מי דמי?! התם כיון דרחבו יתר על ארכו הוי ליה חצר, ואין חצר ניתרת בלחי וקורה; אבל לענין סוכה, מה לי שם מבוי מה לי שם חצר?כח עליון כתב:בלומדי דף ז. בענין סוכה העשויה כמבוי, עלה ברעיוני (ונראה לי כדבר מושכל ופשוט) שלא דיברו ב'סוכה כמבוי' אלא בעשויה כדין מבוי, כלומר שלא יהא רחבה יתר על אורכה.
לא כי, בלחי וקורה הוא דאינו ניתר, אבל בפס ארבעה או בשני פסין של שני משהויין הרי הוא ניתר, כחצר.כח עליון כתב:מבוי שאין לו צורת מבוא וכניסה לחצרות לא נחשב כרשות עצמאית ששיך לסגור אותה לעשות בה תיקונים משלימים (קורה לחי וכדו') כי אין כאן תמונת רשות, היא מאוחדת עם רשות הרבים.
אבל דעת תורה כן היא:כח עליון כתב:נמצא שאם יש לו רי"ש של ז' טפחים על ז' טפחים, וכנגד רגל הרי"ש ממול במרחק של 10 אמות עוד דופן של ז' טפחים כשרה הסוכה. וזה דבר שלא יעלה על הדעת.
ביקורת תהיה כתב:לא כי, בלחי וקורה הוא דאינו ניתר, אבל בפס ארבעה או בשני פסין של שני משהויין הרי הוא ניתר, כחצר.כח עליון כתב:מבוי שאין לו צורת מבוא וכניסה לחצרות לא נחשב כרשות עצמאית ששיך לסגור אותה לעשות בה תיקונים משלימים (קורה לחי וכדו') כין אין כאן תמונת רשות, היא מאוחדת עם רשות הרבים.
והטעם, משום 'שאין לו צורת מבוא וכניסה לחצרות', כי אם צורה של חצר.
ביקורת תהיה כתב:אבל דעת תורה כן היא:כח עליון כתב:נמצא שאם יש לו רי"ש של ז' טפחים על ז' טפחים, וכנגד רגל הרי"ש ממול במרחק של 10 אמות עוד דופן של ז' טפחים כשרה הסוכה. וזה דבר שלא יעלה על הדעת.
א. סוכה בת ג' מחיצות כמוה כרשות בת ד' מחיצות לענין שבת.
ב. כשם שפרצה פחותה מעשר אמות במחיצה הרביעית של רשות היחיד נחשבת כפתח לענין שבת, כן פרצה פחותה מעשר אמות במחיצה השלישית של סוכה נחשבת כפתח.
נמצא שאם יש לו רי"ש של ז' טפחים על ז' טפחים, וכנגד רגל הרי"ש ממול במרחק פחות מעשר אמות עוד דופן של ז' טפחים – הסוכה כשרה לכתחלה.
כח עליון כתב:חצר שהיא רשות פרטית ראויה להיתר פסים, מבוי לא.
אֵין מָבוֹי נִתָּר בְּלֶחִי אוֹ קוֹרָה עַד שֶׁיִּהְיוּ פְּתוּחִים לְתוֹכוֹ שְׁנֵי חֲצֵרוֹת וּלְכָל חָצֵר שְׁנֵי בָּתִּים, וְשֶׁלֹּא יְהֵא בְּכָל פֶּתַח מֵאֵלּוּ פָּחוֹת מֵאַרְבָּעָה טְפָחִים, וְשֶׁיִּהְיוּ דָּיוֹרִים אוֹכְלִים בְּכָל בַּיִת. עוֹד צָרִיךְ שֶׁיְּהֵא אָרְכּוֹ יוֹתֵר עַל רָחְבּוֹ (שֶׁכֵּן דֶּרֶךְ הַמָּבוֹי לִהְיוֹת, מ"ב). וְאִם חָסֵר אֶחָד מֵאֵלּוּ, אֵינוֹ נִתָּר אֶלָּא בְּפַס אַרְבָּעָה אוֹ שְׁנֵי פַּסִּין שְׁנֵי מַשֶּׁהוּיִין אוֹ צוּרַת פֶּתַח.
כח עליון כתב:האם הציור שהבאת הוא אכן מותר? הלא פרוץ מרובה על העומד!
ובביאור הלכה שם בד"ה פרוץ מרובה על העומד:פָּרוּץ מְרֻבֶּה עַל הָעוֹמֵד אָסוּר, אֶלָּא אִם כֵּן כָּל פִּרְצָה מֵהֶם פְּחוּתָה מִשְּׁלשָׁה טְפָחִים:
וְדַע, דְּכָל הָאִסּוּר דְּפָרוּץ מְרֻבֶּה עַל הָעוֹמֵד הוּא בְּהַשָּׁלשׁ מְחִצּוֹת, דִּבְדֹפֶן רְבִיעִית נִתְבָּאֵר לְקַמָּן בְּסִימָן שס"ג סָעִיף א, בֵּין בְּחָצֵר וּבֵין בְּמָבוֹי, דְּאַף בְּפָרוּץ כֻּלּוֹ וְרַק שֶׁעָשָׂה תִּקּוּן כָּל שֶׁהוּא סַגִּי, עַיֵּן שָׁם כָּל אֶחָד כְּדִינוֹ:
ביקורת תהיה כתב:כח עליון כתב:האם הציור שהבאת הוא אכן מותר? הלא פרוץ מרובה על העומד!
שולחן ערוך אורח חיים הלכות הוצאה והכנסה סימן שסב סעיף ח:ובביאור הלכה שם בד"ה פרוץ מרובה על העומד:פָּרוּץ מְרֻבֶּה עַל הָעוֹמֵד אָסוּר, אֶלָּא אִם כֵּן כָּל פִּרְצָה מֵהֶם פְּחוּתָה מִשְּׁלשָׁה טְפָחִים:וְדַע, דְּכָל הָאִסּוּר דְּפָרוּץ מְרֻבֶּה עַל הָעוֹמֵד הוּא בְּהַשָּׁלשׁ מְחִצּוֹת, דִּבְדֹפֶן רְבִיעִית נִתְבָּאֵר לְקַמָּן בְּסִימָן שס"ג סָעִיף א, בֵּין בְּחָצֵר וּבֵין בְּמָבוֹי, דְּאַף בְּפָרוּץ כֻּלּוֹ וְרַק שֶׁעָשָׂה תִּקּוּן כָּל שֶׁהוּא סַגִּי, עַיֵּן שָׁם כָּל אֶחָד כְּדִינוֹ:
כח עליון כתב:ביקורת תהיה כתב:כח עליון כתב:חצר שהיא רשות פרטית ראויה להיתר פסים, מבוי לא.
שולחן ערוך אורח חיים הלכות הוצאה והכנסה סימן שסג סעיף כו:אֵין מָבוֹי נִתָּר בְּלֶחִי אוֹ קוֹרָה עַד שֶׁיִּהְיוּ פְּתוּחִים לְתוֹכוֹ שְׁנֵי חֲצֵרוֹת וּלְכָל חָצֵר שְׁנֵי בָּתִּים, וְשֶׁלֹּא יְהֵא בְּכָל פֶּתַח מֵאֵלּוּ פָּחוֹת מֵאַרְבָּעָה טְפָחִים, וְשֶׁיִּהְיוּ דָּיוֹרִים אוֹכְלִים בְּכָל בַּיִת. עוֹד צָרִיךְ שֶׁיְּהֵא אָרְכּוֹ יוֹתֵר עַל רָחְבּוֹ (שֶׁכֵּן דֶּרֶךְ הַמָּבוֹי לִהְיוֹת, מ"ב). וְאִם חָסֵר אֶחָד מֵאֵלּוּ, אֵינוֹ נִתָּר אֶלָּא בְּפַס אַרְבָּעָה אוֹ שְׁנֵי פַּסִּין שְׁנֵי מַשֶּׁהוּיִין אוֹ צוּרַת פֶּתַח.
צודק,
אבל עדיין איני חוזר בי ממש"כ (עד שתוכיח דבריך), שאין הגדרת מבוי שרחבו יתר על אורכו הופכתו לחצר.
הדעת נותנת, כי דיניה של המחיצה השלישית של סוכה כדיניה של המחיצה הרביעית של רשות היחיד בשבת.כח עליון כתב:אנחנו מדברים על סוכה שיש לה רק ב' דפנות והשלישית פרוצה
ביקורת תהיה כתב:הדעת נותנת, כי דיניה של המחיצה השלישית של סוכה כדיניה של המחיצה הרביעית של רשות היחיד בשבת.כח עליון כתב:אנחנו מדברים על סוכה שיש לה רק ב' דפנות והשלישית פרוצה
שומע ומשמיע כתב:במחילה אתה מחדש חילוק שלא נזכר בשום מקום,
מסברא לא מבוססת.
מבוי ארכו יתר על רחבו בגלל שהוא עשוי למעבר, והסיבה שהוא ניתר בלחי וקורה כתב הרשב"א שכיון שעשוי למעבר לא עושים בו תשמישים של הצנע, ולכן לא צריך מחיצות גמורות
כך שאין שום מקור שאורך יתר על רוחב הוא סיבה לצורת רשות טובה יותר.
הרי לך דעת הפוסקים:כח עליון כתב:אני רוצה לשמוע דעת תלמידי חכמים.
שומע ומשמיע כתב:דרך אגב איך אתה מבין את ר' יהודה ששתי מחיצות עושות רה"י?
ידידי, כבר כתבתי לך לעיל דבעינן עומד מרובה על הפרוץ, תענה על זה. (כוונתך שסג, תפרט לי מה נוסף שם על הודעתך?)ביקורת תהיה כתב:הרי לך דעת הפוסקים:כח עליון כתב:אני רוצה לשמוע דעת תלמידי חכמים.
א. שני דפים ברשות הרבים זה כנגד זה במרחק פחות מעשר אמות, רחבים ארבעה וגבוהים עשרה, אם יש בצדו הפנימי של אחד הדפים פס כלשהו גבוה עשרה – הרי זו רשות היחיד גמורה לענין שבת לרוב הפוסקים, והמוציא ממנה לרשות הרבים חייב. (ראה ביאור הלכה ריש סימן רסג)
כנ"ל, אני 'הקשיתי' אפי' כשאינו רק פס (של טפח או ד' טפחים), אלא אפי' יש לו שיעור שלם של ז' טפחים, שעדיין אין זה מועיל כשבאורך הוא קצר מהרוחב.ב. היו הדפים רחבים שבעה וסיכך על גבם – הרי זו סוכה כשרה לשבת שבחג לדעת מרן (בסימן רל), ואף על פי שאין לה מחיצה שלישית רחבה טפח. ולא עוד, אלא שבשבת זו מותר לטלטל בתוכה אע"פ שבשאר שבתות השנה אסרו חכמים לטלטל ברשות המוקפת בשלש מחיצות בלבד.
וכיצד יש כאן תמונת רשות?
בעיני רוח התורה רואים את הפס העומד ליד המחיצה האחת אורך והולך עד המחיצה המקבילה וסוגר את הרוח השלישית.
שם אין מוזכר 'מבוי', כי אם 'מחיצות', ושיעור מחיצה הלוא הוא רוחב ארבעה, ונמצא שבדוגמא שהדגמתי, אע"פ שהפרוץ מרובה פי טו מהעומד הוי רשות היחיד גמורה.כח עליון כתב:כבר כתבתי לעיל דבעינן עומד מרובה על הפרוץ, תענה על זה. (כוונתך שסג, תפרט לי מה נוסף שם על הודעתך?)
גם אני לא מצאתי להדיא מה הדין בשבת, אמנם יש משמעות גדולה ברא"ש על הסוגיא הנ"ל (סוכה ז.) שבשבת אי"צ שיהיה סך כל הדפנות עומד מרובה (רק כל דופן לעצמה. נפק"מ כשיש ג' מחיצות - רה"י מדאו', שיש בכל מחיצה עומד מרובה, אבל מצטרף סה"כ לפרוץ מרובה), וכך מדויק ברש"י שם, אבל להלכה נראה שלא כן.ביקורת תהיה כתב:לגבי סוכה ניחא, דאע"פ דהפרוץ מרובה הרבה על העומד הסוכה כשרה; אבל לגבי שבת לא מצאתי מענה.
מלבב כתב:הר״ן מיירי בשלש מחיצות שלימות, כלומר בלי פרצות, וכמו שכתבו שאר הראשונים המובאים בדרכי משה, ודברי הדרכי משה לכאורה טעות משום שהיה לו גרסה אחרת בר״ן, ותמוה מאוד לפי גירסת הדרכי משה, מניין לו להר״ן לחדש דבר כזה בלי ראיה להתיר בלי צורת הפתח רק בגלל שיש ז בלי לבוד, הרי לבוד כמאן דמליא דמיא.
אבל אם איכא דופן ז' בלא לבוד, א"צ כאן צורת הפתח עד סוף הכותל, הואיל ואיכא דופן ז' שהוא שיעור הכשר סוכה.
ומיהו כל היכא דעביד [שלש] דפנות של שבעה טפחים תו לא בעי צורת פתח שאין צורת פתח חיוב בסוכה:
מה כוונתך לא קשור? הרי הם כתבו שלבוד אינו כמילוי. להגר"א (לכאו') דוקא בשלישית טפח, להמג"א אפי' בג' ראשונות (ורק בעשה ד' מחיצות מועיל לבוד).מלבב כתב:לא קשור לדברי הגר״א והמג״א,
מה שאתה כותב כאן שלבוד כמילוי גמור, היא 'סברא חזקה ובריאה' (לשון הרא"ש סי' ו') והיא דעת הרז"ה, דבמבוי שיש בדופן שלישית פס ד' ולבוד, הר"ז כדופן שלימה ואי"צ שום תיקון של צוה"פ (ורק בסוכת גא"ם בעינן צוה"פ). אמנם! מתיר אף כשיש פתח רחב עד לדופן המבוי שכנגד, שלא כדבריך בדעת הר"ן.שהרי כתב הר״ן הטעם דלא מהני פחות מד׳ היא משום שפחות מד׳ לא חשוב בשום מקום, לכן דוקא בעריבן מהני טפח הלכה למשה מסיני, אבל במבוי לא, אבל ברגע שיש ד ולבוד אין לנו שום מקור שיש איזה בעיה בזה,
הגה"מ (מקורו ראבי"ה) לא הצריך ז' ממש אלא שיעור ז', דהיינו (זיל חזי) מלבד הטפח שוחק עוד צוה"פ (ומאחר שאין צוה"פ פחות מד', נמצא סה"כ ח' טפחים).רק לשיטת הגהות מיימונית שמובא במג״א לא מספיק ד רק צריך ז,
ידידיאבל עדיין אין לנו מקור להקל במחיצה שלישית בלי צורת הפתח כשיש ז.
ראשונים שהצריכו צוה"פ דרבא בדופן רביעית (כדבריך). ר"א מן ההר: 'וודאי דצורת פתח עושה ברוח הרביעית. ואיכא מאן דמפרש שעושה צורת הפתח באותו רוח שנתן בו טפח. וזה הבל, דברוח שעושה צורת פתח תו לא צריך מידי. שאין לך מחיצה חשובה יותר מצורת פתח. ומפני שזה הוא דבר פשוט לר"ם לא הוצרך לבאר זה. אלא שכתב וצריך לעשות לה צורת פתח מפני שאין לה שלש דפנות גמורות'. לא ידוע לי על עוד ראשונים
בר״ן שלנו הגירסא שלש דפנות, ובדרכי משה אין המילה שלש, לשון הר״ן שאם יש שלש דפנות של שבעה אין צריך
צורת הפתח שאין צורת הפתח חיוב בסוכה, ברור שכוונת הר״ן כמו שאר הראשונים שכתבו אותו לשון וכתבו בפירוש
שהצורה הפתח שבאו לשלול היא ברוח רביעית ומדובר בשלש מחיצות של שבעה בלי פרצה שמגיל הסוכה יותר
משבעה,
לא הבנתי, להיפך, זה ראיה לדברי, שלא תאמר שצריך 'לחבר' את שני צידי המבוי ע"י צוה"פ על פני כולה (כדכתב רש"י), מפני שצוה"פ הוא רק תיקון להללמ"מ, אבל אם עשה דופן כדינה (שיעור ז"ט) אי"צ כלום, אף במבוי.א. שאל״כ מה זה שהוסיף הר״ן שאין צורת הפתח חיוב בסוכה?
בסוגיא היא פשיטות לא צריך לה ראיה ולא סברא, כנ"ל, מה"ת לרב יהודה סגי בטפח לר' סימון מדרבנן בעינן פס ד' ולבוד, רק רבא הצריך אף צוה"פ.ב. איך חידש הר״ן קולא כזאת בכזה פשטות בלי ראיה ובלי סברא,
לא הבנתיוהסברא שאומר הוא גם לגבי רוח רביעית
נוקט בלשון 'אין צריך צוה"פ' שלא בהקשר סוף שלישית (כעין דבריך). ראבי"ה סי' תרו: 'והיכא דאיכא שלש מחיצות או ארבע אין צריך צורת הפתח אלא לנוי בעלמא', אבל כמובן אינו ענין לענינו.ג. כיון שאנו מוצאים ראשונים אחרים שכותבים אותו לשון כמו הר״ן וברור בכוונתם שמיירי בז׳ שלמות, לא סביר שהר״ן התכוון למשהו אחר.
הביא לנו לצחקומה שכתבת שיש עזות בדברי, הרי כתבתי לכאורה.
אם לא קשה לך, אשמח אם תצטט. לא מצאתי כלום.מלבב כתב:עיין בדרכי משה הארוך שהביא מהרב המגיד והכל בו שלא צריך צורת הפתח ברוח רביעית כשיש שלוש דפנות שלמות, וכן בלבוש כתב שאם יש שלש דפנות שלמות אין צריך צורת הפתח
(ולזה קוראים 'ראשונים אחרים שכותבים אותו לשון כמו הר״ן וברור בכוונתם שמיירי בז׳ שלמות, לא סביר שהר״ן התכוון למשהו אחר' ?משמע דוקא שלמות, וכמה רחוק שזה לא גם כוונת הר״ן וכנ״ל, שאל״כ היה צריך לכתוב שאם דופן שלישי הוא ז לא צריך צורת הפתח וכמו שכתב הרמ״א.
הדרכ"מ מביא גם ר"ן?ודברי הדרכי משה לכאורה טעות משום שהיה לו גרסה אחרת בר״ן,
מלבב כתב:אז אולי תסביר מניין להר״ן לחדש דבר זה? ואיך לא מצינו שום אחד מהראשונים שיאמר חידוש זה?
ב. איך חידש הר״ן קולא כזאת בכזה פשטות בלי ראיה ובלי סברא,
אני מנסה להסביר לך, שכל תיקונו של רבא לא בא אלא לתקן 'חיסרון' הדופן של הללמ"מ. אבל מי שעושה מחיצה כדינה אינו צריך שום תיקון.מלבב כתב:נו ברור השאלה רק לפי רבא מהיכי תיתי שלפי רבא יש חילוק בין ז לז ע"י ד ולבוד?
ואם תעיין במה שהארכתי לעיל, תראה שיש ראשונים מפורשים.ולמה לא מצינו את החידוש הזה בשאר ראשונים?
בסוכה העשויה כגא"ם? שאלה יפה (נראה שלא. מלבד המג"א והגר"א דודאי לא מהני בלא צוה"פ) אבל אינה מכריעה בנידון שלנו. במבוי? מח' ראשונים, להרז"ה לא צריך, להרי"ף רמ' רא"ש צריך, וכך נפסק.האם גם כשיש עריבן וד טפחים שלם בדופן שלישי נימא שלא צריך צורת הפתח?
מלבב כתב:עיין בדרכי משה הארוך שהביא מהרב המגיד והכל בו שלא צריך צורת הפתח ברוח רביעית כשיש שלוש דפנות שלמות, וכן בלבוש כתב שאם יש שלש דפנות שלמות אין צריך צורת הפתח, משמע דוקא שלמות, וכמה רחוק שזה לא גם כוונת הר״ן וכנ״ל, שאל״כ היה צריך לכתוב שאם דופן שלישי הוא ז לא צריך צורת הפתח וכמו שכתב הרמ״א.
איזה חיסרון דופן יש כשיש ז? כל החיסרון הוא שפורץ מרובה על העומד וזה יש גם כשיש ז שלימות, הרי מבואר בר״ן שכל הטעם שלא מהני לבוד כשאין ארבע דפנות הוא משום שפחות מד׳ לא חשוב, אז משמע שאם יש ד׳ אין שום ריעותא, וכל הבעיה הוא פרוץ מרובה על העומד, וזה יש גם בז׳ שלם.
אולי תבאר כוונתך באיזה ראשונים עוד מבואר החילוק בין מחיצה ד עם לבוד למחיצה ז, שבזה צריך צורת הפתח ובזה לא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים