אוצר החכמה כתב:הדיון האחרון על צולם ולא פותח שייך רק בצילום על גבי סרט צילום פילם. במצלמות הדיגיטליות של היום אין כמובן מקום לזה.
יושב ירושלים כתב:אוצר החכמה כתב:הדיון האחרון על צולם ולא פותח שייך רק בצילום על גבי סרט צילום פילם. במצלמות הדיגיטליות של היום אין כמובן מקום לזה.
זה תלוי בשאלה עד כמה כיתוב/תמונה שע"ג המסך נחשבים לדבר ממשי, האם גם במקרין תמונה על הקיר פשוט לך כנ"ל?
ובמנחת יצחק המצויין לעיל אכן אוסר גם בהקרנה על הקיר.
אוצר החכמה כתב:אני לא מכיר את המנחת יצחק.
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין איך זה יכול להיות חמור יותר משל פרקים שמותר כמבואר בגמרא שם.
האם תוכל לצטט את הלשון? כי לא מצאתי כך באף אחד מהמקורות שהוזכרו, אולי המהר"ם אלשיך אוסר בחמה כפי שהוא אוסר בלבנה אבל השו"מ למד בו שהוא מתיר אפילו בלבנה.גל גל כתב:נקטו להלכה לאסור שמש חלקית, המהרי''ט (יו''ד סי' לה), המהר''ם אלשיך (סי' עז) השואל ומשיב (ג, עא) ועוד.
יושב ירושלים כתב:לענין שבת איני יודע [יש את הסוגיא של מטה של טרסיים שמותר ברפוי אבל לכאו' הוא ענין אחר]. אבל לגבי טומאה מצינו בכמה מקומות שכיון שאפשר להחזיר הפרקים, גם כשהכלי מפורק עדיין טומאתו עליו.
חשבונות רבים כתב:הרב יושב ירושלים,
הגמרא משתמשת בתירוץ של פרקים במקום התירוץ שאחרים עשו לו ומוכח שגם עשיית הפרקים מותרת.
איבעית אימא דפרקים הוה. פי' לתירוצא קמא קאי, דלעולם ר"ג הוא עצמו עשה וכיון דפרקים הוה שרי שהרי אינו דמות חמה ולבנה, ומינה נמי דליכא משום חשדא דלעבדה לא עבדי לה לפרקים, ויש מפרשים דהאי (פרכא) [אפירכא] דחשדא קאי, אבל בעשיה אפילו דפרקים אסור, ואכתי קיימינן כפירוש קמא דאחרים עשו לו, ולא נהירא מדהדר אמרינן איבעית אימא להתלמד עבד וההיא ודאי למישרי אף בעשיה הוא וכיון דכן דכוותה דפרקים באיבעית אימא קמא, אעפ"כ למעשה ראוי להחמיר.
יושב ירושלים כתב:אוצר החכמה כתב:הדיון האחרון על צולם ולא פותח שייך רק בצילום על גבי סרט צילום פילם. במצלמות הדיגיטליות של היום אין כמובן מקום לזה.
זה תלוי בשאלה עד כמה כיתוב/תמונה שע"ג המסך נחשבים לדבר ממשי, האם גם במקרין תמונה על הקיר פשוט לך כנ"ל?
ובמנחת יצחק המצויין לעיל אכן אוסר גם בהקרנה על הקיר.
חשבונות רבים כתב:במילותיו האלמותיות של רבינו הש"ך: לא הבנתי כלום.
לפי דעת הריטב"א עצמו התירוץ של פרקים בא במקום אחרים עשו לו, וא"כ גם עשיית הפרקים וגם חיבורם זל"ז מותר.
לפי דעת הי"מ בריטב"א אין שום היתר בשל פרקים לעניין עשיה אלא רק לעניין שהיה כי אין עובדים לשל פרקים. ולפי זה צורות הלבנה היו עומדות מחוברות כל העת אצל ר"ג שהרי אסור לו לפרק ולחבר אותם או שבכל פעם שבאו עדים היה בא הגוי לחבר את הפרקים.
אבל לפי איזו דעה כתבת אתה לעיל את החידוש המופלא שעשיית צורות הפרקים עצמן אסורה אבל אח"כ מותר לפרק ולהרכיב אותן כי הרי הן כאילו הצורה בנויה ועומדת?
ואיבעית אימא דפרקים הוה. כלומר של חוליות ולא היה מחברה אלא בשעת בדיקת העדים וכל יומא לא חזו לה וליכא חשדא:
אוצר החכמה כתב:אבל בר"ן שם לא מבואר שהיינו דווקא כשאחרים עשו לו. ואפשר שהבין שבשל פרקים שרי לעשות כדברי הריטב"א עצמו ושאר הראשונים ורק ביאר את הגמרא שהתשובה עונה גם על שאלת חשדא שיכולה להתעורר בפרקים. שהיינו שאע"פ שאין איסור לעשות אבל יש חשד שעובדה וע"ז תירץ שלא היה מצוי בביתו כי היה מפרק ולכן לא חשדו בו.
חשבונות רבים כתב:קודם כל, זה לא ר"ן אלא רש"י שם בעבודה זרה.
אני הייתי מפרש דברי רש"י שהוא סובר שהתירוץ פרקים עונה גם על איסור עשיה ורש"י בא רק לפרש כיצד מתורץ על פי זה גם הקושיא דחשדא, וכמ"ש הרה"ג אוצה"ח. (ולא הבנתי מה ענה אותו היושב בעיה"ק תובב"א.)
אמנם הבוקר ראיתי שהריטב"א בעבודה זרה מפרש שלרש"י התירוץ דפרקים אינו מתיר עשייה ואכתי צ"ל שאחרים עשו לו, ולענ"ד פירוש דבריו שאחרים הרכיבו לו את הפרקים בכל פעם. וכתב הריטב"א שזה דוחק ושהתוס' כתבו דפרקים מתיר אף עשיה. ומעתה אני חוזר בי ממה שכתבתי לעיל בפירוש דברי הריטב"א בר"ה אלא היש מפרשים בריטב"א הוא שיטת רש"י דאחרים עשו לו וליכא חשדא מפני שלא היה משהה אותם אלא מפרקים ומרכיבים ולשיטת התוס' דפרקים מתיר איסור עשייה כתב הריטב"א שאין דרך לעבוד בפרקים ולכן ליכא חשדא דלדידהו בהכרח אין דרך לעבוד כן דאם היה דרך לעבוד כן היה אסור בעשיה כמ"ש התוס' ביומא נ"ד ע"ב בסוף העמוד וא"כ א"צ לחידוש של רש"י דלזמן קצר ליכא חשדא.
ומ"מ לא מצאנו מי שסובר שאסור להכין הפרקים אבל מותר לחברם זל"ז.
חשבונות רבים כתב:האם תוכל לצטט את הלשון? כי לא מצאתי כך באף אחד מהמקורות שהוזכרו, אולי המהר"ם אלשיך אוסר בחמה כפי שהוא אוסר בלבנה אבל השו"מ למד בו שהוא מתיר אפילו בלבנה.גל גל כתב:נקטו להלכה לאסור שמש חלקית, המהרי''ט (יו''ד סי' לה), המהר''ם אלשיך (סי' עז) השואל ומשיב (ג, עא) ועוד.
חשבונות רבים כתב:הציטוט שהבאת מהמהרי"ט לא נוגע לעניין כי הוא מדבר על דמות הפנים בלי הגוף ולא על צורה חסרה.
מהר"ם אלשיך בא לאסור בצורת לבנה שעושה אותה חסרה כפי שהיא נראית לבני אדם בשעת חידושה ואסור אע"פ שבמרום היא שלמה. הוא מדמה את זה לעשיית צורת מלאכים ושרפים שעושה אותם כפי יכולת בני אדם לצייר אע"פ שאינו יכול לציירם בשלימות כפי שהם באמת.
יש לחלק בין זה לצורת חמה חסרה שהיא נראית לבני אדם שלמה והוא עושה אותה חסרה, אבל מלשונו של האלשיך נראה קצת שהוא משווה אותם ולכן כתבתי לעיל שיתכן שהוא אוסר בזה כמו בצורת לבנה. כפי שציינתי, השואל ומשיב הבין שהאלשיך מתיר אף בצורת לבנה חסרה, ולא הבנתי איפה הוא ראה את זה באלשיך.
אם זה דחיה לחילוק שכתבתי, לא הבנתי אותה.גל גל כתב:כי זה היינו הך... הרעיון הוא אותו רעיון... השאלה אם יש משמעות לצורה חסרה
עקביה כתב:האם יש התייחסות בפוסקים לציור/צילום תמונת נוף, הכוללת שמש/ירח ועוד פרטים רבים אחרים?
לכאורה י"ל שמעשיו מוכיחים שאינו נותן חשיבות לשמש או לירח, והתמונה עצמה מפקיעה מכוונת ע"ז, וא"כ זה צריך להיות מותר.
אוצר החכמה כתב:אני מניח שאתה מתבסס על המהרי"ט כהנחת יסוד?
גל גל כתב:חצי שמש
א. מספר פוסקים ובניהם הרב וואזנר (שבט הלוי שם) והרב יעקב אריאל (משיחה איתו) טענו, שהאיסור לצייר שמש נוהג רק כאשר מציירים שמש שלמה, אבל כאשר מציירים שמש חצויה, אין בכך איסור.
ראייתם מבוססת על דברי השולחן ערוך שראינו לעיל, שהתיר לעשות צורת אדם אם היא לא שלמה. לשיטתם כשם שאדם מותר חצוי, כך גם שמש יהיה מותר לצייר במידה והיא לא שלמה. הסברא בדבריהם היא, שכמו שבמציאות אין אדם חצוי, לכן הותר לצלמו כך, אין איסור לצייר שמש, כי אין במציאות שמש חצויה (אך ירח נאסר, כי חלק מהחודש הוא נראה לעיננו חצוי).
עקביה כתב:האם יש התייחסות בפוסקים לציור/צילום תמונת נוף, הכוללת שמש/ירח ועוד פרטים רבים אחרים?
לכאורה י"ל שמעשיו מוכיחים שאינו נותן חשיבות לשמש או לירח, והתמונה עצמה מפקיעה מכוונת ע"ז, וא"כ זה צריך להיות מותר.
וכן צורת אדם לבדו. נפקא מדכתיב לא תעשון אתי אותי כלומר דמות שאני מתראה בו לנביאים והיינו אדם וא"ת הא דאמרינן לעיל דד' פנים להדדי אסור תיפוק ליה משום אדם כבר תירצו התוס' בע"ז (דף מ"ג מ"א) ובר"ה (דף כ"ד) בד"ה לא תעשון אתי דאתי לחיובא אף כשמוצא צורת אדם והשלים לד' פנים וכן תירץ בהגהת סמ"ק סי' קס"ב, א"נ לעבור בשני לאוין, ובר"ה תירצו עוד דסד"א דאם עשה ד' פנים גרע מאדם לבדו וכן תירץ הר"ן והרמ"ך הביאו הכ"מ ספ"ג מהל' עבודת כוכבים וע' בס"ק ל':
כגון ארבעה פנים. א"ל הא אמר אח"כ דצורת אדם אפילו לבדה אסורה תירץ הר"ן דכאן גרע טפי שצירף שאר צורות לצורות אדם וסלקא דעתך דשרי שאין זה צורת אדם וכן מלאכי שרת לפי שיש להם כנפים קא משמע לן, וק"ל דאם כן אלו עשה צורת אדם עם פרצוף אחד או ב' מהנהו ארבעה ה"נ דשרי לפי שאין כאן צורת אדם ולא צורת ארבעה פנים וזה לא נראה להתיר דחידוש כזה ודאי לא היו להפוסקים לשתוק ממנו ולהודיע שהוא מותר.
אישתמיטתיה דכדברי הר"ן כתבו התוס' בר"ה דף כ"ד ע"ב והרמ"ך ומביאו בכסף משנה וכמ"ש בש"ך ס"ק כ"א.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 251 אורחים