היא שיחתי כתב:בהתקרב חודש אלול מידי שנה בשנה עולה בליבי ספק המטריד אותי זה כמה שנים ואמרתי אשטח אותו בפני חברי הפורום
ידוע כי בעבודת ה' החסידית ישנם מוטיבים פסיכולוגיים ויש כאן אף אשכול סמוך בעניין, אולם כל חסיד יבאר לך שכיון שתורת הנפש החסידית הינה על פי קבלת האריז"ל ממילא כל תהליך של עבודה במחשבה וכדו' הרי זו עבודה שגורמת דבקות בקב"ה ויש ממש שינוי ברוחניות באדם עצמו
ובקצרה כל עבודה בנפש הרי היא מתבטאת במציאות רוחנית נעלית יותר המובנת ע"פ קבלה ואין ערך לפסיכולוגיה לכשעצמה
אולם תנועת המוסר מבית היוצר של הגרי"ס זיע"א לא הייתה מושתתת על קבלה כלל, ואף אמרו שהגרי"ס היה בקי בספרי הפסיכולוגיה של זמנו, ומעתה אמור שכל עבודת תנועת המוסר הינה עבודה פסיכולוגית נטו! והיינו דעל ידי שיעבוד על עצמו בכל מיני אופנים דוגמת חזרה על קטע מוסר בשפתיים דולקת ממילא על פי הבנה בתורת הפסיכולוגיה יחקק הדבר בנפשו באופן חזק
ונמצא דחלוקה העבודה החסידית מעבודת בעלי המוסר בכך שבעבודה החסידית הרי האדם מתעלה במעלה רוחנית ממשית אשר חופפת עליו, ואילו בעבודת בעלי המוסר כל השינוי שעובר הוא רק פסיכולוגי ואילו עליה רוחנית תהיה רק כאשר יקיים מצוות בדקדוק רב ויצאו לפועל הכוחות שרכש בעבודתו הפסיכולוגית
ואעלה כאן הערה משונה לפי"ז, דאם יועל לקחת איזה סם הגורם לו הרגש פסיכולוגי חזק ומזעזע אותו באופן שיתחבר יותר למוסר ויחזק נפשו לעבודת ה' אזי יהיה זה לפי דרך המוסר שכן מה ההבדל בין דרכי הפסיכולוגיה לבין לקיחת סם, משא"כ בעבודת החסידות שעצם העבודה היא עליה רוחנית פשיטא שאין עליה רוחנית בלקיחת סם
הבדל מעניין יוצא בתורתם של בעלי המוסר לעומת התורה החסידית, שהתורה החסידית המושתתת על הקבלה מוציאה יסודות מהתנ"ך והגמ' באופן שילמדו על כוחות נפשו של האדם על פי קבלה והוא מעצם התורה, אולם תורת בעלי המוסר מנסה ללמוד פסיכולוגיה טהורה מדברי התורה ומאגדות הש"ס
וכמובן שזה הגיוני מאוד שזוהי דרישת התורה ועתה ישראל מה ה' אלוקיך שואל מעמך כי אם ליראה וכו' ואיך מגיעים לדברים אלו, על ידי עבודה פסיכולוגית וכיון שהכל נמצא בתורה ממילא מסתבר שדרכי עבודה זו יהיו בתורה עצמה
אשמח לשמוע דעת החברים כאן בנושא זה
איש_ספר כתב:יש הרבה מה להשיב, אבל ראשית שאלות הבהרה.
מה זה תורת הנפש החסידית?
ואיפה המקור באריז"ל?
האם המוסר והחסידות עוסקים באותם נושאים?
האם החסידות עוסקת בעבודת תיקון המידות במישרין ?
אם לא, אז מה בכלל ההשוואה?
ולמה אתה שואל רק על המוסר של הגרי"ס?
המוסר של חובת הלבבות למשל, כולו הלכה למשה מסיני? או שיש בו חכמה אנושית?
נא להבהיר.
היא שיחתי כתב:ואעלה כאן הערה משונה לפי"ז, דאם יועל לקחת איזה סם הגורם לו הרגש פסיכולוגי חזק ומזעזע אותו באופן שיתחבר יותר למוסר ויחזק נפשו לעבודת ה' אזי יהיה זה לפי דרך המוסר שכן מה ההבדל בין דרכי הפסיכולוגיה לבין לקיחת סם, משא"כ בעבודת החסידות שעצם העבודה היא עליה רוחנית פשיטא שאין עליה רוחנית בלקיחת סם
חיים כתב:היא שיחתי כתב:ואעלה כאן הערה משונה לפי"ז, דאם יועל לקחת איזה סם הגורם לו הרגש פסיכולוגי חזק ומזעזע אותו באופן שיתחבר יותר למוסר ויחזק נפשו לעבודת ה' אזי יהיה זה לפי דרך המוסר שכן מה ההבדל בין דרכי הפסיכולוגיה לבין לקיחת סם, משא"כ בעבודת החסידות שעצם העבודה היא עליה רוחנית פשיטא שאין עליה רוחנית בלקיחת סם
שירה זה לא סוג של סם שמשתמשים בו הרבה בחצרות החסידות? והמוזיקה היא הרי דבר אוניברסאלי.
אלא מה? כל דבר שרותמים אותו לעבודת ה' אכן בכוחו לגרום לשינוי ברמה הרוחנית של האדם,
גם עבודת האכילה כאשר היא נעשית בכוונה נכונה, הרי היא מעלה את האדם לפסגות.
וכך גם לענייננו העיסוק בחכמת המידות והמוסר לצורך עבודת ה' ותיקון הנפש היא רוחניות צרופה,
ואין זה משנה אם היא מושתתת על קבלה או על שכל אנושי.
חיים כתב:שירה זה לא סוג של סם שמשתמשים בו הרבה בחצרות החסידות? והמוזיקה היא הרי דבר אוניברסאלי.
אלא מה? כל דבר שרותמים אותו לעבודת ה' אכן בכוחו לגרום לשינוי ברמה הרוחנית של האדם,
כמו גם עבודת האכילה כאשר היא נעשית בכוונה נכונה, הרי היא מעלה את האדם לפסגות.
וכך גם לענייננו העיסוק בחכמת המידות והמוסר לצורך עבודת ה' ותיקון הנפש היא רוחניות צרופה,
ואין זה משנה אם היא מושתתת על קבלה או על שכל אנושי.
שיבר כתב:שירה היא ביטוי דק של הנפש וגם מעוררת נימים חבויים, ועל כן היא אמצעי מעולה לעורר רגשות היהודי לשמוח בשמחת החג, וניגונים מתאימים מרעידים את נימי הנפש ובכוחם אף לעורר האדם לתשובה.
אכילה בכוונה ראויה אינה דומה לזה. אין היא מהווה מצד טבעה מכשיר להתעוררות ולעלייה.
משה קבל תורה מסיני - אומר אני, לפי שמסכת זו אינה מיוסדת על פירוש מצוה ממצות התורה כשאר מסכתות שבמשנה, אלא כולה מוסרים ומדות, וחכמי אומות העולם ג"כ חברו ספרים כמו שבדו מלבם בדרכי המוסר כיצד יתנהג האדם עם חבירו, לפיכך התחיל התנא במסכת זו משה קבל תורה מסיני, לומר לך שהמדות והמוסרים שבזו המסכתא לא בדו אותם חכמי המשנה מלבם אלא אף אלו נאמרו בסיני:
תיקו כתב:ממש מגוחך להפוך את היהדות המסורתית, על מגוון אסכולות המוסר שלה, למשהו מבחוץ, ואת תנועת החסידות החדשה, למשהו שורשי וקדום.
והעובדה שבסוף ספרי החסידות מדפיסים מפתחות על פי סדר התנ"ך הש"ס והמדרשים, הזוהר והתיקונים, אינה אלא הולכת שולל וזריית חול בעיניים, כי מי שמעיין בפנים יראה כי "כמעט א"א למצוא מאמר חז"ל אחד", צאו וראו.אליהוא כתב:בשיחות חסידיות רבות כמעט א"א למצוא מאמר חז"ל אחד, [אם לא בשיבוש הקריאה]
שיבר, תנוח דעתך!שיבר כתב:חוסר האונים המתגלם בהשתלחותך המאוסה מורה כי אין לך במה לדחות את טענותיו הנכוחות.
אליהוא כתב:תנועת המוסר חידשה בעיקר רק פרקטיקה ולא אידאולוגיה...
חובה למחות על כינויו את בעל חשבון הנפש "משכיל" במובן השלילי של המילה (בלי להכנס לדיון של מה בדיוק שאב מחכמי האומות). וכנראה שלא למד את חשבוה"נ מעולם, כי הספר כולו נתחבר בעבור מלחמת היצר, ויראתו של המחבר ניכרת מכל דבריו, ומה שייכות לזה עם המובן השלילי של השכלה שהוא להדיח את ישראל מאביהם שבשמים.איש_ספר כתב:והנה מספר מגדל עז:ר"י מונדשיין כתב:מייסדה [של תנועת המוסר] לא נרתע מלהדפיס ספר של "משכיל" שיסודו בספרו של חכם מחכמי אוה"ע!
ניים ושכיב כתב:לגבי שאלת פותח האשכול, את עיקר החידוש של תנועת המוסר צריך לחפש באיגרת המוסר שנכתבה במיוחד לצורך זה. ושם כתוב שעיקר החידוש איננו חכמת הפסיכולוגיה בעלמא, אלא תורה תבלין בבחינה טבעית, דהיינו שתורת כל עבירה היא תבלין לאותה עבירה, יעוי"ש.
---
וא"א שלא להעיר:חובה למחות על כינויו את בעל חשבון הנפש "משכיל" במובן השלילי של המילה (בלי להכנס לדיון של מה בדיוק שאב מחכמי האומות). וכנראה שלא למד את חשבוה"נ מעולם, כי הספר כולו נתחבר בעבור מלחמת היצר, ויראתו של המחבר ניכרת מכל דבריו, ומה שייכות לזה עם המובן השלילי של השכלה שהוא להדיח את ישראל מאביהם שבשמים.איש_ספר כתב:והנה מספר מגדל עז:ר"י מונדשיין כתב:מייסדה [של תנועת המוסר] לא נרתע מלהדפיס ספר של "משכיל" שיסודו בספרו של חכם מחכמי אוה"ע!
ניים ושכיב כתב:אחר בקשת המחילה, חובה למחות גם על מה שכתבת אתה.
כנראה שלא הבנתי אותך, ואשמח אם תפרש דבריך, כי כרגע פירושם הוא שהחשבוה"נ והגרי"ס נלחמו נגד היצה"ט ושכחו את חובת האדם בעולמו.
ניים ושכיב כתב:טוב, אז חובה למחות.
את חשבוה"נ לא למדת,
ואת תנועת המוסר לא ידעת.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים