אוצר החכמה כתב:אני מביע כאן דעה אישית.
לא ניחא לי הסגנון הזה של הפרסום. אני לא חושב שזה משהו ייחודי לקובץ הזה מדובר כאן בסגנון שמצוי בכותרות עיתונים חרדיים באופן כללי (כל דבר מרתק מפעים ומרגש וגילוי מדהים שלא היה כמוהו בהיסטוריה) אבל כשמדובר בקובץ שעניינו דברי תורה בלבד ולא סיפורים לילדים והולכי בטל הדבר מפריע לי יותר.
הרב רפאל ספייער מגלה את סודו של הסיפור..?
הוא היה שם ונודע לו משהו שלא ידעוהו ראשונים ואחרונים? הוא מציע פירוש ויתכן שהוא מוצלח ועולה יפה בפסוקים (ויתכן שלא לא קראתי) אבל מה זה הביטוי הזה ועוד הוסיפו וגילוי זה לא נמצא בספרים בצורה מפורשת!
גם המשפטים על מאמרים אחרים נראים לי מוגזמים.
כאמור אני לא מותח ביקורת כללית ואינם היחידים הכותבים בסגנון כזה ואני משער שיהיו שיאמרו הדבר בא לעורר עניין ואם יגרום לאנשים לעיין יצא הפסדו בשכרו.
רק הבעתי תחושה אישית.
עושה חיל כתב:
[רק אם יורשה לי, הרב רפאל ספייער כתב מאמר מרתק. ובסופו אף חידוש עצום - ההשוואה בין פרשת יהודה לספר רות. לאחר לימוד דבריו, הדברים זועקים, ולא ראינו מי שהזכיר זאת.]
יחפש מר באוצה"ח +תמר +יהודה +ב[ו]עז וימצא כמה וכמה שהזכירו זאת.עושה חיל כתב:[רק אם יורשה לי, הרב רפאל ספייער כתב מאמר מרתק. ובסופו אף חידוש עצום - ההשוואה בין פרשת יהודה לספר רות. לאחר לימוד דבריו, הדברים זועקים, ולא ראינו מי שהזכיר זאת.]
עושה חיל כתב:כבוד הרב,
דבריכם התקבלו, הבנתי וקיבלתי.
הנוסח ישונה בהקדם.
אוצר החכמה כתב:עושה חיל כתב:כבוד הרב,
דבריכם התקבלו, הבנתי וקיבלתי.
הנוסח ישונה בהקדם.
מעבר לזה שאני לא כבוד הרב תשנה רק אם אתה חושב שזה מוצדק.
זו דעה אישית ולא איזה בעייה שקשורה להנהלת הפורום.
כוונתך לשאול שאם עשו במצוות יעקב למה חשבו שיש להם אשמה בזה? אפשר לחיות עם השאלה הזו.מקדש מלך כתב:שאלה קטנה על הפשט המעניין שיוסף חשב שהאחים מכרו אותו במצוות יעקב.
הלוא שמע אותם כבר אומרים במסל"ת 'אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו וכו' ויען ראובן אותם לאמר הלוא אמרתי אליכם לאמור אל תחטאו בילד ולא שמעתם'
ואם כן יכול היה להפסיק את ההצגה מיד אז!
רעואל המדייני כתב:ייש"כ על המאמרים הנפלאים, ויהיו בפי כדבש למתוק.
הרב שלמה זלמן שיינברגר דן בביאור עניין ה'תולדות' שבחומש בראשית, ונוקט כמפרשים שכל 'תולדות' הינו פתיחה להמשך ארוך שאחריו.
...
הכותב מתלבט שמא יש לכלול ב'תולדות תרח' גם את סיפור נישואי לאה ורחל שהן ממשפחת תרח, אולם המדקדק בפסוקים יראה שבפרשת ויצא לא הודגש ייחוסם של רחל ולאה לתרח אלא דווקא ללבן אחי רבקה - וחשיבותן משום משפחת רבקה.
אי משום הא י"ל שהיה סבור יוסף שאביו מסרו בידם ונתן להם רשות שיעשו בו דין, ובלא"ה צ"ל כן לפי המהלך הזה דהא מתחילה השליכוהו אל הבור ואח"כ משכוהו ומכרוהו וראה יוסף שיש כאן חזרה בדעתם.מקדש מלך כתב:כוונתי בעיקר לשאול מדברי ראובן. אמירתו לא מתאימה אם זו היתה מצוות אביהם.
אולם המדקדק בפסוקים יראה שבפרשת ויצא לא הודגש ייחוסם של רחל ולאה לתרח אלא דווקא ללבן אחי רבקה - וחשיבותן משום משפחת רבקה.
עושה חיל כתב:[רק אם יורשה לי, הרב רפאל ספייער כתב מאמר מרתק. ובסופו אף חידוש עצום - ההשוואה בין פרשת יהודה לספר רות. לאחר לימוד דבריו, הדברים זועקים, ולא ראינו מי שהזכיר זאת.]
פלגינן כתב:עושה חיל כתב:[רק אם יורשה לי, הרב רפאל ספייער כתב מאמר מרתק. ובסופו אף חידוש עצום - ההשוואה בין פרשת יהודה לספר רות. לאחר לימוד דבריו, הדברים זועקים, ולא ראינו מי שהזכיר זאת.]
רק אם יורשה לי, הזכירו זאת כבר. ראה מאמר של י' אמית בתוך תשורה לצפרירה; י' זקוביץ בספרו דוד – מרועה למשיח, פ"ב ועוד.
אבק פורח כתב:אי משום הא י"ל שהיה סבור יוסף שאביו מסרו בידם ונתן להם רשות שיעשו בו דין, ובלא"ה צ"ל כן לפי המהלך הזה דהא מתחילה השליכוהו אל הבור ואח"כ משכוהו ומכרוהו וראה יוסף שיש כאן חזרה בדעתם.מקדש מלך כתב:כוונתי בעיקר לשאול מדברי ראובן. אמירתו לא מתאימה אם זו היתה מצוות אביהם.
כביכול ראה איזו אשה ולקחה: וירא שם יהודה בת איש כנעני... "כי אמר פן ימות גם הוא כאחיו" הכא נמי נראה לומר שירידה היא ליהודה, שבמקום לפשפש במעשיו ומעשי בניו, תלה הדבר במזלה של תמר. ... "וירבו הימים ותמת בת שוע אשת יהודה" ... ונכתב גם להסביר למה בהמשך הזדקק יהודה לזונה ... "וגם אנשי המקום אמרו לא היתה בזה קדשה" היה צריך יהודה להתבונן שנעלמה אחר כך ... ולא התבונן בדבר, וכן בהמשך פסק דברו ללא התבוננות "ויאמר יהודה הוציאוה ותשרף" ...'
ויקרע יעקב שמלתיו וישם שק במתניו": שמלתיו כתיב, ולא שכך אבלו בקרע אחד. והיו שמלותיו נופלים מן הקרעים ונתגלה בשרו, עשה אזור במתניו להתכסות עכ"פ מקום הערוה [ועי' גמ' ברכות כו:].
תוכן כתב:במאמרו של הרב רפאל ספייער הוא כותב כדלהלן על יהודה:כביכול ראה איזו אשה ולקחה: וירא שם יהודה בת איש כנעני... "כי אמר פן ימות גם הוא כאחיו" הכא נמי נראה לומר שירידה היא ליהודה, שבמקום לפשפש במעשיו ומעשי בניו, תלה הדבר במזלה של תמר. ... "וירבו הימים ותמת בת שוע אשת יהודה" ... ונכתב גם להסביר למה בהמשך הזדקק יהודה לזונה ... "וגם אנשי המקום אמרו לא היתה בזה קדשה" היה צריך יהודה להתבונן שנעלמה אחר כך ... ולא התבונן בדבר, וכן בהמשך פסק דברו ללא התבוננות "ויאמר יהודה הוציאוה ותשרף" ...'
ובמילים אחרות, יהודה מוצא איזו אשה, כן מתאים לא מתאים, זה לא כזה משנה, מתחתן איתה. אינו מפשפש במעשיו. אשתו מתה, אז הוא מזדקק לזונה. אינו מתבונן במעשיו וכך פוסק שתמר דינה להשרף ללא התבוננות.
דברי חירוף וגידוף אלו על בחיר השבטים, מתאימים לאיזה שהוא מבקר מקרא פרוטסטנטי, ולא אדע איך מישהו שהתחנך בישיבות הקדושות מסוגל להוציא דברי הבל כאלו מפיו.
עושה חיל כתב:דברי שפ"ן הסופר אשר דובר עליהם בגיליון, לבקשת הרבים
עושה חיל כתב:אך תרשה לי קצת להסתייג מהבנתך את הרב הורוויץ שכביכול כתב בקובץ: שלא נותן התורה כתב זאת אלא משה...
ח"ו להכניס דברים כאלה לפיו. וכמו כן, ודאי לא לפי העורכים!!!
אלא ברור שהוא התכוון שזה מדברי משה מפי ה' נותן התורה, ולא מדברי יעקב. [ומה ההתחכמות הזו??? הרי ברור שזו כוונתו!!! האם אדם מדבר מהרהורי ליבו?]
עושה חיל כתב:כמובן שיש עוד לדון על החומרא שראית בדברי הרב ספייער.
אז תרשה לי להסביר לך [שאני מכירו שהוא ת"ח אמיתי ויר"ש בעל אמונת חכמים]: הכל פה זה 'בחינה':
בחינת זונה
בחינת ירידה
בחינת גוזזי צאן
וכו' וכו'
וכל עניין הפרשה הוא עמוק ונשגב...
אך ב'משל הדברים' דיבר הכתוב. ועל זה דן הרב ספייער - רק במשל.
ישא ברכה כתב:תוכן כתב:במאמרו של הרב רפאל ספייער הוא כותב כדלהלן על יהודה:כביכול ראה איזו אשה ולקחה: וירא שם יהודה בת איש כנעני... "כי אמר פן ימות גם הוא כאחיו" הכא נמי נראה לומר שירידה היא ליהודה, שבמקום לפשפש במעשיו ומעשי בניו, תלה הדבר במזלה של תמר. ... "וירבו הימים ותמת בת שוע אשת יהודה" ... ונכתב גם להסביר למה בהמשך הזדקק יהודה לזונה ... "וגם אנשי המקום אמרו לא היתה בזה קדשה" היה צריך יהודה להתבונן שנעלמה אחר כך ... ולא התבונן בדבר, וכן בהמשך פסק דברו ללא התבוננות "ויאמר יהודה הוציאוה ותשרף" ...'
ובמילים אחרות, יהודה מוצא איזו אשה, כן מתאים לא מתאים, זה לא כזה משנה, מתחתן איתה. אינו מפשפש במעשיו. אשתו מתה, אז הוא מזדקק לזונה. אינו מתבונן במעשיו וכך פוסק שתמר דינה להשרף ללא התבוננות.
דברי חירוף וגידוף אלו על בחיר השבטים, מתאימים לאיזה שהוא מבקר מקרא פרוטסטנטי, ולא אדע איך מישהו שהתחנך בישיבות הקדושות מסוגל להוציא דברי הבל כאלו מפיו.
לדעתי הרעיון לא מוגזם. אולי צריך להתבטא בעדינות, ולומר שהתביעות היו לרום מעלתו של יהודה, (כפי שמתבקש מהדברים, שהרי בודאי היה סיבה הגיונית ליהודה לחשוב כפי שחשב, אבל יתכן שאם היה בוחן יותר לפי מעלתו היה מגיע למסקנה שונה). סגנון הדברים הללו נמצא הרבה בפרשני המקרא מכל הדורות החוגים והעדות, ואני משער שחלק מדבריו כבר קדמהו חכמים אחרים.
תוכן כתב:אשמח לשמוע איפה עוד מצאנו במפרשים, שכיון שאשתו של יהודה מתה, ממילא מובן למה הוא הזדקק לזונה.
שנית ותמת בת שוע אשת יהודה ונעצר יהודה מאשה ימים רבים ובסיבת זה הרבה בו הזרע וגברה התאוה בו מה שלא היה עוש' בחיי אשתו.
