חכם באשי כתב:סבורני כי זלחץ הוא ה'חייב' לעשות זאת, שכן אמרו חכמינו: קריינא דאיגרתא להוי פרוונקא.
איש_ספר כתב:לגבי הקונטרס של הרב אדלר, ראיתי בו שערוריה, מחד דוחה את כל דברי החוקרים מתוך עמדה עקרונית שאין לסמוך על דבריהם וכו' מאידך כאשר מטפל בדברי הראבי"ה המביא ירושלמי שמן הדברים עולה זיהוי של ארגמן קהה קוצים, מביא הרב אדלר שיש לפקפק ע"כ שאינו ירושלמי וכו', ומנין עמדה זו המשימה כמובן את הראבי"ה (וראשונים נוספים) ללעג וקלס? מן המחקר כמובן!
לגבי הקונטרס של הרב אדלר, ראיתי בו שערוריה, מחד דוחה את כל דברי החוקרים מתוך עמדה עקרונית שאין לסמוך על דבריהם וכו' מאידך כאשר מטפל בדברי הראבי"ה המביא ירושלמי שמן הדברים עולה זיהוי של ארגמן קהה קוצים, מביא הרב אדלר שיש לפקפק ע"כ שאינו ירושלמי וכו', ומנין עמדה זו המשימה כמובן את הראבי"ה (וראשונים נוספים) ללעג וקלס? מן המחקר כמובן!
איש_ספר כתב:כיון שהתגלגלו העניניים לכאן, אני חש חובה להוסיף את הדברים הבאים: הרב אדלר הינו ת"ח צנוע ומעלי וידו רב לו בהרבה מקצועות התורה, והביקורת בפורום שם מצד כותבים שונים, נגועה בהרבה מגמתיות ולא ארחיב יותר אחרת גם אותנו נתיב ואתרוג יחסומו ובצדק...
לגבי הירושלמי, כשראיתי את דבריו התקשרתי אליו והוא נקב בשמו של ת"ח אחד שלא ידע להבחין בין תכלת לקלא אילן, שהוא שהכשילו בדבר זה, ואך הבטיח לתקן את הדבר במהדורה הבאה.
האחד כתב:איש_ספר כתב:כיון שהתגלגלו העניניים לכאן, אני חש חובה להוסיף את הדברים הבאים: הרב אדלר הינו ת"ח צנוע ומעלי וידו רב לו בהרבה מקצועות התורה, והביקורת בפורום שם מצד כותבים שונים, נגועה בהרבה מגמתיות ולא ארחיב יותר אחרת גם אותנו נתיב ואתרוג יחסומו ובצדק...
לגבי הירושלמי, כשראיתי את דבריו התקשרתי אליו והוא נקב בשמו של ת"ח אחד שלא ידע להבחין בין תכלת לקלא אילן, שהוא שהכשילו בדבר זה, ואך הבטיח לתקן את הדבר במהדורה הבאה.
ראשית, בין תכלת לקלא אילן א"א להבחין. היית צריך לכתוב בין תכלת ללבן.
והאם יש עוד דברים בספר המגיעים מאותו אחד שלא ידע בין תכלת לקלא אילן?
ישראל הר כסף כתב:גם בחומש פי' רש"י "תכלת - צבע ירוק של חלזון".
וכן ברש"י מסכת ברכות דף נז עמוד ב "תכלת - ירוק הוא, ומי שפניו ירוקים חולה הוא".
וכןבמדרש תהלים מזמור צ' "דאמר ר' חזקיה ואית דאמרי בשם ר' מאיר, תכלת דומה לים, וים דומה לעשבים, ועשבים דומים לאילנות, ואילנות לרקיע, ורקיע לנוגה, ונוגה לקשת, וקשת לדמות" וכו'
וכן בפסיקתא זוטרתא בראשית פרק א לגבי ענין אחר לגמרי "תכלת ירוק שמקיף את כל העולם כולו שממנו יוצא חושך"
מרדכי מסכת ברכות פרק מאימתי רמז יט "תכלת הוא צבע ירוק דומיא קצת לכרישין".
ספר המנהיג הלכות ציצית "תכלת עמרא הצבוע בחלזון דג שבים שצבעו ירוק" .
ע"כ ניזיל ונמני כרוכלא, אלא שצריך לדעת מה הכונה 'ירוק' בלשון הראשונים, כי יתכן ואין כאן אפי' כדמות ראיה, אלא חיסרון בידיעה, כי יתכן ולא התכלת שונה אצלם אלא הירוק, ופשוט.
נויירא כתב:ברור שדברי חיים האחרונים צודקים, ויש עמדי הקלטה של ר' שמחה קוק האומר שדיבר על כך עם הגרי"ש, והגרי"ש לא בירר את עניין התכלת, והסיבה כמובן כנ"ל, ואישית אני יודע על רב מפורסם ומקובל [מגדולי תלמידי הגרי"ש, הייתי מוסיף עוד כמה שטעלעס'] שאוחז מהתכלת ובכ"ז נמנע מחמת ....
mashav כתב:נויירא כתב:ברור שדברי חיים האחרונים צודקים, ויש עמדי הקלטה של ר' שמחה קוק האומר שדיבר על כך עם הגרי"ש, והגרי"ש לא בירר את עניין התכלת, והסיבה כמובן כנ"ל, ואישית אני יודע על רב מפורסם ומקובל [מגדולי תלמידי הגרי"ש, הייתי מוסיף עוד כמה שטעלעס'] שאוחז מהתכלת ובכ"ז נמנע מחמת ....
אגב, אני שמעתי שהגאון ר' שמואל אויירבעך תטיל טלית עם תכלת בחדרו. ואחד מאנשיו הראה הקבלה מהמוכר שמכר לו התכלת.
אפרקסתא דעניא כתב:mashav כתב:נויירא כתב:ברור שדברי חיים האחרונים צודקים, ויש עמדי הקלטה של ר' שמחה קוק האומר שדיבר על כך עם הגרי"ש, והגרי"ש לא בירר את עניין התכלת, והסיבה כמובן כנ"ל, ואישית אני יודע על רב מפורסם ומקובל [מגדולי תלמידי הגרי"ש, הייתי מוסיף עוד כמה שטעלעס'] שאוחז מהתכלת ובכ"ז נמנע מחמת ....
אגב, אני שמעתי שהגאון ר' שמואל אויירבעך תטיל טלית עם תכלת בחדרו. ואחד מאנשיו הראה הקבלה מהמוכר שמכר לו התכלת.
האם מישהו יכול לאשר שמועה זו?
אורי אגסי כתב:כמה דברים שיש לי הק' להוסיף על הנידון החשוב לענ"ד (ממה נפשך או לבירור כדי לקיים מצות תכלת, או בכדי להבין מדוע אין רוב גדולי ישראל מתעניינים בזה):
1) לא מזמן פורסם ב"מרכז העניינים" קטע ממכתב בכתי"ק מרן הגרח"ק שכותב שאין ענין לברר אודות התכלת אחרי שמקובלנו מ... שנגנז ואף לרמב"ם לא היה וכו'.
2) האדמו"ר גאב"ד ערלוי שליט"א הולך עם "תכלת" כבר כמה שנים (אך לא שמעתי איזה סוג אם הראדזיני או החדש). הגאון רבי עמרם אופמן, מו"צ חשוב בעדה וגם "מקובל" הולך עם תכלת החדש, ואף כתב איזשהי הסכמה לקונטרסים.
3) אני אישית די השתכנעתי שסבירות גבוהה יש שארגמון קהה הקוצים זהו התכלת (אם כי תמוה שלא יוזכר בשום מקום בחז"ל וכדומה שזה מופק מאותו חלזון שממנו מופק צבע הארגמן), אבל כשראיתי שגם המצדדים בתכלת נחלקים כמה חוטים צריך לצבוע (דהיינו היאך להכריע בג' שיטות הראשונים בזה: 1, 2, 4 חוטים), וכ"א מסביר שללכת אחרת זוהי בעיה [אף יותר מללכת בלא תכלת], אמרתי, אם כן, ודאי אי אפשר ללכת בתכלת היום...
האחד כתב:אבקש את עזרת הרבנים בענין כריכות התכלת האם ידוע למישהו איפה יש חומר כתוב ומסודר בענין?
אפרקסתא דעניא כתב:אגב,
כאן - http://ladaat.net/forum/index.php?topic=43785.0 - טוענים שהג"ר שריה דבליצקי הולך עם התכלת החדשה. האם יש כאן מישהו שיכול לאשר או להכחיש?
שו"מ כן בוויקיפעדיע:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7% ... 7%A7%D7%99
אשמח לתגובה עניינית
תולדות אדם כתב:יצחק כתב:שמעתי פעם שאחד מאדמורי בית בעלז כשיצא האדמור מרדזין עם התכלת, אמר שזה אינו התכלת, והסביר שאביו הראה לו פעם את הרקיע ואמר לו עכשיו זה הרקיע בטהרתו, והרי תכלת דומה לרקיע וכו', והתכלת המדובר לא היה דומה לתכלת שראה אז ברקיע.
כמדומני שזה היה אצל רבי יהושע'לה בעלזער, וכך גם מסתבר לפי השנים.
קו ירוק כתב:נו נו..
והרי רש"י אומר בפרשתינו, פר' שלח, שזה כרקיע המשחיר לעת ערב.
כל הראיות נגד התכלת הם כאלו ?
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים