נעמן כתב:אז שאל את רבינו מה באמת דעתו, ולא הסכים לענות
נעמן כתב:עלה כאן שוב נושא הר הבית, אכתוב את הידוע לי,
ולמעשה, ברור שרבינו לא תמך בעלייה, בעיקר בגלל חששות ציבוריים ודגשים אחרים שזה יגרום לבני התורה, וגם קצת בגלל חששות הלכתיים.
אבל ליחידים, הנושא ממש לא היה אקוטי בעיניו, ולא נמנע מלחבבם ומלהחזיקם בישיבתו.
והמכתב המדובר היה בהקשר נקודתי ברור, למרות שודאי כתב בו את דעתו, אבל ההחלטה לפרסם הייתה מכמה סיבות.
קרית מלך כתב:אני כופל את השורות במכתבו של מרן הגר"ש
וזכורני את הפחד והבהלה הגדולה שהי' לאאמו"ר גאון ישראל זללה"ה, כאשר התחיל האפשרות וכמה מאחינו התחילו לזלזל ולעלות בהר ד' שמה, וטרח אאמו"ר זללה"ה בכל כוחו ובכל ליבו בכל מיני דרכים והשפעות לפרסם חומר האיסור בעליה להר הבית, והיה מזועזע עד למאד, וכאשר שמעתי ממנו שמאז היה מקובל שאין אנו בקיאים היום בכל טומאה היוצא מגופו וכו' וכו',
לא כתוב כאן איסור?
דרופתקי דאורייתא כתב:קרית מלך כתב:אני כופל את השורות במכתבו של מרן הגר"ש
וזכורני את הפחד והבהלה הגדולה שהי' לאאמו"ר גאון ישראל זללה"ה, כאשר התחיל האפשרות וכמה מאחינו התחילו לזלזל ולעלות בהר ד' שמה, וטרח אאמו"ר זללה"ה בכל כוחו ובכל ליבו בכל מיני דרכים והשפעות לפרסם חומר האיסור בעליה להר הבית, והיה מזועזע עד למאד, וכאשר שמעתי ממנו שמאז היה מקובל שאין אנו בקיאים היום בכל טומאה היוצא מגופו וכו' וכו',
לא כתוב כאן איסור?
ממש לא..
לשונו: לפרסם חומר האיסור בעליה להר הבית.
הבעיה שאין בקיאים בטומאה, אם כך, תטבול במקוה טהרה..
זב צריך ספירת ז"נ (ואין אנו בקיאין בזה), וטבילה במי מעיין.
לא הוזכר כרת וכדו' במכתב כלל.
חוץ מזה, שציטטת מה שמביא מאביו מרן הגרש"ז זצ"ל, אבל זו דעתו? זה נימוקו שלו? את נימוקו שלו הוא פירט היטב במכתב..
ויפה הגדיר הרב הנוטר, שרבינו התנגד לעליה להר הבית.
משוש דורים כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:קרית מלך כתב:אני כופל את השורות במכתבו של מרן הגר"ש
וזכורני את הפחד והבהלה הגדולה שהי' לאאמו"ר גאון ישראל זללה"ה, כאשר התחיל האפשרות וכמה מאחינו התחילו לזלזל ולעלות בהר ד' שמה, וטרח אאמו"ר זללה"ה בכל כוחו ובכל ליבו בכל מיני דרכים והשפעות לפרסם חומר האיסור בעליה להר הבית, והיה מזועזע עד למאד, וכאשר שמעתי ממנו שמאז היה מקובל שאין אנו בקיאים היום בכל טומאה היוצא מגופו וכו' וכו',
לא כתוב כאן איסור?
ממש לא..
לשונו: לפרסם חומר האיסור בעליה להר הבית.
הבעיה שאין בקיאים בטומאה, אם כך, תטבול במקוה טהרה..
זב צריך ספירת ז"נ (ואין אנו בקיאין בזה), וטבילה במי מעיין.
לא הוזכר כרת וכדו' במכתב כלל.
