שכתב וז"ל: וכן יֵראה מפירוש רש"י למי שמעיין ומדייק בפירושו.שמואל דוד כתב:עיין מהרש״ל בחכמת שלמה.
שייף נפיק כתב:''ר' חנניה חלש על לגביה ר"נ וכל גדולי הדור אייתו לקמיה ריאה שנשפכה כקיתון...''
הלשון חלש בש"ס הוא חולי גדול ובמקומות מסוימים מצינו אותו כלשון של קרוב למיתה, ומה בעצם הענין להשמיע לנו שזה היה אז?
ובפשטות ללמד שגם חולה ובעל יסורין לא פטורים מת"ת, ורבותינו עסקו בה אף בחוליים.
ואולי היה אפשר לומר הצעה מענינת; על דרך דרושית קצת,
ידוע המעשה על כמה צדיקים שבא לפניהם חולי גדול, ועסקו בסוגיא של אותו חולי בטריפות בהלכה וחדשו חידוש להכשיר מקרה כזה, ואז האדם שהיה לו חולי זה גם הוא הבריא, ואולי גם הוא היה חולה בחולי הריאה שנשפכה כקיתון והכשירו בסוגיא ועל ידי זה הדר בריא.
עוד אפשר לומר הצעה מענינת, שאולי יש כן אמירה כלפי מעלה שצריכים את ר' חנניה, ובכל גדולי הדור נזקקים לו ואפילו בחוליו ואם כן צריכים לו רבים כל כך.
חיימקה כתב:קה:
כל מלחא מאי? וכתב רש"י וז"ל: "כל מלחא - מדד מלח, כמו וימודו בעומר תרגום וכלו בעומרא".
כלומר הסביר לנו רש"י ש'כל' פירושו מדידה והביא ראיה מהתרגום.
מדוע לא הביא רש"י ראיה מהפסוק מישעיהו פרק מ' "מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן וְכָל בַּשָּׁלִשׁ עֲפַר הָאָרֶץ וְשָׁקַל בַּפֶּלֶס הָרִים וּגְבָעוֹת בְּמֹאזְנָיִם".
ששם ביאורו מדידה כמבואר שם במפרשים.
שברי לוחות כתב:בשיחת חולין הביא מאוצר לעזי רש"י לגרוס מלנ"ץ
שמואל דוד כתב:כט.
הא לא קשיא איידי דסליק מבהמה כו׳
עיין רש״י שבועות כג: ד״ה הא לא קשיא - כלומר אם קושיא אחרת אין כאן זו יש לה תירוץ. וכן כל דוכתא דאיכא הא לא קשיא יש קושיא גדולה מזו.
צ״ע בזה.
במהדורה המנוקדת, בשני המקומות:טור תלגא כתב:בעוז והדר שניהם מנל"ץ
צְמָחִין. מַלַנְ"ץ:
וְיֵשׁ לוֹמַר, דְּמַסְּקִינַן תַּנָּאֵי הִיא. (תוס' סוף ד"ה האוכל)אביר הרועים! כתב:קשה לי ממתניתין דפ"ב דטהרות 'שלישי שבכולן פוסל את הקודש' והוכיחו מזה התוס' פסחים יד: שגם שלישי של תרומה עושה רביעי בקודש.
ביקורת תהיה כתב:וְיֵשׁ לוֹמַר, דְּמַסְּקִינַן תַּנָּאֵי הִיא. (תוס' סוף ד"ה האוכל)אביר הרועים! כתב:קשה לי ממתניתין דפ"ב דטהרות 'שלישי שבכולן פוסל את הקודש' והוכיחו מזה התוס' פסחים יד: שגם שלישי של תרומה עושה רביעי בקודש.
שמואל דוד כתב:נז.
רש״י ד״ה צומת הגידין מקום שהגידין כו׳
יש להעיר מדוע לא פירש כן לעיל בד״ה בצומת גידין. וצ״ע.
שמואל דוד כתב:ס:
רש״י ד״ה יעקב הקטן - מי יקום יעקב כי קטן הוא (עמוס ז)
ד״ה דוד הקטן - מקרא הוא בשמואל (א יז)
וצ״ע מדוע שינה בלשונו ולא כתב מקרא הוא בעמוס ?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים