קראקובער כתב: והוא ציטט שם את דבריו של מי שכינה "גדול הדור הקודם", הרב חיים עוזר גרודז'ינסקי, שמחה נגד הרבנים שיצאו נגד גיורם של אישה וילדיה שאביהם יהודי במילים חריפות, באמרו "אין אני מוצא לנכון שירעישו על זה רבני הדור ולצאת במחאה גלויה נגד הגירות, כי בעיני עמי הארץ זהו כחילול השם, שאינם מניחים הנשים להתגייר, ובפרט הילדים שבאמת על פי דין אפשר לגיירם".
וע"ד הגירות בכלל שנהגו לגייר את הנשים הנכריות שנשאו לישראל, אשר באמת מצד הדין אין ראוי לגיירן, כיון שכוונתן לשם אישות וגם אחרי הנשואין אסורה לו כמבואר בתשו' הרשב"א סי' אלף ר"ה, במקום אחר צדדתי להקל ומצאתי יסוד לזה בתשו' הרמב"ם פאר הדור סי' קל"ב, וכן פסק בתשו' טוב טעם ודעת מהגאון ר' שלמה קלוגר הלכה למעשה, אולם דא עקא שאין קבלת מצוות אחרי שהוא אומדנא דמוכח שלבם בל עמם ויתנהגו בחלול שבת, באסור נדה נבלות וטרפות, כמו שכתבתי במכתבי הקודם. וכבר התעורר בזה הגאון מוה"ר יצחק שמעלקיש בספרו בית יצחק חיו"ד והעלה להלכה שאין לבי"ד כשר להזדקק בזה.
אך מש"כ כת"ר דמגיירים את הקטנים... אבל הצדק עם רומעכ"ת שאין לבי"ד כשר להזדקק בעניני גרות כאלה. אך אין אני מוצא לנכון שירעישו על זה רבני הדור ולצאת במחאה גלוי' נגד הגרות, כי בעיני עמי הארץ זהו כחלול השם שאינם מניחים הנשים להתגייר ובפרט הילדים שבאמת עפ"י דין אפשר לגיירם.
קו ירוק כתב:דבריו החמורים של דיכובסקי, זו עליית מדרגה, ולא כדבריו של הגרח"ע.
דיכובסקי לא כתב כהגרח"ע שהוא רואה מכשול מפני עמי הארץ, אלא קורא תיגר על הצעירים שלא מתגמשים, ועל זה הוא מצטט כהלאומיים: לא חרבה ירושלים אלא שהעמידו דיניהם על דין תורה... ה"י
משוש דורים כתב:יש גישה הפוכה אצל רבני המזרחי (לכה"פ אצל חלק לא מבוטל מהם), שיוצרים כל מיני התירים מגוחכים באופן שניכר שכל המטרה היא ליצר היתר שלא היה ולא נברא
סגי נהור כתב:כשמדברים על קולות או חומרות בגיורים, יש לזכור שחלק הארי של המתגיירים בבתי הדין בארץ פורקים עול תומ"צ מיד עם קבלת התעודה הנכספת וממהרים לנתק כל קשר עם מוריהם ומדריכיהם מן העבר. זה ערך הגיורים אחרי כל 'החומרות' המדוברות.
אוצר החכמה כתב:הבעייה היא שלפי מה שהביא הרב מה שנכון. הגרח"ע פסק שלא לגייר.
גם אני מצטרף לדברי הרב עובר ושב המגן על כבודם של תלמידי חכמיםעובר ושב כתב:קו ירוק כתב:
הגאון הרב שלמה דיכובסקי הוא מגדולי הדיינים, עליך לכבדו ולכנותו לכל הפחות בתואר "רב", גם אם יש לך ביקורת עליו. גם הביטוי "דבריו החמורים של" הוא לא ראוי.
עובר ושב כתב:ובעצם דבריו של הגאון הרב דיכובסקי (ללא שום קשר לנושא הגיור), פשיטא שהדור הזה מחפש רק להחמיר, ולא רק זה, אלא המיקל נחשב כקל דעת, היפך דברי חז"ל "כוחא דהיתרא עדיף" המלמד כי המיקל כתפיו רחבות וכוחו גדול.
מה שכתבנו לא התייחס לעצם הדברים של הרב דייכובסקי אלא ליחס לרב כשלעצמו.קו ירוק כתב:לא היתה כוונתי לפגוע כמובן, התייחסתי לדברים כשלעצם. וכשהופכים את ההר לפיל - לא בי הקולר.
רק אציין שאילו תדקדקו, כפי שאני דקדקתי כעת בכל הציטוטים משמו, הציטוט מלשונו שהובאה לעיל מראה כי הוא לא התכוון ל'צעירים' בישיבה קטנה.. אלא לרבנים והדיינים הצעירים, אלו שהגיעו להוראה, ומשכך הוא מפחד לעבוד בבית המשפט העליון. כלומר זריקת בוץ בציבור החרדי ורבותיו. משום מה מזכיר לי 'אכל קורצה'.
אם אני טועה - תקנו אותי
בברכה המשולשת כתב:אך לאו דווקא הלכה כמותו, כידוע.
וכוחא דהיתרא עדיף לא היה מעולם כלל פסיקה (עד לדורינו...)
קו ירוק כתב:הציטוט מלשונו שהובאה לעיל מראה כי הוא לא התכוון ל'צעירים' בישיבה קטנה.. אלא לרבנים והדיינים הצעירים, אלו שהגיעו להוראה, ומשכך הוא מפחד לעבוד בבית המשפט העליון. כלומר זריקת בוץ בציבור החרדי ורבותיו. משום מה מזכיר לי 'אכל קורצה'.
עובר ושב כתב:הדיינים הם יראי שמים, ויש להם את השיקולים שלהם, שכוללים את הפחד מהתבוללות המונית כפי שקורה בחו"ל, נישואין אזרחיים, ובלגן שלם בחסות הבג"ץ, שיחייב ספרי יוחסין ויצור בעיות גדולות בדור הבא.
אוצר החכמה כתב:הרב דייכובסקי הוא מזקני הדיינים. אבל בעניין הגיור דעתו שונה מדעתו של הגרי"ש אלישיב וגם מדעתו של הגרח"ע. מותר לו לחלוק עליהם אבל בעיני תמוה שהוא מביא את הגרח"ע כראיה.
עובר ושב כתב:בברכה המשולשת כתב:אך לאו דווקא הלכה כמותו, כידוע.
וכוחא דהיתרא עדיף לא היה מעולם כלל פסיקה (עד לדורינו...)
זה לא כלל פסיקה, וגם לא מחייב שהלכה כמותו. אני דיברתי על היחס אליו, כקל דעת, כשצריך להיות ההיפך.
עובר ושב כתב:סגי נהור כתב:כשמדברים על קולות או חומרות בגיורים, יש לזכור שחלק הארי של המתגיירים בבתי הדין בארץ פורקים עול תומ"צ מיד עם קבלת התעודה הנכספת וממהרים לנתק כל קשר עם מוריהם ומדריכיהם מן העבר. זה ערך הגיורים אחרי כל 'החומרות' המדוברות.
אני דוקא קראתי על חיים קשים מאוד שעושים למתגיירים, וממילא גם זה אינו נכון.
דרומי כתב:אני לא מכיר את הסוגיא ולא את הרב דיכובסקי שליט"א, אולם קשה עליי מלהתאפק לתמוה בקול על הודעתו של 'עובר ושב' אשר גיבב עלינו מקילים מכל החוגים באופן תמוה ומוזר (ר"נ מברסלב; וכן כתב הרמב"ם; וכן כתב הרב מבריסק...), ולא שת לבו כלל שכל אחד מהם דיבר על חומרות מסוג אחר ולא ראי זה כראי זה, הצד השווה שבהם שהזכירו איזה מלה של 'קולא' וקפץ על זה 'עובר ושב' כמוצא שלל רב...
[דעת הרמב"ם - ה'מיקל' כביכול - לגבי קבלת גרים מבוארת בספרו הגדול הל' איסורי ביאה, ושם הוא מדגיש עד כמה קשים גרים לישראל וכו'].
סגי נהור כתב:עובר ושב כתב:סגי נהור כתב:כשמדברים על קולות או חומרות בגיורים, יש לזכור שחלק הארי של המתגיירים בבתי הדין בארץ פורקים עול תומ"צ מיד עם קבלת התעודה הנכספת וממהרים לנתק כל קשר עם מוריהם ומדריכיהם מן העבר. זה ערך הגיורים אחרי כל 'החומרות' המדוברות.
אני דוקא קראתי על חיים קשים מאוד שעושים למתגיירים, וממילא גם זה אינו נכון.
עושים חיים קשים יחסית, והיתרון שבזה הוא שרבים מגרי השקר מתייאשים או לא רוצים לגשת לזה מלכתחילה.
אבל אלו שמוכנים לשחק את המשחק עד הסוף מגויירים בסופו של דבר. והם רוב המתגיירים. ואני מדבר מידיעה ומהיכרות.
חרסון כתב:הי' דיבור על זה של הרבי מליובאוויטש עם ר' מנשה הקטן, וזה כמעט יצא לפועל, אלא שעוכב מסיבות שונות. אינני זוכר פרטים.
וכמו"כ הרב א"ד לוין מבי"ד ממונות ירושלים, ובנו בעל 'השקדן' ריכזו פרויקט שכזה לפני עשרים שנה. וגם הוא 'נתקע'.
ועדיין התמיהה במקומה עומדת - למה רק הם?
לכאורה בדור האינטרנט הרבה יותר פשוט לרכז כזה דבר, ו'חכמת ההמונים' יכולה גם להתגבר על חוסר הדיוק שיווצר ממילא בהסתמכות על הרשת
ועיין בשער הגלגולים הקדמה כ"ב שכתב דכשמעלין את האדם במעלות כפי ערך המעלה שמעלין אותו צריך שיזדכך יותר אפילו בדקדוקי מצות כחוט השערה ובכל מדריגה ומדריגה שעולה צריך מירוק מחדש יעו"ש, ואם כן כל שכן בדבר הזה צריך ליזהר, דקודם כל עושין חשבון עם האדם אם קיים הדינים הכתובים בשלחן ערוך כמו שכתבנו לעיל סימן ה' אות ה' יעו"ש. ועל כן יש חסידים נזהרין לילך אחר דברי המחמיר אף על גב דלפום דינא הוא מותר, והוא מפני שבעת העליות מדקדקים עמהם כחוט השערה כנזכר, וכל איש כפי גבורתו. וכל אשר נשמתו זכה ביותר תאוה נפשו לעשות חומרות וחסידות ביותר*, וכל אשר אין נשמתו מתוקנת כל כך תאוה נפשו לילך אחר הקולות, וסימניך בתר עניא אזלא עניותא. ובזה יוכל האדם להבחין את עצמו כמ"ש בעלי המוסר ודו"ק
דרופתקי דאורייתא כתב:חרסון כתב:הי' דיבור על זה של הרבי מליובאוויטש עם ר' מנשה הקטן, וזה כמעט יצא לפועל, אלא שעוכב מסיבות שונות. אינני זוכר פרטים.
וכמו"כ הרב א"ד לוין מבי"ד ממונות ירושלים, ובנו בעל 'השקדן' ריכזו פרויקט שכזה לפני עשרים שנה. וגם הוא 'נתקע'.
ועדיין התמיהה במקומה עומדת - למה רק הם?
לכאורה בדור האינטרנט הרבה יותר פשוט לרכז כזה דבר, ו'חכמת ההמונים' יכולה גם להתגבר על חוסר הדיוק שיווצר ממילא בהסתמכות על הרשת
היה דיבור של מרן הגריש"א זי"ע עם גאב"ד אנטוורפן הגאון האדיר רבי חיים קריזווירט זצ"ל,
והסיבה שדוקא אתו (או עם בודדים), כי זה בעיה חוקית לעשות כן תחת ממשלת מדינת ישראל.
הרואה כתב:דרומי כתב:אני לא מכיר את הסוגיא ולא את הרב דיכובסקי שליט"א, אולם קשה עליי מלהתאפק לתמוה בקול על הודעתו של 'עובר ושב' אשר גיבב עלינו מקילים מכל החוגים באופן תמוה ומוזר (ר"נ מברסלב; וכן כתב הרמב"ם; וכן כתב הרב מבריסק...), ולא שת לבו כלל שכל אחד מהם דיבר על חומרות מסוג אחר ולא ראי זה כראי זה, הצד השווה שבהם שהזכירו איזה מלה של 'קולא' וקפץ על זה 'עובר ושב' כמוצא שלל רב...
[דעת הרמב"ם - ה'מיקל' כביכול - לגבי קבלת גרים מבוארת בספרו הגדול הל' איסורי ביאה, ושם הוא מדגיש עד כמה קשים גרים לישראל וכו'].
אכן גם לי זעק שזה תוצאות מהמחשב
לא פעם ראשונה אצלו
חרסון כתב:ואגב אציין כי לא הוברר לי מעולם מדוע בדורנו שופע היוזמות והחידושים עדיין לא קם מי שייסד 'ספר יוחסין' מסודר, בהתחשב עם ההפקרות הרבה ששוררת בארבעת העשורים האחרונים, הרי זה הרבה יותר ממתבקש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים