נוטר הכרמים כתב: כ"כ הגרמ"מ קארפ שליט"א בספר הלכות שבת בשבתו עמ' שנא, והוסיף שהסכים עמו בביאור זה מרן הגריש"א שליט"א, והוסיף שמה שקורא בעצמו הקידוש מתוך הכתב הוא להידור בעלמא.
תולעת ספרים07 כתב:מעיקר הדין יש להקפיד על כך שכל הנשים היוצאים ידי חובת קידוש גם הם יגידו ויכולו וכו' גם מפני שהבעל כבר יצא ידי חובת קידוש דאורייתא בביהכ"נ ואין הדרבנן מוציא את הדאורייתא, וגם מפני שאי אפשר להוציא אותן, במידה ואין הם מבינים היטב פשט לשון הקודש, וכמדומני שהביאו המ"ב בשום מקום...
ולפי השמירת שבת נצטרך לחלק לכולם סדר קידוש כמו בליל פסח
וצריך ישוב..
לייבל כתב:נוטר הכרמים כתב: כ"כ הגרמ"מ קארפ שליט"א בספר הלכות שבת בשבתו עמ' שנא, והוסיף שהסכים עמו בביאור זה מרן הגריש"א שליט"א, והוסיף שמה שקורא בעצמו הקידוש מתוך הכתב הוא להידור בעלמא.
מה ההידור לקדש מתוך הכתב? (וכמדומני שכ' שם שגם בקידוש של היום מקפיד מרן שליט"א לומר מתוך הכתב אע"פ שאינו מוציא אחרים בפסוקים).
תולעת ספרים07 כתב:תולעת ספרים07 כתב:מעיקר הדין יש להקפיד על כך שכל הנשים היוצאים ידי חובת קידוש גם הם יגידו ויכולו וכו' גם מפני שהבעל כבר יצא ידי חובת קידוש דאורייתא בביהכ"נ ואין הדרבנן מוציא את הדאורייתא, וגם מפני שאי אפשר להוציא אותן, במידה ואין הם מבינים היטב פשט לשון הקודש, וכמדומני שהביאו המ"ב בשום מקום...
ולפי השמירת שבת נצטרך לחלק לכולם סדר קידוש כמו בליל פסח
וצריך ישוב..
בכל אופן ממה שהביא רמ"מ קראפ מהרב אלישיב שליט"א מותר לי לפקפק בזה...
בטרם אכנס עמו לויכוח על הקידוש - במחילת כבוד תורתו, גם איני מאמין לו שהרב אלישיב שליט"א הסכים עמו שכלי שלישי מבשל ועוד כהנה...
חלילה איני חושד בו ששיקר, אך אדבר מבחינת ויכוח הלכתי - מה גם שיחד הילכנו בבית המדרש ברגש כמה שנים בחברותא....
נוטר הכרמים כתב:אבל באמת בלשון רבינו נראה יותר שמבואר חילוק אחר, והוא בין להוציא את הרבים לבין להוציא את היחיד. ואמנם כן עולה מראיית רבינו מהגמ' בתענית כח,א: וכי יחיד יכול לקרות דברי תורה ע"פ בציבור, וראה בפסקי הגר"א שכ"כ להדיא, וז"ל: דברים שבכתב וכו' הוא דווקא בציבור להוציא רבים ידי חובתם, אבל לעצמו מותר וכו', אלא כל שלא הוציא רבים ידי חובתם מותר.
וכן נראה בלשון תו"י ביומא, ואמנם כל הדוגמאות שהובאו בתוס' ובראשונים מתיחסות לשליח ציבור שהוא מוציא את הציבור יד"ח כגון קרבנות, ויושע, קריאת שמע ועוד.
ולפי"ז אף אם מוציא אחרים, כל שהן יחידים, דהיינו בני ביתו, לית בזה משום דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרם בע"פ, כ"כ הגרמ"מ קארפ שליט"א בספר הלכות שבת בשבתו עמ' שנא, והוסיף שהסכים עמו בביאור זה מרן הגריש"א שליט"א, והוסיף שמה שקורא בעצמו הקידוש מתוך הכתב הוא להידור בעלמא.
נוטר הכרמים כתב:לייבל כתב:נוטר הכרמים כתב: כ"כ הגרמ"מ קארפ שליט"א בספר הלכות שבת בשבתו עמ' שנא, והוסיף שהסכים עמו בביאור זה מרן הגריש"א שליט"א, והוסיף שמה שקורא בעצמו הקידוש מתוך הכתב הוא להידור בעלמא.
מה ההידור לקדש מתוך הכתב? (וכמדומני שכ' שם שגם בקידוש של היום מקפיד מרן שליט"א לומר מתוך הכתב אע"פ שאינו מוציא אחרים בפסוקים).
האמת שגם אנכי בהעתיקי זאת מלה במלה תהיתי לעצמי, ואולי משום יתרון כוונה, וצ"ב. אין מוזכר שם בדבר קידוש של יום.
לייבל כתב:מה הגדר של ציבור, האם כשיש בביתו עשרה אנשים אז כן צריך לומר מתוך הכתב, מה הופך אותם לציבור הרי יכולים לצאת בתור יחידים?
נוטר הכרמים כתב:כמדומה שאין המנהג שהנשים אומרות מלה במלה אחר המקדש, ופוק חזי מאן עמא דבר.
נוטר הכרמים כתב:כאשר הסברא הפשוטה היא כדבריו בהבנת הגר"א, אחר שלא מובן הסברא ד'להוציא' בעי דווקא מתוך הכתב, ומסתבר טפי שזהו דין במי שמוציא את הציבור, ש'תפקיד' מסירת התורה בציבור הוא כנתינתו מסיני, ודברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרן בע"פ, מותר להאמין שמועתו שהסכים עמו מרן ריש"א דגלותא שליט"א.
נוטר הכרמים כתב:כמדומה שאין המנהג שהנשים אומרות מלה במלה אחר המקדש, ופוק חזי מאן עמא דבר.
איש_ספר כתב:אולי לא שמתי לב שכבר דיברו מזה כאן, אבל אם ויכולו הוא בכלל דברים שבכתב שאי אתה רשאי לאומרן על פה, האם יהני סידור דפוס או יצטרכו כתוב בכתב יד?
הבונה כתב:איש_ספר כתב:אולי לא שמתי לב שכבר דיברו מזה כאן, אבל אם ויכולו הוא בכלל דברים שבכתב שאי אתה רשאי לאומרן על פה, האם יהני סידור דפוס או יצטרכו כתוב בכתב יד?
לא זכיתי להבין מדוע השאלה דוקא בקידוש ולא בכל פעם שלומדים חומש, או שקוראים תהלים וכן כשקוראים מזמורים מתהלים ושאר פסוקים מתנ"ך בתוך התפילה.
תולעת ספרים07 כתב:נוטר הכרמים כתב:כמדומה שאין המנהג שהנשים אומרות מלה במלה אחר המקדש, ופוק חזי מאן עמא דבר.
ראה משנה ברורה סימן קצג ס"ק ה
אבל אם אינו וכו' - ולפי זה הנשים יברכו לעצמן וה"ה ע"ה כשאינו מבין ברכת המוציאו ויש פוסקים שסוברין שבלה"ק יוצא אדם ידי חובתו בשמיעה אע"פ שאינו מבין הלשון (משא"כ בשאר לשונות דלכו"ע אינו יוצא אם אינו מבין הלשון) וכן המנהג שנשים יוצאות י"ח בשמיעה מהמברך אע"פ שאינן מבינות כלל ואפילו בקידוש שהוא דאורייתא לכו"ע להנשים אפ"ה יוצאות בשמיעה וכן ע"ה אע"פ שאינן מבינים דברי המקדש.
ומ"מ יותר טוב שיאמרו אחרי המברך והמקדש מלה במלה בלחש אם אפשר להם דבזה יצאו לכל הפוסקים ובלא"ה נכון לעשות כן לכו"ע דא"א לכוין ולשמוע היטב וכמבואר לעיל בסימן קפ"ג ס"ז ע"ש:
ויש את זה עוד כמה וכמה פעמים במ"ב שאי אפשר לצאת מפי המברך בלה"ק אלא אם כן מבין...
--
ולעצם העניין מדוע צריך לומר קידוש מתוך הכתב ראיתי שהציץ אליעזר כתב להאריך בזה וע"ש מה שהקשה מדוע לא נאמר בזה מפיהם ולא מפי כתבם כדין עדות...
נוטר הכרמים כתב:ו
אמנם ראיתי מי שדן בזה לפי דברי הכה"ח גופיה בסי' רסח,לו שהביא מחלוקת אם נשים חייבות בויכולו כיון שאשה אינה בת עדות, ומייתי בשם הבית מאיר שהן פטורות, וכן מדויק בלשון הגר"ז בשולחנו (רעא,יט) שכתב שאמירת ויכולו בקידוש הוא להוציא בניו וב"ב הקטנים, והשמיט 'אשתו', ואולי מטעם הנ"ל], וכן העיר השואל בשו"ת ציץ אליעזר (חלק יז סי' סג)
איש_ספר כתב:אולי לא שמתי לב שכבר דיברו מזה כאן, אבל אם ויכולו הוא בכלל דברים שבכתב שאי אתה רשאי לאומרן על פה, האם יהני סידור דפוס או יצטרכו כתוב בכתב יד?
פולסברג כתב:איש_ספר כתב:אולי לא שמתי לב שכבר דיברו מזה כאן, אבל אם ויכולו הוא בכלל דברים שבכתב שאי אתה רשאי לאומרן על פה, האם יהני סידור דפוס או יצטרכו כתוב בכתב יד?
כדבריך טוען על הגר''צ שכטר [דקה 9:35] על המעשה בר' שמואל רוזבסקי שהיה מסתכל בסידור בויכולו רק כשהיה נשוי שאז הוא להוציא אשתו, שמעשה אין לו אחיזה במציאות שהרי עדיין זה כבעל פה, ועוד דויכולו א''א מנהג ול''ש להוציא יד''ח.
https://www.yutorah.org/lectures/lectur ... n-english/
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים