אדג כתב:כבר עסקנו בכך, בפורום זה, לא?
בן המחבר כתב:לפני כחודש ימים פנו הרבנים ל'עוז והדר' ודרשו כי ההוצאה לאור האחראית לטעות החמורה ולהכשלתם של אלפי רבבות ישראל בהחזקת ספר כפירה שכזה בבתיהם - תפרסם את הדברים בכדי למנוע מכשול. אלא שלדבריהם, עד כה נענו בדחיות והתחמקויות שונות.
http://www.bhol.co.il/Article.aspx?id=31377
זלמניו כתב:הבוקר מודעה בהמודיע כי ניתן להחליף
לדבריו הגאון רבי יצחק ישעיה וייס - ראש ישיבת קוידנוב ועורך כתב העת המחקרי-תורני הנחשב 'צפונות', הספר הוא בחזקת ספר מינות ויש לשורפו מיידית.
תאמין לי שיותר יבינו אותך כשתגיב בנחת כראוי לתלמיד חכם שכמוךבר ששת כתב:חברים,
כמי שהיה מעורב בעניין, אלו הפרטים:
אברך נכבד, ת"ח ויר"ש מרבים לאוי"ט מחבב בכל מאודו את תורת המלבי"ם.
ותמיד היה לבו נחמץ, על שלא זכינו לאור באורו של המלבי"ם להבין משליה
ומליצותיה של מגילת קהלת החתומה ברזים.
יודע היה שבכ"מ הזכיר המלבי"ם את חיבורו על קהלת, והיה מתאווה לזכות
לאורו. פשפש - בביטול תורה ומלאכה - בגנזי האונברסיטה, ולהפתעתו מצא
חיבור על קהלת.
מתך שלהוט היה על מציאתו, החל גומע בשקיקה, בעודו בכפו. כשביקש לדעת
מי הכותב, הוברר לו שזהו חיבור לא-נודע-למי (שלא כדברי אותו 'חוקר'
בדאי, מבלה הימים באוניברסיטה - הידוע בזכות 'תגליתו' בעניין תערוכת הבעש"ט
וד"ל...).
סבור היה שמצא כמה וכמה קווי דמיון מקבילים בין דרך פירושו ודרך פירוש המלבי"ם.
(השוואה שנראתה גם לעוד כו"כ לומדים שקיבלו את הכתב לידם - גם אם עתה יכחישו).
נטל לו את צילום הכתב, ובא לו אצל חוקר מז"פ מוסמך - שנטל שכר מושלם - וביקש
להשוות את כתב היד לכת"י של המלבי"ם. החוקר הביט ממושכות וחתם על ההשוואה!
לאח"מ בא לו אצל כמה מומחים, ואולם אף לא אחד מהם, טען בוודאות שאין הכתב שווה.
כמובן שרובם נשארו בתיקו וסמכו ידם על דברי חוקר המז"פ, שחתימתו הוצגה לעינם.
(ושוב, אין ספק, שעכשיו כולם יודעים ונזכרים שכבר אז אמרו וכו' וכו'...).
לאחר מעשה, שערך את הכתב מחדש, בא לו אצל מנהלי עוז והדר, והציע למכור את
מרכולתו. אלו, חקרו ודרשו, ומשהשתכנעו - לא מעט באמצעות כתב הקיום של החוקר -
רכשו את העובדה הגמורה בכסף מלא. תוך הסתמכות על חזקתו דגברא וחסידותו -
שגם אם יעמדו למולה מאות כלבלבי האתרים וגונדא דילהון, לא תיפגם ציפורן מיראתו.
שימו לב! חוקרים, ידענים, וכל באי הפורום:
בכנות:
כמה ממכם ידעו על פירוש המלבי"ם הלזה בהו' עוז והדר?!
והאם יש מישהו מכאן שיכול להעיד ש'נכשל' בלימוד בחיבור?!
(להקל עליכם, החיבור בשוק כמעט שנתיים!!!!).
שנתיים חלפו, הספר התקבל בקול ענות חלושה. משום מה - מסיעתא דשמיא - גם
לא פורסמה התגלית בקול רעש גדול - כדרך המכון המפורסם בכל יצירותיו.
כמעט ולא השיחו בו, וכל החוקרים ויודעי הכל דעכשיו, החרישו ולא ידעו.
לפני כמה שבועות, ושוב: שנתיים לאחר ההו"ל - באקראי לגמרי, מצא 'אברך אחד'
את חיבורו של ברד"ח על קהלת, ולהפתעתו, זהו אותו חיבור שנכתב ע"ש המלבי"ם.
אותו חכם נרעש, מיהר לספר את תגליתו המזעזעת, וכאן החל כל הסיפור.
כמובן, שלזעזוע של אותו אברך נוספו עתה עוד מאות 'מזועזעים'. שנתם נודדת
בלילות מחילול הקודש ומהמכשול שהתגלה.
ספק גדול לי, אם יודע אותו אברך המתהדר בגילוי המכשלה, כמה שמחה נתן בליבם של
מתחרי עוז והדר שששים על המציאה כמוצאי שלל רב. אלו, דואגים לפירסום העניין להציל
את ישראל ממכשול שסופו שיורידם שחת רח"ל.
כמה כלבלבי אתרים וקווים חרדיים שאך טובת הדור לנגד עיניהם הוזעקו למערכה, למען
כבוד שמו של המלבי"ם ולהצלת הדור. אלו ממלאים את פיהם בשקרים, כזבים והבלים
שאין להם שחר, ו'אגב אורחא' משחירים את פני אותו מכון שנוא נפשם (בשל ציותו לגדול"י
והימנעותו מפירסום יצירותיו על ידם!!!).
ביודעי ומכירי קאמינא, מאז שהתגלה הדבר, נפלה עגמת נפש על כל העוסקים. החלו מתייעצים
בחכמה, ודנים כיצד לתקן המעוות, בלא ליצור פרסום יתר לברד"ח ולחיבוריו. ומבלי להביא
לכל ילד מדן עד באר-שבע את חיבת המים הגנובים של חלקי השמטותיו. על אתר יצאה הוראה
לאסוף את המהדורה, ולא למוכרה. בד-בבד החלו לשקוד על מהדורה חדשה.
אך בעודם דנים ומתדיינים, נועצים בחכמים כיצד עליהם לנהוג, קפץ עליהם רוגזו של 'חוקר' פוחז,
שאהבתו לאינץ' של פירסום בעיתון, והשתוקקותו החולנית לדקת שידור קולו הסדוק, מעבירתו
על דעתו. זה האחרון, נעשה 'מחותן' (פטור מתשלומים) והחל טופח על גבו העקוש, כמי ש'גילה'
את הדבר. (תת-הרמה של העיתונים, ותאוותם לרייטינג ניבטת גם היא בעניינו. כל שטות שלו
הופכת כותרת ראשית, ואין תואר אחר להכתירו לבד מ'חוקר').
במכתב שכתב לי הגרי"י וייס שליט"א, שידיו רב לו בחקר כת"י וזיופיהם, סיפר כי כשפנה אל אחד
המפרסמים, 'חוקר' הפרשה, לשאול מהיכן נטל את העוז להפיץ דברים שלא שמע מפיו.
השיב החוקר בחוצפה, כי יש בזה משום 'תשובת המשקל' ונקמה אישית. הודה ולא בוש.
(וכבר הקדמני אחד החברים, בשליחות קודשו למסור מודעה זו משמיה, תשו"ח.
ויצויין, כי הגרי"י, מהיחידים שפקפק על כך מראש ומקדם, בטרם הפך הפקפוק לנחלת הכלל).
אם לסכם, הדבר מוכיח שוב ושוב על גדלות המפעל דעוז והדר. על נכונותו לספוג ביקורת ועל
עמידתו בגאון כנגד הרעים והחוקרים שכל מטרתם, נגיעות, פרסום, דמים - תרתי משמע.
יתמאו חטאים, וישובו צבועים המדברים עתק ובוז.
בר ששת כתב:חברים,
כמי שהיה מעורב בעניין, אלו הפרטים: אברך נכבד, ת"ח ויר"ש מרבים לאוי"ט מחבב בכל מאודו את תורת המלבי"ם. ותמיד היה לבו נחמץ, על שלא זכינו לאור באורו של המלבי"ם להבין משליה ומליצותיה של מגילת קהלת החתומה ברזים. יודע היה שבכ"מ הזכיר המלבי"ם את חיבורו על קהלת, והיה מתאווה לזכות לאורו. פשפש - בביטול תורה ומלאכה - בגנזי האונברסיטה, ולהפתעתו מצא חיבור על קהלת. מתוך שלהוט היה על מציאתו, החל גומע בשקיקה, בעודו בכפו. כשביקש לדעת מי הכותב, הוברר לו שזהו חיבור לא-נודע-למי (שלא כדברי אותו 'חוקר' בדאי, מבלה הימים באוניברסיטה - הידוע בזכות 'תגליתו' בעניין תערוכת הבעש"ט וד"ל...).
סבור היה שמצא כמה וכמה קווי דמיון מקבילים בין דרך פירושו ודרך פירוש המלבי"ם. (השוואה שנראתה גם לעוד כו"כ לומדים שקיבלו את הכתב לידם - גם אם עתה יכחישו). נטל לו את צילום הכתב, ובא לו אצל חוקר מז"פ מוסמך - שנטל שכר מושלם - וביקש להשוות את כתב היד לכת"י של המלבי"ם. החוקר הביט ממושכות וחתם על ההשוואה! לאח"מ בא לו אצל כמה מומחים, ואולם אף לא אחד מהם, טען בוודאות שאין הכתב שווה. כמובן שרובם נשארו בתיקו וסמכו ידם על דברי חוקר המז"פ, שחתימתו הוצגה לעינם. (ושוב, אין ספק, שעכשיו כולם יודעים ונזכרים שכבר אז אמרו וכו' וכו'...).
לאחר מעשה, שערך את הכתב מחדש, בא לו אצל מנהלי עוז והדר, והציע למכור את מרכולתו. אלו, חקרו ודרשו, ומשהשתכנעו - לא מעט באמצעות כתב הקיום של החוקר - רכשו את העובדה הגמורה בכסף מלא. תוך הסתמכות על חזקתו דגברא וחסידותו - שגם אם יעמדו למולה מאות כלבלבי האתרים וגונדא דילהון, לא תיפגם ציפורן מיראתו.
שימו לב! חוקרים, ידענים, וכל באי הפורום:
בכנות: כמה ממכם ידעו על פירוש המלבי"ם הלזה בהו' עוז והדר?! והאם יש מישהו מכאן שיכול להעיד ש'נכשל' בלימוד בחיבור?! (להקל עליכם, החיבור בשוק כמעט שנתיים!!!!). שנתיים חלפו, הספר התקבל בקול ענות חלושה. משום מה - מסייעתא דשמיא - גם לא פורסמה התגלית בקול רעש גדול - כדרך המכון המפורסם בכל יצירותיו. כמעט ולא השיחו בו, וכל החוקרים ויודעי הכל דעכשיו, החרישו ולא ידעו.
לפני כמה שבועות, ושוב: שנתיים לאחר ההו"ל - באקראי לגמרי, מצא 'אברך אחד' את חיבורו של ברד"ח על קהלת, ולהפתעתו, זהו אותו חיבור שנכתב ע"ש המלבי"ם. אותו חכם נרעש, מיהר לספר את תגליתו המזעזעת, וכאן החל כל הסיפור. כמובן, שלזעזוע של אותו אברך נוספו עתה עוד מאות 'מזועזעים'. שנתם נודדת בלילות מחילול הקודש ומהמכשול שהתגלה.
ספק גדול לי, אם יודע אותו אברך המתהדר בגילוי המכשלה, כמה שמחה נתן בליבם של מתחרי עוז והדר שששים על המציאה כמוצאי שלל רב. אלו, דואגים לפירסום העניין להציל את ישראל ממכשול שסופו שיורידם שחת רח"ל.
כמה כלבלבי אתרים וקווים חרדיים שאך טובת הדור לנגד עיניהם הוזעקו למערכה, למען כבוד שמו של המלבי"ם ולהצלת הדור. אלו ממלאים את פיהם בשקרים, כזבים והבלים שאין להם שחר, ו'אגב אורחא' משחירים את פני אותו מכון שנוא נפשם (בשל ציותו לגדול"י והימנעותו מפירסום יצירותיו על ידם!!!).
ביודעי ומכירי קאמינא, מאז שהתגלה הדבר, נפלה עגמת נפש על כל העוסקים. החלו מתייעצים בחכמה, ודנים כיצד לתקן המעוות, בלא ליצור פרסום יתר לברד"ח ולחיבוריו. ומבלי להביא לכל ילד מדן עד באר-שבע את חיבת המים הגנובים של חלקי השמטותיו. על אתר יצאה הוראה לאסוף את המהדורה, ולא למוכרה. בד-בבד החלו לשקוד על מהדורה חדשה.
אך בעודם דנים ומתדיינים, נועצים בחכמים כיצד עליהם לנהוג, קפץ עליהם רוגזו של 'חוקר' פוחז, שאהבתו לאינץ' של פירסום בעיתון, והשתוקקותו החולנית לדקת שידור קולו הסדוק, מעבירתו על דעתו. זה האחרון, נעשה 'מחותן' (פטור מתשלומים) והחל טופח על גבו העקוש, כמי ש'גילה' את הדבר. (תת-הרמה של העיתונים, ותאוותם לרייטינג ניבטת גם היא בעניינו. כל שטות שלו הופכת כותרת ראשית, ואין תואר אחר להכתירו לבד מ'חוקר').
במכתב שכתב לי הגרי"י וייס שליט"א, שידיו רב לו בחקר כת"י וזיופיהם, סיפר כי כשפנה אל אחד המפרסמים, 'חוקר' הפרשה, לשאול מהיכן נטל את העוז להפיץ דברים שלא שמע מפיו. השיב החוקר בחוצפה, כי יש בזה משום 'תשובת המשקל' ונקמה אישית. הודה ולא בוש. (וכבר הקדמני אחד החברים, בשליחות קודשו למסור מודעה זו משמיה, תשו"ח).
אם לסכם, הדבר מוכיח שוב ושוב על גדלות המפעל דעוז והדר. על נכונותו לספוג ביקורת ועל עמידתו בגאון כנגד הרעים והחוקרים שכל מטרתם, נגיעות, פרסום, דמים - תרתי משמע.
יתמו חטאים, וישובו צבועים המדברים עתק ובוז.
אם לסכם, הדבר מוכיח שוב ושוב על גדלות המפעל דעוז והדר. על נכונותו לספוג ביקורת ועל עמידתו בגאון כנגד הרעים והחוקרים שכל מטרתם נגיעות, פרסום, דמים - תרתי משמע.
בר ששת כתב:ביודעי ומכירי קאמינא, מאז שהתגלה הדבר, נפלה עגמת נפש על כל העוסקים. החלו מתייעצים
בחכמה, ודנים כיצד לתקן המעוות, בלא ליצור פרסום יתר לברד"ח ולחיבוריו. ומבלי להביא
לכל ילד מדן עד באר-שבע את חיבת המים הגנובים של חלקי השמטותיו.
זקן ששכח כתב:חבל שכך עלתה, ועוד יותר חבל שהמכשול מהווה מדרגה לעלות עליה ולהשליך -כל אחד- רפש אל הצד השני.
ומאמר המומחה ידוע: כל המומחים - מומחים הם לאחר מעשה...
בר ששת כתב:לפני כמה שבועות, ושוב: שנתיים לאחר ההו"ל - באקראי לגמרי, מצא 'אברך אחד'
את חיבורו של ברד"ח על קהלת, ולהפתעתו, זהו אותו חיבור שנכתב ע"ש המלבי"ם.
אותו חכם נרעש, מיהר לספר את תגליתו המזעזעת, וכאן החל כל הסיפור.
כמובן, שלזעזוע של אותו אברך נוספו עתה עוד מאות 'מזועזעים'. שנתם נודדת
בלילות מחילול הקודש ומהמכשול שהתגלה.
הוגה ומעיין כתב:כנראה שהדרישה להודות בהפצת חיבור משכילי אינה מתקבלת על הדעת כשמדובר במכון שאינו מתכוין להיסגר, אך בדיעבד יש בכך גם תועלת כדברי בר ששת, גם אם לא לכך כוונת אנשי הפרסום של המכון.
עשוי לנחת כתב:ב. מודעה בתוך העיתון "לברר מקחו של צדיק" שאין בידינו את פירוש המלבי"ם, ולאחר התייעצות עם גדולי הדור ובדיקה עם מומחים מתברר שבאמת אין הפירוש הזה שלו [נוסח עדין ביותר], מי אחראי על מודעה זו? לא מספיק מודעה מעוז והדר בגב העיתון???
אי''ש יהודי כתב:עשוי לנחת כתב:ב. מודעה בתוך העיתון "לברר מקחו של צדיק" שאין בידינו את פירוש המלבי"ם, ולאחר התייעצות עם גדולי הדור ובדיקה עם מומחים מתברר שבאמת אין הפירוש הזה שלו [נוסח עדין ביותר], מי אחראי על מודעה זו? לא מספיק מודעה מעוז והדר בגב העיתון???
וזה נוסח המודעה שפורסמה בעמוד 4 ב'יתד נאמן' של היום (יום א');
"בתום עבודת מחקר מקיפה ומייגעת שנערכה ע"י צוות תלמידי חכמים מופלגים ומומחים מחברי ורבני מכון "עוז והדר" נתברר ללא עוררין כי פירושו של המלבי"ם על מגילת קהלת לא שרד ואינו בנמצא תחת ידינו.
זה תקופה ארוכה ישבו על המדוכה קבוצת עורכים מובחרת ללבן ולברר מקור פירוש מכתב יד על מגילת קהלת המורכב מביאור המילות וביאור העניים כדרכו של המלבי"ם,שבשלב מסויים נדפס ע"י המכון תחת שמו של גאון ישראל המלבי"ם זצ"ל.
למרות שציטוטים שונים של המלבי"ם מחיבורו על קהלת תאמו את המופיע בכתב היד,וכן נמצאו מקבילות רבות לכל כתבי המלבי"ם,ואף השוואת כתב היד לעצם כתב יד קדשו העלתה התאמה,לא היה הדבר מוחלט וברור,ושאלות שונות החלו לצוץ ע"י חוקרי מכון עוז והדר שבעקבותיהם הוחלט על בירור מעמיק ובירור השאלה האם זהו מקחו של צדיק"
אין שמחה כהתרת הספיקות
ואכן לאחר התייעצות עם גדולי הדור שליט"א מורי דרך המכון על כל צעד ושעל,ולאחר בדיקה מקיפה ע"י מומחים הוברר שאותו חיבור הדומה לתבנית פירושי המלבי"ם על הנ"ך,אינו לו ולא נתחבר על ידו.
לאור זאת הוחלט לאסוף את הספרים בו יוחס הפירוש לגאון המלבי"ם ולאפשר לרוכשים להחליפו בעותק מתוקן."
"מראשי המשכילים",
"מידידיו של משה מנדלסון",
"ברד"ח וחיבוריו"...
תוך כדי דיבור כתב:נא, נא. מובטחני שאף אחד לא רק מבין הכותבים כאן אלא מבין כל העוסקים בפרשה בכלל, אינם מסוגלים לספר אודות יונה ברד"ח אפילו חצי מילה מלבד שמו ושם עיירתו הגליציאנית הזעירה. אז אני מוכן למסור מידע חינם.
אי''ש יהודי כתב:וזה נוסח המודעה שפורסמה בעמוד 4 ב'יתד נאמן' של היום (יום א');
"בתום עבודת מחקר מקיפה ומייגעת שנערכה ע"י צוות תלמידי חכמים מופלגים ומומחים מחברי ורבני מכון "עוז והדר" נתברר ללא עוררין כי פירושו של המלבי"ם על מגילת קהלת לא שרד ואינו בנמצא תחת ידינו.
אי''ש יהודי כתב:ואכן לאחר התייעצות עם גדולי הדור שליט"א מורי דרך המכון על כל צעד ושעל, ולאחר בדיקה מקיפה ע"י מומחים הוברר שאותו חיבור הדומה לתבנית פירושי המלבי"ם על הנ"ך, אינו לו ולא נתחבר על ידו.
בן המחבר כתב:כיצד נתברר ללא עוררין שהפירוש לא שרד ואינו בנמצא?
מה התייעצות עם גדולי הדור שליט"א צריכים כדי לראות שהספר נדפס בלבוב תר"י?
אי''ש יהודי כתב:בן המחבר כתב:כיצד נתברר ללא עוררין שהפירוש לא שרד ואינו בנמצא?
מה התייעצות עם גדולי הדור שליט"א צריכים כדי לראות שהספר נדפס בלבוב תר"י?
גם אני מצטרף לשאלותיך...
חסיד חבד כתב:האם ישנם דברי מינות ברורים בפירוש?]
שיבר כתב:הם יצאו מגדרם, ופרסמו אפילו בהמבשר (בעמ' 2 היום, שתי המודעות יחד), עיתון אותו החרימו בכל הקמפיינים הפרסומיים שלהם. האם "גדולי ישראל" שלהם הסכימו לפרסום בעתון הזה?
זקן ששכח כתב:אי''ש יהודי כתב:בן המחבר כתב:כיצד נתברר ללא עוררין שהפירוש לא שרד ואינו בנמצא?
מה התייעצות עם גדולי הדור שליט"א צריכים כדי לראות שהספר נדפס בלבוב תר"י?
גם אני מצטרף לשאלותיך...
שאלות רטוריות...
אילו היה המלבי"ם חי בדורנו היה נאלץ אף הוא לחתום מדי יום ביומו על עשרים סוגי כרוזים, ביודעים ובלא יודעים. מה לעשות, זה הדור ואלו הם פניו. כל חנות פלאפל נפתחת בברכת גדולי הדור, וכל אקונומיקה לניקוי השירותים, אף היא באישור ועד הכשרות. חבל להתרעם בדבר זה על עוז והדר, לפחות דבר זה אינו שייך אליהם.
תיקו כתב:העזות היא שגם כאשר נגלה קלונם אינם כותבים את האמת, ואינם מציינים שהספר נדפס מזמן ומי המחבר. כך שהקורא התמים אינו מבין מדוע עליו להחליף את הספר, יכתוב בשער היחוס להמלבים מוטעה, והרי לנו עוד "המיוחס ל.." כמנהג בע"ב חשובים פה.
יש כאן עזות נוספת שלשיטתם הראשונה שהמלבי"ם אכן כתב את הספר, מי שמם להשמיט משם קטעים כאוות נפשם, מפני שלא מצאו חן בעיניהם?
חסיד חבד כתב:מינות=דברים הסותרים את דברי חכז"ל או ראשונים כמלאכים וכו'.
בן המחבר כתב:והרי לך התובנה: רפרוף קל לא בהכרח מחכים...
ההוא גברא כתב: כיון שנפטר באמצע לפרש את דברים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 390 אורחים