עזריאל ברגר כתב:כשיבנה ביהמ"ק - יישבו הסנהדרין ויכריעו ולא יהיה מקום למחלוקת (אף למ"ד דלא בעינן חתיכה משתי חתיכות).
עזריאל ברגר כתב:כשיבנה ביהמ"ק - יישבו הסנהדרין ויכריעו ולא יהיה מקום למחלוקת (אף למ"ד דלא בעינן חתיכה משתי חתיכות).
מקדש מלך כתב:להלכה צריך איקבע איסורא (חתיכה משתי חתיכות), וזה לא שייך במחלוקת ראשונים כמובן
באג2000 כתב:עזריאל ברגר כתב:כשיבנה ביהמ"ק - יישבו הסנהדרין ויכריעו ולא יהיה מקום למחלוקת (אף למ"ד דלא בעינן חתיכה משתי חתיכות).
א. יש מקור לכך שעבודת הקרבנות לא תחודש לפני הסנהדרין, או מסברא?
ב. [...] השאלה צריכה לקבל תשובה כבר בימינו.
החושב כתב:מקדש מלך כתב:להלכה צריך איקבע איסורא (חתיכה משתי חתיכות), וזה לא שייך במחלוקת ראשונים כמובן
איזה שתי חתיכות יש בבין השמשות? והאם בין השמשות זה לא ספיקא דדינא?
אינו חייב באשם תלוי עד שיהיה שם איסור קבוע, כיצד אכל חלב וספק אם היה כזית או פחות מכזית, או שהיתה לפניו חתיכת חלב וחתיכת שומן ואכל אחת מהן ואין ידוע אי זה מהן אכל, אשתו ואחותו עמו בבית בעל אחת מהן ואין יודע אי זו מהן בעל, שבת וחול ועשה מלאכות באחד מהם ואין ידוע באי זה יום עשה, או שעשה מלאכה בשבת ולא ידע מעין אי זו מלאכה עשה, הרי זה מביא אשם תלוי וכן כל כיוצא בזה, אבל אם היתה לפניו חתיכה אחת ספק שהיא חלב ספק שהיא שומן ואכלה פטור שהרי אין כאן איסור קבוע, וכל האוכל חלב הכוי פטור מאשם תלוי שהרי אין כאן איסור קבוע, וכן הבא על אשה שהיא ספק נדה או ספק ערוה של קירוב בשר פטור מאשם תלוי, לפיכך האשה שנמצא דם על עד שלה לאחר זמן והנושא יבמתו בתוך שלשה חדשים וילדה ואין ידוע אם בן תשעה לראשון או בן שבעה לאחרון הרי אלו פטורין מן הקרבן, וכן כל כיוצא באלו שהרי אין שם איסור קבוע.
ולכאורה היה נראה לתרץ בדעת רבינו דמ"ש או שעשה מלאכה ולא ידע מעין איזו מלאכה עשה היינו לומר שלא ידע איזו מלאכה אם מלאכה שחייב עליה או מלאכה שפטור עליה כמו רדיית הפת ותקיעת שופר וכיוצא ומצאתי להרב בעל לח"מ שפי' כן ואכתי לא מרווחא לי בהכי דאי הכי הו"ל לא איקבע איסורא והא דומיא למ"ש רבינו אם היתה לפניו חתיכה אחת ספק שהיא חלב ספק שהיא שומן ואכלה פטור שהרי אין כאן איסור קבוע ודוחק לומר דהכא מיירי שהיה לפניו רדיית הפת ומלאכה אחרת ולא ידע איזו עשה דהשתא הוקבע איסורא דלא שייך הכא למימר הכי ועוד דלישנא דרבינו לא משמע בכה"ג כלל:
מקדש מלך כתב:החושב כתב:מקדש מלך כתב:להלכה צריך איקבע איסורא (חתיכה משתי חתיכות), וזה לא שייך במחלוקת ראשונים כמובן
איזה שתי חתיכות יש בבין השמשות? והאם בין השמשות זה לא ספיקא דדינא?
ראה את לשון הרמב"ם בהלכות שגגות פרק ח הלכה ב, ויתיישב לך.
מקדש מלך כתב:בגלל שהספק אינו בין איסור ודאי להיתר ודאי, אלא בין שיטה אוסרת לשיטה מתרת.
לפי המתירים אין כאן שמץ של איסור ולפי האוסרים אין כאן שמץ של היתר.
כשהספק הוא מציאותי מתי בדיוק היתה המלאכה, אנו מתייחסים ל'שבת' ול'חול' כאל שני ימים שנתערבו. ואם כן יש כאן ודאי היתר וודאי איסור, והשאלה על מה הוא נפל.
מקדש מלך כתב:הבנת נכון.
אבל מי קבע שבין השמשות הוא ספיקא דדינא ולא ספק מציאותי? (אני זוכר שבספר הזמנים בהלכה כותב בזה, ואיני זוכר מה).
בכל מקרה, ראוי להפריד בין המקרה הראשון שעליו דיברתי למקרה שאתה העלית.
אני כתבתי על מחלוקת ראשונים רגילה, שאינה בגדר איקבע איסורא.
אתה הקשית לשאול, שיתכן מקרה מסוים של מחלוקת ראשונים שאפשר לקרוא לה איקבע איסורא, כשהספק הוא בין חול לשבת.
מסברא נראה לי שגם זה לא ייקרא איקבע איסורא. אבל גם אם כן, עיקר דבריי היו אמורים על מקרים אחרים, שהספק אינו בין שבת לחול אלא פשוט, האם המלאכה מותרת או אסורה.
אני כתבתי על מחלוקת ראשונים רגילה, שאינה בגדר איקבע איסורא.
אתה הקשית לשאול, שיתכן מקרה מסוים של מחלוקת ראשונים שאפשר לקרוא לה איקבע איסורא,
רמב"ם הלכות שבת פרק יח הלכה כז
הוציא כגרוגרת לאכילה וצמקה וחזרה ותפחה קודם הנחה הרי זה ספק אם נדחה או לא נדחה, זרק כזית אוכלין לבית טמא והשלים כזית זה לאוכלים שהיו שם ונעשה הכל כביצה הרי זה ספק אם נתחייב על כזית מפני שהשלים השיעור לענין טומאה או לא נתחייב.
אור שמח הלכות שבת פרק יח
[כז] ה"ז ספק.
וכן לעיל הלכה ט', ה"ז ספק, כוונתו דגם בספיקא דדינא מביא אשם תלוי, לכן כתב דהדבר ספק, דהוי כמו איקבע איסורא, דהספק לפניך, ואזיל רבינו לטעמיה, דבעד אחד אומר אכלת חלב ואחד אומר לא אכלת חלב מביא אשם תלוי, כיון דיש לפנינו מי שאומר כן, ה"נ בספק בעי', כיון דשתי הסברות לפנינו, יעו"י פ"ח מהלכות שגגות בזה, אולם בספק בעי' גבי אסורי לאוין יעו' הלכות מאכלות אסורות פרק ב' הלכה כ"ב ופרק ה' הלכה ח' כתב בלשון אחר, יעו"ש ודו"ק, ויעו' גיטין דף ע"ד ע"א בעילתה ספק כו', ולקמן פרק כ"ז (ה"ג) גבי תחומין כתב ספק, משום דיש ספק בדבר תורה בג' פרסאות, ובד"ס למיל, ובזה מחמירין ובזה מקילין.
החושב כתב:מה כוונתך בזה שבין השמשות הוא ספק במציאות? אם הדברים ברורים לכולם, ש5:30 זה יום, והוא מסתפק אם עשה מלאכה ב5:30 או ב6:30 - זה ספק במציאות. אבל כאשר ברור שעשה מלאכה ב5:30, ואנחנו לא יודעים אם זה יום או לילה - זה ספק בדין.אני כתבתי על מחלוקת ראשונים רגילה, שאינה בגדר איקבע איסורא.
אתה הקשית לשאול, שיתכן מקרה מסוים של מחלוקת ראשונים שאפשר לקרוא לה איקבע איסורא,
אכן זו הייתה כוונתי. אבל עכשיו עשיתי חיפוש קטן וראיתי שגם בספק בסברא לפעמים יש לומר שזה איקבע איסורא.רמב"ם הלכות שבת פרק יח הלכה כז
הוציא כגרוגרת לאכילה וצמקה וחזרה ותפחה קודם הנחה הרי זה ספק אם נדחה או לא נדחה, זרק כזית אוכלין לבית טמא והשלים כזית זה לאוכלים שהיו שם ונעשה הכל כביצה הרי זה ספק אם נתחייב על כזית מפני שהשלים השיעור לענין טומאה או לא נתחייב.
אור שמח הלכות שבת פרק יח
[כז] ה"ז ספק.
וכן לעיל הלכה ט', ה"ז ספק, כוונתו דגם בספיקא דדינא מביא אשם תלוי, לכן כתב דהדבר ספק, דהוי כמו איקבע איסורא, דהספק לפניך, ואזיל רבינו לטעמיה, דבעד אחד אומר אכלת חלב ואחד אומר לא אכלת חלב מביא אשם תלוי, כיון דיש לפנינו מי שאומר כן, ה"נ בספק בעי', כיון דשתי הסברות לפנינו, יעו"י פ"ח מהלכות שגגות בזה, אולם בספק בעי' גבי אסורי לאוין יעו' הלכות מאכלות אסורות פרק ב' הלכה כ"ב ופרק ה' הלכה ח' כתב בלשון אחר, יעו"ש ודו"ק, ויעו' גיטין דף ע"ד ע"א בעילתה ספק כו', ולקמן פרק כ"ז (ה"ג) גבי תחומין כתב ספק, משום דיש ספק בדבר תורה בג' פרסאות, ובד"ס למיל, ובזה מחמירין ובזה מקילין.
החושב כתב:מקדש מלך כתב:החושב כתב:מקדש מלך כתב:להלכה צריך איקבע איסורא (חתיכה משתי חתיכות), וזה לא שייך במחלוקת ראשונים כמובן
איזה שתי חתיכות יש בבין השמשות? והאם בין השמשות זה לא ספיקא דדינא?
ראה את לשון הרמב"ם בהלכות שגגות פרק ח הלכה ב, ויתיישב לך.
ישר כח. אבל עדיין לא התיישב לי. איך אתה מכריח מכאן שבמחלוקת ראשונים לא יכול להיות איקבע איסורא?
אחד שעושה מלאכה בצאת השבת 30 דקות אחרי השקיעה. לדעת הגאונים זה כבר ודאי יום חול. לדעת רבינו תם זה ודאי שבת. למה זה לא עונה להגדרת הרמב"ם "שבת וחול ועשה מלאכות באחד מהם ואין ידוע באי זה יום עשה" ?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 222 אורחים