מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בעניין מאה ברכות

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
מה שנכון נכון
הודעות: 11949
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מאה ברכות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ינואר 01, 2019 3:47 pm

אולי קצת ראיה מכך שלא מנו הפוסקים את הזכרת שבת בבהמ"ז כברכה, אף שמצד ענינה ראויה היא להיות ברכה בפ"ע, דהרי מי ששכח רצה אומר בשם ומלכות אשר נתן שבתות למנוחה, וכשאומרה במקומה נחשב שאומרה כברכה בשו"מ מפני שכלולה בברכת בונה ירושלים, כמ"ש הראשונים. וי"ל (ובפרט דהכא חותם בכולן).

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מאה ברכות

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 01, 2019 4:26 pm

איני רואה כאן שום מקום לספק. וכי ברכת מעין שבע תיחשב לשבע ברכות? ברור שאין כאן אלא ברכה אחת

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מאה ברכות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 01, 2019 4:38 pm

אותו אחד ששחט מאה עופות - היה יכול לכסות דם כל אחד מהם בנפרד ולברך מאה ברכות (אם כי זה ברכה שא"צ), והמכסה מנע אותו ממאה ברכות.
ויש לעיין במקור הדברים.

אבל זה לא שברכה זו תעלה לו כמאה ברכות לחשבון הברכות של אותו יום.

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

Re: מאה ברכות

הודעהעל ידי עץ תמר » ג' ינואר 01, 2019 5:38 pm

באמת עיין ברב פעלים ותרו"ץ.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

מאה ברכות - כל ברכה מצטרפת?

הודעהעל ידי לענין » ד' יוני 17, 2020 8:41 am

זה לשון רבינו העיטור (הלכות ציצית דף עז טור א)-

וברכת ציצת מן מאה ברכות היא וגרסינן בפ' הרואה תניא היה רמ"א חייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום שנאמר ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך:
הגדה נאום הגבר הוקם על על בני' מאה וק' ברכות מנאום אבותינו הגאונים לפי דעתן וכללו בהם ברכה דפסוקי דזמרה. והמלך בכבודו וג' ברכות דרי"נ שלא עשני א"י. שלא עשני אשה. שלא עשני עבד. ויש שכללן קבלות מלכות כשקורא ק"ש על מטתו. ומסתבר' שאינן אלא אותן שמצאנו כדברי רז"ל והן ג' תפלות שבהן נ"ז ברכות...

יש כאן נידון שלם, העיטור מביא שיש שכללו בתוך המאה את ברכות פסוקי דזמרא, יש שכללו ברכה זו או אחרת, אך הכרעת העיטור היא למנות רק את אותן שמצאנו בדברי רז"ל, והוא הולך ומונה. מה הכוונה? שאי אפשר לצרף ברוך שאמר וישתבח למאה ברכות? זה לא נקרא ברכות?
בהמשך מסביר העיטור שברכות פסוקי דזמרא הם רשות, וברכות התורה אינם אלא למי שהשכים קודם התפילה ללמוד - אבל בלא"ה הלא נפטר באהבה רבה. מה כוונתו ז"ל? שבגלל זה אי אפשר לצרף ברכות אלו למאה ברכות?

יורנו בדרך
הודעות: 51
הצטרף: א' יוני 07, 2020 5:19 pm

Re: מאה ברכות - כל ברכה מצטרפת?

הודעהעל ידי יורנו בדרך » ד' יוני 17, 2020 12:35 pm

באתי רק להרחיב ולהגדיל את הקושיא הנ"ל.
בדברי הראשונים מצינו עשר דעות או אפי' יותר, באופן חישוב מנין מאה ברכות בכל יום.
כאו"א מרבותינו הראשונים מנה מאה ברכות באופן אחר, וישנם קושיות רבות על כאו"א מהם, מדוע לא מנה ברכה מסויימת וכו'.
מצורף בזה קובץ שכתבתי פעם בענין מאה ברכות, והשתדלתי להקיף את כל פרטי הדינים בזה,
ודברתי בו ג"כ בפרטי דעות הראשונים בזה.
אשמח לקבל כל הערה והארה בענין זה.
ייש"כ.
קבצים מצורפים
מאה ברכות.pdf
(328.68 KiB) הורד 345 פעמים

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מאה ברכות - כל ברכה מצטרפת?

הודעהעל ידי לענין » ה' יוני 18, 2020 11:47 pm

יורנו בדרך כתב:
מצורף בזה קובץ שכתבתי פעם בענין מאה ברכות, והשתדלתי להקיף את כל פרטי הדינים בזה,
ודברתי בו ג"כ בפרטי דעות הראשונים בזה.
אשמח לקבל כל הערה והארה בענין זה.
ייש"כ.


