ואל זה אביט ומצאתי בס"ד לרבינו הש"ך בפירושו על התורה (פר' שמות) שכתב שם עה"פ "ותיקח ציפורה צור" וגו' וז"ל: ולמה צור ולא סכין, כי מי שלוקח אשתו ובניו במלון אין ספק כי לוקחים כל תשמישי הבית, אלא לפי שהברזל לא היה לו חלק בקדושה, שנאמר "לא תניף עליהם ברזל" לזה לא נזכר סכין בתורה, שאף בעקידה נאמר "ויקח את המאכלת" דבר שחותך ואוכל, וכן ביהושע נאמר "עשה לך חורבות צורים" ופי' בילקוט גלבין דטינרי, אבל כשבא דוד להרוג את גלית בה' חלקי אבנים ונעשו אבן אחת, והיה כובע נחשת על ראשו של גלית, א"ל לברזל תרכך עצמך כדי שיכנס בך האבן ואעשה לך מלך בקדושה, דהיינו שיעשו ממך איזמל של מילה וסכין של שחיטה, וזה אחד מן הדברים שהשליט הרך בקשה. עכ"ל. והובאו דבריו ג"כ בס' זוכר הברית (סי' כו אות ע). ע"ש. וא"כ לפ"ז מתבאר שפיר ענין זה אשר כתב הרמב"ם הנ"ל כי יש מצוה למול בברזל, דהוא לקיום ההבטחה לברזל במעשה דדוד וגלית שיעשו לברזל מלך בקדושה למול בו ולשחוט בו. ובאמת עי' בפרישה הל' מילה (סי' רסד סק"ז) שכתב שם על דברי הטור שג"כ כתב כדברים הנ"ל, דמצוה מן המובחר למול בברזל בין בסכין בין במספרים וכו', וכתב הפרישה: ומצוה מן המובחר וכו' שמעתי טעם ע"פ המדרש שכך הובטח לברזל ביום שנבקע הכובע של הברזל שהיה בראשו של גלית לפני דוד. ע"ש. [וכידוע דרבינו הסמ"ע שהוא בעל הפרישה ודרישה קדם לרבינו הש"ך, וכדחזינן בחו"מ דהש"ך מזכיר בכמה דוכתי לסמ"ע ופליג עלויה, עי' חו"מ (סי' א ס"ק חי) ועוד, וא"כ משמע שהיה זה מדרש קדום, אולם לא נתברר היכן הוא, וראה מש"כ בזה בשו"ת עט"פ ח"א חיו"ד (סי' יא עמ' שלב ד"ה ושו"ר) היכן הוא מקור מדרש זה. ע"ש. והרמב"ם מביא בדבריו מהמדרשים עי' בשד"ח (כללי הפוסקים סי' ה או יח). ע"ש].
מעיין כתב:וכן כתב מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א בקרית מלך על הרמב"ם הלכות מילה
...והוא מספר שפתי כהן עה"ת בשם ילקוט
לייטנר כתב:כיון שכובעו של גלית היה עשוי נחושת, האם יש אי מי שיסבור שצריך למול דווקא בסכין נחושת?!
הוגה כתב:לייטנר כתב:כיון שכובעו של גלית היה עשוי נחושת, האם יש אי מי שיסבור שצריך למול דווקא בסכין נחושת?!
אני מניח שאם עדיין מישהו לא אמר, הוא יאמר. וישמח שזה לא היה מזהב.. ואחרים יטענו שזהב זה בכל מקרה 'דין' וכו'..
עכ"פ מכיון שאי"ז אלא "דרש" = נתינת טעם לדבר, ולא עיקרה של "מצוה מן המובחר" זו, מסופקני אם ניתן לחדש עפ"ז.
לייטנר כתב:כיון שכובעו של גלית היה עשוי נחושת, האם יש אי מי שיסבור שצריך למול דווקא בסכין נחושת?!
לייטנר כתב:לאמיתו של דבר נראה שמדובר בתהליך הפוך - נתינת טעם למצב קיים.
מעיין כתב:ומה עם השאלה שהעליתי האם ברזל דוקא או העיקר שיהא מן מיני המתכות והלא ברזל מזרף זריף כיבמות עו א ומה קפידא יהי' בברזל דוקא ולא בשאר מיני מתכות
חכם באשי כתב:חשוב להדגיש את מש"כ רמ"מ כשר, שבהלכות והגדות, עמ' נא, נדפס המדרש מאיזה כת"י.
פלגינן כתב:דומה שלא נזכר כאן פיוט ראב"ן 'אות ברית' (מתוך מהדורת רוזנווסר):
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בספר סיפורים שסיפר הרב אונגאר מבני ברק, מובא סיפור עם החת"ס אשר הסתובב בביתו פעם אחת מהורהר ברעיונותיו, ושאלו אשתו על מה הוא דואג. ענה לה החת"ס, "אין חכמה לנשים אלא בפלך, חזרי להצאנה וראנה שלך".
ותפצר בו להגיד לה מה דאגתו, וענה אותה שהוא שואל את השאלה הזאת, אמאי לקחה ציפורה אשת משה צר ולא סכין, בשעה שבהלכה מבואר שמצוה מן המובחר בסכין של ברזל. אמרה לו התירוץ המובא בצאנה וראנה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 357 אורחים