חוץ מזה, שציטטת מה שמביא מאביו מרן הגרש"ז זצ"ל, אבל זו דעתו? זה נימוקו שלו? את נימוקו שלו הוא פירט היטב במכתב..
ויפה הגדיר הרב הנוטר, שרבינו התנגד לעליה להר הבית.
ולכן בודאי שיש להתרחק ולהשמר שלא להכנס להר הבית אפי' לאחר טבילה ולצורך מצוה, כי יבאו ההמון לפרוץ ולהכנס בטומאה לשטח העזרות וההיכל, דילפי אינשי מקלקלתא ולא מתקנתא. (וכמ"ש בירושלמי פ"ב דמ"ק ה"ב). וכעת כבר נמנו וגזרו והסכימו גדולי הדור בכל תוקף לגדור גדר ולהזהיר באזהרה חמורה לבל יהין שום אדם להכנס לשטח הר הבית, עד כי יבא שילה, שאז יקויים בנו: וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם, ושומע לנו ישכון בטח.
נוטר הכרמים כתב:נעמן כתב:עלה כאן שוב נושא הר הבית, אכתוב את הידוע לי,
ולמעשה, ברור שרבינו לא תמך בעלייה, בעיקר בגלל חששות ציבוריים ודגשים אחרים שזה יגרום לבני התורה, וגם קצת בגלל חששות הלכתיים.
אבל ליחידים, הנושא ממש לא היה אקוטי בעיניו, ולא נמנע מלחבבם ומלהחזיקם בישיבתו.
והמכתב המדובר היה בהקשר נקודתי ברור, למרות שודאי כתב בו את דעתו, אבל ההחלטה לפרסם הייתה מכמה סיבות.
למעשה ברור שרבינו התנגד מאוד לעליה, כפי שהתבטא במפורש במכתבו. כמו כן מי שקצת הכיר את רבינו ידע שהיה רחוק מדבר זה כרחוק מזרח ממערב, אלא שבתבונתו במקום להיכנס במו"מ הלכתי שרק נותן לגיטימציה לענין, הוא חתם את הנושא באמירה חינוכית, לאמור, מנין באה לכם הכמיהה המוזרה לעלות בהר ולנגוע בקצהו, ותורה מונחת בקרן זוית.
---------
אני מתלבט עדיין אם להגיב לפרשנות שהוצגה כאן בענין 'האיש ר' שמואל', למרות שיש לי הרבה. עיקר הנקודה שרבינו התמודד כל חייו ולא ישב על זירי הדפנה היא מאוד נכונה. ההסבר הוא יותר רחב. רבינו בכל מהותו היה ללא מצרים וגבולות. לא היתה לו מתכונת של 'עד כאן', לא בשעות הלימוד, לא בפעולות שתדלנות והתאמצות בשביל אחרים, וגם לא ב'השתוללות' כביכול בשביל מה שחשב שהוא רצון ד'. אישיות כזאת מעצם הוייתה איננה יכולה להיות סטטית. כשיש עליות לא נתפסות יש גם ירידות. זיהינו אצלו תמיד חלישות הדעת מאנשים עקביים ויציבים, וזה גם התבטא בכמה מהספדיו, אם על אביו הגרש"ז, או על הק' אליעזר שלזינגר.
אם כי תמיד הזהיר מפני 'אץ ברגלים חוטא', ריבוי השמן שבנר ו'שבירת הכלים', לא היו אלו מעצורים בדרכו אלא תמרורים.
חרסון כתב:האם הניח תפילין בחוה"מ?
ואיך נהג אביו ז"ל? (דומני שהניח?)
נעמן כתב:(כמדומני שראיתי פעם באחד מספרי הליקוטים, שהגרש"ז הציע לבחור שהיה בנערווין על אי הנחת תפילין בחוה"מ, שיניח תפילין חצי שעה נוספת בשבוע אחרי...
ארופאי כתב:עיין למקורבו של רח"ק מאנטוורפן, ה"ה העילוי ר' אברהם משה באקאן, בירור דברים עם בקיאות גדולה, בספרו אומר הבא מן החדש. (חבל שאינו באוצר.)
.השוחט כתב: בעיר "שיש בה רק שני דברים טובים" (הסטייפלר והמוניות לירושלים)
.השוחט כתב:ז. חותנו הרה"ח ר' פנחס אליעזר פקשר כתב איזו מחברת זכרונות באידיש. [מסתמא איננה באוצר...]. הוא כותב שם שהוא כותב אידיש כדי שגם הנכדות יבינו. למעשה כמובן גם הנכדים לא הבינו. פעם תרגמתי את הקונטרס הזה כמעט מילה במילה. ובאתי להראות לו. הוא קרא מעט ואמר שהתרגום מצויין. אבל הוא זוכר שיש שם איזה משפט שמשמע ממנו כאילו הסבתא שרה לאה היתה מדי קפדנית וצריך לחפש זאת ולהשמיט את זה....
נוטר הכרמים כתב:סיפור ששמעתי מכמה עדים, היה זה בחיי הרבנית ע"ה, סעודה שלישית, והוגשה לשולחן איזו עוגה. הרב פלנר שואל את רבינו, זה מעושר? רבינו ענה, כן. הוא פונה למטבח ושואל את הרבנית, והיא אומרת שלא. הוא חוזר ואומר שאומרים שזה לא מעושר. רבינו עונה, תוך כדי עישרתי במחשבה...
.השוחט כתב:בליל שבת היתה דרכו בתקופה מסויימת בהיותו בבני ברק להיכנס אחרי מעריב לבית אחד מגדולי ישראל לדבר בלימוד (אני לא מפרט מי, אולי יש כאלו שסבורים שעדיף לא לפרט כגון דא),
דרופתקי דאורייתא כתב:משוש דורים כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:קרית מלך כתב:אני כופל את השורות במכתבו של מרן הגר"ש
וזכורני את הפחד והבהלה הגדולה שהי' לאאמו"ר גאון ישראל זללה"ה, כאשר התחיל האפשרות וכמה מאחינו התחילו לזלזל ולעלות בהר ד' שמה, וטרח אאמו"ר זללה"ה בכל כוחו ובכל ליבו בכל מיני דרכים והשפעות לפרסם חומר האיסור בעליה להר הבית, והיה מזועזע עד למאד, וכאשר שמעתי ממנו שמאז היה מקובל שאין אנו בקיאים היום בכל טומאה היוצא מגופו וכו' וכו',
לא כתוב כאן איסור?
ממש לא..
לשונו: לפרסם חומר האיסור בעליה להר הבית.
הבעיה שאין בקיאים בטומאה, אם כך, תטבול במקוה טהרה..
זב צריך ספירת ז"נ (ואין אנו בקיאין בזה), וטבילה במי מעיין.
לא הוזכר כרת וכדו' במכתב כלל.
חוץ מזה, שציטטת מה שמביא מאביו מרן הגרש"ז זצ"ל, אבל זו דעתו? זה נימוקו שלו? את נימוקו שלו הוא פירט היטב במכתב..
ויפה הגדיר הרב הנוטר, שרבינו התנגד לעליה להר הבית.
אני הבנתי שאין אנו בקיאין וכו', הכוונה שבגלל כך הוא טמא. ולכן יש לאסור שיעלו אנשים סתמא.
אבל אם יטבול וישמור ז"נ עם בד ובדיקה בכל יום (כך צריך כמדומה), האם זה לא מועיל? במה אין אנו בקיאים בזה? (אני לא בקי בזה, אדרבא תחכימני). [*הוספה: העירני חכ"א שליט"א בשם גדול אחד זצ"ל מדברי הרמב"ם בפהמ"ש זבין פ"ב מ"ב שזב הוא חולי כל הזרע. ולפ"ז רק מי שהוא יודע שהוא חולה, בכלל זה. אבל בלא"ה אין חוששין. עכ"ד].
וכן בשו"ת שלמת חיים יורה דעה סימן נו
זיבה הוא חולי ר"ל. וגם לענין אכילה ושתיה בודקין היינו אם אירע כך שיש באיזה דבר לתלות, אבל סתמא אינו מצוי
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים