זאב ערבות כתב:איתן כתב:יקים כתב:אני הקטן ג"כ מלא ביקורת על ההכשרים, מהטעמים המובאים.
אולם הפיתרון של תחרות אינו אידיאלי כלל. המציאות מוכיחה כי תחרות בתחום ההכשרים היא פירצה הגורמת לגופים בלתי אחראים שלא ניתן לסמוך עליהם, והם מוזילים עלויות, או שהם מפתים את הציבור בדרכים שונות, ורבה הנכשלה. מציאות זו הוכחה גם בהכשרים על מאכלים (ע"ע מלונות...) , וגם בהכשרים על כלים טכנולוגיים, שכל מיני רבנים עלומי שם החלו לתת הכשרים עם חותמת, כשהפרוץ מרובה על העומד במכשירים הללו.
מי אמר שלכל דבר יש פיתרון?
לפעמים כל החלופות גרועות, צריכים רק דעת ושכל, ובעיקר יראת שמים וסייעתא דשמיא, לבחור את החלופה הגרועה פחות מבין כולם.
תחרות פועלת הן לחומרא הן לקולא. הכל תלוי בדרישות הציבור. אם יש ציבור גדול שמחמיר ומעוניין בחומרא כלשהי, אז יהיה לחץ על ההכשרים להחמיר, גם אם רבני ההכשר נוטים להקל. וכי עכשיו כשיש כמה הכשרים מהודרים התחרות ביניהם פוגעת ברמת כשרות שלהם? ההפך. קנאת הכשרים תרבה כשרות.
ולכוון הנגדי: אם יש הרבה אנשים שמוכנים להקל במשהו... אז.. אבל הרי אף אחד לא כופה אותך להשתמש בהכשר המקל, אז מה הבעיה? מישהו כופה אותך לאכול רבנות רגילה?
ללא ספק שבשאר מדדים (למשל עלות הכשרות) תחרות מביאה רק תועלת.
יש בדבריך בעיה. נכון שהציבור יכול להצביע בארנק שלו - לקנות או לקנות מוצר מסויים, אך זה מדובר בציבור שלא משנה לו מה ההכשר, אך ברגע שיש ציבור ששם מקובל רק הכשר מסויים אז אתה תקוע במה שההכשר ההוא מחליט עבורך עם ההידורים והחומרות שלו.
בנוסף, ידוע סיפורים על מניפיולציות של כשרויות שיפסלו כשרויות אחרות בגלל סיבות שלא קשורות לכשרות (במלים אחרות, לא הכל תמיד לשם שמים) ולא ארחיב בנושא ודי לחכימא.
זה נכון בציבור שמקובל לאכול רק הכשר אחד, אולי שניים.
אבל יש הרבה כאלו שאוכלים כמה הכשרים מהודרים. ואז בהחלט קיימת תחרות.
מה שכן, קשה להכניס מתחרה חדש לשוק ההכשרים המהודרים. כי זה לוקח המון זמן לקבל מוניטין. וגם ההכשרים הותיקים יכולים לצאת באיזה קמפיין. ומשום כך ההכשרים הגדולים יכולים לעשות קרטל ולמשל לדרוש דמי השגחה גדולים. כמובן, אני לא טוען שזה המצב, אלא רק מצביע על היתכנותו.
כן, כל האשכול הזה מוקדש לזה שלא הכל בהכשרים קשור לכשרות.
נ.ב. מקווה שאני לא נשמע ציני. פשוט עשיתי ניתוח אפשרויות.