איסתרא בלגינא כתב:כמודמה כי בשם הגר"א כתבו שאמר להתבודד, ועדיף בשניים...
לולי דמיסתפינא כתב:והנה פעם ראיתי בשם הג"ר שמשון בעל נפש שמשון כי שלל ענין הדיבור לפני השי"ת, באמרו שיש ליזהר שלא יהיה ח"ו בחינה של לבו גס בו וכדומה, ולא זכרתי כעת מקורו. מענין הדבר.
והמאירי עירובין דף סד עמוד א כתב:אבל לענין שכור ושתוי נ"ל שאין ברכות בכלל חומר זה, לפי שלא הזכירו חכמים אלא תפלה, אבל ק"ש ואין צריך לומר ברכה קורין הן ויוצאין הם ידי חובתן, דטעמא דתפלה משום דבעיא כוונה יתירה מפני שהוא כמדבר בפני המלך.
ומ"מ שתוי מברך על המזון לכתחלה הואיל ועל עסקי אכילה ושתיה היא באה.
חיים כתב: כמדומה שכן מובא גם מהרה"ק רב"ב מפרשיסחא שהיה מאלה שהנהיגו את האריכות שבהכנה לתפילה, כידוע.
נוטר הכרמים כתב:איסתרא בלגינא כתב:כמודמה כי בשם הגר"א כתבו שאמר להתבודד, ועדיף בשניים...
היכן?
בנפש החיים בהוצ' הרי"ד רובין זצ"ל בקונט' עץ החיים בסוף מובא מדברי הגר"ח בשם הגר"א (כתר ראש אות קמד): שטוב יותר לילך לבית התבודדות חיבוק כף אל כף מלילך בשוק לחפש מצוות.
ועי' עוד בהקדמת בני הגר"א לשו"ע המעידים כי היה לו מקום התבודדות לעסוק בתורה מרחק ז' פרסאות מווילנא.
אורייתא! כתב:ומה נעשה שכה כתב רבינו האר"י בשער המצות - פרשת ואתחנן
"ענין אזהרות שאר היום זו אחת מהם דע כי צריך האדם ליזהר שלא ישב במקום שאין בו ישוב לפי שבמקום שאין בו ישוב שולט שם שד אחד ושמו תני"א ויוצא מפסוק ולמה תניאון את לב בני ישראל. והיושב שם אעפ"י שהוא עוסק בתורה מתגבר עליו השד ההוא להזיקו או להחטיאו ואין כח באדם ההוא העומד שם לשלוט עליו לולי יהי צדיק גמור. ומורי הזהיר לאדם א' שלא ילך על קברי הרשב"י ור"א בנו ללמוד שם יחידי אפילו בימים שרגילים בנ"א לילך שם ומכ"ש בשאר מקומות שאין בני אדם יושבים שם":
אורייתא! כתב:ומה נעשה שכה כתב רבינו האר"י בשער המצות - פרשת ואתחנן
"ענין אזהרות שאר היום זו אחת מהם דע כי צריך האדם ליזהר שלא ישב במקום שאין בו ישוב לפי שבמקום שאין בו ישוב שולט שם שד אחד ושמו תני"א ויוצא מפסוק ולמה תניאון את לב בני ישראל. והיושב שם אעפ"י שהוא עוסק בתורה מתגבר עליו השד ההוא להזיקו או להחטיאו ואין כח באדם ההוא העומד שם לשלוט עליו לולי יהי צדיק גמור. ומורי הזהיר לאדם א' שלא ילך על קברי הרשב"י ור"א בנו ללמוד שם יחידי אפילו בימים שרגילים בנ"א לילך שם ומכ"ש בשאר מקומות שאין בני אדם יושבים שם":
משה ששון כתב:.1 כתב כאן שלא ישב היינו בקביעות כמה ימים או יותר ולא שעות אחדות.
משה ששון כתב:2 וכתב אע"פ שהוא עוסק בתורה, ומה כוונתו וכו'.
.משה ששון כתב:3להזיקו -היכן מצינו שנזקו ע"י התבודדות (אומנם היה מעשה אחד והתגלה אח"כ בחלום ואמר שהיה זה עניין גדול, של מצוות מסירות נפש בפועל ואכמ"ל)
משה ששון כתב:4 להחטיאו מי שזוכה לעשות התבודדות כראוי רואה שזה מצילו מחטא
משה ששון כתב:5 לולי יהיה צדיק גמור בברסלב מקושרים לצדיק גמור, ולכן לא חוששים
משה ששון כתב:7 אכן בברסלב נזהרים והולכים תמיד להתבודדות ביחד
נוטר הכרמים כתב:רבינו חיים ויטאל במקומות רבים בספריו עוסק בהתבודדות, ולדבריו היא מפתח לדרגות רמות. בספר שערי קדושה ח"ג שער ח כתב: צריך שיזדכך חמשה זכוכים... יכנס בבית יחידי בטבילה ובקדושה ובמקום שלא יטרידוהו קולות בני אדם וצפצופי עופות, ואם יהיה אחר חצות הוא יותר נכון לכל הדברים ויסגור עיניו ויפשוט מחשבתו מכל עניני העולם הזה כאילו יצאה נפשו ממנו כמת שאינו מרגיש כלל, אח"כ יתאמץ ויתחזק בחשק אמיץ להרהר בעולם העליון ולהתדבק שם בשרשי נשמתו ובאורות עליונים, וידמה בנפשו כאילו יצאה נפשו ועלתה למעלה, ויצייר עולמות העליונים כאילו עומד בהם.
אורייתא! כתב:משה ששון כתב:.1 כתב כאן שלא ישב היינו בקביעות כמה ימים או יותר ולא שעות אחדות.
לענ"ד לומר כזאת, ה"ז ליצנות מרבינו האר"י. וז"ל המהרח"ו בספר שערי קדושה - ח"ב שער ה) "ליצנות היא אחת מארבע כתות שאינם מקבלות פני שכינה, ואמרו רבותינו ז"ל (עבודה זרה דף י"ח ע"ב) כל המתלוצץ נופל בגיהנם, ואמרו רבותינו ז"ל (אבות פ"ג משנה ב') אפילו ישב בטל הרי זה מושב לצים וכמו שכתוב (תהלים א' א') אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובמושב לצים לא ישב וסמיך ליה כי אם בתורת ה' חפצו וגו', מה כתיב בתריה והיה כעץ שתול על פלגי מים וגו' לא כן הרשעים ו[/url]גו'", ע"כ.
אמנם לשיטתך מדנקט [דהע"ה, ורבינו האר"י] "ישב". כמה שעות מותר לשבת במושב ליצים...
ובכלל, אף לטעמיך בליקו"מ תניינא צ"ו כתב: "...ואמר שרצונו שיהיה לנו כל היום כולו התבודדות, ולבלות כל היום על זה..." וע"ש עוד.משה ששון כתב:2 וכתב אע"פ שהוא עוסק בתורה, ומה כוונתו וכו'.
ליצן קטן שלי....משה ששון כתב:3להזיקו -היכן מצינו שנזקו ע"י התבודדות (אומנם היה מעשה אחד והתגלה אח"כ בחלום ואמר שהיה זה עניין גדול, של מצוות מסירות נפש בפועל ואכמ"ל)
והיכן מצינו שהעובר בין ב' נשים הורג אחת מהן? והיכן מצינו שהמפסיע פסיעה גסה נוטל ממאור עיניו? [כל הספורטאים היו צריכים להיות - סגי נהור]. והיכן מצינו כל מיני דברים שאמרו חז"ל נ"ע?
ובעניין המעשה ההוא שהבאת. נו וודאי. ידוע שמי שנוסע לאומן והלך לו הכל בקלות רבה, אז אומרים לו: "נו ראית באת לרבינו סידר אותך, אתה רואה מה זה רבינו?!" אמנם גם מי שנסע ונצטער הרבה, הן בנסיעה והן בשאר דברים אזי אומרים לו: "ומה חשבת? תבוא לרבינו הכל ילך למישרים... רבינו יכבס אותך... רבינו יתקן אותך... רבינו מנסה אותך...". נו נו...משה ששון כתב:4 להחטיאו מי שזוכה לעשות התבודדות כראוי רואה שזה מצילו מחטא
אצלינו כתוב: "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין...". תורה הוא דהוי תבלין מידי אחרינא לא.משה ששון כתב:5 לולי יהיה צדיק גמור בברסלב מקושרים לצדיק גמור, ולכן לא חוששים
ולטעמיך... מאי נפק"מ אי הוי אותו האדם צדיק גמור, או מקושר הוא לצדיק גמור, אתמהה...משה ששון כתב:7 אכן בברסלב נזהרים והולכים תמיד להתבודדות ביחד
לא שמענו מעולם!
לולי דמיסתפינא כתב:הנה כי כן יבורך גבר הרב נוטר בעט סופר אשר לו ובידיעותיו הרחבות שהאיר בפנינו משנת ההתבודדות, אשר מדברי הראשונים נראה כי הוא ענין חשבון הנפש, ומה שחידש בה האי צדיקא מברסלב זי"ע.
יש לציין כי לפי דעת רבי נחמן הרי זה מעיקר חובת התפלה אשר לאדם, לדבר בינו לבין קונו, וע"כ הדגיש בשיחותיו לדבר לפני המקום בלשון אשכנז.
ויש בזה לעיין בנקודה זו, בשאר מקורות בענין בענין לדבר לפני השי"ת בכל לשון אשר הוא.
והנה פעם ראיתי בשם הג"ר שמשון בעל נפש שמשון כי שלל ענין הדיבור לפני השי"ת, באמרו שיש ליזהר שלא יהיה ח"ו בחינה של לבו גס בו וכדומה, ולא זכרתי כעת מקורו. מענין הדבר.
ב] הראשון שבראשון הוא כלל גדול בתורה ובעבודה וכוונת יצירת האדם לעבודת ה' ועיקר העבודה היא בפנימיות הנקודה ושמירה שבלב והיא התפלה בלי מחשבה ופניה אחרת ולזה לא ישיג אחד מאלף מאותן הטרודים בטרדת אנושית אף כי ישיגו מחשבות פירוש המלות לא ישיגו אהבה עמו ולכן על כל דבר ודבר אשר יקרה אתכם ח"ו במקרה תכתבו לכם איזה תפלה חדשה ותראו בה שלא תהא נגד הדין ותהא מקובצת מפסוקי תהלים ובפרטות מפסוקי תמניא אפי ומי שאינו בר הכי יסדר תפלתו בלשון אשכנז מעומק הלב וכן כל אחד לא ימנע עצמו לאחר תפלת שחרית להתפלל בלשון אשכנז דוקא על הבקשות הצריכים לו תמיד בכל יום ובכל עת ובכל שעה שיתן לכם השם ב"ה לב מוכנע ומושכל בלי קנאת החברים ויסיר השם הקנאה הרעה מלבבכם וכן על הפרנסה בהיתר ובלי טרדה נדולה שמבטלת מן התורה מכל וכל ושלא יצא מכם פורץ וחומא ח"ו וישמרכם מכל חטא ועון ויטע בלבבכם אהבת ה' ושלום בית ומחשבת התפלה בלי מחשבת חמדת המשגל והרהורים רעים ויתן לכם זכירה טובה בתורה וכל אחד יכול לברר כהנה וכהנה והנה בכל יום יתפלל בסדר אחר כדי שלא יהיה מורגל בסדר אחד למען תבוא מעומק הלב שלא תהא עיקר המכוון על השאלות הדברים האלה כ"א להתפלל מעומק הלב כי זאת הוא העבודה ונתינת הממשלה אליו אשר לו התפלה והעל היכולת למלאות הבקשות והעיקר התפלה שיתן לו השם יתברך לב טהור לעבודתו בדחילא וברחימא כי לא ימנע השם הטוב לכל הדורשים אותו תמיד
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים