דראל כתב:אגב, כיום קיימת טענה שרבי משה הדרשן החמיץ וד"ל (הרוצים, יעיינו בספרו של חננאל מאק, 'מסודו של רבי משה הדרשן', התשע"א).
דראל כתב:חננאל מאק טוען שהדבר לא מסתבר בעיניו, משום שרש"י לא היה מצטט מי שהחמיץ.
לעומתו, טוענים שהחמיץ גם הפרופ' תא שמע ז"ל ואברהם גרסמן יבדל"א.
ר_חיים_הקטן כתב:היום הזה ראיתי בספר מעשי ה' (מעשה אבות פרק מ"ד) שכתב שקבר רחל הוא בחלקו של שבט אפרים ולא בשבט יהודה. וכן הובא בספר הכתב והקבלה (בראשית מח:ז).
הכל בכתב כתב:לא ראיתי אם מישהו כבר העיר בזה, אבל כבר תמהתי כמה שנים, האיך מוסבר המדרש דכשיגלו ישראל ע"י נבוזראדן יעברו את קבר רחל, הלא קבר רחל - לפי המקובל - הוא סמוך לבית לחם, דרומית לירושלים, ואילו הגולים מירושלים לבבל הלכו לכיוון צפונית מזרחית, ולא עברו כלל דרך קבר רחל?
ואכן לפי מה שסבר הרמב"ן בתחלה, דקבר רחל הוא ברמה, בחלק בנימין, היה מובן היטב שעברו דרך קבר רחל, אבל לפי המקובל - וכן נקט הרמב"ן ג"כ אחרי בואו לא"י - דקבר רחל הוא כמסומן היום, סמוך לבית לחם, שהוא דרומית לירושלים, א"כ האיך עברו ישראל דרך שם?
עוד נראה ברור שמדרשתם של חז''ל שמקום קבורתה של רחל באפרת קשור עם מסלול הליכתם של הגולים בשבי נבוכדנצר מוכיח דלא כהמקום שמקובל היום שהרי מקום קבורתם היה מירושלים צפונה לכיון בבל דמה להם לפנות דרומה לבית לחם.
הכל בכתב כתב:לא ראיתי אם מישהו כבר העיר בזה, אבל כבר תמהתי כמה שנים, האיך מוסבר המדרש דכשיגלו ישראל ע"י נבוזראדן יעברו את קבר רחל, הלא קבר רחל - לפי המקובל - הוא סמוך לבית לחם, דרומית לירושלים, ואילו הגולים מירושלים לבבל הלכו לכיוון צפונית מזרחית, ולא עברו כלל דרך קבר רחל?
ואכן לפי מה שסבר הרמב"ן בתחלה, דקבר רחל הוא ברמה, בחלק בנימין, היה מובן היטב שעברו דרך קבר רחל, אבל לפי המקובל - וכן נקט הרמב"ן ג"כ אחרי בואו לא"י - דקבר רחל הוא כמסומן היום, סמוך לבית לחם, שהוא דרומית לירושלים, א"כ האיך עברו ישראל דרך שם?
קו ירוק כתב:הכל בכתב כתב:לא ראיתי אם מישהו כבר העיר בזה, אבל כבר תמהתי כמה שנים, האיך מוסבר המדרש דכשיגלו ישראל ע"י נבוזראדן יעברו את קבר רחל, הלא קבר רחל - לפי המקובל - הוא סמוך לבית לחם, דרומית לירושלים, ואילו הגולים מירושלים לבבל הלכו לכיוון צפונית מזרחית, ולא עברו כלל דרך קבר רחל?
ואכן לפי מה שסבר הרמב"ן בתחלה, דקבר רחל הוא ברמה, בחלק בנימין, היה מובן היטב שעברו דרך קבר רחל, אבל לפי המקובל - וכן נקט הרמב"ן ג"כ אחרי בואו לא"י - דקבר רחל הוא כמסומן היום, סמוך לבית לחם, שהוא דרומית לירושלים, א"כ האיך עברו ישראל דרך שם?
מה כל כך קשה.. והרי עיקר יהודה היה מדרום לקבר רחל, וכשגולי הר יהודה יעברו דרך קברה שהיא דרך המלך של ההר, היא תתפלל עליהם.
חייב להיות שכל ישראל יעברו שם בסך ? ואילו היתה קבורה ברמה שבבנימין, האם יש הגיון שכל הגולים מכל שפלת יהודה עלו להר, העיקר להגיע לרמה (היא א-רם שמדרום לראמללה, שגם שמה נגזר מא-רם) ?
קו ירוק כתב:*
אמנם בספרי מתבאר שנקברה בחלק של בנה, והיינו בנימין. ואיננו יודעים ליישב זאת.
קו ירוק כתב:יישר כח.
לפי דבריו, הספרי הזה נחסר, וצריך להשלימו על פי מדרש רבה שבית המקדש נבנה בחלק בנה של מי שמתה באפרתה.
שאר דבריו בזיהוי קבר רחל, הינם השערות שאין בהם צורך. וכמובן שלא יעלה על הדעת לדחות מסורת ברורה על מקום קבורתה, וסתם כך להעדיף השערות פורחות באויר.
קו ירוק כתב:באזור גבעת המטוס.. אבל לא במקום המקובל, לא נוח לו במה שחז"ל אומרים על צלצח..
דראל כתב:קמח טחון טחנת. כיום, הדיון לגבי קבר רחל מציע את קבור בני ישראל (מתחת לחיזמה, ליד אדם) וצפונה ממנו שתי הצעות נוספות.
על האפשרות ליישב את המחקר עם המדרשים שיבידנו, ראה 'הרואה והרועה' יהודה אליצור, אלון שבות התשס"?.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 450 אורחים