משה דוויק כתב:הח"ח באהבת חסד.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... width=1448
לבנון כתב:משה דוויק כתב:ואברהם זקן מערכת צ' ערך צימאון.איני בקי בהורדה.
תבורך מן השמים
משה דוויק כתב:זה נראה לך הגיוני?
חרסון כתב:איך נהג הרבי מליובאוויטש? (דומני שבקצה הרחוב של 770 נמצאת כנסיה).
שברי לוחות כתב:ראיתי מביאים מספר פמשו"ג (פנינים משולחן גבוה) קושיא בשם רבי אבא פוסיבילער אב"ד ווילנא על מה ששלח יוסף יין ישן שדעת זקנים נוחה הימנו, שהוא משבעת המינים שנשתבחה א"י, והיה לו לשלוח מטוב ארץ מצרים. מה מקור הדברים?
קהלת יצחק בראשית פרק מה פסוק כג
ולאביו שלח כזאת עשרה חמורים נושאים מטוב מצרים:
טעם לשבח למה שלח יוסף ליעקב יין ישן ממצרים, והלא עיקר מקום היין הוא בא"י בשם הגאון הגדול תל תלפיות מו"ה אברהם אבלי ז"ל מווילנא
ופירש רש"י ז"ל מצינו בגמרא ששלח לו יין ישן שדעת זקנים נוחה הימנו עכ"ל, וקשה דלא מצינו שנשתבח מצרים כי אם באטון ופשתים (ביחזקאל כ"ז בשבח דסחר צור) ולא ביין, ואדרבה באלו נשתבח ארץ ישראל, שהוא משבעת המינים, וכי תבן הוא מכניס בעפרים ליעקב?.
ושמעתי בשם הגאון הגדול תל תלפיות וכו' מו"ה אברהם אבלי ז"ל מווילנא כן, דהנה זאת ידוע שמצרים נקראת רהב, כדכתיב בישעיה (ל' ז'), לזאת קראתי רהב הם שבת, ואמרו חז"ל במסכת בבא בתרא (צ"ח ע"א) דהמתייהר יינו מחמיץ, שנאמר אף כי היין בוגד גבר יהיר וגו', ואם כן לא יצוייר למצרים יין טוב, וכל שכן בעמדו זמן רב להתיישן, ועל כן שלח לו יוסף יין ישן להוכיח לו, כי לא למד מדרכי מדות מצרים ח"ו, וכי עדיין בצדקתו עומד והא ראיה שיינו לא מחמיץ, ושפיר נקרא זה טוב לגבי מצרים, משום דיין ישן יקר המציאות אצלם, דיינם היה מחמיץ תמיד עבור גאותם וזהו נושאים מטוב מצרים, ודפח"ח וש"י.
לבנון כתב:שמעתי בשם אחד מהקדמונים, שמי שעוסק בתורה ועודנו צמא למים, והוא מתאפק ואינו מפסיק ממשנתו להרוות צמאונו, הדבר עולה לו לתיקון כרת.
האם מישהו יודע היכן נזכר דבר זה?
יש"כ
משה דוויק כתב:http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?17693&pageid=S0031.LST
כאן בדברי הגר"א פלאג'י מבואר דמכפר לו עוון.
בקרו טלה כתב:שברי לוחות כתב:ראיתי מביאים מספר פמשו"ג (פנינים משולחן גבוה) קושיא בשם רבי אבא פוסיבילער אב"ד ווילנא על מה ששלח יוסף יין ישן שדעת זקנים נוחה הימנו, שהוא משבעת המינים שנשתבחה א"י, והיה לו לשלוח מטוב ארץ מצרים. מה מקור הדברים?קהלת יצחק בראשית פרק מה פסוק כג
ולאביו שלח כזאת עשרה חמורים נושאים מטוב מצרים:
טעם לשבח למה שלח יוסף ליעקב יין ישן ממצרים, והלא עיקר מקום היין הוא בא"י בשם הגאון הגדול תל תלפיות מו"ה אברהם אבלי ז"ל מווילנא
ופירש רש"י ז"ל מצינו בגמרא ששלח לו יין ישן שדעת זקנים נוחה הימנו עכ"ל, וקשה דלא מצינו שנשתבח מצרים כי אם באטון ופשתים (ביחזקאל כ"ז בשבח דסחר צור) ולא ביין, ואדרבה באלו נשתבח ארץ ישראל, שהוא משבעת המינים, וכי תבן הוא מכניס בעפרים ליעקב?.
ושמעתי בשם הגאון הגדול תל תלפיות וכו' מו"ה אברהם אבלי ז"ל מווילנא כן, דהנה זאת ידוע שמצרים נקראת רהב, כדכתיב בישעיה (ל' ז'), לזאת קראתי רהב הם שבת, ואמרו חז"ל במסכת בבא בתרא (צ"ח ע"א) דהמתייהר יינו מחמיץ, שנאמר אף כי היין בוגד גבר יהיר וגו', ואם כן לא יצוייר למצרים יין טוב, וכל שכן בעמדו זמן רב להתיישן, ועל כן שלח לו יוסף יין ישן להוכיח לו, כי לא למד מדרכי מדות מצרים ח"ו, וכי עדיין בצדקתו עומד והא ראיה שיינו לא מחמיץ, ושפיר נקרא זה טוב לגבי מצרים, משום דיין ישן יקר המציאות אצלם, דיינם היה מחמיץ תמיד עבור גאותם וזהו נושאים מטוב מצרים, ודפח"ח וש"י.
סליחות כתב:במה גרוע עבד מאישה, הרי שניהם לכאורה חייבים במצוות אותו הדבר. האם לעבד פחות מצוות מלאישה?
עזריאל ברגר כתב:סליחות כתב:במה גרוע עבד מאישה, הרי שניהם לכאורה חייבים במצוות אותו הדבר. האם לעבד פחות מצוות מלאישה?
אינו בגיטין וקידושין (ולכן הוא כשר לכתוב גט והיא לא).
אינו במצוות של עריות (לכאורה עבד מותר באמו השפחה, וגרע אפילו מגוי).
אין לו חייס (אין בנו מתייחס אחריו) ולכן אינו במצוות פרו ורבו, אפילו לא כמסייע או כאינו-מצווה-ועושה.
וה"ה בכלל ארור.
מאידך, מעלות העבד על האשה:
חייב בתפילין.
אסור בגילוח זקן ופאות-הראש (רמב"ם).
יכול להשתחרר ולהתחייב בכל המצוות.
סליחות כתב:במה גרוע עבד מאישה, הרי שניהם לכאורה חייבים במצוות אותו הדבר. האם לעבד פחות מצוות מלאישה?
עזריאל ברגר כתב:סליחות כתב:במה גרוע עבד מאישה, הרי שניהם לכאורה חייבים במצוות אותו הדבר. האם לעבד פחות מצוות מלאישה?
אינו בגיטין וקידושין (ולכן הוא כשר לכתוב גט והיא לא).
אינו במצוות של עריות (לכאורה עבד מותר באמו השפחה, וגרע אפילו מגוי).
אין לו חייס (אין בנו מתייחס אחריו) ולכן אינו במצוות פרו ורבו, אפילו לא כמסייע או כאינו-מצווה-ועושה.
וה"ה בכלל ארור.
מאידך, מעלות העבד על האשה:
חייב בתפילין.
אסור בגילוח זקן ופאות-הראש (רמב"ם).
יכול להשתחרר ולהתחייב בכל המצוות.
עזריאל ברגר כתב:חרסון כתב:איך נהג הרבי מליובאוויטש? (דומני שבקצה הרחוב של 770 נמצאת כנסיה).
שמעתי (כשמועה מפורסמת וידועה) שהוא תמיד הלך במדרכה הנגדית ולא במדרכה שליד בית תיפלתם.
פעם נהגו להזהר שלא לעבור בסמוך לבית-תיפלתם, והיו מעדיפים ללכת מסביב. אמא לא היתה מניחה לבנה להתקרב לבית-תיפלתם, או לראות שתי וערב.
ישראל אליהו כתב:האם מצאנו מקור בחז"ל לכך שמרדכי נקרא "קדש קדשים"?
תודה על כל עזרה.
שבענו מטובך כתב:חפש באוצה"ח שלום-זכר [ה]מטרוניתא, ותמצא מבוקשך.
משה דוויק כתב: סנסן ליאיר להנאמ"ן.
משה דוויק כתב:ישראל אליהו כתב:האם מצאנו מקור בחז"ל לכך שמרדכי נקרא "קדש קדשים"?
תודה על כל עזרה.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?6 ... width=3000
סנסן ליאיר להנאמ"ן.
ישראל אליהו כתב:משה דוויק כתב:ישראל אליהו כתב:האם מצאנו מקור בחז"ל לכך שמרדכי נקרא "קדש קדשים"?
תודה על כל עזרה.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?6 ... width=3000
סנסן ליאיר להנאמ"ן.
הוא כלל לא הביא מקור שמרדכי נקרא "קדש קדשים", רק הביא על אחרים.
וריה"ל לא עושה סתם 'העתק הדבק' מאחד למשנהו, אלמלא ראה כן באיזה מדרש.
[אגב, ניתן לקבל שראה במדרש שנעלם כעת מעינינו].
משה דוויק כתב:אם מאן דהוא יוכל להוריד הקישור ולפי"ז נפל פיתא בבירא.
טברייני כתב:בשבת קראתי בעלון של אחד הסמינרים בצפון (גור חצור) שהמנהג של 'שלום זכר' יש הסוברים שהוא מדין 'הקבלת פני רבו'. (אינני זוכר במדוייק, מקוה שלא שגיתי)
אודה במאד מאד למי שיש בידו מקור לדברים או תוספת הבהרה.
ואקדמנו בתודה.
עמוס.
ישראל אליהו כתב:משה דוויק כתב:ישראל אליהו כתב:האם מצאנו מקור בחז"ל לכך שמרדכי נקרא "קדש קדשים"?
סנסן ליאיר להנאמ"ן.
הוא כלל לא הביא מקור שמרדכי נקרא "קדש קדשים", רק הביא על אחרים.
וריה"ל לא עושה סתם 'העתק הדבק' מאחד למשנהו, אלמלא ראה כן באיזה מדרש.
[אגב, ניתן לקבל שראה במדרש שנעלם כעת מעינינו].
בקרו טלה כתב:משה דוויק כתב:אם מאן דהוא יוכל להוריד הקישור ולפי"ז נפל פיתא בבירא.
כרמי שלי
או' טז
פרנצויז כתב:בענין מש"כ ריה"ל בפיוט 'מי כמוך ואין כמוך' לשבת זכור "יעצוהו עשות עץ גבוה חמשים, לתלות עליו קדש קדשים", וציינו למש"כ בסוף ספר כרמי שלי - קידושין, קדמת אשור מערכת ע' אות ט"ז, שפירש שהתואר קדש קדשים מתייחס לעץ, עיי"ש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים