שבטיישראל כתב:במחכת"ה אבל דברי הגרש"ז כלל אינם תואמים ואינם עולין בקנה אחד במש"כ מרן בעל בני יששכר זיע"א !!
הרי מדיוק בל' בספה"ק אגרא דפרקא "בשעה שאמר הקב"ה לאליהו שיצטרך להיות בכל ברית מילה שבישראל, אמר אליהו, אתה ידעת שאני מקנא לשמך יתברך, הנה אם יהיה בעל ברית בעל עבירה לא אוכל לסבול להיות שם, והבטיחו השי"ת שיכפר גם לו. השיב עוד, אפשר יהיו הקהל העומדים שם בעלי עבירות ולא אוכל לסבול, הבטיחו השי"ת שיכפר לכל הקהל" שאין כוונתו לומר שברית מילה הינו "סגולה" או "הכי תמצא" לכיפור עוונות וכמו חתן והעולה לגדולה וגר שנתגייר, כי אם הבטחה מאת השי"ת לאליהו הנביא שבהיות אליהו קנאי ואינו סובל בעלי עבירה מש"ה הבטיחו הקב"ה שיכפר אפ' לכל הקהל, ומטעמא קנאותו דאליהו הנביא דבשום אופן אינו יכול לסבול עבירות ובעלי עבירה !!
נו, מה עושים אם אליהו הנביא מגיע לברית וא' מן הקהל אינו עושה תשובה .... הרי אליהו אינו יכול לסבול בעלי עבירה .... !!
אלא מאי ע"כ שהבטחתו של הקב"ה לאליהו הנביא הינו שבגלל היותו של אליהו קנאי ואינו סובל עבירות ע"כ יכפר הקב"ה לכל הקהל ובודאי אפ' לא חזרו בתשובה !!
דאל"כ מאי אהני בזה !!
[ובמילים אחרות - הכפרת עוונות שיש אצל ברית מילה אינו קשור להקהל ובעלי הברית או למצות מילה כלל !! כי אם "הסכם" שבין הקב"ה לאליהו הנביא מחמת ענין פרטי השייך לאליהו ולא הקהל !!]
חכם באשי כתב:על ה'מדרש' הזה, כתב ר"ש אשכנזי באלפא ביתא קדמייתא, וכדומני שהביא כי המקור הראשון לו הוא ספר 'שלחן גבוה' על שו"ע.
חכם באשי כתב:על ה'מדרש' הזה, כתב ר"ש אשכנזי באלפא ביתא קדמייתא, וכדומני שהביא כי המקור הראשון לו הוא ספר 'שלחן גבוה' על שו"ע.
בר ששת כתב:אם זכרוני אינו בכזיב, כפל הגרש"ז את חידושו בהסכמה לספר 'אוצר הברית'.
יעל כתב:יש שורה של מקורות מוקדמים יותר מתקופת הראשונים שלפיהם מי שנימול ניצל מדינה של גיהנם - וכן בסידור הרוקח מוזכר שהנימול וכן אביו ואמו ובעלי הברית נמלטים מדינה של גהנום. ויש וריאציות בין המקורות השונים. אגב, חלק מהמקורות מתייחסים גם לאישה שהיא בעלת הברית. בהתאם למנהג באשכנז עד להתנגדות שקמה.
המקורות הללו מובאים במאמרי "אישה כמאן דמהילא דמיא - דומה האישה למי שמהול", שהופיע בכתב העת מסכת.
אוצר החכמה כתב:לא קראתי אבל זו הכתובת
http://jewish-faculty.biu.ac.il/files/jewish-faculty/shared/yl_lvyn.pdf
פלגינן כתב:יעל כתב:יש שורה של מקורות מוקדמים יותר מתקופת הראשונים שלפיהם מי שנימול ניצל מדינה של גיהנם - וכן בסידור הרוקח מוזכר שהנימול וכן אביו ואמו ובעלי הברית נמלטים מדינה של גהנום. ויש וריאציות בין המקורות השונים. אגב, חלק מהמקורות מתייחסים גם לאישה שהיא בעלת הברית. בהתאם למנהג באשכנז עד להתנגדות שקמה.
המקורות הללו מובאים במאמרי "אישה כמאן דמהילא דמיא - דומה האישה למי שמהול", שהופיע בכתב העת מסכת.
נפלא. על המקורות שנסמנו שם, יש להוסיף:
סדר אליהו זוטא, פרשה כה, מהד' איש שלום (נדפס בשם: נספחים לסדר אליהו זוטא, וינה תרס"ד), עמ' 46: "כיון שנולד אברהם ועסק במילה, נשבע לו הקב"ה שבזכות מילה מציל את ישראל מדינה של גיהנם".
נוטר הכרמים כתב:ועי' עוד בענין זה בשו"ת אבן ישראל ח"ז סי' לו אות ט שהעיר על תמיהת הגרש"ז הנ"ל היאך מכפר בלא תשובה, מדברי חז"ל המובאים בדברי רש"י עה"ת (בראשית לו,ג) ששלשה מוחלין להם עונותיהם, גר שנתגייר והעולה לגדולה והנושא אשה, ונלמד ממחלת שמחלו לעשו את עונותיו, ושם ודאי היה בזה בלא תשובה, כמפורש בחז"ל במגילה יא,א עה"פ הוא עשו, הוא ברשעו מתחילתו ועד סופו.
אולם, הנה כדברי רש"י הנ"ל בנושא אשה מפורש ביבמות סג,ב דהנושא אשה עונותיו מתפקקין, ופירש"י נסתמים, ומטו בשם הגרש"ז שאמר דמדויק שרק נסתמים ולא נמחלים, ועל דרך האמור לעיל. וכן מפורש בדברי רבי יאשיה פינטו בפי' לעין יעקב שם ובספרו כסף נבחר פר' חיי שרה.
כל מקור לדברי המדרש הנ"ל או פירוש בדבריו יתקבל בתשואות חן.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 240 אורחים