הרי המילים "ויברכם ביום ההוא לאמר" הם בודאי לא דברי יעקב, וזה לא עלה על דעת אף אחד, אלא הם של כותב התורה. המחבר מתחבט בפירוש המילים "ביום ההוא" מה מיוחד ביום זה. ומביא לזה דברי הרמב"ן. ואח"כ מציע שהם דברי משה. איזה עוד פירוש אפשר להבין בדבריו?
תוכן כתב:כמה הערות:
ועיין פסחים קי"ג ב' על ר' חנינא ור' אושעיא שלא היו נשואים, ועבדו כסנדלרים בשוק של זונות, ואף פעם לא הסתכלו עליהם. וכן אפשר להביא מהא דקידושין פ"א א', נורא בי עמרם, ועוד ועוד. ועיין מה שכתב רעק"א שאחרי מות אשתו, לא היה מסוגל לשמוע אפילו על שידוך בשבילו, ואילו יהודה אחרי מות אשתו, פונה לזונה.
באמת שראוי לקרוע קריעה, על דברים שכאלו.
...
אני מכיר כמה וכמה חרדים רווקים וגרושים לאורך ימים ושנים טובים, ואני יכול להגיד לך נאמנה, שלא עלה על דעת אחד מהם, אפילו בצד הכי רחוק שבעולם, ללכת לנפקת ברא. זה מביך ומבייש שאני מדבר על נושא שכזה בכלל. והנה פה אחד שאומרים עליו שהוא ת"ח ויר"ש ואומר שבגלל שאשתו של יהודה מתה, ממילא מובן למה הזדקק לזונה. אני לא רואה פה "בחינות", אלא פשוט השמצה נוראית, שהייתי מתבייש להוציא מפיו על אדם אחר.
(טו) וַיִּרְאֶהָ יְהוּדָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לְזוֹנָה כִּי כִסְּתָה פָּנֶיהָ.
(טז) וַיֵּט אֵלֶיהָ אֶל הַדֶּרֶךְ וַיֹּאמֶר הָבָה נָּא אָבוֹא אֵלַיִךְ כִּי לֹא יָדַע כִּי כַלָּתוֹ הִוא וַתֹּאמֶר מַה תִּתֶּן לִּי כִּי תָבוֹא אֵלָי.
תוכן כתב:והנה פה אחד שאומרים עליו שהוא ת"ח ויר"ש ואומר שבגלל שאשתו של יהודה מתה, ממילא מובן למה הזדקק לזונה.
אוצר החכמה כתב:את הקושיה על התורה כבר שאלו חז"ל והשיבו שמלאך אנסו לזה כך שאין טעם בטענה הזו.
מצד שני הביאו כאן אברבנאל כדברי הרב ספייער ותוכן הודיע שיעיין בו.
שיעורי דעת כתב:אין אנו צריכים לאמר דוקא, כי בנפש יהודה היתה מורגשת רק מלחמת כחות רוחניים. יש לומר, כי בנפש יהודה התעוררו באמת כחות טבעיים פשוטים, אבל היתה להם התקשרות עם השרשים העליונים: סבתם ומקורם היו כחות עליונים, וכשהכריע כח אחד, כח עליון הוא שהכריע, והדחיפה היתה כחו של מלאך. (ח"ב, כל הגדול מחבירו, עמ' קסו)
אוצר החכמה כתב:לעצם הדבר לא נראה לי שזה דרך נכונה כי הכלל העיקרי בעיני הוא כפי שביאר הרמח"ל שמדרך התורה לשבח את הצדיקים ולגנות את הרשעים, כך שמציאת דברי גנאי בצדיקים אינה כוונת התורה אא"כ זה פשט הפסוקים או שכך מצינו בדברי חז"ל. ועל אף שכוונתו לשבח את יהודה על ההודאה עדיין זה לא נראה לי נכון.
יותם כתב:אוצר החכמה כתב:את הקושיה על התורה כבר שאלו חז"ל והשיבו שמלאך אנסו לזה כך שאין טעם בטענה הזו.
מצד שני הביאו כאן אברבנאל כדברי הרב ספייער ותוכן הודיע שיעיין בו.
המדרש מדבר על פנימיות הדברים, ואנחנו עוסקים כעת בפירוש איך שהדברים מוצגים בפסוקים. ובפסוקים בוודאי שיש מקום לבאר את השתלשלות המעשה מבחינה טבעית.
ועיין בדברי הרב בלוך:שיעורי דעת כתב:אין אנו צריכים לאמר דוקא, כי בנפש יהודה היתה מורגשת רק מלחמת כחות רוחניים. יש לומר, כי בנפש יהודה התעוררו באמת כחות טבעיים פשוטים, אבל היתה להם התקשרות עם השרשים העליונים: סבתם ומקורם היו כחות עליונים, וכשהכריע כח אחד, כח עליון הוא שהכריע, והדחיפה היתה כחו של מלאך. (ח"ב, כל הגדול מחבירו, עמ' קסו)אוצר החכמה כתב:לעצם הדבר לא נראה לי שזה דרך נכונה כי הכלל העיקרי בעיני הוא כפי שביאר הרמח"ל שמדרך התורה לשבח את הצדיקים ולגנות את הרשעים, כך שמציאת דברי גנאי בצדיקים אינה כוונת התורה אא"כ זה פשט הפסוקים או שכך מצינו בדברי חז"ל. ועל אף שכוונתו לשבח את יהודה על ההודאה עדיין זה לא נראה לי נכון.
צריך לשבח את הצדיקים, אבל לא לטשטש בכך את כוונת התורה. כלומר, השבח צריך להיות באופן שהתורה לימדתו. ובמעשה זה ברור ששבחו של יהודה הוא הודאתו, וכאשר ביאר שם במאמר את מעלתו זו של יהודה בכל התנ"ך וכפי שהזכיר כבודו בעצמו.
ולכן אין מה לטשטש את הירידה כאשר כל כוונת התורה היא לתאר את הירידה ובכך לשבח את ההודאה.
ואילו היה מוסיף ומרחיב סתם, אולי אין בזה טעם, אבל כשלומד ומפרש מה שנראה בפסוקים שלכך כיוונו ודאי אין לטשטש את המשמעות העולה.
אוצר החכמה כתב:מה הכוונה כל כוונת התורה לתאר את הירידה. הרי כל הרעיון הזה שמדובר פה בירידה רוחנית של יהודה הוא דרוש של הכותב ולא פשט הכתובים.
ויהי בעת ההיא וירד יהודה מאת אחיו ולא היתה הירידה ההיא מקומית ממקום עליון למקום תחתון אלא שעזב חברתם בעניני הצאן ונתחבר עם איש עדולמי ושמו חירה מפני שחברתו עמו היתה ירידת מעלה בערך החברה שהיה לו עם אחיו לכן אמר וירד יהודה מאת אחיו ר"ל ירד מהתחבר עם אחיו ויט עד איש עדולמי להתחבר עמו.
אוצר החכמה כתב:יותם כתב:ולכן אין מה לטשטש את הירידה כאשר כל כוונת התורה היא לתאר את הירידה ובכך לשבח את ההודאה.
ואילו היה מוסיף ומרחיב סתם, אולי אין בזה טעם, אבל כשלומד ומפרש מה שנראה בפסוקים שלכך כיוונו ודאי אין לטשטש את המשמעות העולה.
מה הכוונה כל כוונת התורה לתאר את הירידה. הרי כל הרעיון הזה שמדובר פה בירידה רוחנית של יהודה הוא דרוש של הכותב ולא פשט הכתובים.
אוצר החכמה כתב:אני לא יודע מה הכוונה המדרש עוסק בפנימיות הכתובים אתה הצבעת על קושי הברור לכל אחד בפשוטו איך צדיק כיהודה יבא על זונה והתשובה של המדרש היא שבאמת אין הדבר מתאים לו ורק נסיבה היתה מאת ה' וכמו בעל כרחו. דברי הרב בלוך לא קשורים לעניין כי גם הוא מניח את ההנחה הזאת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים