הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' פברואר 15, 2019 1:45 pm
דברים שנכתבו ונאמרו אתמול.
תוכו רצוף אהבה
הגדרת תפקידנו ככלות י"ב חודש
[א] אנו עומדים בכלות י"ב חודש. יש בזה אריכות דברים מהו מהותו של הזמן הזה ועניינו מלבד סיום דיני והלכות אבילות, אבל הנוגע בקצרה לנידון דידן, שעד עכשיו היו הדברים בבחינת הספד, שתוכנו הוא שמתעסקים עם הנפטר, מספרים שבחיו ומתנים מידותיו, ועי"ז מעוררים ומחממים לב השומעים להתאבל על חסרונו וסילוקו, ואילו בתום הזמן הקצוב של י"ב חודש אין תועלת בהתעסקות עם הנפטר, הוא מוצא את מקום מנוחתו בגנזי מרומים, ואזי הוא בבחינת 'נשכחתי כמת מלב', ואז התפקיד הוא לעשות חסד עם החיים, כִּֽי־לְכֶ֤לֶב חַי֙ ה֣וּא ט֔וֹב מִן־הָאַרְיֵ֖ה הַמֵּֽת (קהלת ט, ד), ולהתבונן היאך אנו ממשיכים את דרכנו לאורו ובדרכו שהנחיל לנו בתמצית דם נשמתו.
אחד הנפ"מ הלכה למעשה בהבנה זו, כי כאשר עסוקים במספד, תמיד ישנה החרדה והדאגה שמא התעצלנו ח"ו בהספדו, ולא נגענו אפילו במקצת שבמקצת שבחו, ואולי השבחים שנאמרו הם בבחינת 'מלך שהיו לו אלפי אלפים דינרי זהב ומקלסין אותו בדינרי כסף' (ברכות לג, ב), ואילו עתה אנו פטורים מעול זה, ונוכל לקחת עמנו לפי השגתו איזו נקודה שתועיל לנו.
ההגדרה של מידות אהבה ויראה, יראה זו היציבות והקיימות ללא גבולות – אין הירא מבעט, אהבה – ה'לב' של העשיה
[ב] הוה מרגלא בפומיה דרבינו זצוק"ל לדבר תמיד על מידת 'תפארת', שהינה המיזוג של מידות חסד וגבורה, אהבה ויראה. על החתנים בעלי מדרגה בישיבה היה אומר, 'כליל תפארת בראשו נתת לו', ואח"כ היה מדבר מענין השידוך 'תפארת אדם שבת בית'.
כדי לדון על אופן המזיגה והשילוב בין האהבה והיראה, עלינו להתבונן תחילה בהגדרה הפשוטה של המושגים, מה מוגדר בעבודת השי"ת כאהבה ומה מוגדר כיראה, ומה המקום של כל חלק וחלק בדרכי העבודה.
בפשוטו ההגדרת ההבחנה בין אהבה ליראה מבוארת בדברי הרמב"ן פרשת יתרו (כ, ח), וז"ל, ואמת הוא ג"כ כי מדת זכור רמזו במצות עשה, והוא היוצא ממדת האהבה והוא למדת הרחמים, כי העושה מצות אדוניו אהוב לו ואדוניו מרחם עליו, ומדת שמור במצות לא תעשה, והוא למדת הדין ויוצא ממדת היראה, כי הנשמר מעשות דבר הרע בעיני אדוניו ירא אותו, ולכן מצות עשה גדולה ממצות לא תעשה, כמו שהאהבה גדולה מהיראה, כי המקיים ועושה בגופו ובממונו רצון אדוניו הוא גדול מהנשמר מעשות הרע בעיניו, ולכך אמרו דאתי עשה ודחי לא תעשה, ומפני זה יהיה העונש במצות לא תעשה גדול ועושין בו דין כגון מלקות ומיתה, ואין עושין בו דין במצות עשה כלל אלא במורדין, כמו לולב וציצית איני עושה, סוכה איני עושה, שסנהדרין היו מכין אותו עד שיקבל עליו לעשות או עד שתצא נפשו.
אין ספק שזהו החילוק הפשוט כשבאים להגדיר מעשים, אזי מעשה בקום ועשה מוגדר יותר כפעולה של אהבה, ואילו הימנעות מעשיה מוגדר כפעולה של יראה. אך באמת יש להתבונן בזה, שהרי בשרשי הדבר וסיבתו, ישנה עשיה בקום ועשה שהכח המניע שלה היא יראה ופחד, וכך הוא כל פעולה שאדם עושה בכפיה מחמת פחד, ולהיפך ישנה הימנעות והתגברות לא לעשות פעולה מסוימת שחפץ לעשותה מחמת שאוהב ורוצה בטובת וברצון אדם אחר.
