מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי אישצפת » ד' ינואר 23, 2019 4:59 am

ברוך00 כתב:תשובת הגר"י זילברשטיין:

מעיקר הדין מותר, אך יש לשאול את מנהל הרשת מה התכוון בפשרה, האם לתת להרבה לקוחות, או שרצה בעיקר להתפטר מהתביעה, ואם יאמר שאינו יודע, מותר לעשות זאת.

מקורות ונימוקים

לכאורה מותר להשתמש עם הכסף, שאמנם אם היה מחייבים אותם שלא ברצונם, היה אסור לקבל את הכסף, שכסף שנתבע בערכאות, והוציאו מהם מעות יותר מהדין, כתב הרע"א (גליון על השו"ע) ובנתי' (שם סק"ב) שהמעות גזל בידו, ואינו יכול לקדש בו אשה, וחייב להחזיר את הממון. אמנם בעניננו שהם הגיעו לפשרה, ונתנו את זה מרצונם, מותר לקבל זאת.

וכיון שהם נתנו את הכסף מרצונם דרך פשרה, אם כן צריך לשאול את המנהל של הרשת למי התכוון לתת את הכסף, האם למה שיותר לקוחות, או שלא איכפת לו להעביר את הכסף גם למי שמחלק את הקניה שלו, שהרי בוודאי הוא לא היה רוצה שיהודי יבוא עם כל ילדיו, וכל אחד יעביר חלק מהקניה, או שיבא כמה פעמים כדי לחלק את הקניה, ואם כן אולי גם לא איכפת לו שיהודי יחלק את הקניה שלו ויקבל סכום גדול יותר, ואם יאמר שאינו יודע, וככל הנראה שעיקר כוונתו היתה כדי להתפטר מהתביעה, מותר לעשות זאת.

ומה שטוענים הלקוחות שהוא מעכב את התור אינם צודקים, שהרי אינו עושה זאת לחינם, אלא רוצה להרויח קצת, ומותר לאדם להרויח לעצמו, גם כאשר זה מעכב קצת את התור, כי הרי הם לא באמת ממהרים, כי אילו היו עומד שם עם עשרה מילדיו והיה מחלק את הקניה לכמה חלקים, לא היה להם טענות, ורק שאנשים מאבדים את סבלנותם כשעומדים וממתינים כאילו ללא תועלת, וכעת יש בזה תועלת גדולה, שישמחו שבזכות המתנתם בסבלנות, יהודי מרויח כסף, ובמקום לרטון על עיכוב התור, שיתנו הודאה להשי"ת שזיכה יהודי בכמה עשרות שקלים מתנה.

להלן כתבה שהתפרסמה בענין:
השופטת שושנה אלמגור מבית המשפט המחוזי בתל אביב אישרה באחרונה הסדר פשרה בתביעה ייצוגית, שלפיו שופרסל תשיב ללקוחות 8 מיליון שקל. הסיבה: הרשת חייבה לקוחות במחיר מלא - גם כשהיו מבצעים על מוצרים שרכשו.

הבקשה לתביעה ייצוגית הוגשה במארס 2015 על ידי עו"ד דוד אנגור, באמצעות עוה"ד אמיר ישראלי ושלומי כהן. בבקשה נטען כי המבקש מצא כי לא פעם ולא פעמיים - למרות ההבטחה להוזלה - לאחר שהוא משלם על המוצרים שקנה בקופה הוא נוכח שחויב במחיר המוצר המלא. הוא ביקש פיצוי כספי ומנגנון לבקרה ולזיכוי.

לפי ההסכם שאושר, מאחר שלא ניתן לאתר את הלקוחות שנעשתה טעות בחשבונם, שופרסל תפצה את כלל לקוחותיה, כך שכל מי שיקנה ברשת במהלך ינואר-פברואר 2019 ביותר מ-25 שקל ישלם 4 שקלים פחות, עד שסכום הפיצוי יגיע ל-8 מיליון שקל. ההנחה היא שאותם הלקוחות שנפגעו בעבר ממשיכים לקנות גם כיום, ושקיימת תאימות כמעט מלאה בין מי שקונה כיום ובין מי שקנה בעבר
הזיכוי יינתן אוטומטית בקופה, כך שמי שיקנה למשל ב-50 שקל, ישלם 46 שקל. לקוחות יכולים לקבל את ההנחה בכמה רכישות ברשת, כשהרף היחיד הוא סכום בקנייה אחת של יותר מ-25 שקל.

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי אישצפת » ד' ינואר 23, 2019 5:18 am

מודה אני שלא קראתי את כתב התביעה. אבל שאלת 'תם' בפי.
האם התקלה שהביאה לתביעה זו היתה רק ברשת 'שופרסל' מסויימת או גם בכל בנותיה: יש, יש חסד, יש בשכונה, שופרסל שלי, אורגניק מרקט, שופרסל אקספרס, בי שופרסל.
כידוע שמבצעים ומחירים שונים יש בין החנויות הנ"ל.
ומה ההגיון לתת פיצוי לכלל הלקוחות שבעצם נתח גדול בכלל לא שייך לניזוקים, ושמא הם יקחו את מירב הפיצויים?.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' ינואר 23, 2019 7:12 am

זאב ערבות כתב:ברצוני להבין מה קורה כאן. מתפשטת שמועה שברשת יש מחלקים 4 שקלים על כל קניה של 25 שקל. מיד כל אנ"ש אצים רצים לנצל את הדבר עד תום ולשלשל כמה שקלים לכיסיהם (וכל המרבה הרי זה משובח). וכעת אשאל כמה שאלות:
מה עם ביטול הזמן?
האם המצב כה חמור שבעבור כמה שקלים מוכנים להתעלם מכל מיני שאלות הלכתיות כמובא כאן באשכול? האם לא חוששים מן הספק לא להתעסק בכך? הלא ידועים הסיפורים הרבים על חזרה בגלגול על דין פרוטה. או לדוגמא מה עושים אם הלקוח בתור לפניכם היא אשה ועומדת שם דקות ארוכות לפצל אף היא את קניותיה? האם תעמדו כך מאחריה עד שיגיע תורכם?
ושאלה אחרונה: אם בעל הסופר היה חרדי ג"כ הייתם ששים ושמחים בשלל שנופל לכיסכם?


א. ב"ה שלא התנסית בנסיון העוני. אם אדם מתמיד זה לא אומר שאין לו חיוב למצוא את המקומות הזולים יותר.

ב. בלי קשר הדוק - ראיתי ידיד, סופר סתם 'נחשב', כזה ששעת עבודה שלו שווה קרוב למאתיים שח. והוא ממהר. שאלתי לאן, והוא מזרז אותי לבוא איתו, יש סופר חדש בקצה הרחוב השני, עשר דקות הליכה.
- נו?
- יש שם עגבניות בשקל עשרים. אתה יכול להכין מטבוחה לשלושה שבתות מראש!

מאריה דכולי עלמא!

וכדברי חיימשה, זה צורך נפשי.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ינואר 23, 2019 8:20 am

הרב אבני גזית, אני מברך אותך שתזכה לשבת בלשכת הגזית.
אתה מכיר את קורות חיי וקובע שאיני יודע מהו עוני! על סמך מה אתה קובע זאת?
דע לך שיש כל מיני עושר בעולם. למשל זה שכל ילדיו הולכים בדרך ה', שיש שלום בית בביתו וכדומה.
אכן אין איסור או בעיה לנצל מבצעים ואף אני עושה זאת, אך אין זה מתישב לי עם הסיפורים על גדולי ישראל שכל דקת לימוד חשובה להם. זה כל מה שניסיתי לומר.
בקשר לסיפור שהבאת, אכן זו תופעה ידועה ומצויה אצל אנשים שהקב"ה בירך אותם בשפע וחסים על כל פרוטה, דבר שגובל לעתים קרובות בתופעות בלתי רצויות. אל תקנא בהם, ב"ה איני לא מהם ולא מהמונם.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ג' אוקטובר 13, 2020 4:46 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי חיימשה » ד' ינואר 23, 2019 9:14 am

ר' זאב,
אף אחד לא הסמיך אותך להטיף לאברכי כוללים!

הם המה אוכלי המן האמיתיים של דורנו, פרנסתם ניסית ומצויה לפעמים יותר משל אנשי עסקים, ורבבות הדירות שנרכשו בירושלים בני ברק וגלילותיהם יוכיחו.

כל עוד מתווכחים אם כולם צריכים ללכת לכולל או רק אלו שבאמת נפשם חשקה בתורה, ניחא.
אבל אלו שבאמת משאת חייהם היא עמל התורה, עליהם אתה מתגולל? אני מכיר הכנסות והוצאות של הרבה מאד אנשים. בדרך כלל האברכים הם הפחות לחוצים מהמצב בבנק.
וזה בדיוק מטרת צנצנת המן שהונחה בקדש הקדשים!
יש לי תלמיד אברך כולל מוכשר, שסייעתי לו בדרך מפותלת להגיע להכנסה חודשית קבועה של כעשרים אלף ש'ח, ותאמינו לי, הוא מתקשה לגמור את החודש ללא מינוס!
עברתי עמו על דוח חודשי מפורט של הכנסות והוצאות, וכמעט לא מצאתי משהו חריג שיש לוותר עליו פרט לכמה ביטוחי חיים בריאות וכדומה. הוא מתגורר בשכירות בדירה קטנה, אין לו רכב, ואינו קונה אוכל מוכן וכדומה.
ההסבר היחיד הוא שברגע שיש לך הכנסות כמקובל, אין את ההנהגה הניסית השמורה ללומד תורה מתוך הדחק.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 23, 2019 10:17 am

שומע ומשמיע כתב:עדיין לא ענו לי למה ההסדר הוא לא על פי דין תורה, שמי שלא יודע ממי גזל יעשה צורכי רבים.


כי זה לא צרכי רבים

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי שמר » ד' ינואר 23, 2019 10:38 am

לעצם הנידון.
שאלת תם: האם הסופר משלם לחברת האשראי אחוזים מסויימים על כל גיהוץ וגיהוץ, א"כ פשוט למה מקפידים המנהלים על חלוקת הקניות.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' ינואר 23, 2019 10:46 am

עד כמה שיודע לי אין דבר כזה. זה הולך רק לפי אחוזים מהסכום ולא לפי קנייה. כך שמעתי, וכך ידוע לי בעצמי.

אולי יש מקרים יוצאים מן הכלל, אבל לא סביר שרשת קניות גדולה תהיה אחד מהם.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' ינואר 23, 2019 11:55 am

זאב ערבות כתב:הרב אבני גזית, אני מברך אותך שתזכה לשבת בלשכת הגזית.
אתה מכיר את קורות חיי וקובע שאיני יודע מהו עוני! על סמך מה אתה קובע זאת?


על סמך היכולת שלך לקנות ספר חדש לכל שבת, והעובדה שמאז החתונה לא פיספסת כמעט אף שבת מיט נייע בוך.

טעיתי?

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי חיימשה » ד' ינואר 23, 2019 12:09 pm

שמר כתב:לעצם הנידון.
שאלת תם: האם הסופר משלם לחברת האשראי אחוזים מסויימים על כל גיהוץ וגיהוץ, א"כ פשוט למה מקפידים המנהלים על חלוקת הקניות.

גם אם כן אין זה מענייננו. זכותו של כל לקוח להחליט כמה קניות הוא עורך ובאיזו חלוקה, בדיוק כמו שהרשת מחליטה באופן שרירותי שאם אני רוכש 14 קופסאות טונה, עלי להעביר את כל אחת מהם בנפרד בקופה... ואם הרשת נותנת לי הטבה מסוימת רק אם עברתי את סכום הקניה של 100 ש"ח, ומאידך מגבילה את ההטבה ביחידות גם אם רכשתי באלפיים ש"ח, הרי שהרשת מאלצת ומלמדת אותי לפצל את הקניה.

דרך אגב, ההטבה נסתיימה, אולי בעידוד אתרא הדין...

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ינואר 23, 2019 5:58 pm

מחקתי הודעה זו לבקשתו הבלתי רשמית של חיימשה, וזאת כיוון שאיני סבור שמבינים את כוונתי ויוצרת רושם מוטעה כאילו יש לי איזו אגנדה נגד אברכי הכוללים.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' ינואר 25, 2019 2:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ינואר 23, 2019 6:10 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' ינואר 25, 2019 4:12 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי יאיר » ד' ינואר 23, 2019 6:39 pm

כעת חזרתי מ'יש'. הייתי בקופה עצמאית ולא ירדו לי 4 שקלים...

או שנגמרו ה-8 מיליון, או שביטלו את זה בקופות עצמאיות. אפשר להרגע ולחזור לשגרה...

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 23, 2019 6:44 pm

אני מרשה לעצמי להתייחס לשאלת הרב זאב ערבות אף שלא אלי כוונה השאלה.
הזכיר לי מר את דברי רבן גמליאל בב"ב (פ"ח בערך): "אוי לי אם אומר. אוי לי אם לא אומר. אם אומר שמא ילמדו הרמאים. אם לא אומר שמא יאמרו הרמאים אין ת"ח בקיאים במעשה ידינו. אמרה או לא אמרה? אמרה ומהאי קרא אמרה צדיקים ילכו בם" וכו'
ודון משם ואוקי להכא....

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 23, 2019 6:45 pm

לרב יאיר
לעיל באשכול זה
חיימשה כתב:[quo

דרך אגב, ההטבה נסתיימה, אולי בעידוד אתרא הדין...

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ינואר 23, 2019 7:09 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' ינואר 25, 2019 4:12 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' ינואר 23, 2019 8:02 pm

עתידה אספקלריא שתתפשט על כל הפורומים...
בברכה המשולשת כתב:
שומע ומשמיע כתב:עדיין לא ענו לי למה ההסדר הוא לא על פי דין תורה, שמי שלא יודע ממי גזל יעשה צורכי רבים.


כי זה לא צרכי רבים

זיל בתר טעמא, לכאורה שכך אולי זה יגיע לנגזל.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' ינואר 23, 2019 9:16 pm

זאב ערבות כתב:
אבני גזית כתב:
זאב ערבות כתב:
אך כעת לאחר הערתך אני רואה שאולי שגיתי ע"י העלאת סיפורים אישיים ואני עושה חושבים אולי כדאי למחוק אותם שלא יעמדו לי לרועץ ויעמידו בפני עובדות שכתבתי במו ידי. מה אתה אומר?


ראשית, למה תמחק. הם סיפורים יפים, וקבעו את מושבם, כאן בבית המדרש.

שנית, למה תמחק. אם כתבת אותם, מסתמא הם אמיתיים, ולמה יעמדו לרועץ?

שלישית, למה תמחק. ייתכן שההגיגים החדשים הם יעמדו לרועץ, לא הסיפורים הישנים והאותנטיים.

ועכשיו לאחר הגילוי על חוויית העוני שחווית - אלו דברים שכואב לשמוע - האינך מבין עדיין את אלה שאיכפת להם מארבעה שקלים נוספים בארנק?

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי חיימשה » ד' ינואר 23, 2019 10:11 pm

ר' זאב, בנושא זה אני עומד על דעתי שדבריך מיותרים וראויים למחיקה, גם אם תרבה עלינו דברים אין סוף.
אינני מבין על מה אתה מלין, אתה מביע את דעתך, וע''כ אני עונה לך את דעתי, שאני מקווה שמייצגת את דעת רוב בני התורה, שהטפת המוסר שלך היא כחומץ לשיניים.
רק גדולי התורה האמיתיים יכולים להורות על שינויים בעניינים אלו שנשמת עם ישראל תלויה בהם.
הדגשתי מלכתחילה שאני מדבר על הלומדים האמיתיים [לא אנוסים וכדומה], אנשים אלו נותנים 7 דירות לחתניהם, ועסוקים בתורה במסירות נפש ומקיימים בעצמם פת במלח תאכל וממיתים עצמם באהלה של תורה ונעשים אכזרים על בניהם כעורב, ולאי יזכני הבורא כן אצל כל יוצאי חלצי שיחיו.

לא אמרתי שירדה להם רגל זהב מן השמים, ויש גם נסיונות קשים ומרים.
ועדיין כל כלכלן יאמר לך שאין לזה שום הסבר טבעי.
גם השווער הוא בדרך כלל בן תורה, ואצל הרבה גם הנשים אינן מפרנסות.והיא היא צנצנת המן !

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי חיימשה » ה' ינואר 24, 2019 5:46 pm

20190124_110034.jpg
20190124_110034.jpg (2.24 MiB) נצפה 8646 פעמים
הרי לך דברי מרן הגרח''פ שיינברג [משלכם ממש...] כי אין קיום ללומדי תורה בדרך הטבע

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 24, 2019 8:52 pm


זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' ינואר 24, 2019 9:37 pm

אבני גזית כתב:
זאב ערבות כתב:הרב אבני גזית, אני מברך אותך שתזכה לשבת בלשכת הגזית.
אתה מכיר את קורות חיי וקובע שאיני יודע מהו עוני! על סמך מה אתה קובע זאת?


על סמך היכולת שלך לקנות ספר חדש לכל שבת, והעובדה שמאז החתונה לא פיספסת כמעט אף שבת מיט נייע בוך.

טעיתי?

כעת מצאתי את האשכול המדובר viewtopic.php?f=7&t=41255&p=495862&hilit=%D7%A1%D7%A4%D7%A8+%D7%9C%D7%9B%D7%91%D7%95%D7%93+%D7%A9%D7%91%D7%AA#p495862
וזה מה שכתבתי שם:
ואקדים שמנהגי לקנות לפחות ספר אחד בשבוע לכבוד שבת כמו שקונים דג ופיצוחים ושאר מטעמים - מזון לרוח.
ואיני יודע מאין לך ששמאז החתונה לא פיספסת כמעט אף שבת מיט נייע בוך?
ובקשר ליכולת לקנות ספר כל שבוע ברצוני לשאול: כמה עולה לקנות שבועון או שניים? כמה עולה להחזיק פלאפון? כמה עולה חיבור לאינטרנט עם נתיב או כל חברה אחרת? כמה עולה עוגה וממתקים לשבת? כמה עולה שתיה ממותקת? לדוגמא הספר בלבת אש של ידידנו היקר חבר הפורום... עולה 30 שקלים, מה עדיף? שתי שבועונים או ספר טוב וחשוב שבנוסף לכך שיש לו קיום ולא הולך למיחזור או לשמות, תומכים ע"י קנייתו בלומדי תורה.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' ינואר 25, 2019 3:50 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי דעת נעימה » ה' ינואר 24, 2019 10:58 pm

דברים אלה נאמרים מתוך הרהורים בעלמא ולא כדי להקניט, כולי תקווה שרבני ומכובדי הפורום יחשבו על הנאמר ולא יצאו בשצף קצף.

עלה פה פעמים מספר שבח בעניין העניות ואני התם שואל על תפיסה זו מדברי הטור והבית יוסף בהלכות משא ומתן (אורח חיים סימן קנו)
ואחר כך ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שאם אין לו מה יאכל העוני יעבירנו על דעת קונו.

ומ"מ לא יעשה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע, כמו שמצינו בחסידים הראשונים שהיו עושין מלאכתן עראי ותורתן קבע וזה וזה נתקיים בידן, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט.

ובבית יוסף על אתר כתב דברים נחרצים עוד יותר:
ואח"כ ילך לעסקיו וכו' כלומר ולא תימא למה אתה אומר ילך לעסקיו יותר טוב היה לו שילמוד לעולם בתורה לכך אמר מדה טובה הוא שילך לעסקיו כדתנן (פ"ב דאבות) כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה כלומר שיכלה ממונו ואח"כ יצטרך לחזור אחר פרנסתו ולא יוכל אפי' לקבוע עתים לתורה וגם יגרום לו עון כי העוני יעבירנו על דעת קונו.


ואז אני הקטן שואל:
האם העוני הוא מחיר שמשלמים בשביל התורה או אידיאל משל עצמו?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' ינואר 24, 2019 11:32 pm

לכבוד ההנהלה: אפשר להעביר את חצי האשכול לאספקלריא ולאפשר להמשיך בדיון הממוני? [אני כתבתי כמה הודעות והן לא זוכות לתגובה כי הן נבלעות בשטף ההשקפתי]

אני שואל עדיין, האם הפשרה שהונהגה ראויה על פי דין תורה.

