איש אשכולות כתב:יעיין כבודו בספר בינה ודעת להרב מנחם אדלר (יש באוצר) פרק כח סעי' ח.
גאולה בקרוב כתב:סיפר משה בלוי, ממנהיגי העדה החרדית, על דברים ששמע מהג"ר יוסף חיים זוננפלד זצ"ל:
"... ושוב פעם בביתו, בשעת ביקורי היומי אצלו, נתגלגלה השיחה על בן יהודה, ומישהו הוסיף בהזכירו את השם בן יהודה "ימ"ש", ואז אמר לו (הגריח"ז): אתה יודע? אין אני נוהג להגיד ככה. הקב"ה הוא בעל הרחמים. לנו אין כל מושג מגודל רחמיו, וברור שהוא יכול לרחם גם על רשעים כאלה. האמן לי שעיני לא תהא צרה גם אם יוודע לי שגם בן יהודה ירוחם מאת הקב"ה, ואפילו אם יבוא גם לחיי העולם הבא. כשהם בעולם הזה אנו מחוייבים להתנגד להם כפי שקבעה התורה, כי בעולם הזה הם מזיקים ומקלקלים את הסביבה. מה שאין כן כאשר הם עברו כבר לעולם העליון. וכלום חושב אתה, שאין כל צד טוב בבן יהודה?! כלום אתה חושב שאין לו שום צד זכות במה שהנהיג את הדיבור הלשון הקודש! אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה, אפילו שכר שיחה נאה. ואין עבירה מכבה מצוה וזכות אינה בטלה אפילו באלפי אלפי..." ('על חומותייך ירושלים', עמ' קטו-קטז).
גאולה בקרוב כתב:ואע"פ שמצאנו בפסוק "שם רשעים ירקב", ובמשנה יומא פרק ב' נאמר כך על כמה אנשים, מ"מ ניתן לחלק:
א. ע"פ המבואר בלשון הגריח"ז במעשה הנ"ל, ניתן לומר ששר"י הוא בעוה"ז, וימ"ש הוא גם בעוה"ב.
גאולה בקרוב כתב:ב. לא כל מה שחז"ל 'מרשים לעצמם' אנחנו יכולים להעתיק! אצלם גם שנאת הרשעים היתה מתוך קדושה וטהרת הלב, ולנו עדיף להטות כלפי חסד ורחמים גם כלפי נשמת רשעים.
גאולה בקרוב כתב:ונדגיש שכל זה לא קשור להתנגדות לאלו שראויים לכך
גאולה בקרוב כתב:[ואמנם על ישו יש אומרים שהוא ר"ת 'ימח שמו וזכרו', אבל הוא ממש יצא מכלל ישראל]
גאולה בקרוב כתב:וכי מי מגדולי ישראל דיבר בסגנון כזה? הגרח"ע? הגרא"ז? הגרש"ש? הגרב"ד? הגרש"ר? הגרי"ז? ויבלחט"א הגריש"א הגרח"ק הגרש"ו הגרנ"ק הגרחפ"ש ועוד?
וכי אנחנו יותר מחמירים מהם בקנאות?
מהיכן מצצת "כלל" כזו ?!
במבט ראשון הדברים נראים כדברי בלע ממש רח"ל
אוצר החכמה כתב:ב. לעניין אצילי לא מובן מה הוא רוצה התרגום מתרגם רברבי וזה פירוש המילה, שם היה מדובר על גדולי ישראל נדב ואביהוא, ויש גדולי הכפר הפולני וזה הפריץ, ומה שכתב על השימוש בקבלה אין זה שייך לעניין, ויש גם אצילי ידיו.
המהריט"ץ בשו"ת (החדשות סי' סו) כתב:משום דפשע במה שמסר ביד השר להבריחו מן המכס ולמה לא יעשה כן, כי גרם שעתה פרע לשר והמוכס חוזר ותובע חלקו על הדין. לפי שזה השר לא היה שר העיר ובעל המכס אלא א' האצילים בעלמא,
הרשב"ץ בשו"ת יכין ובועז (ח"ב סי"ד) כתב:ואם תאמר שהנשבעים ואצילי העיר ישכירו בעד אנשי כל העיר אין זה מועיל שלא מצינו שמועיל אלא באשתו של גוי וכן בשכנו ושמשו שיכולין להשכיר שלא מדעתו
גאולה בקרוב כתב:
ו. ונסיים בקשר לאב"י, במעשה עם מרן הראי"ה, שסיפר הגר"י אריאלי זצ"ל, איך היה לו הרהורי תשובה יום לפני פטירתו, דוק ותמצא מעשה זה.
א. אני דן לכף זכות גם את אלו שאומרים ימ"ש, אם ליבם חם בקרבם, ואין זה מחמת מידה רעה של שנאת הבריות ועצבנות שמוצאת את פורקנה כאן. דן לכף זכות, ואיני מסכים.
ג. חבל שמתעלמים כאן מעדות מפורשת ממי שאינו חשוד לשקר, על הגריח"ז זצ"ל שהוא הוא גדול המתנגדים לעוברי עבירה! הוא אמר שלא ניחא לו ביטוי ימ"ש על אב"י, וכאן מעיזים להתנגד לו? יאמרו רבן דקרו!
ד. "תמחה את זכר עמלק" כתוב בתורה, לא יהודים, בתנאי שיהודים יקראו, ולא כיש"ו או ש"צ שר"י. מה הגבול? אולי גם הרצל/ בן גוריון/ רבין/ שרון כולם "ימ"ש"? השתגענו?
אוצר החכמה כתב:הלא בגמרא ביומא מדובר על יהודים, שבאופן פשוט היו הרבה יותר טובים מרשימת האנשים שציינת, וטענת השתגענו איני מכיר מה טיבה.
ותמחה את זכר עמלק מדובר על להשמיד אותו וזכרו בפועל ומי דיבר על זה לגבי יהודים.
גאולה בקרוב כתב:ליגל קודמי,
תודה על ההפניה,
ראיתי מה שכתבו לך,
ואיני מבין שם לשון הגר"י אריאלי זצ"ל כפי שצוטטו: "ולא כן היה כידוע", שמה שייך לומר כך על מה שעבר בלב של יהודי יום לפני פטירתו? מה "כידוע"? והרי המקדש אשה ע"מ שאני צדיק גמור, אפילו רשע גמור הרי זו מקודשת, שמא הרהר תשובה בליבו!
ועל כרחך שיש שם איזה חוסר הבנה או חוסר העתקה מדוייקת.
ומה ההוכחה מזה שמרן הראי"ה לא הלך להלוויתו? הרי לא עסקינן בתשובה גמורה וידועה לציבור, עד כדי מעשה, אלא מילתא דמסתברא שתשובת ה"אולי" לראי"ה הראתה איזה הרהור חרטה. וכל זה כלפי שמיא, איך ידונו אותו בעוה"ב (שבאמת אין זה עניננו, אלא רק איך ידונו אותנו...), ולכן לא הלך להלוויתו.
כל זה במאמר מוסגר, ולא שייך לנושא האשכול.
הרי המקדש אשה ע"מ שאני צדיק גמור, אפילו רשע גמור הרי זו מקודשת, שמא הרהר תשובה בליבו!
אוצר החכמה כתב:הרי המקדש אשה ע"מ שאני צדיק גמור, אפילו רשע גמור הרי זו מקודשת, שמא הרהר תשובה בליבו!
כבר כתב ע"ז דבר מאד נכון ר' מנשה מאיליא תלמיד הגר"א שאין להביא משם ראייה לומר שכל רשע שמא הרהר תשובה בלבו, ששם מחמת שאומר כן ע"מ שאני צדיק יש רגלים לדבר שהרהר.
תוך כדי דיבור כתב:אוצה"ח, דבר זה כבר כתב הבית שמואל באה"ע סי' מ"ב (הדברים בשם הרמ"מ מקוצק אינם אלא דרוש בעלמא, כמובן, שאין לדין זה שום הכרח עם גדר חתן).
תוך כדי דיבור כתב:מה הקשר בין עשיית קידושין לבין דין חתן? כל ההלכות הקשורות לחתן קשורות לחופה, ולא לקידושין, שבימי חז"ל היו גם נעשים שנה לפני החתונה.
תוך כדי דיבור כתב:תדפדף קצת בשו"ע אבן העזר, במטותא... "חתן" הוא תמיד בהקשר ליום הנישואין. שיכול להיות כמובן גם יום הקידושין אבל לאו דווקא. אדרבא מה"ת שמעשה הקידושין הוא שעל ידו נמחלים לחתן עוונותיו, גם מבלי כניסה לחופה.
באות ה' הרעיש כ"ק שליט"א על הא דפירש [האבנ"ז] דברי ר"ז בברכות (נ"ז ע"א) הרואה שעורים בחלום סרו עוונותיו ואמר ר' זירא אנא לא סלקי לארץ ישראל עד דחזאי שערי בחלמא דאז ידע בעצמו שצדיק הוא. ועל זה תמה כ"ק שליט"א מי הוא שיאמר על עצמו שאינו חוטא ואין לך חוטא יותר מזה ואין להאמין שאיש כזה ראוי לגדולה ואפי' כל העולם כולו אומרים לו צדיק אתה וכו' עכ"ל.
מה יאמר כ"ק שליט"א, בהא דפרק החליל (דף נ"ג) חסידים ואנשי מעשה אומרים אשרי ילדותנו שלא ביישה את זקנותנו. בעלי תשובה אומרים אשרי זקנותנו שכיפרה את ילדותנו. הנה שחסידים הללו ידעו מעלתם ומדריגתם ולדברי כ"ק שליט"א אין לך חוטא יותר מאלה. וברייתא שלימה שנינו בקידושין (מ"ט ע"ב) על מנת שאני צדיק אפילו רשע גמור מקודשת שמא הרהר תשובה בלבו. ולדברי כ"ק שליט"א כיון שידע בעצמו שצדיק הוא ועל מנת כן קידשה א"כ הרי הוא חוטא גמור ולמה מקודשת. והברייתא הלז היא הלכה ברורה שאפי' כל רוחי הדמיונות נושבים בה אין מזיזין אותה ממקומה. (שו"ת אבנ"ז חו"מ סי' צה)
תוך כדי דיבור כתב:(הדברים בשם הרמ"מ מקוצק אינם אלא דרוש בעלמא, כמובן, שאין לדין זה שום הכרח עם גדר חתן).
תולעת ספרים07 כתב:כמו כן ידוע הסיפור עם הרמב"ן בנוגע לתלמידו אבנר שאמר עליו אשביתה מאנוש זכרם
איש אשכולות כתב:תוך כדי דיבור כתב:(הדברים בשם הרמ"מ מקוצק אינם אלא דרוש בעלמא, כמובן, שאין לדין זה שום הכרח עם גדר חתן).
לא עיינתי כפה"צ, אבל לפום ריהטא אינו מובן, כי מאיפה זה מתחיל, הרי אם לא הרהר תשובה לא חלו הקידושין ואם כן לא נמחלו עוונותיו.
אני טועה?
גאולה בקרוב כתב:ב. ההרגשה שלי היא, ש"לב יודע מרת נפשו", וכל אחד יודע עד כמה הוא מושלם, ובאיזה מקומות בחיים מעד ונכשל, וכמה הוא צריך רחמי שמים שידונו אותו לכף זכות. אחד כזה שיודע נגעי נפשו, "בני אדם ישרים בליבותם שאגה להם כארי על עוונותיהם" (שע"ת), לא במהרה יצא לקלל אפילו פושעים בקללה נמרצת כימ"ש.
גאולה בקרוב כתב:ג. חבל שמתעלמים כאן מעדות מפורשת ממי שאינו חשוד לשקר, על הגריח"ז זצ"ל שהוא הוא גדול המתנגדים לעוברי עבירה! הוא אמר שלא ניחא לו ביטוי ימ"ש על אב"י, וכאן מעיזים להתנגד לו? יאמרו רבן דקרו!
גאולה בקרוב כתב:ד. "תמחה את זכר עמלק" כתוב בתורה, לא יהודים, בתנאי שיהודים יקראו, ולא כיש"ו או ש"צ שר"י. מה הגבול? אולי גם הרצל/ בן גוריון/ רבין/ שרון כולם "ימ"ש"? השתגענו?
גאולה בקרוב כתב:ברשימת גדולי ישראל לא מניתי גדולי החסידות, אבל כמובן גם מהאדמורי"ם לא שמענו כאלו ביטויים.
גאולה בקרוב כתב:ג. עכ"פ שב ואל תעשה עדיף בזה, כשאין לך ודאות מה היה המצב של אותו יהודי חוטא, האם שייך להגדירו כ"תינוק שנשבה" מחמת חינוכו ומחמת התקופה, ומה מצב זכויותיו (כטענת הגריח"ז), ועוד. גם ככה היהודי כבר מת, ומה כעת תרויח מימ"ש? וכמו שכתבתי, ואף אחד לא הכחיש, שרובא דרובא מגדולי ישראל (רבנים, ראשי ישיבות, אדמורי"ם) לא נשמע על פיהם כאלו ביטויים.
גאולה בקרוב כתב:ד. ועל זה ניתן לומר, מאמר חז"ל שבת קנא:, כל המרחם על הבריות ירחמו עליו מהשמים, ונתן לך רחמים וריחמך.
תוך כדי דיבור כתב:ב. "מהרח"א, מהרח"ה, הגרא"וו, מהרי"ט, מהרי"ל ועוד זיע"א" - ובקיצור הונגרים... [מלבד אחד]
א. לגבי הערת 'אוצר החכמה': עד שכבר דנים לכף זכות, מדקדקים איתך שגם זה כבר לא בסדר... מה פתאם יש לך בראש איזו הוה אמינא לחשוב שזה "לא בסדר" לומר על יהודי חוטא קללת ימ"ש? ...
שבטיישראל כתב:תוך כדי דיבור כתב:ב. "מהרח"א, מהרח"ה, הגרא"וו, מהרי"ט, מהרי"ל ועוד זיע"א" - ובקיצור הונגרים... [מלבד אחד]
טעות !!
אף אחד ברשימה הנ"ל אינו הונגרי !!!
כי אם אחד שהיה "רומני" ממוצא "הונגרי" ...
כנראה שלא רק ההונגרים הם טיפשים ..
והכותב הנ"ל יוכיח ... :)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 91 אורחים