ביני עמודי גרסי כתב:וכל שכן בדבר הנראה לעיניים, וודאי שגם הם ראו מה שאנו רואים. וגם היו להם תלמידים, ולמה לא הקשו התלמידים מהמציאות ? אלא וודאי ראו המציאות וראו שמתאים לשיטתם.
ביני עמודי גרסי כתב:אבל לאחר העיון נראה, שכל הקושיא מתחילה בגלל שהחלטנו מעצמנו מה אלו הכוכבים הנחשבים לבינונים. שלכן וודאי שיקשה עלינו כנ"ל. אבל באמת לדעת השולחן ערוך כל הכוכבים הנראים בתוך הג' מילין... הם אינם כוכבים בינונים. אלא גדולים הנראים ביום!
החושב כתב:אני רק הערה אחת.ביני עמודי גרסי כתב:וכל שכן בדבר הנראה לעיניים, וודאי שגם הם ראו מה שאנו רואים. וגם היו להם תלמידים, ולמה לא הקשו התלמידים מהמציאות ? אלא וודאי ראו המציאות וראו שמתאים לשיטתם.
לענ"ד זו אינה טענה כלל ועיקר.
הדרך המקובלת אצל הראשונים - שלא מכריעים ספקות בפירוש הגמרא על סמך המציאות הנראית לעיננו, לא מקשים קושיות על סמך ניסיונות מהחיים, בודאי ובדואי לא עורכים ניסויים [וכן הוא, בעצם, גם אצל אמוראים. תוכל למצוא מחלוקות לעניין דם שנקרש ויין שנקרש, האם זה מצטמק יותר או זה, וכיוצא בזה. ולא הלכו לבדוק ולאמת את השיטה על ידי הניסוי. וכן לא הלכו לבדוק אם הבל הבור של ה' טפחים עושה נזק] אולי במיוחד הדבר בולט אצל בעלי תוספות.
אלא מבררים את השיטות מתוך מה שמשמע בש"ס, ועם המציאות מסתדרים אחר כך. וכן אמר הגרי"ז שאת הכוכבים הוא מחפש ורואה בתוך דף הגמרא, ולא מעניין אותו מה שקורה בשמים.
לענין כתב:תודה רבה על האשכול המושקע!
נעיין בס"ד, ולעת עתה אצרף מה שהובא כאן בעבר, להשלמת התועלת.
ביני עמודי גרסי כתב:שים לב על מי נכתבו הדברים... ? (מלבב כבר הקדים להשיב).
אין זה ראוי להגיב על אחד שיגיד לנו דברים מסוג זה... אין זה דרך ישראל סבא. הרחק מעליך דרך ודרכים שכאלו, הם רבותיך. ועלינו לכבדם בכל הכבוד הראוי והמגיע.
לענין כתב:תודה רבה על האשכול המושקע!
נעיין בס"ד, ולעת עתה אצרף מה שהובא כאן בעבר, להשלמת התועלת.
ביני עמודי גרסי כתב:השלמה ותוספת של כמה משגים:
לכאורה נראים כוכבים רבים מאוד לפני זמן ר"ת, ואף שבזמנינו במקומות שיש תאורת לילה אי אפשר כמעט לראות כוכבים, אפילו באמצע הלילה; אולם בזמניהם שהיה חושך גמור, היו הכוכבים נראים. [וכדוגמא לכך; בשביל לתצפת כיום, האסטרונומים פונים למקום נקי לחלוטין מאור, ועוד במקום כזה שאין סביבו שום אור אף ממרחק גדול מאוד. מתוך הבנה שלא ניתן לראות כוכבים במצב כמו של היום].
אולם על אף שישנם הרבה מאוד כוכבים לפני זמן ר"ת, (וכפי שהיו רואים פעם כשלא היה תאורת חשמל כשל היום), הנה בכל זאת יש לדעת, כי כלל הכוכבים שנראים בלילה הם כ-3000, ולפני זמן רבינו תם לא נראים מהם אלא רק כמו 600 כוכבים. ונמצא שאם ניקח את כל אותם הכוכבים הנראים בלילה, ונחלקם לגדולים ובינונים וקטנים, שליש לכל אחד, ייצא שצאת כוכבים בינונים הוא בזמן רבינו תם, וכל הכוכבים שנראים קודם לזה הם מהגדולים הנראים ביום.
תלמוד בבלי מסכת שבת דף לה עמוד ב
אמר רב יהודה אמר שמואל: כוכב אחד - יום, שנים - בין השמשות, שלשה - לילה. תניא נמי הכי: כוכב אחד - יום, שנים - בין השמשות, שלשה - לילה. אמר רבי יוסי: לא כוכבים גדולים הנראין ביום, ולא כוכבים קטנים שאין נראין אלא בלילה, אלא בינונים.
החושב כתב:ביני עמודי גרסי כתב:השלמה ותוספת של כמה משגים:
לכאורה נראים כוכבים רבים מאוד לפני זמן ר"ת, ואף שבזמנינו במקומות שיש תאורת לילה אי אפשר כמעט לראות כוכבים, אפילו באמצע הלילה; אולם בזמניהם שהיה חושך גמור, היו הכוכבים נראים. [וכדוגמא לכך; בשביל לתצפת כיום, האסטרונומים פונים למקום נקי לחלוטין מאור, ועוד במקום כזה שאין סביבו שום אור אף ממרחק גדול מאוד. מתוך הבנה שלא ניתן לראות כוכבים במצב כמו של היום].
אולם על אף שישנם הרבה מאוד כוכבים לפני זמן ר"ת, (וכפי שהיו רואים פעם כשלא היה תאורת חשמל כשל היום), הנה בכל זאת יש לדעת, כי כלל הכוכבים שנראים בלילה הם כ-3000, ולפני זמן רבינו תם לא נראים מהם אלא רק כמו 600 כוכבים. ונמצא שאם ניקח את כל אותם הכוכבים הנראים בלילה, ונחלקם לגדולים ובינונים וקטנים, שליש לכל אחד, ייצא שצאת כוכבים בינונים הוא בזמן רבינו תם, וכל הכוכבים שנראים קודם לזה הם מהגדולים הנראים ביום.
ואיך אתה מסביר את הגמרא הזו:תלמוד בבלי מסכת שבת דף לה עמוד ב
אמר רב יהודה אמר שמואל: כוכב אחד - יום, שנים - בין השמשות, שלשה - לילה. תניא נמי הכי: כוכב אחד - יום, שנים - בין השמשות, שלשה - לילה. אמר רבי יוסי: לא כוכבים גדולים הנראין ביום, ולא כוכבים קטנים שאין נראין אלא בלילה, אלא בינונים.
יש לך 597 כוכבים שאותם לא סופרים בכלל. ואז מופיעים שלושה כוכבים בזה אחרי זה שאליהם מתייחסת הגמרא. בשלמא אם הם היו בצבע אחר או שהיה להם איזה סימן זיהוי אחר. אבל הבעיה היא שזה לא כך. הכוכבים מופיעים בזה אחרי זה בהדרגה איטית. ומי הוא זה שיכול לחתוך בסכינא חריפא ולומר הנה הוא הכוכב הבינוני הראשון. והנה הוא השני - התחיל בין השמשות. והנה השלישי - עכשיו לילה.
הלא פשוט שכאשר מדובר ברקיע עם כ600 כוכבים לא שייך כלל לדבר בפרוטרוט על שלושה כוכבים.
ביני עמודי גרסי כתב:החושב כתב:ביני עמודי גרסי כתב:השלמה ותוספת של כמה משגים:
לכאורה נראים כוכבים רבים מאוד לפני זמן ר"ת, ואף שבזמנינו במקומות שיש תאורת לילה אי אפשר כמעט לראות כוכבים, אפילו באמצע הלילה; אולם בזמניהם שהיה חושך גמור, היו הכוכבים נראים. [וכדוגמא לכך; בשביל לתצפת כיום, האסטרונומים פונים למקום נקי לחלוטין מאור, ועוד במקום כזה שאין סביבו שום אור אף ממרחק גדול מאוד. מתוך הבנה שלא ניתן לראות כוכבים במצב כמו של היום].
אולם על אף שישנם הרבה מאוד כוכבים לפני זמן ר"ת, (וכפי שהיו רואים פעם כשלא היה תאורת חשמל כשל היום), הנה בכל זאת יש לדעת, כי כלל הכוכבים שנראים בלילה הם כ-3000, ולפני זמן רבינו תם לא נראים מהם אלא רק כמו 600 כוכבים. ונמצא שאם ניקח את כל אותם הכוכבים הנראים בלילה, ונחלקם לגדולים ובינונים וקטנים, שליש לכל אחד, ייצא שצאת כוכבים בינונים הוא בזמן רבינו תם, וכל הכוכבים שנראים קודם לזה הם מהגדולים הנראים ביום.
ואיך אתה מסביר את הגמרא הזו:תלמוד בבלי מסכת שבת דף לה עמוד ב
אמר רב יהודה אמר שמואל: כוכב אחד - יום, שנים - בין השמשות, שלשה - לילה. תניא נמי הכי: כוכב אחד - יום, שנים - בין השמשות, שלשה - לילה. אמר רבי יוסי: לא כוכבים גדולים הנראין ביום, ולא כוכבים קטנים שאין נראין אלא בלילה, אלא בינונים.
יש לך 597 כוכבים שאותם לא סופרים בכלל. ואז מופיעים שלושה כוכבים בזה אחרי זה שאליהם מתייחסת הגמרא. בשלמא אם הם היו בצבע אחר או שהיה להם איזה סימן זיהוי אחר. אבל הבעיה היא שזה לא כך. הכוכבים מופיעים בזה אחרי זה בהדרגה איטית. ומי הוא זה שיכול לחתוך בסכינא חריפא ולומר הנה הוא הכוכב הבינוני הראשון. והנה הוא השני - התחיל בין השמשות. והנה השלישי - עכשיו לילה.
הלא פשוט שכאשר מדובר ברקיע עם כ600 כוכבים לא שייך כלל לדבר בפרוטרוט על שלושה כוכבים.
ראשית, תודה על השאלה!
שנית, הייתי שמח שתפרט יותר מה קשה מזה על ר"ת?
כי הלא כתבו התוספות שגם רבי יהודה לא היה יכול להצביע לנו במדויק על הכוכבים הבינונים ש"אלו הם הבינונים" [כלומר רבי יהודה לא היה יכול להגיד לנו: הנה הראשון... והנה הנה, הנה השני! והופ, הנה זה השלישי! זה שיוצא כעת!!]. אלא ממתי היה יכול להצביע לנו בבירור על שיש שלושה כוכבים? רק לאחר שהשחיר המערב! (כלומר שאז קיימים בוודאי שלושה!! אבל לא שהם השלושה הראשונים!).
ולכן מה שאמרת ש"לא שייך כלל לדבר בפרוטרוט על שלושה כוכבים" - אתה צודק בזה לגמרי! באמת לא שייך לדבר עליהם. וכמו שאומרו כן התוספות בפירוש.
ולכן אני חוזר שוב על בקשתי, אנא ממך פרט יותר את השאלה והקושי. מה קשה מכאן על ר"ת?
נ.ב. ואולם הכוכבים מהבהירות הממוצעת אכן יוצאים ב-72 דקות. ומי שמתרגל אליהם קל לו לזהות אותם. לאחר מכן ביום אחר. - לדעת האם הכוכבים מהבהירות הממוצעת יצאו כעת או שלא.
וסתם שאלה, אותם הראשונים שאמרו בפירוש שלאחר ד' מיל יוצאים הכוכבים, ואז הוא צאת הכוכבים ההלכתי, הנה קשה עליהם הרבה, אם כן כדבריהם, איך הם יהיו יכולים לדעת מתי בדיוק נגמרת השבת? הרי אז ישנם בשמיים מאות כוכבים? אז איך הם בכלל היו מסוגלים לעמוד ולזהות שלוש מבין מאות??
ביני עמודי גרסי כתב:אבל אני מנסה להבין יותר, הלוא הבינוניים הללו הם שונים באורם מכל הקודמים. באופן מורגש. אז לפי איזה קושי נותר לנו עדיין?
ובנוסף, בכל הזמן של בין 58 ל72 התחבטו התנאים האם הם עצמם מזהים שם שלושה כוכבים בינונים או לאו; ולכן בוודאי שאז, גם אנו לא נצליח לזהות בינונים. אלא אנו נצליח לזהות רק אחרי שיחשיך אור היום לגמרי. אז נדע האם יש שלושה בינונים. ולפי זה מה עוד קשה לנו להבין?
וסתם שאלה, אותם הראשונים שאמרו בפירוש שלאחר ד' מיל יוצאים הכוכבים, ואז הוא צאת הכוכבים ההלכתי, הנה קשה עליהם הרבה, אם כן כדבריהם, איך הם יהיו יכולים לדעת מתי בדיוק נגמרת השבת? הרי אז ישנם בשמיים מאות כוכבים? אז איך הם בכלל היו מסוגלים לעמוד ולזהות שלוש מבין מאות??
ביני עמודי גרסי כתב:תודה רבה לך!
שאלת מצוין!
אבל אני מנסה להבין יותר, הלוא הבינוניים הללו הם שונים באורם מכל הקודמים. באופן מורגש. אז לפי איזה קושי נותר לנו עדיין?
ובנוסף, בכל הזמן של בין 58 ל72 התחבטו התנאים האם הם עצמם מזהים שם שלושה כוכבים בינונים או לאו; ולכן בוודאי שאז, גם אנו לא נצליח לזהות בינונים. אלא אנו נצליח לזהות רק אחרי שיחשיך אור היום לגמרי. אז נדע האם יש שלושה בינונים. ולפי זה מה עוד קשה לנו להבין?
אוצר החכמה כתב:(כמדומני שמלבב טוען גם הוא טענות בסגנון כזה).
מלבב כתב:מוזר, כאלה שאלות כבדות, וחמש מאות שנה עשרות ראשונים ואחרונים לא עלה על דעתם לשאול אותם, ורק לפני כשלש מאות שנה מוצאים שכמה אחרונים שואלים שרואים כוכבים לפני ד' מיל, ורוב השואלים היו בעלי השיטה שהמיל הוא 22 או24 דקות.
החושב כתב:מלבב כתב:מוזר, כאלה שאלות כבדות, וחמש מאות שנה עשרות ראשונים ואחרונים לא עלה על דעתם לשאול אותם, ורק לפני כשלש מאות שנה מוצאים שכמה אחרונים שואלים שרואים כוכבים לפני ד' מיל, ורוב השואלים היו בעלי השיטה שהמיל הוא 22 או24 דקות.
יש סוג שאלות שראשונים וקדמוני האחרונים לא שואלים.
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:(כמדומני שמלבב טוען גם הוא טענות בסגנון כזה).
האשמה כבדה! אנא תביא דוגמא שאוכל להתגונן.
מלבב כתב:מוזר, כאלה שאלות כבדות, וחמש מאות שנה עשרות ראשונים ואחרונים לא עלה על דעתם לשאול אותם, ורק לפני כשלש מאות שנה מוצאים שכמה אחרונים שואלים שרואים כוכבים לפני ד' מיל, ורוב השואלים היו בעלי השיטה שהמיל הוא 22 או24 דקות.
מלבב כתב:החושב כתב:מלבב כתב:מוזר, כאלה שאלות כבדות, וחמש מאות שנה עשרות ראשונים ואחרונים לא עלה על דעתם לשאול אותם, ורק לפני כשלש מאות שנה מוצאים שכמה אחרונים שואלים שרואים כוכבים לפני ד' מיל, ורוב השואלים היו בעלי השיטה שהמיל הוא 22 או24 דקות.
יש סוג שאלות שראשונים וקדמוני האחרונים לא שואלים.
מציאות ברורה לעין כל לא שואלים? אלא מאי לא אחזו שזה מציאות ברורה.
מלבב כתב:החושב כתב:אם המציאות כפי שהיא נראית לעיננו מוכחשת ממה שרואים בגמרא, אז אכן לא שואלים שאלות. אלא, לכל היותר (וגם זה על זה בדרך כלל מוותרים), מציינים שהדבר 'צריך עיון'. ולא שדברי הגמרא 'צריכים עיון', אלא המציאות צריכה עיון, או שצריך עיון עלינו למה אנחנו רואים מציאות כך.
לא הבנתי מה אתה מנסה להגיד.
מלבב כתב:מוזר, כאלה שאלות כבדות, וחמש מאות שנה עשרות ראשונים ואחרונים לא עלה על דעתם לשאול אותם, ורק לפני כשלש מאות שנה מוצאים שכמה אחרונים שואלים שרואים כוכבים לפני ד' מיל, ורוב השואלים היו בעלי השיטה שהמיל הוא 22 או24 דקות.
מחשבות כתב:הרי מבואר בגמ' שאחרי ג' רבעי מיל משתשקע החמה הוא צאת הכוכבים, ואם הכוונה לתחילת השקיעה, הזמן במעלות הוא פחות משלוש וחצי מעלות +50 דקות קשת = משהו יותר מארבע מעלות, ובמציאות לא נראים הכוכבים
מחשבות כתב:בס"ד
תודה לך על שאתה מביא הוכחות לחזק את דברי א. יתכן שאתה מוכיח שמכסליו עד סיון הכוכב לא נראה בתחילת הנשף ב. אתה מדבר בינתיים רק על כוכב אחד ולא שלוש,ומסתמא עדיין לא מצאת את הכוכבים הגדולים המופיעים לפני כן או שכוונתך שהכוכב שאתה מציג הוא הגדול ובגמ' מוכח שיש לפחות גדולים ומסתמא שמדובר על רבים ולא כוכב אחד.
מלבב כתב:אבל איך מסבירים לפי זה כוכב אחד יום שני כוכבים בין השמשות וכו׳ לא כוכבים הנראים ביום וכו׳, הרי תחילת בין השמשות הוא בשקיעה ואז עדיין לא נראים שני כוכבים בינונים, ואם נאמר שזה לפי רבי יוסי הרי כל הראשונים וגם הגר״א אומרים שזמן רבי יוסי הוא מיד אחרי זמן רבי יהודה, וכי אז יוצאים זה אחר זה כוכבים בכל ימי ניסן ותשרי?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 118 אורחים