שומע ומשמיע כתב:אולי מי שעכשיו מנצל את המצב, גם ניצל יותר מבצעים.
שומע ומשמיע כתב:אולי מי שעכשיו מנצל את המצב, גם ניצל יותר מבצעים.
חיימשה כתב:שומע ומשמיע כתב:אולי מי שעכשיו מנצל את המצב, גם ניצל יותר מבצעים.
קרוב לוודאי שכך הוא.
שמש כתב:לענ"ד פשוט כמ"ש ר' אריה מרדכי ועוד שכל המקים עסק (ובפרט חברה בע"מ) שכל חיותו והתנהלותו הם מכוח החוק הוא מקבל על עצמו להיות כפוף לכל פסיקות בתי המשפט (ולכל החלטות הממונים השונים מרשות המסים ועד רישוי העסקים) ומן הסתם אם יטרח אי מי לחפש את תקנון החברה יש שם אף סעיף מפורש ברוח זו (כך מקובל, בד"כ מציינים לאיזה בימ"ש ספציפי יש לפנות).
לגבי הפיצול זו אולי התנהגות קטנונית ו'דקדוקי עניות' אבל לא נ"ל שיש בזה איזה איסור, אם רצו יכלו ברשת למנוע זאת (נניח שכל אחד יוכל לקבל רק הנחה אחת ביום וכד') ומשלא מנעו בפועל לא נ"ל ששלט של מנהל סניף מקומי משנה משהו.
בברכה המשולשת כתב:שמש כתב:לענ"ד פשוט כמ"ש ר' אריה מרדכי ועוד שכל המקים עסק (ובפרט חברה בע"מ) שכל חיותו והתנהלותו הם מכוח החוק הוא מקבל על עצמו להיות כפוף לכל פסיקות בתי המשפט (ולכל החלטות הממונים השונים מרשות המסים ועד רישוי העסקים) ומן הסתם אם יטרח אי מי לחפש את תקנון החברה יש שם אף סעיף מפורש ברוח זו (כך מקובל, בד"כ מציינים לאיזה בימ"ש ספציפי יש לפנות).
לגבי הפיצול זו אולי התנהגות קטנונית ו'דקדוקי עניות' אבל לא נ"ל שיש בזה איזה איסור, אם רצו יכלו ברשת למנוע זאת (נניח שכל אחד יוכל לקבל רק הנחה אחת ביום וכד') ומשלא מנעו בפועל לא נ"ל ששלט של מנהל סניף מקומי משנה משהו.
כבר העירו לעיל באשכול שזו אכן דעתו (המנומקת והבהירה, כדרכו) של הגראז"ו שליט"א. דא עקא, שאחרי בקשת המחילה יש מקום גדול לפקפק בשימוש בטענה זו הלכה למעשה, הן מפני שבכך נמצאת עוקר דין תורה מן העולם, הן מפני שהרבה מההחלטות הערכאות ודדמי להו אינן צודקות כלל ואינן הגיוניות, ובעיקר כי מי אמר שכל כמינייהו.
חיימשה כתב:בברכה המשולשת כתב:שמש כתב:לענ"ד פשוט כמ"ש ר' אריה מרדכי ועוד שכל המקים עסק (ובפרט חברה בע"מ) שכל חיותו והתנהלותו הם מכוח החוק הוא מקבל על עצמו להיות כפוף לכל פסיקות בתי המשפט (ולכל החלטות הממונים השונים מרשות המסים ועד רישוי העסקים) ומן הסתם אם יטרח אי מי לחפש את תקנון החברה יש שם אף סעיף מפורש ברוח זו (כך מקובל, בד"כ מציינים לאיזה בימ"ש ספציפי יש לפנות).
לגבי הפיצול זו אולי התנהגות קטנונית ו'דקדוקי עניות' אבל לא נ"ל שיש בזה איזה איסור, אם רצו יכלו ברשת למנוע זאת (נניח שכל אחד יוכל לקבל רק הנחה אחת ביום וכד') ומשלא מנעו בפועל לא נ"ל ששלט של מנהל סניף מקומי משנה משהו.
כבר העירו לעיל באשכול שזו אכן דעתו (המנומקת והבהירה, כדרכו) של הגראז"ו שליט"א. דא עקא, שאחרי בקשת המחילה יש מקום גדול לפקפק בשימוש בטענה זו הלכה למעשה, הן מפני שבכך נמצאת עוקר דין תורה מן העולם, הן מפני שהרבה מההחלטות הערכאות ודדמי להו אינן צודקות כלל ואינן הגיוניות, ובעיקר כי מי אמר שכל כמינייהו.
האם לא זהו הרעיון של דינא דמלכותא?
לתועלת הציבור כולו צריך להיןת סדר ודין כלשהו, גם אם לא ממש צודק והוגן, ועל מנת כן מתנהל המסחר.
אין עוקר דין תורה. ככל שקיים מצב שבו יש סכנה שרשת גדולה תגזול מציבור גדול, מה שלא היה שייך כ"כ בזמן חז"ל, יש מקום להעמיד תריס כנגד זה את הכלי שהמדינה יצרה לצורך כך, שהרי אין כח ביד ב''ד למנוע את העוול באופן אחר, ואם היתה יד ב''ד תקיפה היו מטפלים בזה ע"י דיני קנסות וכדומה.
ביודעי ומכירי קאמינא, חברות בבעלות חרדית, או שמחזיקות יועץ חרדי, מרשות לעצמם לגזול את הציבור יותר בהסתמך על זה שלא ניתן יהיה להענישם!
יושב ירושלים כתב:לכאורה לפי האוסרים ליטול את הכסף, אדם שבא לקנות שם קניה גדולה שומה עליו לפצל את קניותיו כמה שיותר ולהשיב את הכסף, מדין השבת אבידה [ואפרושי מאיסורא מהבאים אחריו?].
יוצא פוניבז' כתב:שאלת תם: אלו ש"מחזירים" את הכסף, למי הם מחזירים, והאם הם מקבלים על כך חשבונית?
יושב ירושלים כתב:יושב ירושלים כתב:לכאורה לפי האוסרים ליטול את הכסף, אדם שבא לקנות שם קניה גדולה שומה עליו לפצל את קניותיו כמה שיותר ולהשיב את הכסף, מדין השבת אבידה [ואפרושי מאיסורא מהבאים אחריו?].יוצא פוניבז' כתב:שאלת תם: אלו ש"מחזירים" את הכסף, למי הם מחזירים, והאם הם מקבלים על כך חשבונית?
מה הבעיה? מעבירים מוצר פעמיים.
יושב ירושלים כתב:יושב ירושלים כתב:לכאורה לפי האוסרים ליטול את הכסף, אדם שבא לקנות שם קניה גדולה שומה עליו לפצל את קניותיו כמה שיותר ולהשיב את הכסף, מדין השבת אבידה [ואפרושי מאיסורא מהבאים אחריו?].יוצא פוניבז' כתב:שאלת תם: אלו ש"מחזירים" את הכסף, למי הם מחזירים, והאם הם מקבלים על כך חשבונית?
מה הבעיה? מעבירים מוצר פעמיים.
חיימשה כתב:יושב ירושלים כתב:יושב ירושלים כתב:לכאורה לפי האוסרים ליטול את הכסף, אדם שבא לקנות שם קניה גדולה שומה עליו לפצל את קניותיו כמה שיותר ולהשיב את הכסף, מדין השבת אבידה [ואפרושי מאיסורא מהבאים אחריו?].יוצא פוניבז' כתב:שאלת תם: אלו ש"מחזירים" את הכסף, למי הם מחזירים, והאם הם מקבלים על כך חשבונית?
מה הבעיה? מעבירים מוצר פעמיים.
כבר הצעתי זאת לעיל בדרך אפשר, ומה אם הרשת תיכשל בגללך בבדיקת רשויות המס?
דנני כתב:יושב ירושלים כתב:יושב ירושלים כתב:לכאורה לפי האוסרים ליטול את הכסף, אדם שבא לקנות שם קניה גדולה שומה עליו לפצל את קניותיו כמה שיותר ולהשיב את הכסף, מדין השבת אבידה [ואפרושי מאיסורא מהבאים אחריו?].יוצא פוניבז' כתב:שאלת תם: אלו ש"מחזירים" את הכסף, למי הם מחזירים, והאם הם מקבלים על כך חשבונית?
מה הבעיה? מעבירים מוצר פעמיים.
פעמיים לא מספיק. הם זיכו אותך ב4 שקל מלאים ואתה מזכה אותם ב4 שקלים שיורד מהם 40 % (לדוג') מיסים.
יושב ירושלים כתב:חיימשה כתב:יושב ירושלים כתב:יושב ירושלים כתב:לכאורה לפי האוסרים ליטול את הכסף, אדם שבא לקנות שם קניה גדולה שומה עליו לפצל את קניותיו כמה שיותר ולהשיב את הכסף, מדין השבת אבידה [ואפרושי מאיסורא מהבאים אחריו?].יוצא פוניבז' כתב:שאלת תם: אלו ש"מחזירים" את הכסף, למי הם מחזירים, והאם הם מקבלים על כך חשבונית?
מה הבעיה? מעבירים מוצר פעמיים.
כבר הצעתי זאת לעיל בדרך אפשר, ומה אם הרשת תיכשל בגללך בבדיקת רשויות המס?
אינני בקי בהתנהלותן של רשויות המס, אבל למה שיפריע להם אם יש יותר הכנסות?
חיימשה כתב:כשבסדום נופלים תפוחים עליך לרכון ולאסוף, ותו לא.
חיימשה כתב:יושב ירושלים כתב:חיימשה כתב:יושב ירושלים כתב:מה הבעיה? מעבירים מוצר פעמיים.
כבר הצעתי זאת לעיל בדרך אפשר, ומה אם הרשת תיכשל בגללך בבדיקת רשויות המס?
אינני בקי בהתנהלותן של רשויות המס, אבל למה שיפריע להם אם יש יותר הכנסות?
אם בספירת מלאי למשל הצהירו על 11 יחידות, וימצאו 18 [מסתבר שפיצול קניה לא נעשה פעם אחת...] הם ייחשבו מעלימי מס
יושב ירושלים כתב:חיימשה כתב:יושב ירושלים כתב:חיימשה כתב:יושב ירושלים כתב:מה הבעיה? מעבירים מוצר פעמיים.
כבר הצעתי זאת לעיל בדרך אפשר, ומה אם הרשת תיכשל בגללך בבדיקת רשויות המס?
אינני בקי בהתנהלותן של רשויות המס, אבל למה שיפריע להם אם יש יותר הכנסות?
אם בספירת מלאי למשל הצהירו על 11 יחידות, וימצאו 18 [מסתבר שפיצול קניה לא נעשה פעם אחת...] הם ייחשבו מעלימי מס
אני מבין שאתה אומר כך מידיעה, אני רק שואל מסברא למה שזה יפריע להם הרי הוא לא העלים מס אלא שילם יותר מס ממה שהיה צריך לשלם.
יושב ירושלים כתב:חיימשה כתב:יושב ירושלים כתב:חיימשה כתב:יושב ירושלים כתב:מה הבעיה? מעבירים מוצר פעמיים.
כבר הצעתי זאת לעיל בדרך אפשר, ומה אם הרשת תיכשל בגללך בבדיקת רשויות המס?
אינני בקי בהתנהלותן של רשויות המס, אבל למה שיפריע להם אם יש יותר הכנסות?
אם בספירת מלאי למשל הצהירו על 11 יחידות, וימצאו 18 [מסתבר שפיצול קניה לא נעשה פעם אחת...] הם ייחשבו מעלימי מס
אני מבין שאתה אומר כך מידיעה, אני רק שואל מסברא למה שזה יפריע להם הרי הוא לא העלים מס אלא שילם יותר מס ממה שהיה צריך לשלם.
יושב ירושלים כתב:חיימשה כתב:כשבסדום נופלים תפוחים עליך לרכון ולאסוף, ותו לא.
זה ידוע שכך היה המנהג בסדום, האם יש מקור לכך שגם על פי התורה הדין כן?
שמש כתב:לענ"ד פשוט כמ"ש ר' אריה מרדכי ועוד שכל המקים עסק (ובפרט חברה בע"מ) שכל חיותו והתנהלותו הם מכוח החוק הוא מקבל על עצמו להיות כפוף לכל פסיקות בתי המשפט (ולכל החלטות הממונים השונים מרשות המסים ועד רישוי העסקים) ומן הסתם אם יטרח אי מי לחפש את תקנון החברה יש שם אף סעיף מפורש ברוח זו (כך מקובל, בד"כ מציינים לאיזה בימ"ש ספציפי יש לפנות).
חיימשה כתב:בברכה המשולשת כתב:שמש כתב:לענ"ד פשוט כמ"ש ר' אריה מרדכי ועוד שכל המקים עסק (ובפרט חברה בע"מ) שכל חיותו והתנהלותו הם מכוח החוק הוא מקבל על עצמו להיות כפוף לכל פסיקות בתי המשפט (ולכל החלטות הממונים השונים מרשות המסים ועד רישוי העסקים) ומן הסתם אם יטרח אי מי לחפש את תקנון החברה יש שם אף סעיף מפורש ברוח זו (כך מקובל, בד"כ מציינים לאיזה בימ"ש ספציפי יש לפנות).
לגבי הפיצול זו אולי התנהגות קטנונית ו'דקדוקי עניות' אבל לא נ"ל שיש בזה איזה איסור, אם רצו יכלו ברשת למנוע זאת (נניח שכל אחד יוכל לקבל רק הנחה אחת ביום וכד') ומשלא מנעו בפועל לא נ"ל ששלט של מנהל סניף מקומי משנה משהו.
כבר העירו לעיל באשכול שזו אכן דעתו (המנומקת והבהירה, כדרכו) של הגראז"ו שליט"א. דא עקא, שאחרי בקשת המחילה יש מקום גדול לפקפק בשימוש בטענה זו הלכה למעשה, הן מפני שבכך נמצאת עוקר דין תורה מן העולם, הן מפני שהרבה מההחלטות הערכאות ודדמי להו אינן צודקות כלל ואינן הגיוניות, ובעיקר כי מי אמר שכל כמינייהו.
האם לא זהו הרעיון של דינא דמלכותא?
לתועלת הציבור כולו צריך להיןת סדר ודין כלשהו, גם אם לא ממש צודק והוגן, ועל מנת כן מתנהל המסחר.
אין עוקר דין תורה. ככל שקיים מצב שבו יש סכנה שרשת גדולה תגזול מציבור גדול, מה שלא היה שייך כ"כ בזמן חז"ל, יש מקום להעמיד תריס כנגד זה את הכלי שהמדינה יצרה לצורך כך, שהרי אין כח ביד ב''ד למנוע את העוול באופן אחר, ואם היתה יד ב''ד תקיפה היו מטפלים בזה ע"י דיני קנסות וכדומה.
ביודעי ומכירי קאמינא, חברות בבעלות חרדית, או שמחזיקות יועץ חרדי, מרשות לעצמם לגזול את הציבור יותר בהסתמך על זה שלא ניתן יהיה להענישם!
תם מה הוא אומר כתב:שמש כתב:לענ"ד פשוט כמ"ש ר' אריה מרדכי ועוד שכל המקים עסק (ובפרט חברה בע"מ) שכל חיותו והתנהלותו הם מכוח החוק הוא מקבל על עצמו להיות כפוף לכל פסיקות בתי המשפט (ולכל החלטות הממונים השונים מרשות המסים ועד רישוי העסקים) ומן הסתם אם יטרח אי מי לחפש את תקנון החברה יש שם אף סעיף מפורש ברוח זו (כך מקובל, בד"כ מציינים לאיזה בימ"ש ספציפי יש לפנות).
ערכאות אסורות גם אם הסכימו מתחילה לדון אצל ערכאות, כמפורש בחו"מ סי' כ"ו.
שמש כתב:תם מה הוא אומר כתב:שמש כתב:לענ"ד פשוט כמ"ש ר' אריה מרדכי ועוד שכל המקים עסק (ובפרט חברה בע"מ) שכל חיותו והתנהלותו הם מכוח החוק הוא מקבל על עצמו להיות כפוף לכל פסיקות בתי המשפט (ולכל החלטות הממונים השונים מרשות המסים ועד רישוי העסקים) ומן הסתם אם יטרח אי מי לחפש את תקנון החברה יש שם אף סעיף מפורש ברוח זו (כך מקובל, בד"כ מציינים לאיזה בימ"ש ספציפי יש לפנות).
ערכאות אסורות גם אם הסכימו מתחילה לדון אצל ערכאות, כמפורש בחו"מ סי' כ"ו.
לאט לך, יש בכך מחלוקת גדולה (כמ"ש לעיל הרב בברכה) האם בכלל חברה בע"מ מחויבת לד"ת או לחוק שמכוחו היא בכלל קיימת (זה קשור גם לשאלה האם היא אכן ישות משפטית נפרדת או מתייחסת לבעלים וכו'). בנוסף יש לדון האם להגיע לפשרות כאלו בערכאות הוא בכלל האיסור או שבזה מועיל קבלו עלייהו (מאחר שיודעים שיגיעו לפשרה, שכך הדרך כמעט בכל התביעות מסוג זה). מה גם שכאן החברה בודאי לא תבוא לב"ד כך שא"א לדון בד"ת שבזה יש אפנים שמותר (כמבואר שם בחו"מ) ועוד חילוקים נוספים ומה שכתבתי לעיל הוא מכיוון שכך מקובלני לנקוט בד"כ במקרים כעין אלו לכה"פ כל עוד אין אחד הצדדים טוען בפירוש שרצונו בד"ת דווקא.
יאיר כתב:הדיין, הגאון רבי יהודה קנר, ממודיעין עילית, פסק בשיעורו כי אין לחלק את הקניות בצורה הזו והעושה כן עובר בגזל.
לדברי הרב קנר: "המטרה של החזר הכספים היא לעשות תיקון לכלל הלקוחות ולשלם לכמה שיותר לקוחות החזר של ארבעה שקלים ובכך לפצות את הרבים, כך שהעושה כן, פוגע ברצון הבעלים של הרשת לפצות את כלל הציבור".
עם זאת, הוסיף הגר"י קנר, כי מי שכבר עבר ועשה כן - אין צריך להחזיר לרשת ולא כלום.
זאב ערבות כתב:חיימשה כתב:ר' זאב אתה בעצמך תיארת כמה פעמים את העניות בארץ חישראל, אז מה לך כי תלין על אברכים שמתאמצים לחסוך כמה פרוטות?
אם בעל הסופר היה חרדי זה לא היה משנה דבר לעצם העניין כיון שאת הכסף הוא חייב להוציא בכל מקרה.
השאלה על האשה בתור אינה שאלה. או שהיה עובר לקופה אחרת או שלא, כ''א לפי דרגתו וסבלנותו.
וסתם כך, אפשר לפצל קניה ל10 ב7 דקות. בעיני ראיתי.
ר' חיימשה, אתה מעוניין בתגובה רצינית או סרקסטית?
איני מלין על העניים בא"י (וגם כתבתי שגם פה לא חסרים עניים והשאלה מה משווה לאדם היום תואר עני - זה שאין לו מזון שתי סעודות). אך אם המצב כה קשה שבעבור חופן שקלים הוא מוכן להעמיד את עצמו בשאלות הלכתיות (בא נעזוב את ענין הנשים, זה היה קצת להקניט כדרכי) ולבזבז את זמנו, אז אולי ראוי שיחפש לו איזה משרה? כבר הבאתי את הסיפור עם רב בנגיס שכאשר היה צריך לנוח קמעא היה נשכב על הספסל בבית המדרש בכדי לא לאבד זמן יקר והנה יש לנו אברכים שיש להם זמן לטייל בסופר ולעשות קניות של מאות שקלים ולפצל אותם ולעמוד בתור 7 (או 10 - זה לא משנה) דקות... ומי יודע עוד איזה טריקים ושטיקים עושים בכדי לגמור את החודש? איני חושד באף אחד, אך לכל אחד יש את מלחמת הקיום שלו ומשכורת של כולל ושל אשה חרדית ממוצעת לא מספקת בדרך כלל. אז מאיפה באה היתרה? כמה גמחי"ם כבר ניתן לגלגל.
בקשר לבעל הבית חרדי אתה צודק, אך האם היה ללקוח נקיפות מצפון על כך (מה שאין כשיודעים שבעל העסק הוא חילוני ואולי אף שמחים לאידו).
יודקרת כתב:בנו"י נאות הן אלא שהעניות מנוולתן.
חיימשה, "טעות נדירה של שופט סדומי", אתה מתרברב כאן כידען וכאיש עולם גדול, אך לצערי אתה טועה ומטעה וכנראה קראת הרבה 'המודיע' בינקותך.
כמה פסיקות של בתימ"ש קראת בחייך שאתה מכנה את פסה"ד כ"טעות נדירה של שופט סדומי"? מסתבר שגם את פסה"ד הזה לא קראת ואין לך מושג באמת במה מדובר אבל מה הבעיה לקשקש. ואגב, מנין לך שזו טעות של שופט סדומי, אולי זו דוקא פסיקה סדומית ובאמת שופרסל לא גנבו כלל. כמובן שזה לא יעלה על הדעת, שהרי שופרסל בודאי דופקת אותנו פשוטי העם, והנה מישהו הציל אותנו מידם. לאמר, כשזה נוגע לכיס שלי אני מעדיף לקבל את ההסתה כנגד ענקיות המזון מאשר את ההסתה כנגד מערכת המשפט.
אכן, בהמודיע/המבשר צריכים לעשות חשבון נפש.
יש לך היכרות של ממש עם מערכת המשפט או שכדרכם של אנשי שלומנו אתה מכיר שנים או שלושה תיקים מביהמ"ש לענייני משפחה שאתה מעורב בהם אישית מתוך עסקנות וגמילות חסדים, ובטוח שאתה יודע הכל שהרי אתה "מכיר מקרוב" ומדבר מ"ידיעה ולא מהשערה"?
לצערי הרב, הלוואי היה בבתי הדין החרדיים יותר מהסדר והצדק שיש בערכאות, וד"ב. פשיטא ואיצ"ל שאין בדבריי משום רמז שמותר לפנות לערכאות במקום שהתוה"ק אוסרת.
חיימשה כתב:לא יודע מה הפריע לך במה שכתבתי.
נכון, קראתי הרבה המודיע בינקותי. מודה באשמה. גם 'תמורה' ואח''כ יתד, נאמן, וגם מרווה לצמא כשעוד היה מוקלד בסטענסיל. מעולם לא דרכתי על מפתנו של בי''ד לענייני משפחה ב''ה...
מאז הספקתי כבר לא רק לקרוא, אלא גם לכתוב בעצמי כמה וכמה תביעות, כולם באישור דיינים מובהקים, ולנצח כמעט בכולם, עד שעו''ד של אחת החברות הגדולות בארץ המליץ למחלקה המשפטית ללכת ללמוד משפטים 'איפה שהדוס הזה למד'.
ברשותי שיק פיצויים בחתימתו של משה לדור מלפני כחצי יובל, ובימים הקרובים עומדת להתפרסם ב'המודיע' הודעה מטעמי לציבור זוכים בתביעת ענק ייצוגית שאני מייצג אותם.
האם הדברים מספקים את כת''ר או שעלי להמשיך להתרברב?
למרות ולאור כל הנ''ל אני סבור בהחלטיות שמדובר בסדום, וזו גם דעת עורכי דין חילוניים בכירים.
אוכל להוסיף כי באחת מהפעמים הבודדות שנתקלתי בשופט הגון ודורש צדק, הפלאתי זאת בעיני ידידי, ולמרבה הצער, מיד לאחר מכן התפרסם שהוא נמצא תלוי בביתו, כאשר במכתב שהוא הותיר הוא מגולל איך מערכת הצדק רדפה אותו בגלל שהיה נאמן לצדק ולא למערכת ודרישותיה.
עכשיו אני כבר מסכים עם העברת הדיון לאספקלריא.
איש_ספר כתב:בהמשך לדברי הרב יודקרת, הרי זה מזכיר את הפניות לבג"ץ נגד פסיקה מרושעת של בית המשפט שמבוססת רק על שנאת חרדים, וכבר שכחו שאמש הואשם בג"ץ באותם מניעים בדיוק.
לא כל קמצנות ניתן לייחס להתמדה. והתמדה לא אמורה לייצר אנשים קטנוניים. לא אשכח מה שראיתי בעיני לפני שנה או שנתיים, בתחנת מכירה של משנת יוסף, היה זה בער"פ והאברך המסכן המנהל התחנה, הודיע שלפי החלטת החברה, על כל לקוח להוסיף שתי שקל ליושב על התחנה עקב העבודה המוגברת שיש בסידור הסחורה בער"פ, לדבריו רק משגה הוא שתשלום זה לא הופיע כתוב בדף של החברה. בעיני ראיתי כמה וכמה אברכים עורכים ויכוח מתיש ומביש עם האומלל ההוא, כאשר הם מטילים ספק בחובתם לשלם את אותן שתי מטבעות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 358 אורחים