תם מה הוא אומר כתב:לא עברתי על כל הדברים.
אבל צדה עיני את הקטע הבא המצו"ב,
הנחת יסוד זו מחודשת מאד!
שברי לוחות כתב:תם מה הוא אומר כתב:לא עברתי על כל הדברים.
אבל צדה עיני את הקטע הבא המצו"ב,
הנחת יסוד זו מחודשת מאד!
לא הבנתי, הרי הת"ח בוודאי מקיים עמל התורה יותר מאותו פועל
תם מה הוא אומר כתב:לא עברתי על כל הדברים.
אבל צדה עיני את הקטע הבא המצו"ב,
הנחת יסוד זו מחודשת מאד!
נוטר הכרמים כתב:כמה תגובות למצו"ב.
ראשית, יישר כח, בפרט על דבריו של הגאון רבי דוד כהן בשם מו"ר הגר"ש אויערבאך זצוק"ל.
שנית, בהקשר לפשט בגמ' בפסחים של עליונים למטה ותחתונים למעלה, דברי המבי"ט והמכתב מאליהו. שמעתי מהג"ר יצחק רוטברד שליט"א ששמע מהגרב"ד פוברסקי שליט"א ששמע מהרב דסלר את ההגדרה החריפה, שם בעולם הבא זה עולם הנשמות, ואין משמעות לכשרון, כי כשרון זה לא נשמה דיג, אין לזה שייכות עם הנשמה. והדברים עמוקים מאוד.
עושה חדשות כתב:הדיון כאן נעשה קצת מעורפל, אנסה לחדד.
ראובן נולד במשפחה טובה, עם ראש טוב, וסביבה תומכת.
שמעון נולד קצת רחוק, ראש חלש, ועוד כמה נתונים מקשים.
כמות המאמצים שהם השקיעו בלימוד התורה (או בשאר המצוות) שווה לחלוטין.
למרות שהמרחק ששניהם עברו מנקודת המוצא באמת זהה,
אעפ"כ ההשגים של ראובן גדולים בהרבה מהשגיו של שמעון, כצפוי.
האם לעוה"ב דינם שווה, או שיש לראובן יתרון?
הענין הוא לא רק כשרונות, אלא גם יכולות נפשיות מסויימות, משפחה, סביבה, תכונות אופי וכו'.
העבודה שווה ההשגים שונים, ומה השכר? לפום צערא אגרא בלבד או לא רק?
עושה חדשות כתב:הדיון כאן נעשה קצת מעורפל, אנסה לחדד.
ראובן נולד במשפחה טובה, עם ראש טוב, וסביבה תומכת.
שמעון נולד קצת רחוק, ראש חלש, ועוד כמה נתונים מקשים.
כמות המאמצים שהם השקיעו בלימוד התורה (או בשאר המצוות) שווה לחלוטין.
למרות שהמרחק ששניהם עברו מנקודת המוצא באמת זהה,
אעפ"כ ההשגים של ראובן גדולים בהרבה מהשגיו של שמעון, כצפוי.
האם לעוה"ב דינם שווה, או שיש לראובן יתרון?
הענין הוא לא רק כשרונות, אלא גם יכולות נפשיות מסויימות, משפחה, סביבה, תכונות אופי וכו'.
העבודה שווה ההשגים שונים, ומה השכר? לפום צערא אגרא בלבד או לא רק?
עושה חדשות כתב:(היה זכור לי שהיה כבר אשכול שעסק בזה, האם 'לפום צערא אגרא' הינו המדד היחידי לגדלות ולשכר, אבל לא מצאתי לע"ע).
עושה חדשות כתב:הדיון כאן נעשה קצת מעורפל, אנסה לחדד.
האם לעוה"ב דינם שווה, ?
ומה השכר?
פרנקל תאומים כתב:יש''כ על החידוד, אכן לכך התכוונתי בדבריי לעיל. לכאו' צריך להיות פשיטא שכלפי שמיא הם שווים לחלוטין (כלומר בדוגמא שלך, כשהמאמצים היו שווים והמרחק שהם גמעו מנקודת המוצא היה שווה). וכי חלילה ''השופט כל הארץ לא יעשה משפט"?
וכך מבואר ב''קונטרס הבחירה'' לרבינו הגרא''א דסלר זי''ע, שכאו''א נידון על ''נקודת הבחירה'' שלו. ונקודת הבחירה משתנה מאדם לאדם וגם אצל האדם כשלעצמו היא משתנה לפי המצב הספציפי בו הוא נתון.
שומע ומשמיע כתב:א. למה יושר המשפט מחיבב שכולם יהיו שווים, וכי שופט שיתן לפועל מוכשר יותר כסף לא עושה משפא.
עושה חדשות כתב:אתחיל באחת.
ירמיה הנביא ביקש מהקב"ה "אפילו בשעה שעושין צדקה, הכשילם בבני אדם שאינן מהוגנים, כדי שלא יקבלו עליהן שכר". ולכאו' אם אדם התאמץ לעשות צדקה, אלא שנתגלגלו המעות למי שאינו הגון, במה יגרע חלקו במשהו מחבירו שלא התאמץ מאומה יותר ממנו, אלא שמעותיו הגיעו אל היעד ההוגן?
ויל"פ לדחות בכמה אופנים.
פרנקל תאומים כתב:מה פרצת עליך פרץ?
''שם עולם'' פרק ו' עוסק באזהרת השבת, ולא מצאתי שם את דבריך או משהו מעניינם, לא בגוף הפרק ולא בהוספות למטה.
לגופו של עניין, לענ''ד הדברים כפי שהצגת אותם גובלים לכאו' בסתירת האמונה שלנו ב''בחירה''.
ואכן, הנושא הזה של ''נשמות גבוהות'' צ''ב. ואולי ניתן לבאר, שאכן ישנם הנולדים עם ''נשמות גבוהות'', אלא שאליה וקוץ בה, כלומר, התביעה עליהם היא בהתאמה לגודל נשמתם, ואם אינם מנצלים אותה כפי כוחה, הרי שהם עלולים להיות נמוכים יותר כלפי שמיא מאנשים אחרים שלא זכו לנשמה גבוהה כשלהם. יתכן שאם נסביר כך, יתאזן על ידי זה הנושא של ה''בחירה''.
וכמו שאנו אומרים לילד גדול, היות שאתה גדול, אנחנו מצפים ממך ליותר, וגם אנו לא מתלהבים ממעשים קטנים שלך שנעשים על ידך כלאחר יד, ולעומתו, מהילד הקטן, איננו מצפים להרבה, וגם לא מאשימים אותו במעידות האופייניות לגילו, ומאידך אנו מתלהבים ומשבחים אותו על מעשים קטנים ואיזוטריים.
שורה תחתונה:
הכישרון הוא כלי, וכפי שכתב ה''אור יה''ל'' על הפסוק ''אך בצלם יתהלך איש", שהאדם הוא צלם, דהיינו כלי, תבנית, ואם הוא ממלא את עצמו בעבודת ה', הרי שהוא ''צלם אלוקים'', ואם אינו עושה כן ביחס לכוחו, הרי שהוא נותר ''צלם'' בעלמא.
דרש רב עוירא זימנין א''ל משמיה דרב וזימנין א''ל משמיה דרב אסי מאי דכתיב ויגדל הילד ויגמל עתיד הקב''ה לעשות סעודה לצדיקים ביום שיגמל חסדו לזרעו של יצחק לאחר שאוכלין ושותין נותנין לו לאברהם אבינו כוס של ברכה לברך ואומר להן איני מברך שיצא ממני ישמעאל אומר לו ליצחק טול וברך אומר להן איני מברך שיצא ממני עשו אומר לו ליעקב טול וברך וכו'
ומה ששאל על מנהגי, ידע כי אני איני נוהג שום דבר חומרא יותר מדלת העם ומהדיוט שבהדיוטים, הלוואי שיהיה חלקי בעוה''ב עם חד עמא דארעא הולך תמים ודל"
(שו''ת "האלף לך שלמה", או''ח סי' קי''ב).
מגדל כתב:פרנקל תאומים כתב:מה פרצת עליך פרץ?
''שם עולם'' פרק ו' עוסק באזהרת השבת, ולא מצאתי שם את דבריך או משהו מעניינם, לא בגוף הפרק ולא בהוספות למטה.
לגופו של עניין, לענ''ד הדברים כפי שהצגת אותם גובלים לכאו' בסתירת האמונה שלנו ב''בחירה''.
ואכן, הנושא הזה של ''נשמות גבוהות'' צ''ב. ואולי ניתן לבאר, שאכן ישנם הנולדים עם ''נשמות גבוהות'', אלא שאליה וקוץ בה, כלומר, התביעה עליהם היא בהתאמה לגודל נשמתם, ואם אינם מנצלים אותה כפי כוחה, הרי שהם עלולים להיות נמוכים יותר כלפי שמיא מאנשים אחרים שלא זכו לנשמה גבוהה כשלהם. יתכן שאם נסביר כך, יתאזן על ידי זה הנושא של ה''בחירה''.
וכמו שאנו אומרים לילד גדול, היות שאתה גדול, אנחנו מצפים ממך ליותר, וגם אנו לא מתלהבים ממעשים קטנים שלך שנעשים על ידך כלאחר יד, ולעומתו, מהילד הקטן, איננו מצפים להרבה, וגם לא מאשימים אותו במעידות האופייניות לגילו, ומאידך אנו מתלהבים ומשבחים אותו על מעשים קטנים ואיזוטריים.
שורה תחתונה:
הכישרון הוא כלי, וכפי שכתב ה''אור יה''ל'' על הפסוק ''אך בצלם יתהלך איש", שהאדם הוא צלם, דהיינו כלי, תבנית, ואם הוא ממלא את עצמו בעבודת ה', הרי שהוא ''צלם אלוקים'', ואם אינו עושה כן ביחס לכוחו, הרי שהוא נותר ''צלם'' בעלמא.
הרי לך ספר שם עולם פרק ו' וכן מאמרו של רבי יעקב עדס.
אנא באר לי, מדוע סתרתי את אמונתנו בבחירה?
מה צ"ב בנושא של נשמות גבוהות, יותר מן הביאור הנצרך של גובה, משקל, מנת משכל, וצבע עיניים.
וודאי שכגודל השכר, גודל התביעה. והוא פשוט.
אני רק באמת והתמים לא מצלי להבין באיזו נקודה בדיוק התקשית?
כי יתכן ששני אנשים עושין עברה אחת, ועכ"ז אין ענשן שוה, או מפני שהאחד שכלו והשגתו יותר גדולה מחברו מצד ששרש נשמתו ממקום גבוה ועליון משל חברו, והענש הוא כפי ענין הפגם שגרם למעלה, והפגם של כ"א מגיע עד שרש נשמתו.
שומע ומשמיע כתב:אתה מערב בין שני נושאים, שהחלוקה ביניהם עקרונית לדיון.
יש נושא של עמל מול הישגים, ויש נושא של השגה וכשרון אל מול מידות טובות. יכול להיות למשל 'הולך תמים ודל' שעמל להגיע לתמימות זאת.
פרנקל תאומים כתב:"ומה ששאל על מנהגי, ידע כי אני איני נוהג שום דבר חומרא יותר מדלת העם ומהדיוט שבהדיוטים, הלוואי שיהיה חלקי בעוה''ב עם חד עמא דארעא הולך תמים ודל"
(שו''ת "האלף לך שלמה", או''ח סי' קי''ב).
הנה הגאון האדיר מאור הגולה רבי שלמה קלוגר זי''ע, שבוודאי היה מודע לגאונותו ולכשרונותיו המבהילים, קיווה וייחל שיהיה חלקו בעוה''ב עם חד עמא דארעא הולך תמים ודל (!!). והנה אף אחד לא גילה את אוזנו שעצם העובדה שיש לו כשרונות מבהילים הרי היא מורה על נשמתו הגבוהה ובשל עצם כך כבר שמור לו מקום רם ונישא בישיבה של מעלה, גם לו יצוייר שהמרחק שגמע מנקודת ההתחלה שלו לא עלה על המרחק שגמע איזה חד עמא דארעא קשה יום מנקודת ההתחלה שלו. הוא כנראה לא חשב שאצל הקב''ה יש ''מיוחסים''.
שום בעל בכי כתב:הרב פרנקל, כמה כבר אפשר לבנות מביטוי נפלא של ענווה מפיו של הגרש"ק.
אפילו אם תאמר שאין כאן ענין של ענווה, אלא כך הוא ראה את הדברים מצד עצמם, עדיין זה לא אומר כלום.
הרי אין חולק שהדרגה והשכר נקבעים לכה"פ גם ע"פ צערא, דהיינו המרחק מנקודת המוצא.
אז בהיבט הזה הגרש"ק אומר (ג"ז בענותנותו כמובן) אין אני יותר טוב מעמי הארץ הפשוטים.
ופשוט.
אשאל אותך כך: האם אתה חושב שבאמת הגרש"ק יושב כעת בעולם העליון יחד עם קבוצת עמי הארץ בני דורו, כאלו שאינם יודעים יותר מאשר חומש ורש"י, וכל זאת משום שהושווה איתם במרחק שגמע מנקודת המוצא?
ודאי כבר הבחנת במובא לעיל שהדיין וראש הישיבה הרב פרבשטיין, סובר שזה הבל.
פרנקל תאומים כתב:ובהחלט תהיינה לכולנו הפתעות גדולות. עליונים למטה ותחתונים למעלה. אין לנו כל דרך לדעת.
אוצר החכמה כתב:פרנקל תאומים כתב:"ומה ששאל על מנהגי, ידע כי אני איני נוהג שום דבר חומרא יותר מדלת העם ומהדיוט שבהדיוטים, הלוואי שיהיה חלקי בעוה''ב עם חד עמא דארעא הולך תמים ודל"
(שו''ת "האלף לך שלמה", או''ח סי' קי''ב).
הנה הגאון האדיר מאור הגולה רבי שלמה קלוגר זי''ע, שבוודאי היה מודע לגאונותו ולכשרונותיו המבהילים, קיווה וייחל שיהיה חלקו בעוה''ב עם חד עמא דארעא הולך תמים ודל (!!). והנה אף אחד לא גילה את אוזנו שעצם העובדה שיש לו כשרונות מבהילים הרי היא מורה על נשמתו הגבוהה ובשל עצם כך כבר שמור לו מקום רם ונישא בישיבה של מעלה, גם לו יצוייר שהמרחק שגמע מנקודת ההתחלה שלו לא עלה על המרחק שגמע איזה חד עמא דארעא קשה יום מנקודת ההתחלה שלו. הוא כנראה לא חשב שאצל הקב''ה יש ''מיוחסים''.
זה לא מובן מה שאתה כותב.
מאותו שיקול אפשר להסיק שאין שום ערך לעמל התורה וכך נאמר:
הנה הגאון האדיר מאור הגולה רבי שלמה קלוגר זי''ע, שבוודאי היה מודע להתמדתו העצומה וליגיעתו בתורה, קיווה וייחל שיהיה חלקו בעוה''ב עם חד עמא דארעא הולך תמים ודל (!!). והנה אף אחד לא גילה את אוזנו שעצם העובדה שהוא עמל כל ימיו בתורה הרי היא מורה ששמור לו מקום רם ונישא בישיבה של מעלה, . הוא כנראה לא חשב שאצל הקב''ה יש ''מיוחסים'' מחמת עמלם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים