ברוך00 כתב:תשובת הגר"י זילברשטיין:
מעיקר הדין מותר, אך יש לשאול את מנהל הרשת מה התכוון בפשרה, האם לתת להרבה לקוחות, או שרצה בעיקר להתפטר מהתביעה, ואם יאמר שאינו יודע, מותר לעשות זאת.
מקורות ונימוקים
לכאורה מותר להשתמש עם הכסף, שאמנם אם היה מחייבים אותם שלא ברצונם, היה אסור לקבל את הכסף, שכסף שנתבע בערכאות, והוציאו מהם מעות יותר מהדין, כתב הרע"א (גליון על השו"ע) ובנתי' (שם סק"ב) שהמעות גזל בידו, ואינו יכול לקדש בו אשה, וחייב להחזיר את הממון. אמנם בעניננו שהם הגיעו לפשרה, ונתנו את זה מרצונם, מותר לקבל זאת.
וכיון שהם נתנו את הכסף מרצונם דרך פשרה, אם כן צריך לשאול את המנהל של הרשת למי התכוון לתת את הכסף, האם למה שיותר לקוחות, או שלא איכפת לו להעביר את הכסף גם למי שמחלק את הקניה שלו, שהרי בוודאי הוא לא היה רוצה שיהודי יבוא עם כל ילדיו, וכל אחד יעביר חלק מהקניה, או שיבא כמה פעמים כדי לחלק את הקניה, ואם כן אולי גם לא איכפת לו שיהודי יחלק את הקניה שלו ויקבל סכום גדול יותר, ואם יאמר שאינו יודע, וככל הנראה שעיקר כוונתו היתה כדי להתפטר מהתביעה, מותר לעשות זאת.
ומה שטוענים הלקוחות שהוא מעכב את התור אינם צודקים, שהרי אינו עושה זאת לחינם, אלא רוצה להרויח קצת, ומותר לאדם להרויח לעצמו, גם כאשר זה מעכב קצת את התור, כי הרי הם לא באמת ממהרים, כי אילו היו עומד שם עם עשרה מילדיו והיה מחלק את הקניה לכמה חלקים, לא היה להם טענות, ורק שאנשים מאבדים את סבלנותם כשעומדים וממתינים כאילו ללא תועלת, וכעת יש בזה תועלת גדולה, שישמחו שבזכות המתנתם בסבלנות, יהודי מרויח כסף, ובמקום לרטון על עיכוב התור, שיתנו הודאה להשי"ת שזיכה יהודי בכמה עשרות שקלים מתנה.
להלן כתבה שהתפרסמה בענין:
השופטת שושנה אלמגור מבית המשפט המחוזי בתל אביב אישרה באחרונה הסדר פשרה בתביעה ייצוגית, שלפיו שופרסל תשיב ללקוחות 8 מיליון שקל. הסיבה: הרשת חייבה לקוחות במחיר מלא - גם כשהיו מבצעים על מוצרים שרכשו.
הבקשה לתביעה ייצוגית הוגשה במארס 2015 על ידי עו"ד דוד אנגור, באמצעות עוה"ד אמיר ישראלי ושלומי כהן. בבקשה נטען כי המבקש מצא כי לא פעם ולא פעמיים - למרות ההבטחה להוזלה - לאחר שהוא משלם על המוצרים שקנה בקופה הוא נוכח שחויב במחיר המוצר המלא. הוא ביקש פיצוי כספי ומנגנון לבקרה ולזיכוי.
לפי ההסכם שאושר, מאחר שלא ניתן לאתר את הלקוחות שנעשתה טעות בחשבונם, שופרסל תפצה את כלל לקוחותיה, כך שכל מי שיקנה ברשת במהלך ינואר-פברואר 2019 ביותר מ-25 שקל ישלם 4 שקלים פחות, עד שסכום הפיצוי יגיע ל-8 מיליון שקל. ההנחה היא שאותם הלקוחות שנפגעו בעבר ממשיכים לקנות גם כיום, ושקיימת תאימות כמעט מלאה בין מי שקונה כיום ובין מי שקנה בעבר
הזיכוי יינתן אוטומטית בקופה, כך שמי שיקנה למשל ב-50 שקל, ישלם 46 שקל. לקוחות יכולים לקבל את ההנחה בכמה רכישות ברשת, כשהרף היחיד הוא סכום בקנייה אחת של יותר מ-25 שקל.