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי דעת נעימה » ו' ינואר 25, 2019 2:30 pm

שומע ומשמיע כתב:אני שואל עדיין, האם הפשרה שהונהגה ראויה על פי דין תורה.

מצטרף לשאלה, הרב בברכה אם היו באים אליך לדין תורה:
1. האם פשרה מעין זו לדעתך פסולה מעיקרה?
2. מה היית פוסק?

ר' חיימשה, מה לדעתך היה ראוי לפסוק בדין תורה?

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי חיימשה » ש' ינואר 26, 2019 7:47 pm

דעת נעימה כתב:
שומע ומשמיע כתב:אני שואל עדיין, האם הפשרה שהונהגה ראויה על פי דין תורה.

מצטרף לשאלה, הרב בברכה אם היו באים אליך לדין תורה:
1. האם פשרה מעין זו לדעתך פסולה מעיקרה?
2. מה היית פוסק?

ר' חיימשה, מה לדעתך היה ראוי לפסוק בדין תורה?

אינני ראוי לענות ע''כ. אני מרשה לעצמי להביע דעה בגלל היכרות עמוקה עם רשויות המדינה, לא כבר סמכא בחו''מ.
( ומרגלא בפי, שרק הדלי''ם והקנאים סוברים שיש כאן באמת מדינה... )
מה שברור הוא שאפשר להתאמץ יותר שזה יגיע לגזלנים האמיתיים. אפשר גם פשוט לחלק את ההחזר לפי אחוזים מהקנייה, כך שמי שנוהג בדרך כלל לערוך קניות גדולות יקבל החזר כספי גדול יותר.
נערך לאחרונה על ידי חיימשה ב ש' ינואר 26, 2019 7:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי לענין » ש' ינואר 26, 2019 7:48 pm

גזל ואינו יודע ממי גזל יעשה בהם צרכי רבים, ופשיטא דאין כופין על כך [ואם באנו לדון בדבר תקנה הראויה לציבור, אין הכח בידינו לכך לע"ע].

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי חיימשה » ש' ינואר 26, 2019 7:59 pm

הנה דילמה מהערב.
רשת חנויות חרדית ידועה, מפרסמת בעיתונות החרדית על מחירי חיסול 'חטיפה' רק היום בערב, כאשר בתחתית העמוד מופיע כתובת ב3 ערים חרדיות.
דא עקא, שהמכירה מתקיימת בסניף ב''ב בלבד... והבאים לחנות בערים האחרות מצאו שערים נעולים.
מסתבר שזה נעשה בטעות. אבל אילו היתה עליהם אימת מלכות, זה כנראה לא היה קורה.
אינני יודע אם עפ"י ד''ת יש לזה פתרון.
ברור לי שכשיד ישראל תקיפה היו מייצרים לזה פתרון.
ואני מבין שזו דעת הדיינים שמתירים כה''ג לפנות לערכאות משום תקנת השוק, כאשר הם מוצאים לכך אסמכתא עפ"י דין.

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי חיים סגל » ש' ינואר 26, 2019 9:14 pm

אם אתה מדבר על עו"א אז אני לא יודע מה אתה רוצה
נכון שכתוב למטה כ'לוגו' שמות הסניפים, אך בגוף המודעה מופיע ברור שהמכירה היא בסניף בני ברק
כשקראתי את המודעה מיד שמתי לב לכך, ולא הוטעיתי לדקה, כעת חשבתי אולי טעיתי ובדקתי שוב
נראה לי שאתה מגזים.....

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי דעת נעימה » ש' ינואר 26, 2019 9:38 pm

חיימשה כתב:הנה דילמה מהערב.
רשת חנויות חרדית ידועה, מפרסמת בעיתונות החרדית על מחירי חיסול 'חטיפה' רק היום בערב, כאשר בתחתית העמוד מופיע כתובת ב3 ערים חרדיות.
דא עקא, שהמכירה מתקיימת בסניף ב''ב בלבד... והבאים לחנות בערים האחרות מצאו שערים נעולים.
מסתבר שזה נעשה בטעות. אבל אילו היתה עליהם אימת מלכות, זה כנראה לא היה קורה.
אינני יודע אם עפ"י ד''ת יש לזה פתרון.
ברור לי שכשיד ישראל תקיפה היו מייצרים לזה פתרון.
ואני מבין שזו דעת הדיינים שמתירים כה''ג לפנות לערכאות משום תקנת השוק, כאשר הם מוצאים לכך אסמכתא עפ"י דין.


אין הכי נמי, מה היה ראוי לפסוק במקרה כזה?

חיים סגל כתב:אם אתה מדבר על עו"א אז אני לא יודע מה אתה רוצה
נכון שכתוב למטה כ'לוגו' שמות הסניפים, אך בגוף המודעה מופיע ברור שהמכירה היא בסניף בני ברק
כשקראתי את המודעה מיד שמתי לב לכך, ולא הוטעיתי לדקה, כעת חשבתי אולי טעיתי ובדקתי שוב
נראה לי שאתה מגזים.....


נניח שאכן היו מטעים ונתעלם מהמקרה הספציפי.

