עניני כתב:כמדומני שראיתי שהגר"ח קניסקי התיר אפילו לקידוש דוק ותשכח
סבורני שהמבדק הנאות יהיה: הקריבהו נא לפחתך. כאשר ראש ישיבתך או אדמור"ך יתארח אצלך, האם תגיש לו את מנתו בהני מנא או לא.
ואם ת"ח בחינת שבת, מה נענה לשבת עצמה?!
רשלץ כתב:בס"ד
מצוות פריעת בע"ח מצווה.
עיין בשו"ת חזון עובדיה הלכות שבת חלק ב' הלכות קידוש סעיף טז ובהערה שם אות יז שהאריך מעט בנדון ותו"ד, שהביא מ"ש בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ג סימן לט) דאסר לקדש בכוס העשוי מנייר עב כיון דאין לו חשיבות, והרב חזו"ע דחהו דמכיון שיצא בשלמות מיד היוצר אין סברה לאסרו והביא שכ"פ הרב אז נדברו לדחות דברי האג"מ הנ"ל. והביא גם משו"ת ויען יוסף גרינוולד סימן סה להקל בזה וסברתו דכיון שכוסות אלו תשמישן חשוב שהכל שותין משקה יש עליהם תורת כלי. ואף לפי המהרש"ל דס"ל דבעינן כלי חשוב אין החשיבות תלויה אם נעשה בדבר זול או לא. אלא הכוונה שתשמיש שלהם חשוב, והרי בשעת הסעודה תשמישן חשובשהכל שותין מהם כאשר עינינו רואת בסעודות גדולות וכו' ואע"פ שאח"כ משליכן וכו' ע"ש. אע"פ שדעת המנחת יצחק (ח"י סימן כג) ס"ל להחמיר כפי שאמרו לו בשם הגאון מסאטמר דס"ל להחמיר בזה (והוב"ד בשו"ת שרגא מאיר ח"א סימן נה אות ב) ע"ש. והביא עוד שם בשם שו"ת באר משה ח"ג סימן נה ותו"ד, הנה שאלתי מרבנים מובהקים היודעים מכל דרכי הגאון מסאטמר ובכל הליכותיו בקדושה ואמרו שמעולם לא שמעו מפה קדשו שהיה מקפיד על כך, ונראה שלהלכה למעשה לא היתה הסכמתו לאסור לקדש עליו אלא רק מפני כבוד ברכת הקידוש ראוי שלא לקדש בכלי כזה ע"ש. ובשו"ת באר משה הנ"ל ח"ה סימן מב הביא גם דברי האג"מ הנ"ל ודחהו וס"ל לדינא להתיר, ורק משום הידור מצווה טוב להחמיר. והביא שם עוד הרבה מהאחרונים דס"ל דכלי מפלסטיק יד עליו דין כלי ע"ש והביא עוד בשם שו"ת חיי הלוי ח"א סימן כב בשם הגר"ש וואזנר שכוסות נייר או פלסטיק אלו שנעשו לשם קבלה ואין בקבלתם שום ריעותא אין מקום בידינו לפוסלם לנטילת ידיים כי יש עליהם תורת כלי וכו' ע"ש. ובשו"ת רבבות אפרים ח"ג סימן קן אות ב הביא כמה רבנים שהעלו שאפשר לקדש על כוס נייר וכו' ע"ש. והבאתי בקצרה תו"ד מ"ש בחזו"ע הנ"ל ויש אריכות בדבר והרוצה ידרשנו שם. וא"ש וב"ש וכ"א ל"ש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים