מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארזי הלבנון
הודעות: 1341
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' ינואר 10, 2019 5:45 pm

מצ"ב עדות על מנהגו של הגה"ק רבי ישראל אביחצירא, שלא לומר תחנון ביום פטירת סבו, אביו ואחיו הקדושים.
בדרכו זו נוהגים רבים מחסידיו, כפי שניתן להיווכח ממנהג בתי כנסת רבים בדרום הארץ, שאינם אומרים תחנון ביום פטירתו (מה שאין כן ביום פטירת שאר הצדיקים ממשפחתו).

שאלותיי:
א. האם מצינו מקור למנהגו של הגה"ק זלה"ה? שמא יש לחלק בין משפחתו לשאר צדיקים, דאם לא כן מדוע לא נהג כך גם בשאר צדיקים?
ב. האם מצינו מקור למנהג בתי הכנסת המוזכרים בדבריי לעיל?

אציין כי ידועים לי דברי האחרונים המותחים ביקורת על מנהג זה, וטוענים שמדובר על דימוי גרוע לל"ג בעומר, ולא קרב זה אל זה. שאלותיי כאמור הן להבנת המנהג.
IMG-20190110-WA0010_1 (1).jpg
IMG-20190110-WA0010_1 (1).jpg (57.37 KiB) נצפה 10227 פעמים

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 10, 2019 6:12 pm

מנהג חסידי ידוע אצל חסידים שאינם חסידי חב"ד והגרא"ח נאה כתב ליישבו למרות שהוא היה חסיד חב"ד וחב"ד אין נוהגים כן.
מקורו אינו בל"ג בעומר שאינו יום פטירת רשב"י אלא ברש"י ביבמות שכתב על יומא דריגלא שביום פטירתו של חכם מתקבצים תלמידיו ועולים לקברו ועוסקים בתורתו ולפי שנאספים בו נקרא יומא דריגלא ולפי שנקרא כן נהגו לא לומר תחנון

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי דרומי » ה' ינואר 10, 2019 6:16 pm

המנחת אלעזר ממונקאטש מדבר ע"ז באריכות בספרו 'דברי תורה' ועוד.

סביר להניח שכבר היה אשכול אחד לפחות על הנושא

עובר ושב
הודעות: 2617
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי עובר ושב » א' ינואר 13, 2019 11:16 am

אם כן יש לנהוג כך בכל יום שבו נפטר צדיק (וכידוע בכל יום נפטר צדיק כלשהו) ולא לומר בו תחנון.

ואם נמצא יום כזה שלא נפטר בו צדיק, הרי שהוא יום מיוחד במינו ומסוגל לישועות, ובוודאי שאין לומר בו תחנון...

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 13, 2019 5:59 pm

עד כמה שאני זוכר המנהג החסידי הוא שלא לומר תחנון ביום שנפטר בו צדיק מהאדמו"רים של חסידות זו או ביום פטירת צדיקים ידועים במיוחד כדוגמת הרבי מלובלין (כדוגמה, אני יודע שביא"צ שלו אף אחד לא אומר תחנון מסיבות אחרות)....

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ינואר 14, 2019 12:52 pm

דעת הגר"י קמינצקי בנידון
viewtopic.php?f=19&t=4182&p=31698&hilit=%D7%A4%D7%95%D7%98%D7%A8%D7%A4%D7%90%D7%A1#p31673

אגב, לפי זכרוני בשו"ע הרב מבואר שאמירת תחנון היא בגדר מנהג ולא חובה. ואם כן אין לתמוה שמוסיפים ימים טובים ממנהגא.

ארזי הלבנון
הודעות: 1341
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' ינואר 14, 2019 1:25 pm

ייש"כ על הדברים.

אגב, אזכיר כאן את ששמעתי מת"ח אחד (אמנם כלי שני) כי ביום שהגר"ע יוסף היה מגיע לישיבת כסא רחמים לא היו אומרים תחנון, וכפי ששמעתי הסיבה היא משום שצדיק מכונה בזוהר 'שבת'. (איני מכיר את המקור בזוהר, וכמדומני רק רשב"י מכונה שבת).

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי יושב סתר » ב' ינואר 14, 2019 3:30 pm

יש הלצה ידועה [שאולי גם היתה], שהגרש"ז אוירבך זצ"ל התפלל בביכנ"ס חסידי ולא אמרו תחנון, שאל על כך ונענה כי היום יא"צ של אדמור פלוני, סבר וקיבל. בפעם אחרת שהתפלל שם היה יא"צ של רחל אמנו ולא אמרו תחנון, שאל וענו לו שהיום יא"צ של רחל אמנו. עמד ומחה נמרצות.
שאלוהו - על אדמור אתה מבין שלא אומרים תחנון ועל רחל אתה כועס?
ענה להם - האדמור היה אחרי השו"ע, יתכן שאם רבי יוסף קארו היה מכיר אותו היה פוסק לגביו שאין לומר תחנון, אבל על רחל אמנו גם השו"ע שמע ובכל זאת פסק לומר תחנון.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ינואר 14, 2019 3:36 pm

למה הלצה? רציני ביותר.
יארצייט של חסידות זה יום טוב בשבילה. אבל רחל מיוחדת לכל כלל ישראל, ואם זה לא נחשב ליום טוב, הרי שצריך לומר תחנון.

אני לא יודע האם הסיפור קרה, אבל הסברא לכשעצמה נכונה במאה אחוז.

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 14, 2019 5:13 pm

עד כמה שאני זוכר קראתי את הסיפור על הגרשז"א שהיה אצל בנו רבי מרדכי שליט"א שהוא רב בקהילה חסידית וביום ששי לא אמרו תחנון כי כך נהגו והגרשז"א אמר שבשלמא ביא"צ של צדיקים חסידיים יש לומר שהם חיו אחרי הרמ"א אבל הרמ"א היה מסכים להלכה לא לומר תחנון ביא"צ שלהם אך יום ששי כן היה בזמן הרמ"א ומכך שלאכתב שאין אומרים תחנון מוכח שכן אומרים.
לגבי היא"צ של רחל אמנו יש פירכא בדבר כיוון שזה גם יא,צ של צדיקים חסידיים ידועים...

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי אוהב עמו » ב' ינואר 14, 2019 8:41 pm

בזכרוני שהמעשה מסופר על עוד רבים וחד מינייהו הוא ר' יוסף חיים זוננפלד וכן על הרב מטשיבין (ואולי שערי חסד בשערי חסד נתחלף)

ארזי הלבנון
הודעות: 1341
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' ינואר 15, 2019 12:08 am

מצ"ב מידע נוסף שקבלתי.
קבצים מצורפים
IMG-20190114-WA0003.jpg
IMG-20190114-WA0003.jpg (114.37 KiB) נצפה 10031 פעמים
IMG-20190114-WA0004.jpg
IMG-20190114-WA0004.jpg (132.03 KiB) נצפה 10031 פעמים

כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ג' ינואר 15, 2019 5:28 am

סיפור חסידי

רבי איציקל סיפר פעם לחתנו רבי יענקל'ה מ'פשעווארסק כי בעיירה אחת העלילו הגויים על היהודים שהרגו גוי אחד, ועל ידי כחה של אמירת תחנון קם הגוי המדובר לתחייה ותהי הרווחה

אם כן, שאל לחותנו, למה מקילים כך בתחנון?

ענה רבי איציקל, מה רצית, שכל הגויים המתים יקומו לתחייה?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' ינואר 15, 2019 5:30 am

כולל יונגערמאן כתב:סיפור חסידי
רבי איציקל סיפר פעם לחתנו רבי יענקל'ה מ'פשעווארסק כי בעיירה אחת העלילו הגויים על היהודים שהרגו גוי אחד, ועל ידי כחה של אמירת תחנון קם הגוי המדובר לתחייה ותהי הרווחה
אם כן, שאל לחותנו, למה מקילים כך בתחנון?
ענה רבי איציקל, מה רצית, שכל הגויים המתים יקומו לתחייה?

עי' או' יד
קבצים מצורפים
אוצר אפרים.PDF
(238.47 KiB) הורד 273 פעמים

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 15, 2019 11:32 am

אוהב עמו כתב:בזכרוני שהמעשה מסופר על עוד רבים וחד מינייהו הוא ר' יוסף חיים זוננפלד וכן על הרב מטשיבין (ואולי שערי חסד בשערי חסד נתחלף)

הרב מטשעבין היה חסיד בעצמו וקשה לומר שלא הכיר את המנהגים החסידיים

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

אי אמירת וידוי בימי יארצייט

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' ינואר 06, 2021 1:31 am

לכאורה היה צריך להיות שאדרבה דווקא בימי יארצייט צריך לומר וידוי ולהרבות בסליחות ותחנונים על הצדיק שלא זכינו שיהיה עימנו. וכפי שמצינו בשו"ע תקפ ס"ב יעו"ש.
וא"כ מהיכן המקור או ההמצאה שכל הזדמנות שיש יארצייט של צדיק אין תחנון?
היום ביקרתי בקרית בעלז בבית מדרש המפואר והמיוחד מאוד, ואגב ראיתי חדר נרות עם דף מלא בשמות צדיקים שנפטרו לפי תאריכים מסודרים שחל החודש. כך שאין (כמעט) יום שאין בו מי שנפטר.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אי אמירת וידוי בימי יארצייט

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ינואר 06, 2021 2:27 am

ודאי ידוע למר שיום פטירת צדיק מכונה גם יומא דהילולא ונחשב כיום שמחה. ומן הסתם נכב"ב.

איתן נוי כתב:לכאורה היה צריך להיות שאדרבה דווקא בימי יארצייט צריך לומר וידוי ולהרבות בסליחות ותחנונים

אכן בשם הצמח צדק מובא שיום יארצייט הוא עת רצון הראויה יותר לאמירת תחנון (ראה ס' רשימות היומן עמ' רצא).

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: אי אמירת וידוי בימי יארצייט

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' ינואר 06, 2021 9:38 am

א. נמצאת מבטל כל ענייני וידוי ותחנונים. ומה יהא עלינו בעוונותינו. ומצאנו גדולים שהיו אומרים את הוידוי לאחר סיום התפילה או מחפשים מנין אחר בפרט בכה"ג שהיה יום תחנונים
ב. הן אמת שהבוקר בס"ד, נגלו לעיני דברי הבאה"ט הק' שכתב דיני תחנון סי' קלא סק"י שבם הט"ז סק"ט, שבבית האבל שאין אומרים תחנון וידוי ונפי"א, (וז"ל:) "אבל שאר תחנונים כגון והוא רחום ודאי האחרים המתפללים יאמרוהו בביתם אחר שיצאו משם לביתם ולמה יהיו פטורים מזה והא חובת גברא בינינו שקבענום בכל ב' וה' כמ"ש בסי' קל"ד כנ"ל: ".
ואין לנו לבטל וידוי ונפי"א משם יארצייט אלא מה שתיקנו לנו חז"ל הק'.
ג. ובדרך המוסר ניתן לומר, שמי שמחפש להיפטר מלומר וידוי ותחנונים אולי הוא הראשון שיצטרך לומר רק בכדי לשבור את יצרו הרע.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אי אמירת וידוי בימי יארצייט

הודעהעל ידי דרומי » ד' ינואר 06, 2021 10:53 am

זה ויכוח עתיק יומין, וכמדומני שבכתבי המנחת אלעזר ממונקאטש מאריך בזה, ואולי היה זה כנגד בעלזא (כידוע...).

