פרדכת כתב:זכור לי או הדברי חיים מצאנז לבעל השואל ומשיב.
או אחד מצאצאיו (הקדושת ציון הי''ד )לנכד החת''ס שהיה רב בקרקא.
ששאלו מה תפקיד הרב ?
לענין כתב:
מו"ק ט' כתיב כל חפצים לא ישוו בה וכתיב כל חפציך לא ישוו בה הא חפצי שמים... לךא קשיא כאן שיכולה ליעשות בידי אחרים כאן שאינה יכולה ליעשות בידי אחריםמשלי שועלים כתב: אשמח שמישהו יציין למקורם של שמועות אלו ובעיקר שיסביר איך זה מתיישב עם המוסכמה ש'התורה היא מעל הכל'
אוהב עמו כתב:אולי כוונת המחפש למעשה עם אותו רב שנשאל היכן ספריו והראה את פנקסי הצדקה של העיר. (אם זכרוני לא בוגד בי בפעם זו אז זה היה ר' יוסף פיימער מסלוצק)
משלי שועלים כתב:אשמח שמישהו יציין למקורם של שמועות אלו
משלי שועלים כתב:ובעיקר שיסביר איך זה מתיישב עם המוסכמה ש'התורה היא מעל הכל'
הרע במיעוטו כתב:
משלי שועלים כתב:אך השאלה אצלי רק מתעצמת, משום שלפי מה שאני מבין הביאור הוא כך:
יש שני סוגי לימוד, א. כדי לדעת המעשה. והוא קודם למעשה, אך לא חשוב ממנו, משום שהוא בא למענו ובשבילו. ב. חכמה העיונית, דרוש וקבל שכר, והוא תכלית בפנ"ע וחשוב מכולם (ות"ת כנגד כולם, כל חפציך לא ישוו וכו').
א"כ, ודאי התעסק האחיעזר בחידושים ובספרים עיוניים, והדרן לקושיין, מדוע עדיף לו להתעסק עם אלמנות.
אמר ירמיה בארבעת השלמויות הללו: כה אמר ה' אל יתהלל חכם בחכמתו, ואל יתהלל הגיבור בגבורתו, ואל יתהלל עשיר בעשרו, כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידע אותי ... והואיל והזכרנו פסוק זה ונפלאות שנכללו בו והזכרנו דברי חכמים ז"ל עליו, נשלים מה שנכלל בו, והוא, שלא הסתפק בפסוק זה בביאור הנעלה שבתכליות שהיא השגתו יתעלה בלבד. כי אילו הייתה זו מטרתו, היה אומר כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידע אותי, ויפסיק הדיבור, או היה אומר השכל וידע אותי כי אני אחד, או היה אומר כי אין לי תמונה, או כי אין כמוני, וכל כיוצא באלה. אלא אמר כי ההתפארות היא בהשגתי ובידיעת תוארי כלומר: מעשי, כעין מה שביארנו באומרו הודיעני נא דרכיך וגו'.
וביאר לנו בפסוק זה כי אותם המעשים אשר חובה לדעת אותם ולהתדמות בהם, הם חסד ומשפט וצדקה. והוסיף עניין אחר חשוב והוא אומרו: בארץ, אשר זהו ציר התורה ... כמו שביאר לנו על ידי אדון החכמים: כי לה' הארץ, אמר כי השגחתו גם בארץ כראוי לה, כמו שמשגיח בשמים כראוי לה, והוא אומרו: כי אני ה' עשה חסד משפט וצדקה בארץ. ואחרי כן השלים את העניין ואמר כי באלה חפצתי נאם ה', רוצה לומר מטרתי שיהא מכם חסד וצדקה ומשפט בארץ, כדרך שביארנו בשלוש עשרה מידות, שהמטרה להתדמות בהן ושיהיו אלה הליכותינו ...
זהו מה שנראה לי להניח במאמר זה ממה שראיתי שהוא מועיל מאוד לכמוך, והנני מאחל לך בעת ההתבוננות המעמיקה שתשיג כל עניין שכללתי בו בעזרת ה' יתעלה. והוא יזכנו וכל ישראל חברים למה שהבטיחנו בו. אז תפקחנה עיני עוורים ואזני חרשים תפתחנה. העם ההלכים בחושך ראו אור גדול ישבי בארץ צלמות אור נגה עליהם. קרוב מאוד האל לכל קורא, נמצא לכל דורש יבקשהו, אם באמת יקרא ולא ישעה, אם יהלך נכחו ולא יתעה, נשלם החלק השלישי בעזרת ה', ובהשלמתו נשלם מורה הנבוכים.
מצר כתב:שלו' לחו"ר דפה,
אני מחפש משפט- ציטוט או אמירה עקרונית, כמדומני שבעל האמירה הוא הגר"ח סולוביצ'יק
שאומרת, שעיקר תפקיד הרבנים הוא לחבוש לשבורי לב, לעזור לאחרים, להקשיב, משהו מעין זה.
מי שמכיר או יודע על מה מדובר, ויראני מקום, אודה לו מאוד.
תודה רבה.
מצר כתב:שלו' לחו"ר דפה,
אני מחפש משפט- ציטוט או אמירה עקרונית, כמדומני שבעל האמירה הוא הגר"ח סולוביצ'יק
שאומרת, שעיקר תפקיד הרבנים הוא לחבוש לשבורי לב, לעזור לאחרים, להקשיב, משהו מעין זה.
מי שמכיר או יודע על מה מדובר, ויראני מקום, אודה לו מאוד.
תודה רבה.
חלמישצור כתב:הרב חיים חייקל גרינברג, מגדולי הדור! במלאת שנה לפטירתו של הגאון רבי יחיאל יעקב וויינברג זצ"ל: פרקים לזכרו וזכרונות אישים מפי גדולי הדור, תל אביב תשכ"ז (במהד' שבאוצ"ח ללא מספרי עמודים, שלושה עמודים מהסוף)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 503 אורחים