ובכל מקרה, בעיקר פניתי בשאלה לרב בברכה שהעיר שלדעתו זה לא פסק ראוי מעצם היותו בערכאות. ולכן שומע ואני שואלים:
1. האם עצם הרעיון של פסק כזה פסול בעיניו בשביל דין תורה?
2. מה הוא (או אחרים כאן הבקיאים בחושן משפט) היה פוסק במקרה כעין יש ובמקרה שחיימשה הביא הערב?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ינואר 26, 2019 9:38 pm

דעת נעימה כתב:
שומע ומשמיע כתב:אני שואל עדיין, האם הפשרה שהונהגה ראויה על פי דין תורה.

מצטרף לשאלה, הרב בברכה אם היו באים אליך לדין תורה:
1. האם פשרה מעין זו לדעתך פסולה מעיקרה?
2. מה היית פוסק?

ר' חיימשה, מה לדעתך היה ראוי לפסוק בדין תורה?


אם היו באים אלינו לד"ת, אז כמובן שאין בעיה של ערכאות, וממילא אין שום בעיה בפשרה.
אמנם, לפי הנתונים שנראים לי ע"פ האמור באשכול זה (לא שמעתי על כל הסיפור לפני האשכול הזה) הייתי מציע פשרה אחרת- מי שקנה והוטעה יקבל חזרה את מה שנגבה ממנו שלא כדין, ע"פ הצהרתו, עד לגבול כולל של X ש"ח.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ינואר 26, 2019 9:42 pm

דעת נעימה כתב:
חיימשה כתב:הנה דילמה מהערב.
רשת חנויות חרדית ידועה, מפרסמת בעיתונות החרדית על מחירי חיסול 'חטיפה' רק היום בערב, כאשר בתחתית העמוד מופיע כתובת ב3 ערים חרדיות.
דא עקא, שהמכירה מתקיימת בסניף ב''ב בלבד... והבאים לחנות בערים האחרות מצאו שערים נעולים.
מסתבר שזה נעשה בטעות. אבל אילו היתה עליהם אימת מלכות, זה כנראה לא היה קורה.
אינני יודע אם עפ"י ד''ת יש לזה פתרון.
ברור לי שכשיד ישראל תקיפה היו מייצרים לזה פתרון.
ואני מבין שזו דעת הדיינים שמתירים כה''ג לפנות לערכאות משום תקנת השוק, כאשר הם מוצאים לכך אסמכתא עפ"י דין.


אין הכי נמי, מה היה ראוי לפסוק במקרה כזה?

חיים סגל כתב:אם אתה מדבר על עו"א אז אני לא יודע מה אתה רוצה
נכון שכתוב למטה כ'לוגו' שמות הסניפים, אך בגוף המודעה מופיע ברור שהמכירה היא בסניף בני ברק
כשקראתי את המודעה מיד שמתי לב לכך, ולא הוטעיתי לדקה, כעת חשבתי אולי טעיתי ובדקתי שוב
נראה לי שאתה מגזים.....


נניח שאכן היו מטעים ונתעלם מהמקרה הספציפי.

ובכל מקרה, בעיקר פניתי בשאלה לרב בברכה שהעיר שלדעתו זה לא פסק ראוי מעצם היותו בערכאות. ולכן שומע ואני שואלים:
1. האם עצם הרעיון של פסק כזה פסול בעיניו בשביל דין תורה?
2. מה הוא (או אחרים כאן הבקיאים בחושן משפט) היה פוסק במקרה כעין יש ובמקרה שחיימשה הביא הערב?


על השאלה הראשונה השבתי כעת (תוך כדי שכתר"ה כתב את הודעתו הנוכחית)
במקרה של הרב חיימשה זה לכאורה גרמא (הטירחה ליסוע לסניף ולגלות שהוא סגור), ללא רווח לבעלי החנות (בניגוד למקרה המרכזי באשכול). אם כן, מדיני נזיקין קאתינן עלה. יש כמה אפשרויות, וזה תלוי שרמת ההטעיה. אם זו הטעיה ברורה (שוב ברמה התיאורטית) אז יש בזה גדר של מוציא הוצאות על פיו של חבירו שחייב מדינא דגרמי. אם זו הטעיה פחות ברורה, יש לבית הדין סמכות לקנוס על-פי האמור בסימן ב', אבל כמובן על-פי התנאים שם.

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי דעת נעימה » ש' ינואר 26, 2019 9:46 pm

בברכה המשולשת כתב:אם היו באים אלינו לד"ת, אז כמובן שאין בעיה של ערכאות, וממילא אין שום בעיה בפשרה.
אמנם, לפי הנתונים שנראים לי ע"פ האמור באשכול זה (לא שמעתי על כל הסיפור לפני האשכול הזה) הייתי מציע פשרה אחרת- מי שקנה והוטעה יקבל חזרה את מה שנגבה ממנו שלא כדין, ע"פ הצהרתו, עד לגבול כולל של X ש"ח.


תודה לכת"ר,

ראשית, ביחס לפשרה שהיית מציע, ממה שהובא היה נשמע שזה טרחה גדולה מדי לברר מי הוטעה ולכן פעלו בדרך כזו, גודל הטרחה לדעתך לא משנה?

ושנית, עצם פשרה באמצעות החזרים לקונים הבאים פסולה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ינואר 26, 2019 9:49 pm

דעת נעימה כתב:
בברכה המשולשת כתב:אם היו באים אלינו לד"ת, אז כמובן שאין בעיה של ערכאות, וממילא אין שום בעיה בפשרה.
אמנם, לפי הנתונים שנראים לי ע"פ האמור באשכול זה (לא שמעתי על כל הסיפור לפני האשכול הזה) הייתי מציע פשרה אחרת- מי שקנה והוטעה יקבל חזרה את מה שנגבה ממנו שלא כדין, ע"פ הצהרתו, עד לגבול כולל של X ש"ח.


תודה לכת"ר,

ראשית, ביחס לפשרה שהיית מציע, ממה שהובא היה נשמע שזה טרחה גדולה מדי לברר מי הוטעה ולכן פעלו בדרך כזו, גודל הטרחה לדעתך לא משנה?

ושנית, עצם פשרה באמצעות החזרים לקונים הבאים פסולה?


לא הבנתי מה הטחרחה בזה. לא אמרתי שהרשת צריכה לברר, אלא שהקונים יצהירו ויקבלו (ואם מישהו ישקר אז הוא גזלן, אבל זה במסגרת סמכות בית הדין כאביהן של ישראל)
פשרה באמצעות החזרים לקונים הבאים לא מובנת לי- הרי צריך להחזיר לנגזל, ומה יעלה ומה יוריד מתן מתנה לקונים הבאים?

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי דעת נעימה » ש' ינואר 26, 2019 9:51 pm

בברכה המשולשת כתב:
על השאלה הראשונה השבתי כעת (תוך כדי שכתר"ה כתב את הודעתו הנוכחית)
במקרה של הרב חיימשה זה לכאורה גרמא (הטירחה ליסוע לסניף ולגלות שהוא סגור), ללא רווח לבעלי החנות (בניגוד למקרה המרכזי באשכול). אם כן, מדיני נזיקין קאתינן עלה. יש כמה אפשרויות, וזה תלוי שרמת ההטעיה. אם זו הטעיה ברורה (שוב ברמה התיאורטית) אז יש בזה גדר של מוציא הוצאות על פיו של חבירו שחייב מדינא דגרמי. אם זו הטעיה פחות ברורה, יש לבית הדין סמכות לקנוס על-פי האמור בסימן ב', אבל כמובן על-פי התנאים שם.


ראיתי כעת
תודה על התשובות המפורטות

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי דעת נעימה » ש' ינואר 26, 2019 9:52 pm

בברכה המשולשת כתב:
דעת נעימה כתב:
בברכה המשולשת כתב:אם היו באים אלינו לד"ת, אז כמובן שאין בעיה של ערכאות, וממילא אין שום בעיה בפשרה.
אמנם, לפי הנתונים שנראים לי ע"פ האמור באשכול זה (לא שמעתי על כל הסיפור לפני האשכול הזה) הייתי מציע פשרה אחרת- מי שקנה והוטעה יקבל חזרה את מה שנגבה ממנו שלא כדין, ע"פ הצהרתו, עד לגבול כולל של X ש"ח.


תודה לכת"ר,

ראשית, ביחס לפשרה שהיית מציע, ממה שהובא היה נשמע שזה טרחה גדולה מדי לברר מי הוטעה ולכן פעלו בדרך כזו, גודל הטרחה לדעתך לא משנה?

ושנית, עצם פשרה באמצעות החזרים לקונים הבאים פסולה?


לא הבנתי מה הטחרחה בזה. לא אמרתי שהרשת צריכה לברר, אלא שהקונים יצהירו ויקבלו (ואם מישהו ישקר אז הוא גזלן, אבל זה במסגרת סמכות בית הדין כאביהן של ישראל)
פשרה באמצעות החזרים לקונים הבאים לא מובנת לי- הרי צריך להחזיר לנגזל, ומה יעלה ומה יוריד מתן מתנה לקונים הבאים?


אם אכן הנגזלים הם אלה שצריכים לחזור אחריהם, הטרחה תהיה קטנה יותר. וממילא לפי דברי כת"ר פרכת את הצורך בקונים הבאה, ואכן קושייתך עומדת בעינה.
אם כי ניתן לנסות ולבאר שאולי זה דרך למצוא את רוב הנגזלים, כי אתה חוזר למקום ממנו גזלת כביכול.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי ישא ברכה » ש' ינואר 26, 2019 10:10 pm

הרב בברכה לכאורה אתה צודק בהגדרה שהרשת גזלה את הלקוחות ששילמו יותר.
ההצעה שלך היא שהרשת תזמין את כל מי שסבור שנגזל לקבל את מה שמגיע לו.

האם כל גזל מרבים שנאמר בהם שיעשה צרכי רבים, מדובר באופן שאין את הפיתרון, או שיש סברא לומר שאין הגזלן מחויב להציע כזו הצעה שהרי יש חשש סביר שינצלו את אי הידיעה של הרשת. לא זכור שראיתי סברא כעין זו, אבל לכאורה יש בה הגיון.

מאידך גם מה שקבעה הערכאות, הוא רעיון פיצוי מחודש, כי אם ההגדרה היא גזל מרבים אז הפיתרון הוא צרכי רבים. האם יש מקום במקרים מסוימים לרעיונות טובים יותר ממה שהציעה הגמ'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ינואר 26, 2019 10:12 pm

ישא ברכה כתב:הרב בברכה לכאורה אתה צודק בהגדרה שהרשת גזלה את הלקוחות ששילמו יותר.
ההצעה שלך היא שהרשת תזמין את כל מי שסבור שנגזל לקבל את מה שמגיע לו.

האם כל גזל מרבים שנאמר בהם שיעשה צרכי רבים, מדובר באופן שאין את הפיתרון, או שיש סברא לומר שאין הגזלן מחויב להציע כזו הצעה שהרי יש חשש סביר שינצלו את אי הידיעה של הרשת. לא זכור שראיתי סברא כעין זו, אבל לכאורה יש בה הגיון.

מאידך גם מה שקבעה הערכאות, הוא רעיון פיצוי מחודש, כי אם ההגדרה היא גזל מרבים אז הפיתרון הוא צרכי רבים. האם יש מקום במקרים מסוימים לרעיונות טובים יותר ממה שהציעה הגמ'.


לכאורה, גזל מרבים הוא כגון מי שרימה במידות ומשקלות, שאין דרך בכלל לדעת מי הנגזל וכמה נגזל, משא"כ בנדו"ד.
מה שקבעו הערכאות איננו בגדר צרכי רבים כלל, אלא קביעה שהרבה יחידים יקבלו את הכסף, למרות שאין שום סיבה להניח שהם דווקא הנגזלים, ושזה השיעור שנגזלו בו.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי ישא ברכה » ש' ינואר 26, 2019 10:26 pm

בברכה המשולשת כתב:
לכאורה, גזל מרבים הוא כגון מי שרימה במידות ומשקלות, שאין דרך בכלל לדעת מי הנגזל וכמה נגזל, משא"כ בנדו"ד.
מה שקבעו הערכאות איננו בגדר צרכי רבים כלל, אלא קביעה שהרבה יחידים יקבלו את הכסף, למרות שאין שום סיבה להניח שהם דווקא הנגזלים, ושזה השיעור שנגזלו בו.


אבל האם לדעתך אין לנגזל את הזכות לסרב לכך מחשש שלא כל אחד יוכל לומר גזלת ממני, והלה אינו יודע. (למעשה כל אחד שיבוא לרשת יהיה ברי אל מול שמא).

הרעיון של הערכאות היה לנסות להחזיר את הכסף לנגזלים, מתוך הנחה שהקונים ברובם הינם אותם קונים (יש הגיון בהנחה זו), ברור שזה לא יהיה מאה אחוז ואפילו לא שמונים, אבל בסופו של דבר יש בזה הגיון, שהרי גם בצרכי רבים בסופו של דבר לא בהכרח שהנגזל יהיה מכך, אבל זה הנסיון המקסימלי להגיע אליו. האם הערכאות נתנה לנו כיוון חשיבה חדש, ואולי גם במידות ומשקולות נאמץ רעיון שהמוכר שרימה יחזיר לכל קונה על בסיס אותו עיקרון. אולי הגמרא לא מציעה את הרעיון הזה מחמת שרעיון זה מתאים רק בגזל ציבורי עם גבולות צרים, שיש קהל מסוים שבתוכו התרחש הגזל. אבל הסתמא של גזל דרבים הוא משהו המוני שקשה יותר לכוון את הקהל הנגזל. (כמובן כל זה רק נסיון להציג את הצד הנ"ל).

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: התביעה הייצוגית מול רשת 'יש'

הודעהעל ידי חיימשה » א' ינואר 27, 2019 12:01 am

בברכה המשולשת כתב:
דעת נעימה כתב:
שומע ומשמיע כתב:אני שואל עדיין, האם הפשרה שהונהגה ראויה על פי דין תורה.

מצטרף לשאלה, הרב בברכה אם היו באים אליך לדין תורה:
1. האם פשרה מעין זו לדעתך פסולה מעיקרה?
2. מה היית פוסק?

ר' חיימשה, מה לדעתך היה ראוי לפסוק בדין תורה?


אם היו באים אלינו לד"ת, אז כמובן שאין בעיה של ערכאות, וממילא אין שום בעיה בפשרה.
אמנם, לפי הנתונים שנראים לי ע"פ האמור באשכול זה (לא שמעתי על כל הסיפור לפני האשכול הזה) הייתי מציע פשרה אחרת- מי שקנה והוטעה יקבל חזרה את מה שנגבה ממנו שלא כדין, ע"פ הצהרתו, עד לגבול כולל של X ש"ח.
הבעיה במקרה הזה היא שרוב מוחלט של הנגזלים לא ידעו שנגזלו. אילו ידעו יכולים היו לדרוש החזר מייד בקופה הראשית, או שהתעצלו ומחלו.
המטרה של תביעות ייצוגיות היא למנוע מצב שגוף עסקי מייצר ביודעין מצב של הרבה גזלות קטנות מתוך הנחה שרובם יתעצלו לתובעו על סכום קטן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 224 אורחים