ונמצא לכאורה איפוא שבדברי הרמב"ן למדנו את הצורה החיצונית וההגדרה של הפעולות בחפצא, אבל לא הגדרנו לעצמנו על הסיבות והמניעים לעשיה או להימנעות, מה המגדיר של אהבה ויראה, והרי בסופו של דבר אהבה ויראה זה הרגשי הלב ולא מעשים, המעשים הם רק תולדות ותוצאות של המעלות העליונות הללו שהינם עבודת הלב.
ונראה להעמיק טפי ולומר הגדרה נוספת העולה מתוך דברי הירושלמי בברכות (פרק הרואה; הובא בתוס' סוטה), עשה מאהבה ועשה מיראה. עשה מאהבה שאם באת לשנוא דע כי אתה אוהב ואין אוהב שונא. עשה מיראה שאם באת לבעט דע שאתה ירא ואין ירא מבעט.
ולמדנו בזה הגדרה נפלאה בתוכן ובמהות הדברים, שענין היראה זה גדר וסייג כנגד המבעט, והיינו שהיראת שמים היא המחזיק את כל העבודה שתהיה יציבה ולא תהיה תלויה במצבי רוח ובהגבלות של רצון וחשק, ואילו ענין האהבה זה האהבה בעצמו, והיינו התוכן והלב של העשיה זה צריך להיות באהבה ובשמחה.
ומצאתי מובא בשיעורי הגר"ש רוזובסקי זצוק"ל לסנהדרין (קח, א), על דברי הגמ' שם, א"ל הקדוש ברוך הוא חבל על דאבדין ולא משתכחין, הרי כמה פעמים נגליתי על אברהם יצחק ויעקב וכו' ולא הרהרו על מדותי.
ובאבות (פ"ה מ"ג) עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו. וברש"י שם, ולא הרהר אחר מדותיו ית' מרוב אהבתו.
וצ"ע לכאורה, הא בקרא כתיב אחר נסיון העקידה שהיה הנסיון האחרון "עתה ידעתי כי ירא אלקים אתה", ומשמע שמחמת היראה עמד בפני הנסיונות ולא מחמת אהבה.
אכן יל"פ דאמנם עצם עמידה בנסיון הוא מיראה, כי מאהבה אפשר לבעט, וכדברי הירושלמי הנ"ל, אך אחרי שעמד בנסיון הרי מרוב אהבתו לא הרהר בו, ולא עורר בעצמו איזו שהיא התנגדות שהיא כבר בבחינת שנאה, דע שאתה אוהב ואין אוהב שונא.
ואדרבה ע"י העמידה בנסיון מחמת היראה, האהבה מתגברת בו, דכיון דמצד האהבה אינו מהרהר, ואין מתעוררת התנגדות בחינת שנאה, הרי האהבה מתגברת בו, כי מי שמקריב עצמו אל הקדוש ברוך הוא מתקשר יותר ויותר, ומתגברת האהבה יותר ויותר. עכ"ד.
והעולה מן הדברים שהיראה מעמיד את המסגרת ואת היציבות שבשום מצב שיתחדש לא יהיה מצב של מבעט, ובעצם זו הגדרה של מניעת המכשולות לסלק מצב של 'עד כאן', ואילו האהבה זה התוכן והפנימיות של העשיה, שאחר שכבר הוסרו המניעים עושה זאת מתוך אהבה.
תוכו רצוף אהבה ושמחה
[ג] ישנו סוג של אנשים שהינם יציבים מאוד במדרגותיהם ברוחניות ובסדר יום וביעדים שמציבים לעצמם, וזה דבר נפלא, אבל עצם המסגרת הזאת היא הסתירה הכי גדולה ליראה אמיתית, כי אף שאינם מבעטים במה שהחליטו וקבעו לעצמם את המדרגה שלהם, עד כמה שמלכתחילה הינם מצמצמים ותוחמים את השאיפות ואת התפקיד שלהם, זה ה'מבעט' הכי גדול, כי אם אמנם הינם מסוגלים להרבה יותר, אין לך מבעט גדול מזה, שיכול להגיע ליותר, ומונע את עצמו מעיקרא מלשאוף לכך.
רבינו זצוק"ל היה מעורר על ההפסד הגדול שלא מנצלים את השבת קדש קדשים ואת המועדים והזמנים המקודשים לעליה, והיה מתבטא שזה כאילו מבעטים ח"ו, והיה חוזר וחוזר 'לא להיות מבעט במתנות הגדולות'. ב'אתה בחרתנו' ב'רוממתנו'.
וישנם אנשים שעושים מעשיהם בהתחברות פנימית, בשמחה בחשק באהבה וברצון, אבל האהבה מטבעה היא מוגבלת מאוד, אין האוהב שונא את מה שהוא מצליח להשיג ולאהוב, אבל יש הרבה 'ימי שנאה' ולא הולך כמו שרוצים, ואז מתגברת השנאה. ולפעמים יש קשה עתיקא, ויש קשיים ומפריעים שונים שמכבים את האהבה.
המיזוג של אהבה ויראה הנ"ל זה תפארת הגדולה שראינו ברבינו זצוק"ל. את ההשגות והיעדים האדירים 'לכל תכלה ראיתי קץ רחבה מצוותך מאוד' הוא העמיד עם כל תוקף אש היראה והחרדה שפיעמה בקרבו, אף פעם לא הקריב מנחת נדבה, תמיד חש שהוא לא ממלא את מה שמוטל עליו, כמה רחיקנא דוכתא פלן. היה מדבר תמיד על התביעות הנוראות שיידרש מכל אחד על מה שיכול היה להגיע.
והיה מטעים בנועם שיחו, כל אחד נכווה מחופתו של חבירו, וכי מה לו ולחופתו של חבירו, ישמח כל אחד במתנת חלקו לפי עמלו ויגיעתו, ומה קנאה שייכא כאן. אלא שהקנאה היא במה שחבירו הצליח למצות את עצמו יותר ולהוציא לפועל בשלימות את כוחותיו, וזוהי הכויה הגדולה מהאש השורפת של היראה.
ומאידך גיסא, 'תוכו רצוף אהבה'. עם כל התביעות הנוראות והמורא הגדול תמיד שררה סביבו אוירה של שמחה ונעימות, כמים הנשפכים ומפכים בכל עוז. התענוגים נמשלו למים. (עיין בספר שערי קדושה למהרח"ו שיסוד המים הוא נגד התאוה, שמצמיח כל מיני תענוגים). נשפכה ממנו שמחת החיים. אהבת התורה נוראה ונשגבה. אהבת הבריות.
חוש האיכפתיות והחרדה הנוראה לא הקהו במאומה את ה'שמח בחלקו' על מה שלמרות הכל בסיעתא דשמיא וברחמי שמים, מצליחים ומתעלים ומשיגים.
האהבה שבקרבו נתנה מימד אחר לכל המעשים הכבירים, הכל עם חיות בלתי נדלית, פעם התבטא שישן הוא כמעט אינו בגדר חי, אחד מששים במיתה. התדבק בחיים, שנא שינה, ומפליא היה לראות כמה היה נדיר לגלות אצלו סימני עייפות. תמיד עירני וחיוני, חי חי יקרא.
זה היה פשר ה'לילות יסרוני כליותי'. היה בלתי נתפס כיצד דילג לילות שלמים של שינה, ולא נודע כי באו אל קרבנה. לשונו הזהב של הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה (פ"ג הי"ג), לפיכך מי שרצה לזכות בכתר התורה יזהר בכל לילותיו ולא יאבד אפילו אחד מהן בשינה ואכילה ושתיה ושיחה וכיוצא בהן אלא בתלמוד תורה ודברי חכמה. אין כאן תביעה על אדם שהינו נצרך לשינה או לאכילה ושתיה וכו' ושאר צרכי בני אדם, אדרבה הרמב"ם בהל' דעות קובע זמן ארוך לשינה בכל יום. ההרגשה היא ה'איבוד'. שינה אכילה ושתיה וכו' זה איבוד.
האהבה מחייבת פנימיות. היא דורשת רציפות ושקיעות. 'תוכו רצוף אהבה'. רבינו זצוק"ל לא דרש מעולם הישגים מוחשיים של שעות לימוד או ידע מסוים, הוא תבע וחייב ודרבן כל אחד מתלמידיו להיות שקוע בלימוד, להשקיע את כוחותיו ואת הוויתו בתורה. שהתורה תהיה במרכז, שזה יהיה ה'הלוך ילך' של האדם היכן שהוא נמצא.
ונראה שההתחלה המעשית בעבודה למעשה היא להתחזק ברציפות הלימוד. כשמתיישבים ללמוד, שיהיה עם כל הריכוז ועם כל החושים רק בסוגיא, לא להפסיק באמצע ח"ו בדברים בטלים או כל מיני הפרעות, כל אחד לפי מדרגתו ומצבו.
----
ב
שאוני והטילוני אל הים
רבים חקרו ודרשו, הרי רבינו זצוק"ל היה אישיות שכולו נשמה ועומק, היאך הוא שרד והתגבר על הגלים השוצפים בתהפוכות החיים הקשים שנגזרו עליו. יש בזה כמה מהלכים, ומסתמא כולם יש בזה מן האמת.
אבל נראה לעמוד על סוד הענין.
סיפר אחד התלמידים, היה זה ביום ראשון של ראש השנה, ההפטרה היא על חנה שהשתוקקה לשמואל. רבינו התמוגג בבכיו וטבל בסערת רגשותיו. התלמידים שנתנו אל לבם, ניתחו לאחר מעשה פשר הענין, ואזי נמנו וגמרו שבודאי אין זה מחמת רגש אישי, חנה עקרה, אין לה בנים, וגם הוא במצב דומה. לא יכול להיות שרבינו לוקח את חנה ושמואל הנביא למקום האישי, זה לא רבינו זצוק"ל, בודאי הוא מתרגש מתפילת חנה, מ'והיא מדברת אל לבה', מענין התפילה על צער השכינה המבואר בספר נפש החיים שער ב, מה'טעמה טעם תפילה' ו'כמה הלכתא גבירתא דאיכא למישמע מינה', וכל הדברים הגדולים שהיה חי בהם ומעורר עליהם.
אחד מגדולי תלמידי רבינו זצוק"ל סיפר: היה זה בעת שמחת הברית לבנו. הוא עמד כבר לברך את ברכות המילה, מוכן ומזומן ומעוטר בטו"ת, והנה בנו הקטן מושך את תשומת לבו בכל הזמן, מנדנד ורוצה תשומת לב. אין לו ברירה והוא מנסה לרצות אותו. רבינו זצוק"ל מסמן לו שיעזוב את בנו לבכיו ולתחנוניו. לאחר מכן גער בו והסביר, לא יתכן שהפרעה קטנה תפקיע ממנה את הדבר הנשגב של הכנסה בברית של בנך. בשעה כזו עליך להתרכז במצוה הנוראה שמוטלת עליך, והדברים הקטנים עליהם להידחות. זו אבידה שאינה חוזרת, פעם אחת הילד לא יבוא על מבוקשו.
בתקופתי בישיבה היה תלמיד מתמיד גדול ובן עליה שהרבה לעסוק ולחשוב על עצמו, מה יהיה אתו, חשבון הנפש וכו', והיה ממש שרוי במצב רוח דכאוני. רבינו זצוק"ל הוציא אותו מן הסבך במשפט אחד, יש תורה גדולה, יש קדוש ברוך הוא גדול, לא יתכן שכל היום תעסוק באברהם יונה אחד קטן, האם הוא אכן ממלא את תפקידו כראוי, לזה די בחצי שעה של סדר מוסר.
הגישה היתה: יש עולם רוחני כל כך גדול ומופלא, כל כך הכרחי וקיומי, לא שייך לאבד את הכל בשביל מצב רוח של איש אחד קטן.
לכן הוא לא נשבר ברוחו אך פעם כי לא עסק בעצמו או במצב שלו, הכל היה קטן בעיניו לעומת התפקיד הגדול המוטל על האדם, וכי יש היתר ותירוץ לאבד את כל החיים נצח נצחים בשביל דבר פעוט?
אולי ניתן להמשיל זאת ליונה הנביא שאמר 'שאוני והטילוני אל הים'. לא יתכן לאבד ספינה שלמה בשבילי, 'בשלי הסער הגדול הזה'. זו היתה ההרגשה בסביבתו, וכי מה הוא שמואל אויערבאך, מעמדו ורצונותיו, מול היעוד הגדול?
פעם הזכיר בהקשר לזה את דברי הגמ' בסוף מסכת סוטה (מח, ב), והיינו דאמר ר' אלעזר, מאי דכתיב: כי מי בז ליום קטנות, מי גרם לצדיקים שיתבזבז שולחנן לעתיד לבא, קטנות שהיה בהן, שלא האמינו בהקב"ה.
הקטנות הזאת הורסת כל חלקה טובה. את כל חמודי תבל הרוחניים והגשמיים מאבדים בגלל איזה הרגשה אנוכית קטנה, פגיעה בכבוד או איזה נגיעה של ממון.
רבינו זצוק"ל תבע גדלות ורוממות בכל השטחים, והרחיק וטאטא את הקטנות ואת ההיתפסות לזוטות. כי 'גדול אינו קטן'.
====
נערך לאחרונה על ידי
נוטר הכרמים ב ש' פברואר 16, 2019 9:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.