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אי אמירת וידוי בימי יארצייט

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 06, 2021 6:52 pm

לפי הידוע לי רוב החסידים שאינם חסידי חב"ד נוהגים שלא לומר תחון ביארצייט (גם מונקאטש וגם בעלזא).
הטעם לכך, שמעתי אומרים משום דדמי לל"ג בעומר שהוא היא"צ של רשב"י (לפי דה זו וע' באשכול פטירת צדיקים ביום שנולדו) ושהצדיק משפיע ביום פטירתו על ההולכים בגדרכו.
יש הנמנעים רק ביא"צ של אדמו"רים גדולים כמו הנועם אלימלך ויש הנמנעים רק ביא"צ של האדמו,רים שהם שייכים לחסידיהם.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: אי אמירת וידוי בימי יארצייט

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' ינואר 06, 2021 9:17 pm

דרומי כתב:זה ויכוח עתיק יומין, וכמדומני שבכתבי המנחת אלעזר ממונקאטש מאריך בזה, ואולי היה זה כנגד בעלזא (כידוע...).

אשמח למקורות

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: אי אמירת וידוי בימי יארצייט

הודעהעל ידי יתר10 » ד' ינואר 06, 2021 9:21 pm

viewtopic.php?f=17&t=43934
viewtopic.php?t=34304#p371985
viewtopic.php?f=17&t=41233
למה פותחים אשכולות לפני שבודקים אם כבר נמצא אשכול בענ"ז

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אי אמירת וידוי בימי יארצייט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 06, 2021 9:51 pm

יתר10 כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=43934
viewtopic.php?t=34304#p371985
viewtopic.php?f=17&t=41233
למה פותחים אשכולות לפני שבודקים אם כבר נמצא אשכול בענ"ז

יישר כח. איחדתי את הדיון הנוכחי עם האשכול הראשון שציינת אליו.
האחרים כמדומני דנים בנושאים קצת שונים.

גל של אגוזים
הודעות: 1285
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' ינואר 07, 2021 12:28 am

כדכד כתב:עד כמה שאני זוכר קראתי את הסיפור על הגרשז"א שהיה אצל בנו רבי מרדכי שליט"א שהוא רב בקהילה חסידית וביום ששי לא אמרו תחנון כי כך נהגו והגרשז"א אמר שבשלמא ביא"צ של צדיקים חסידיים יש לומר שהם חיו אחרי הרמ"א אבל הרמ"א היה מסכים להלכה לא לומר תחנון ביא"צ שלהם אך יום ששי כן היה בזמן הרמ"א ומכך שלאכתב שאין אומרים תחנון מוכח שכן אומרים.
לגבי היא"צ של רחל אמנו יש פירכא בדבר כיוון שזה גם יא,צ של צדיקים חסידיים ידועים...


הגר"מ אוירבך שליט"א הוא רב ביהכנ"ס אביר יעקב סאדיגורה ת"א וכמדומני שבסא"ג אומרים תחנון בע"ש. אך בסאטמר א"א תחנון בערב שבת ומקורו מהייטב לב מסיגוט שקיבל מנהג זה מזידיטשויב [שכמעט אין אומרים תחנון ברוב השנה], אך כמדומני שיש סמך לזה במחזור ויטרי.

גל של אגוזים
הודעות: 1285
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' ינואר 07, 2021 12:31 am

בגזע צ'רנוביל אומרים תחנון בכל יא"צ [זולת ביא"צ הבעש"ט והגר"א וכדומה...]

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' ינואר 07, 2021 12:59 am

איתן נוי כתב:וא"כ מהיכן המקור או ההמצאה שכל הזדמנות שיש יארצייט של צדיק אין תחנון?
איתן נוי כתב:ואין לנו לבטל וידוי ונפי"א משם יארצייט אלא מה שתיקנו לנו חז"ל הק'.
כדאי להתחיל מן ההתחלה:
כבר בד"מ (סי' קלא סק"ה) הובא "דנפילת אפים הוא רשות, ולכן כל דיניו במנהגא תליא מילתא".
אשר על־כן - לו יצויר ויהא מנהג ק"ק כלשהיא שלא ליפול אפים כלל, יש להם להחזיק בו (כמובן, בתנאי שהונהג ע"פ גדולים וחכמים - ככל דיני המנהג).
כיון שהנמנעים מלהתחנן בימי היארצייט נוסד מנהגם בהוראת רבותיהם (ומעשה רב שלהם), שלכו"ע היו חכמים וצדיקים - הרי כך הוא (לגביהם) דינא דשו"ע, ואין להם מקום 'להחמיר' בזה.
וראה 'פסקי תשובות' סי' קלא סקכ"ד (ס"ע עה), ובהערות שם.

[כמובן, הטיעון 'חובת גברא' אינו תקף אלא כלפי מי שקבלוהו עליהם לחובה במנהגם; ועכ"פ, רוה"פ חלוקים בזה על המשנ"ב. ואכ"מ].


עכ"פ, פשוט וברור דכ"ז לא נאמר אלא באלו שיש להם קשר כלשהו (נשמתי, רגשי וכו') לבעל היארצייט,
אך הקופצים על כל יארצייט וסעודת־הילולא לפטור עצמם מ'תחנון' ודאי דלאו שפיר עבדי, ובשופטני לא עסקינן.

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 10, 2021 6:55 pm

גל של אגוזים כתב:
כדכד כתב:עד כמה שאני זוכר קראתי את הסיפור על הגרשז"א שהיה אצל בנו רבי מרדכי שליט"א שהוא רב בקהילה חסידית וביום ששי לא אמרו תחנון כי כך נהגו והגרשז"א אמר שבשלמא ביא"צ של צדיקים חסידיים יש לומר שהם חיו אחרי הרמ"א אבל הרמ"א היה מסכים להלכה לא לומר תחנון ביא"צ שלהם אך יום ששי כן היה בזמן הרמ"א ומכך שלאכתב שאין אומרים תחנון מוכח שכן אומרים.
לגבי היא"צ של רחל אמנו יש פירכא בדבר כיוון שזה גם יא,צ של צדיקים חסידיים ידועים...


הגר"מ אוירבך שליט"א הוא רב ביהכנ"ס אביר יעקב סאדיגורה ת"א וכמדומני שבסא"ג אומרים תחנון בע"ש. אך בסאטמר א"א תחנון בערב שבת ומקורו מהייטב לב מסיגוט שקיבל מנהג זה מזידיטשויב [שכמעט אין אומרים תחנון ברוב השנה], אך כמדומני שיש סמך לזה במחזור ויטרי.

איני בקיא בנהגי סדיגורא אך את הסיפור קראתי עליו. אם היה או לא היה איני יודע.
לא ידעתי שהיה קשר בין הייט"ל לזידיטשויב אבל כת"ר צודק כמובן שבזידיטשויב א"א תחנון ביום ששי בגלל הארת שבת

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אי אמירת וידוי בימי יארצייט

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 11, 2021 6:07 pm

כדכד כתב:לפי הידוע לי רוב החסידים שאינם חסידי חב"ד נוהגים שלא לומר תחון ביארצייט (גם מונקאטש וגם בעלזא).
הטעם לכך, שמעתי אומרים משום דדמי לל"ג בעומר שהוא היא"צ של רשב"י (לפי דה זו וע' באשכול פטירת צדיקים ביום שנולדו) ושהצדיק משפיע ביום פטירתו על ההולכים בגדרכו.
יש הנמנעים רק ביא"צ של אדמו"רים גדולים כמו הנועם אלימלך ויש הנמנעים רק ביא"צ של האדמו,רים שהם שייכים לחסידיהם.

מקור נוסף מרש"י ביבמות שהיו עולים לציון של הרב ביום פטירתו ושם היה כינוס גדול ונקרא "יומא דריגלא" ומקביל לעליה לרגל ומשום שמחת הכינוס לצדיקים שדומה לרגל לא אמרו תנון. יתכן שבחלק מהקהילות הרחיבו את זה גם לשמחת הכינוס לצדיקים ביומא דהילולא כשאינו על הציון ממש

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי יתר10 » ב' ינואר 11, 2021 9:06 pm

איתן נוי כתב:
דרומי כתב:זה ויכוח עתיק יומין, וכמדומני שבכתבי המנחת אלעזר ממונקאטש מאריך בזה, ואולי היה זה כנגד בעלזא (כידוע...).

אשמח למקורות

כדכד כתב:מקור נוסף מרש"י ביבמות

דברי תורה מונקאטש - עותק.PNG
דברי תורה מונקאטש - עותק.PNG (12.44 KiB) נצפה 8197 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יתר10 ב ב' ינואר 11, 2021 9:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: אי אמירת וידוי בימי יארצייט

הודעהעל ידי חיימשה » ב' ינואר 11, 2021 9:10 pm

איתן נוי כתב:לכאורה היה צריך להיות שאדרבה דווקא בימי יארצייט צריך לומר וידוי ולהרבות בסליחות ותחנונים על הצדיק שלא זכינו שיהיה עימנו. וכפי שמצינו בשו"ע תקפ ס"ב יעו"ש.
וא"כ מהיכן המקור או ההמצאה שכל הזדמנות שיש יארצייט של צדיק אין תחנון?
היום ביקרתי בקרית בעלז בבית מדרש המפואר והמיוחד מאוד, ואגב ראיתי חדר נרות עם דף מלא בשמות צדיקים שנפטרו לפי תאריכים מסודרים שחל החודש. כך שאין (כמעט) יום שאין בו מי שנפטר.

בבעלזא אומרים תחנון ביא''צ של רוב הצדיקים.
מאידך בבעלזא בביהמ''ד הגדול רוב השנה א''א תחנון כי יש ברית מילה בביהכנ''ס.
בכל שטיבל יש נורה מעל עמוד התפילה שמציינת אם אומרים היום תחנון.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי חיימשה » ב' ינואר 11, 2021 9:14 pm

לגופו של נושא,
מי יכול לתת סברא ע''ז שאין אומרים תחנון בסוף ניסן מהטעם ''א"כ יצא רוב החודש בקדושה לפיכך עושין כולו קודש'', איזה מן טעם הוא זה? ומה ענין קדושה לימים שא''א תחנון?

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 12, 2021 2:34 pm

חיימשה כתב:לגופו של נושא,
מי יכול לתת סברא ע''ז שאין אומרים תחנון בסוף ניסן מהטעם ''א"כ יצא רוב החודש בקדושה לפיכך עושין כולו קודש'', איזה מן טעם הוא זה? ומה ענין קדושה לימים שא''א תחנון?

ועד"ז גם בסוף תשרי.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי חיימשה » ג' ינואר 12, 2021 3:41 pm

שאלה נוספת, עד שנתפסים לאי אמירת תחנון ביא''צ, יש חלקים מוקדמים יותר בתפלה, כמו לעולם יהא אדם יר''ש וכו קר''ש ראשונה, שגם היא חלק מסד התפלה, ורבים מאד המקילין, יש לזה מקור?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 12, 2021 4:39 pm

חיימשה כתב:שאלה נוספת, עד שנתפסים לאי אמירת תחנון ביא''צ, יש חלקים מוקדמים יותר בתפלה, כמו לעולם יהא אדם יר''ש וכו קר''ש ראשונה, שגם היא חלק מסד התפלה, ורבים מאד המקילין, יש לזה מקור?


מי מקל בזה כשיטה?
(וכמובן, אינני מדבר על מי שנאנס ואיחר באופן ח"פ, שאז לפי ההלכה עליו לדלג כדי להתפלל עם הציבור)
(ואגב, לעולם וכו' זה רצף אחד עד המקדש, כולל ק"ש דקרבנות.)

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 12, 2021 6:59 pm

בברכה המשולשת כתב:
חיימשה כתב:שאלה נוספת, עד שנתפסים לאי אמירת תחנון ביא''צ, יש חלקים מוקדמים יותר בתפלה, כמו לעולם יהא אדם יר''ש וכו קר''ש ראשונה, שגם היא חלק מסד התפלה, ורבים מאד המקילין, יש לזה מקור?


מי מקל בזה כשיטה?
(וכמובן, אינני מדבר על מי שנאנס ואיחר באופן ח"פ, שאז לפי ההלכה עליו לדלג כדי להתפלל עם הציבור)
(ואגב, לעולם וכו' זה רצף אחד עד המקדש, כולל ק"ש דקרבנות.)

הערה נוקדנית: לא רק עד "ברוך המקדש שמו ברבים", אלא גם פיסקה אחת אחריו (עד הפסוק מצפניה המסתיים במילים "בְּשׁוּבִי אֶת שְׁבוּתֵיכֶם לְעֵינֵיכֶם אָמַר ה'").

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי חיימשה » ג' ינואר 12, 2021 9:39 pm

בברכה המשולשת כתב:
חיימשה כתב:שאלה נוספת, עד שנתפסים לאי אמירת תחנון ביא''צ, יש חלקים מוקדמים יותר בתפלה, כמו לעולם יהא אדם יר''ש וכו קר''ש ראשונה, שגם היא חלק מסד התפלה, ורבים מאד המקילין, יש לזה מקור?


מי מקל בזה כשיטה?
(וכמובן, אינני מדבר על מי שנאנס ואיחר באופן ח"פ, שאז לפי ההלכה עליו לדלג כדי להתפלל עם הציבור)
(ואגב, לעולם וכו' זה רצף אחד עד המקדש, כולל ק"ש דקרבנות.)

לא יודע מתי בדיוק זה נחשב ''שיטה''.
אני כן יודע שיש אלפים שהמילים הללו לא מוכרות להם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 12, 2021 9:44 pm

הארה ששמתי לב אליה לפני זמן מה:
הפיסקה הזאת - "לעולם יהא אדם" וכו' - אם אומרים אותה בתשומת לב למילים שמוציאים מהפה - מקיימים בה את ההלכה הפסוקה (בהגהת הרמ"א לשו"ע סי' צ"ח סעיף א'):
וְיַחֲשֹׁב קֹדֶם הַתְּפִלָּה בְּרוֹמְמוּת הָאֵ-ל יִתְעַלֶּה וּבְשִׁפְלוּת הָאָדָם

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' פברואר 01, 2021 1:12 pm

כתב בספר עטרת מנחם (אות קמג) "הרה"ק אדמו"ר משינאווי רבי יחזקאל זצ"ל הלברשטאם, היה אומר תפלת תחנון בכל יום, אף ביומי הילולי של צדיקים, והיה מקפיד מאד על החסידים שאין אומרים תחנון ביארצייט של הצדיקים".

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 01, 2021 2:01 pm

קראתי ואיני זוכר היכן שבימי הילולא של צדיקים מסויימים כמו המגיד ממעזריטש הוא לא היה אומר ואמר שצדיקים אלו שורש נשמתם בנשמת רשב"י.
עד כמה שזכור לי קראתי באיזה מקום שמנהג זה של אמירת תחנון בימי הילולא של צדיקים לא נמשך אחריו והחסידים שלו לא אומרים תחנון אפי' ביא"צ שלו

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אי אמירת תחנון ביום פטירת צדיק

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' פברואר 02, 2021 3:49 am

ראה ב'דרכי חיים' חלק המנהגים ס"ק כט. 'לקט הקמח החדש' ח"ד סי' קלא ס"ק נו*.
וראה בתשובת הגר"מ האלבערשטאם שבס' 'ביום שמחת לבו' ע' סז־סח.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 187 אורחים