חיבור מדהים!
לנוחות הקריאה היה עדיף שזה יהיה באופן של כותרות, ומתחתיהם ההרחבה [ולא בדרך של הערות שולים שזה קצת מסובך לקרוא ולדפדף, וגם מצד התוכן - אין לזה 'גדר' של הערות, אלא של גוף הדברים].

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: מאה ברכות - כל ברכה מצטרפת?

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ו' יוני 19, 2020 12:35 am

הביאור הפשוט בדברי רבי מאיר 'חייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום' הוא שתיקנו חכמים סדרי ברכות [ק"ש תפילה ונהנין] לכל יום שהם מאה, אלא שכמבואר שם בסוגיא כשאינו מברכם [כגון בשבת] יש להשלים המנין בברכות אחרות, והראשונים דנו מה ה'מאה ברכות' שתיקנו, אבל לדינא אין בזה שום נ"מ.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מאה ברכות - אם יש לחשוב ברכת המזון של סעודה שלישית בשבת, כשמברכים אחר זמן מוצ"ש

הודעהעל ידי אראל » ג' אוגוסט 25, 2020 7:23 pm

נשאל היום בבי מדרשא:
להנוהגים לאחר ביציאת השבת עד אחר צאת הכוכבים, ומברכים ברכת המזון בסעודה שלישית כבר אחר זמן מוצ"ש, אם יש לצרף ברכות של ברכהמ"ז לחשבון של מאה ברכות ליום שבת קודש?, שאף שעדיין אסורים במלאכה מחמת תוספת שבת, אבל סוכ"ס הרי כבר עתה לילה ושייך ליום הבא, או שלא

ות"ח א' הביא ראי' ממה שנחשב גם ברכת התורה בחשבון מאה ברכות, אע"פ שיכולים לברך קודם אור היום

הי' ויכוח ע"ז וכ"א הביא סברות לכאן ולכאן, מה דעת החבירים פה?
נאמר בזה דברים מפורשים?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מאה ברכות - כל ברכה מצטרפת?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוגוסט 25, 2020 8:11 pm

אין הראי' מוכיחה כלום, ודו"ק.

יהודה בן יעקב
הודעות: 3121
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: מאה ברכות - אם יש לחשוב ברכת המזון של סעודה שלישית בשבת, כשמברכים אחר זמן מוצ"ש

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' אוגוסט 25, 2020 8:45 pm

אראל כתב:נשאל היום בבי מדרשא:
להנוהגים לאחר ביציאת השבת עד אחר צאת הכוכבים, ומברכים ברכת המזון בסעודה שלישית כבר אחר זמן מוצ"ש, אם יש לצרף ברכות של ברכהמ"ז לחשבון של מאה ברכות ליום שבת קודש?, שאף שעדיין אסורים במלאכה מחמת תוספת שבת, אבל סוכ"ס הרי כבר עתה לילה ושייך ליום הבא, או שלא

ות"ח א' הביא ראי' ממה שנחשב גם ברכת התורה בחשבון מאה ברכות, אע"פ שיכולים לברך קודם אור היום

הי' ויכוח ע"ז וכ"א הביא סברות לכאן ולכאן, מה דעת החבירים פה?
נאמר בזה דברים מפורשים?

לענין הראיה, עי' בקובץ המצורף לעיל סעיף יג. הכרעת האחרונים, שיש לחשב מנין מאה ברכות בכל יום מהלילה שלפניו. וא"כ אינה ראיה כלל.
ולענין שאלתך, ראה שם סעיף טו.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מאה ברכות - כל ברכה מצטרפת?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוגוסט 25, 2020 10:56 pm

מגוף השאלה מוכח דאין הראי' כלום...

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בעניין מאה ברכות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 30, 2020 11:22 am

אוחדו כמה אשכולות

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בעניין מאה ברכות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 30, 2020 11:26 am

נשאלתי מאת יהודי שמפני סיבות מסוימות הוא כמעט ואינו יכול להתפלל במנין, ונפשו בשאלתו: איך לקיים מאה ברכות?
והנה הגיעתנו שמועה, שיש ענין בקריאת פסוקי מקרא - חומש או תהלים - שמשלימים בזה חלק מהענין של מאה ברכות.
האם יש מקור לדבר כזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בעניין מאה ברכות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 30, 2020 11:32 am

