

מלשון הגמרא משמע שע״י השורייקי ידעינן שיש זרע וממילא ידעינן שיש דם. אולם מלשון הרמב״ם פרק ז מאכלות אסורות הלכה יד לא משמע כן וצ״ע.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' מרץ 01, 2019 3:11 am

שמואל דוד כתב:פז: רש״י ד״ה או בדם החיה - ממש ״דסתמא״ חולין צ״ע בלשון רש״י שהרי לא מצינו דם חיה בקדשים כלל ומה לשון ״סתמא״ דנקט.

ובדרך דרש (ילקוט שמעוני - מדרש תהילים ועוד) האתה תבנה לי בית וכתיב: לא תבנה בית לשמי כי דמים רבים שפכת כיון ששמע דוד כך נתיירא, אמר: הרי נפסלתי מלבנוות בית המקדש.
אמר ר' יהודה בר' אלעאי: אמר לו הקב"ה: דוד, אל תירא! חייך, כי הם לפני כצבי וכאיל, לכך נאמר: שפכת ארצה ואין ארצה אלא צבי ואיל שנאמר: על הארץ תשפכנו כמים.
דבר אחר:
חייך, הם לפני כקורבנות דכתיב: כי דמים רבים שפכת לפני ואין לפני אלא קורבן, שנאמר: ושחט את בן הבקר לפני ה'.
אמר לו: ואם כן למה איני בונה אותו?
אמר לו הקב"ה: שאם אתה בונה אותו הוא קיים ואינו חרב.
אמרו לו: והרי יפה?
א"ל הקב"ה: גלוי וצפוי לפני שהם עתידים לחטוא ואני מפיג חמתי בו ומחריבו והם נצולין, שכן כתיב: באהל בת ציון שפך כאש חמתו.
אמר לו הקב"ה: חייך, הואיל וחשבת לבנותו אע"פ ששלמה בנך בונהו, לשמך אני כותבו: מזמור שיר חנוכת הבית לדוד.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' מרץ 01, 2019 3:14 am

יפה!
וחכם אחד שליט״א ציין לזבחים לד שמצינו חיה על המזבח.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מרץ 03, 2019 3:55 am

צד.

ת"ר לא ילך אדם לבית האבל ובידו לגין המתקשקש "ולא ימלאנו מים מפני שמתעהו" ואם יש שם חבר עיר מותר

לכאורה אם ימלאנו מים ירגיש האבל שהיין מזוג יותר מדאי וא"כ מה הבעיה?

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

תשע חנויות כולן מוכרות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מרץ 03, 2019 4:44 am

צה.

תשע חנויות כו׳
יש לעיין מדוע נקט מספר תשע?
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב א' מרץ 03, 2019 6:51 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מרץ 03, 2019 4:47 am

צה.

רש"י ד"ה מצא - משנה היא בטהרות כו'

ועיין בהגהות הגרי"ב דצ"ל מכשירין. אולם לכאורה פשוט שכוונת רש"י לסדר טהרות וכ"כ הרש"ש. ועיין רד"ה נמצא - משנה היא "במסכת" שקלים כו' ודו"ק

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מרץ 03, 2019 5:05 am

צה.

תא שמע מצא בה בשר (אם חי) הלך אחר רוב טבחים ואם מבושל הלך אחר רוב אוכלי בשר וכי תימא הכא נמי בנמצא ביד עובד כוכבים מבושל הלך אחר רוב אוכלי בשר ונחזי אי דעובד כוכבים נקיט ליה אי דישראל נקיט ליה הכא במאי עסקינן בעומד ורואהו

פירש"י מצא בה בשר - משנה היא בטהרות עיר שישראל ועובדי כוכבים דרין בה
הלך אחר רוב טבחים - אם רובן ישראל כשר
ואם מבושל - אע"פ שהטבחים רובן ישראל אחר רוב אוכלי בשר שבעיר אזלינן דמבושל לאו מטבחים נפל ואפילו רוב טבחים ישראל אסור דשמא עובד כוכבים בשלו
אי עובד כוכבים נקיט ליה - אסור דבסתמא הוא בשלו אלא ודאי בנמצא מוטל לארץ קאמר וקאמר ברוב טבחי ישראל מותר
בעומד ורואהו - משעה שנפל מיד האדם לשם ובעודו ביד הבעלים לא נאסר ואפי' היה עובד כוכבים דהא נמצא ביד עובד כוכבים מותר

לכאורה מבואר ברש"י ד"ה אי, דדוקא בשר חי המוטל לארץ מותר משא"כ בשר מבושל. ועיין בדו"ח שבאמת תמה ע"ד רש"י. ואולי בבשר חי אף שראה שנפל מעכו"ם מותר ברוב טבחי ישראל, ובבשר מבושל מותר רק במקום שראה שנפל אבל לא ראה ממי נפל. ועיין רד"ה בעומד וצ"ע בכל זה.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: תשע חנויות כולן מוכרות

הודעהעל ידי אפרים זלמן » א' מרץ 03, 2019 5:29 am

כי ביחד עם המוכרת טריפה יש 10

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תשע חנויות כולן מוכרות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מרץ 03, 2019 5:53 am

אפרים זלמן כתב:כי ביחד עם המוכרת טריפה יש 10

אז מה?

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מרץ 03, 2019 9:50 am

צה:

רב הוה קאזיל לבי רב חנן חתניה חזי מברא דקאתי לאפיה אמר מברא קאתי לאפי יומא טבא לגו כו׳

לכאורה ק״ק שבסוף נתברר שלא היה יו״ט כ״כ, אם לא שנאמר שגם נישואין של בת ת״ח לע״ה הוי יו״ט. וצ״ע.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מרץ 03, 2019 10:31 am

צה:

אל תהי שוטה בחרוזים
viewtopic.php?f=29&t=44045

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מרץ 03, 2019 6:32 pm

צו.

רש״י ד״ה בטביעות עינא דקלא - שנתן דעתו להכירה בקול ומאבידה לא ילפינן דהתם משום חימוד הממון חיישינן דלמא משקר דאמר מר גזל ועריות נפשו של אדם מתאוה להם ומחמדתן

צ״ע דלפי זה מדוע סומא מותר באשתו, הרי חיישינן דלמא משקר.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' מרץ 04, 2019 2:46 am

לשניים שישקרו גם הבעל וגם האשה לא חיישינן

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' מרץ 04, 2019 6:36 am

אהרן תאומים כתב:לשניים שישקרו גם הבעל וגם האשה לא חיישינן

יישר כח.
וע״ע מעדני יו״ט
F68D2C50-0068-46EC-9E17-CDBBC3A5B16A.jpeg
F68D2C50-0068-46EC-9E17-CDBBC3A5B16A.jpeg (76.59 KiB) נצפה 11379 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' מרץ 04, 2019 10:19 am

שמואל דוד כתב:לפי זה מדוע סומא מותר באשתו, הרי חיישינן דלמא משקר.
בהשבת אבידה – מנין לו למוצא שהדורש דובר אמת? שמא משקר הוא?
סומא וכן כל בן אדם בלילה - יודע בנפשו שאמת נכון הדבר: הקול קול אשתו.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' מרץ 04, 2019 10:26 am

אהרן תאומים כתב:לשנים שישקרו, גם הבעל וגם האשה, לא חיישינן.
ואם בעל ואשה יבואו שניהם לדרוש אבידה שאבדה מהם?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים