הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' ינואר 28, 2019 10:47 pm
אינני יודע אם הדברים הבאים עונים על מבוכת פותח האשכול, בכל זאת ברצוני להציע את הנקודה הבאה ודומני שהיא קשורה איך שהוא לנידון דידן.
***
אנחנו יודעים שהקב"ה מתגלה אלינו בהרבה צורות.
בורא העולם הוא "צייר", כפי שאמרו בגמרא ברכות י. כל היקום הוא אמנותו.
בורא העולם מתגלה אלינו כביכול גם כרופא הכי בכיר, כפי שכתוב בתורה אני ה' רופאך. הרי הוא ית', ורק הוא, יודע את כל סודות ומסתרי גוף האדם.
ונכון הדבר גם בחכמת הנפש, היש פסיכולוג בעולם שמגיע לאפס קצהו של החכמה המשתקפת אלינו מחכמת בורא העולם בחכמת הנפש, הן הוא ית' תיכן ותכנן אותה...
בורא העולם מתגלה אלינו גם כ"מהנדס חכם" כלשונו הזהב של החזון איש בריש ס' אמונה ובטחון, ראש המהנדסים.
בורא העולם מתגלה אלינו כהסטוריון נשגב. חכמים רבים משקיעים את כל ימי חייהם להבין חלק קטן מנבכי ההסטוריה, ואין הדבר עולה בידם. ולפניו ית' נגלו כל תעלומות חכמה של כל המעשים בכל המקומות ובכל הזמנים, מה גרם להם ולמה הם מובילים.
ונכון הדבר גם לגבי פסיקה, כימיה, מטמתיקה, וכן הלאה.
ומה עם מוסיקה? הן כל המנגינות שהולחנו אי פעם, מקורם רק בחכמתו ית'.
חינוך? הן הוא ית' "אומן פדגוג" כלשון המדרש רבה.
כמובן, דברים אלה פשוטים הם, ולא נכתבו אלא לשבר את האוזן.
***
יש בעולם מושג של סופרות, מומחיות בלספר סיפור. הן סיפורים לוקחים חלק חשוב בהנחלת ערכים ורעיונות. יש אנשים שיכולים לספר סיפור באופן פשוט ופשטני, ויש אנשים שזהו שדה מומחיותם, יודעים בדיוק איך לספר, בדיוק באיזה מילים להשתמש, באיזו מנגינה, באיזו תנועות ידים, באיזה פרצופים, כמה שניות להמתין בין חלק אחד לשני, מתי להגביה את הקול ומתי להנמיך, איך להגיע לפנימיות הלב של המאזין. איך להחיות את הדברים, שייראו לנגד עיניו כמו חי, איך להציג את לבטי הנפש של גיבורי הסיפור. יש שמתמחים בסיפור בעל פה, ויש בכתיבת סיפור לדורות. וש סופרים שסיפוריהם הגיעו לכזו רמה של נגיעה בנימי הנפש של הקוראים עד שסיפוריהם חוצים יבשות, תרבויות ועידנים. יש ספרים שחוקרים יכולים לשבת עליהם שנים רבות כדי להבין מהו הסוד הטמון בהם, איך הצליחו להגיע לעומק כזה, לתאר כל כך במדויק בכל כך מעט מילים את לבטי הנפש ומשברי החיים.
מה עושה סופר לסופר קלאסי?
סופר קלאסי מכניס בסיפור שלו את כל הנדרש כדי לחיות ולחוש את הסיפור, ממש לעבור אותו ולצאת כאדם אחר.
***
כעת נשאלת השאילה, לדידי שאילה פשוטה, אך יש שיראו בה שאילה נועזת.
האם בורא העולם מתגלה אלינו כסופר, כמספר סיפורים?
התשובה לכאורה פשוטה.
מהי התורה, אם לא סיפור? סיפור המתחיל בבריאת העולם, ומסתיים בפטירת משה רבינו? גם המצוות שבתורה כתובות כחלק מסיפור הסיפור. כשהיו במקום פלוני בתאריך אלמוני, צוה הקב"ה למשה רבינו לומר לישראל מצוה פלונית. הכל סיפור.
התורה הרי נקראת "משל הקדמוני", משלו של קדמונו של עולם.
האם יש מישהו שחושב שהקב"ה סיפר לנו סיפור, והסיפור נכתב ברמה ספרותית פחותה? שמישהו אחר היה יכול לספר יותר טוב? שלא כולל את כל דרכי הסיפור וסופרות, ואף עולה עליהם? שהוא ית' לא סיפר את הסיפור בצורה כזו שנותנת לאדם כל מה שצריך כדי לחוש את הסיפור, ליכנס לתוכו, לחיות את מה שאירע?
איזה גוי שיכור ידע לכתוב סיפור בצורה כזו שממש נשאבים לתוכו, נושמים אותו, ובורא העולם, מקור כל החכמות והכוחות, איננו יודע? או שלא רצה?
התורה מספרת לנו דברים שהיו, שכנראה שחשוב לנו לדעת. אך לא רק לדעת, אלא לחיות. כנראה שמי שלא חווה את המאורעות האלה לא יוכל להבין את העולם, לא יוכל להבין את היחס שבין העולם לבוראו, לא יכול להיות יהודי אוטנתי. אך מה נעשה שנולדנו קצת מאוחר? לא היינו ביציאת מצרים, לא היינו בהר סיני, לא היינו בבניית המשכן, וכן הלאה. מה נעשה?
הקב"ה סיפר לנו את הסיפורים בצורה כזאת שיש שם את כל מה שצריך לא רק להבין אלא לחוות את המאורעות, לא בשטחיותם, אלא עם כל העומק האלקי הטמון בהם, לכל רובדיהם. הוא ית' השתמש במלים הכי מדוייקות לעורר בנפשותינו בדיוק את מה שהוא רצה לעורר, בדיוק את כל מה שנצרך כדי לחוות את המאורעות בצורה הכי אמיתית, ולצאת מאתם לא רק עם תובנות ולקחים, אלא עם אותם חוויות משנות חיים.
***
יש כאן נקודה נוספת.
כבר אמרו חז"ל (ברכות י.) שאמנותו כביכול של הקב"ה היא סוג אחר של אמנות. היצירות שלו ית' הם יצירות חיות. הקב"ה צר צורה ומטיל בה רוח ונשמה כו'.
אותו דבר נכון גם לגבי הסיפורים שהקב"ה כביכול. כשהקב"ה מספר סיפור, לא רק שזה לא סיפור בדיוני, זה גם לא סיפור שהיה, אלא הסיפור יוצא לפועל בעולם המעשה. התורה לא באה לספר מה שהיה, אלא המורעות עליה מספרת התורה הם הסיפורים כביכול של הקב"ה, יוצאים לפועל ממש.
***
היסוד הראשון, לענ"ד הקלושה, הוא פשוט לקרוא את אותו סיפור\משל שמספר לנו בורא העולם, ליכנס לתוכו, לצייר אותו, לחוות אותו. אך אין הכוונה לקרוא, להבין את הסיפור, ואח"כ לצייר אותו. הן הקב"ה הכניס בתורה את הכלים המדוייקים איך להקשיב לסיפור, היינו המילים המדוייקות, עם כל הדקויות, עם כל הפסקי הפרשיות, הפסוקים, וכן הלאה והלאה. אלא הכוונה לחוות את הסיפור מתוך ההקשבה למילים המדויקות של הסיפור. לתת למילים, ביחד עם כח הציור (כמבואר בכוזרי, עכ"פ לגבי חלקים מסויימים) לעורר את הרזוננס המתאים בנפש.
כמובן, זה לא סותר אלא דוקא כולל את הדיוק השכלי בלשונות התורה. אך הדיוק בלשונות התורה בא מתוך הקשבה נפשית לסיפור, לא כאדם העומד מבחוץ ומשקיף על המלים ומנסה לחשוב מדוע כתב הסופר כך וכך. חלק מההקשבה לסיפור הוא החתירה להבין את עומק הלשונות, מה בדיוק רוצה התורה לספר כאן.
***
אני הייתי מייעץ לעצמי ולמי שרוצה ליכנס לאיזו סוגיה בתורה שבכתב, לשבת עם החומש, לקרוא את הפרשה, וקודם כל לנסות, עד כמה שאפשר, לחוות אותו בציור חי. לרשום לעצמו את המחשבות וההרהורים העולים במוחו. השאילות והתובנות. דיוקי הלשונות וכו'. התחושות המתעוררות בו.
אח"כ ישאל את עצמו, מהי המטרה הראשית והמרכזית בסיפור זה? לא רק מה בא ללמדינו, אל מדוע חשובה לנו חויה זו? ולמה היא כל כך בסיסית וחיונית עד שבורא העולם ראה צורך לספר לנו אותו ולהכניס אותה בתורתו? איך אנחנו אמורים לצאת מהחוויה כאנשים אחרים מכפי שהיינו לפני כן? איך תורמת סיפור זה לבניית עם ישראל, הקשר עם בורא העולם כו' כו'.
אחרי כן יכנס יותר לפרטים, מדוע פרט כך וכך חשוב כל כך? ומדוע סופר בצורה כזאת במילים כאלו?
ובכל זה יוכל לעיין במפרשי המקרא, הן על פי מדרשי חז"ל, הן על פי הפשט, ולראות מה הוקשה להם, מה בנו מזה. העיקר שעושים את זה מבפנים, כמתאמץ להקשיב לסיפור, לא כבלש העומד מבחוץ ומנסה לשחזר מה היה ומדוע כו', אלא כחלק מחתירה לחוות ולהרגיש את הסיפור.
נערך לאחרונה על ידי
דורשי יחודך ב ב' ינואר 28, 2019 10:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.