בינתיים מצאתי בבא"ח שנה ראשונה סוף פרשת וישב:
מצאתי כתוב טוב שהאדם ירגיל עצמו לומר בכל יום שלוש פסוקים אלו כתובים בדברי הימים א' סימן כ"ט "ויברך דוד את ה' לעיני כל הקהל, ויאמר דוד ברוך אתה ה' וכו', לך ה' הגדולה והגבורה וכו' והעושר והכבוד מלפניך וכו'" וכאשר תיקנום חכמינו ז"ל בזמירות בכל יום, והאדם יאמר אותם בפני עצמם בכל יום עשר או שבע פעמים, ובכל פעם יאמר אחריהם פסוק "ברוך אתה ה' למדני חוקיך" ומלבד תועלת סודית שיש באמירתם עוד תועיל לו להשלים לו מספר מאה ברכות בשעת הדחק עד כאן מצאתי, ונראה לי שהוא מנהג יפה ונכון ועיין "פתחי תשובה" יורה דעה סימן שכ"ח סעיף קטן א' מה שכתב בשם הרב "פרי תבואה" מה שקיבל מרבותיו יעוין שם עוד מצאתי כתוב ב"כתר מלכות" כתיבת יד מנהג יפה לומר האדם בכל יום פסוק "ברוך ה' לעולם אמן ואמן" (תהלים פט, נג) חמשה וארבעים פעמים, ובאומרו אמן ואמן יכוין בשם השלוב של הוי"ה אדנ"י, וזה הפסוק יועיל לו במקום תשעים אמנים שחייב אדם לומר בכל יום בעת שהוא אנוס ואינו יכול לענות כגון שהוא יושב בבית לבדו ואין הולך לבית הכנסת מחמת אונס עד כאן. ונראה לי דמנהג יפה הוא זה, וכן אני נהגתי לומר פסוק זה כמספר הנזכר בכל יום אחר פרשה של ברכת כהנים שאנחנו אומרים אחר ברכת השחר בכל יום, ועשיתי כן כדי שלא תשכח אמירתם ממני מאחר שעשיתי לה זמן קבוע, ואחר פסוק זה אני אומר טו"ב פעמים פסוק "אור זרוע לצדיק" (תהלים צד, יא) כמו שכתב הרב הגאון רבנו חיים פלאג'י ז"ל דנכון לאומרו טו"ב פעמים בכל יום

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: בעניין מאה ברכות

הודעהעל ידי לענין » ב' אוגוסט 31, 2020 11:07 pm

עזריאל ברגר כתב:אוחדו כמה אשכולות


כה לחי!
האיחוד חשוב ביותר, וההודעה על כך גם היא נחוצה!

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בעניין מאה ברכות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' פברואר 16, 2024 7:59 am

שאלה בפשט
למה הב"י (ועוד) כשעושה החשבון של מאה ברכות בכל יום, מתעלם מהברכות שאינם קבועות, אע"פ שבהכרח יש בכל יום כמה ברכות 'אשר יצר', ומסתמא גם ברכה"נ וכד'.

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בעניין מאה ברכות

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 18, 2024 12:11 pm

כי הוא עושה חשבון של ברכות קבועות כך שודאי יברכו אותן

צופה_ומביט
הודעות: 5783
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בעניין מאה ברכות

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' אוגוסט 31, 2024 9:11 pm

זכור לי שהובא בפורום דיון האם מאה ברכות בכל יום הוא חיוב או לא, והאם יש עניין להשלים "בכוח", וכיו"ב. אשמח אם מישהו יציין לשם כי לא מצאתיו כעת.
עכ"פ, כמדומה יש לדייק בזה מהכוזרי מאמר שלישי אות יא:
[החסיד] מִתְגַּלְגֵּל בְּכָל חוּשָׁיו לָתֵת חֵלֶק הָאֱלֹהִים בָּהֶם, וּכְבָר קִבַּלְנוּ כִּי הַמְעַט שֶׁבַּשִּׁעוּרִים אֲשֶׁר יֵצֵא הָאָדָם בָּהֶם יְדֵי חוֹבָתוֹ מֵהַתִּשְׁבָּחוֹת הֵם מֵאָה בְרָכוֹת לֹא פָּחוֹת. מֵהֶם הַמְפֻרְסָמוֹת, וְאַחַר כֵּן יִשְׁתַּדֵּל בְּמֶשֶׁךְ הַיּוֹם לְהַשְׁלִימָם בְּרֵיחָנִים וּמַאֲכָלִים וּשְׁמוּעוֹת וּמַרְאוֹת יְבָרֵךְ עֲלֵיהֶם. וְכָל אֲשֶׁר יוֹסִיף יִהְיֶה תּוֹסֶפֶת מְקָרֶבֶת אֶל הָאֱלֹהִים, וּכְמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד: פִּי יְסַפֵּר צִדְקָתֶךָ כָּל-הַיּוֹם תְּשׁוּעָתֶךָ כִּי לֹא יָדַעְתִּי סְפֹרוֹת, רְצוֹנוֹ לוֹמַר: כִּי שִׁבְחֲךָ לֹא יִכְלְלֵהוּ הַמִּנְיָן אֲבָל אֲקַבְּלֶנּוּ עָלַי כָּל יָמַי וְלֹא אֶמָּנַע מִמֶּנּוּ תָמִיד.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים