מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' דצמבר 11, 2018 8:49 am

אם עושה כן לצורך כוונה, מה הדין?
כי בעלמא י"ל שיש איסור.
נערך לאחרונה על ידי תם מה הוא אומר ב ב' יולי 19, 2021 7:41 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי חפציאלי » ג' דצמבר 11, 2018 1:06 pm

יש תשובה במהרי אסאד כמדומני

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 11, 2018 1:23 pm

מתוך אתר "דין":
על כך שאין לחזור על מילה פעמיים וקשת הדעות בענין [אם הוא איסור גמור או רק מגונה] ראה שו”ת יביע אומר ח”ז סי’ יד בסופו.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' דצמבר 11, 2018 2:04 pm

בילדותי הכרתי תלמיד חכם גדול, ממש כל הש"ס הראשונים והאחרונים מונחים ברישיה, צדיק בדרכיו וחסיד במעשיו, שבמשך עשרות בשנים היה מתפלל בכוונה באימה ברתת וזיע, בשאגות גדולות כארי, באריכות של שעות, ופעמים רבות לתוקף כוונתו היה חוזר ושונה את מילות התפילה. זצ"ל.

שבענו מטובך
הודעות: 1037
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ג' דצמבר 11, 2018 4:07 pm

על הגרש"ז אויערבאך מסופר:
המאור הגדול.JPG
המאור הגדול.JPG (93.82 KiB) נצפה 7305 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' דצמבר 11, 2018 4:17 pm

חלמישצור כתב:בילדותי הכרתי תלמיד חכם גדול, ממש כל הש"ס הראשונים והאחרונים מונחים ברישיה, צדיק בדרכיו וחסיד במעשיו, שבמשך עשרות בשנים היה מתפלל בכוונה באימה ברתת וזיע, בשאגות גדולות כארי, באריכות של שעות, ופעמים רבות לתוקף כוונתו היה חוזר ושונה את מילות התפילה. זצ"ל.

היוכל להגלות אף שמו לנו, או שמא חסוי וסודי הוא?

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' דצמבר 11, 2018 4:34 pm

לבי במערב כתב:
חלמישצור כתב:בילדותי הכרתי תלמיד חכם גדול, ממש כל הש"ס הראשונים והאחרונים מונחים ברישיה, צדיק בדרכיו וחסיד במעשיו, שבמשך עשרות בשנים היה מתפלל בכוונה באימה ברתת וזיע, בשאגות גדולות כארי, באריכות של שעות, ופעמים רבות לתוקף כוונתו היה חוזר ושונה את מילות התפילה. זצ"ל.

היוכל להגלות אף שמו לנו, או שמא חסוי וסודי הוא?

לא חסוי ידידי. אפשר באישי (אם זה העניין, הביטוי על גדלותו בתורה הוא מלשונו של הרב שמואל טל שליט"א. וכעת, כשאני מעיין במקור הדברים - חוברת שיצ"ל עם פטירתו - עלי לתקן את ניסוחי, שלשונו המדויקת של הר"ש טל היא "ש"ס עם הראשונים נמצא אצלו בראש בסדר מופתי")..
נערך לאחרונה על ידי חלמישצור ב ג' דצמבר 11, 2018 10:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ברי היזיקא
הודעות: 236
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ג' דצמבר 11, 2018 7:57 pm

בספר אשרי האיש מביא בשם הגרי"ש אלישיב להתיר בלי פקפוק - לזכרוני.

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' דצמבר 11, 2018 10:17 pm

כמדומה נאמר על ר' חצ'קל לוינשטיין שחזר על תיבות
על הגרי"ז ידוע הסיפור על עשב שבקר"ש

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי חפציאלי » ג' דצמבר 11, 2018 11:41 pm

נראה לי שגם הגאון סבא דמשפטים מהר"י מאמן היה חוזר וממש תפילתו היתה כמונה מעות זיע"א

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' דצמבר 11, 2018 11:52 pm

מנהג זקני וחסידי ירושלים עיה"ק כך היה,
כך ידוע על הגרש"א והגרש"ד ועוד רבים.

יש הרבה 'מעשה רב'. אבל אני מחפש מקורות.
אני זוכר שראיתי מדברים על זה , ואודה למי שישיב אבידתי.

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי חפציאלי » ג' דצמבר 11, 2018 11:58 pm

בעלון עלים לתרופה של אחד השנים כתבו בזה

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 11, 2018 11:59 pm

תחפש בספר פסקי תשובות.

כמדומני שהרב הצדיק ממונקאטש מדבר על זה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' דצמבר 12, 2018 12:55 am

היא שיחתי כתב:על הגרי"ז ידוע הסיפור על עשב שבקר"ש

מהו הסיפור?
תודה מראש.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 12, 2018 1:48 am

זכור לי דיש גמרא מפורשת, אולי במגילה, עם ביטוי חמור על הנוהג כן.
לכאורה מה שהביאו מהגריז הוא עניין אחר דבקר''ש עושים כן מחשש שלא יצא ידי חובתו
שמעתי מאבי שבילדותו היה עומד מאחורי מרן הגרי''ז ומחקה אותו איך חוזר פעמים רבות על המילים 'בםבשבתך'... עד שגערו בו

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' דצמבר 12, 2018 2:06 am

חיימשה כתב:שמעתי מאבי שבילדותו היה עומד מאחורי מרן הגרי''ז ומחקה אותו איך חוזר פעמים רבות על המילים 'בם-בשבתך'... עד שגערו בו

זה (או עד"ז) הוא המעשה שהתכוון אליו הרב 'היא שיחתי'?

מתעניין
הודעות: 173
הצטרף: ו' מאי 13, 2011 4:56 pm

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי מתעניין » ד' דצמבר 12, 2018 2:23 am

חיימשה כתב:זכור לי דיש גמרא מפורשת, אולי במגילה, עם ביטוי חמור על הנוהג כן.

האם כוונתך לגמ' ברכות ל"ד "חברותא כלפי שמיא"?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' דצמבר 12, 2018 4:12 am

חיימשה כתב:זכור לי דיש גמרא מפורשת, אולי במגילה, עם ביטוי חמור על הנוהג כן.

אכן כה ע"א

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 12, 2018 4:19 am

בקרו טלה כתב:
חיימשה כתב:זכור לי דיש גמרא מפורשת, אולי במגילה, עם ביטוי חמור על הנוהג כן.

אכן כה ע"א

והיא היא הסוגיא בברכות שם.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 12, 2018 12:19 pm

לבי במערב כתב:
חיימשה כתב:שמעתי מאבי שבילדותו היה עומד מאחורי מרן הגרי''ז ומחקה אותו איך חוזר פעמים רבות על המילים 'בם-בשבתך'... עד שגערו בו

זה (או עד"ז) הוא המעשה שהתכוון אליו הרב 'היא שיחתי'?

אינני יודע מה המעשה, את העובדה עם אבי רק אני יודע מסתמא.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 12, 2018 12:20 pm

לבי במערב כתב:
חיימשה כתב:שמעתי מאבי שבילדותו היה עומד מאחורי מרן הגרי''ז ומחקה אותו איך חוזר פעמים רבות על המילים 'בם-בשבתך'... עד שגערו בו

זה (או עד"ז) הוא המעשה שהתכוון אליו הרב 'היא שיחתי'?

אני בכוונה לא שמתי מקף בין המלים בםבשבתך, כי זה גופא היה העניין שהוא ביטא אותם שוב ושוב כאילו הם תיבה אחת

מקורות
הודעות: 297
הצטרף: ה' אוגוסט 22, 2013 11:30 am

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי מקורות » ד' דצמבר 12, 2018 8:03 pm

ספר בעל שם טוב על התורה - פרשת נח
קטז. שמעתי בשם מורי זלה"ה ביאור ש"ס (דברכות דל"ג ע"ב) א"ר זירא כל האומר שמע שמע משתקין אותו אמר ליה ר"פ לאביי דלמא מעיקרא לא איכוין דעתיה וכו' אמר ליה חברותא כלפי שמיא מי איכא אי לא כוון דעתיה מעיקרא מחינן ליה במרזפתא דנפחא עד דמכוון דעתיה, והקשה מורי זלה"ה דאכתי הקושיא במקומה עומדת מכל מקום דלמא מעיקרא לא איכוין והשתא בא לצאת ידי שמים ולכוון, וכו', ועוד קשה למה נקט ר' זירא דווקא האומר שמע שמע ב' פעמים וכו' ולא פסוק אחר בקריאת שמע או כיוצא, וביאר מה הוא ענין קבלת עול מלכות שמים, והענין כי האדם מחוייב להאמין כי מלא כל הארץ כבודו יתברך לית אתר פנוי מיניה וכל המחשבות צד) של האדם יש בו מציאותו יתברך וכל מחשבה הוא קומה שלימה, וכאשר יעלה במחשבתו של אדם בעת עסקו בתפלה איזה מחשבה רעה וזרה היא באה אל האדם לתקנה ולהעלותה, ואם אינו מאמין בזה אין זה קבלת עול מלכות שמים שלימה, כי מקצר ח"ו במציאותו ית' ובזה מובן האומר שמע שמע וכו' וקשה למה אמר שני פעמים, וצריך לומר כי מעיקרא לא איכוון דעתיה, דהיינו שהיה לו איזה מחשבה זרה, אמנם אם ידע ששם גם כן הוא מציאות השם יתברך לא היה צריך לומר שני פעמים שמע, וזהו צחות לשון הש"ס מחינן ליה במרזפתא דנפחא, והכוונה כי המחשבה עצמה הוא מכה את האדם כמו במרזפתא דנפחא כדי לתקנו ולהעלותו, ולמה הוא חוזר פעם שנית לומר שמע כאילו ח"ו בפעם ראשון לא היה שכ מציאות השם יתברך, ונמצא הוא מקצר במציאותו יתברך ובקבלת עול מלכות שמים, ולכך אמר משתקין אותו ודפח"ח:
...
ופעם אחת שאל השואל למורי זלה"ה אם אמר כמה תבות בקריאת שמע ובתפלה בלא כוונה אם רשאי לחזור פעם שנית ולאומרם בכוונה, ואמר בזה הלשון הלא ידוע ומפורסם שאין לך שום דבר שלא יהיה בו מציאות השם, אפילו מחשבה חיצונית שם יש גם כן ניצוצות קדושות כנודע, ואם כן אם אמר כמה תבות של תפלה בלא כוונה רק במחשבה חיצוניית, אם כן באה אותה המחשבה להוציא ממנה ניצוצות כנודע, ואם יחזור ויאמר פעם שנית אז הוא מורה שפעם הראשון לא היה שם שום מציאות השם והוא מקצר במציאות השם יתברך, גלל כן אל יאמר פעם ב', רק יהרהר במחשבה ובכוונה אותן התיבות שאמר בלא כוונה, כל זה שמעתי בשם מורי זלה"ה ודפח"ח:
(בן פורת יוסף ד"ג ע"ב וע"ג. וע"ש עוד דנ"ג ע"ד):

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי חפציאלי » ה' דצמבר 13, 2018 1:29 am

http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... h=2312ובכן הפצת המעיינות זכרוני לא כיזב הנה העלים לתרופה ב"ה חנני ה' בזיכרון כן נזכה עוד

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' דצמבר 16, 2018 11:26 am

לבי במערב כתב:
היא שיחתי כתב:על הגרי"ז ידוע הסיפור על עשב שבקר"ש

מהו הסיפור?
תודה מראש.

אינני זוכר מקור הסיפור, ואולי הוא אינו כ"כ ידוע..
מה שאני זוכר הוא שהוא ניסה לבטאות מספר פעמים את המילה עשב שבקרי"ש שיהיה מדוקדק כראוי, ולבסוף אמר את תיבת 'עשב' ביידיש
אמנם אם כן אין מכאן ראיה למי שברצונו לומר את אותה התיבה כמה פעמים לצורך כוונה

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: לחזור על תיבות בתפלה לצורך כוונה

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' ינואר 07, 2019 3:19 am

מצאתי הערב (יא"צ של מהמר"ם שיק) בשו"ת מהר"ם שיק (חאו"ח סי' לא אות ה) וז"ל:
דכבר אמרו חכז"ל [סוכה נ' ע"א, בבא בתרא צ"ז ע"ב] דבכמה דברים צווח הנביא מלאכי [א' ח'] 'הקריבהו נא לפחתך הירצך' וגו'. וכן כאן, אם יאמר איזה בקשה לפני המלך ויכפיל וישלש התיבות, וכי ישמע לקולו ובקשתו, קל וחומר בן בנו של קל וחומר לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ב"ה לא יעשה כזאת בישראל.


ואם מישהו יכול להוריד את ה"עלים לתרופה" שצויין כאן לעיל לתועלת כולם


שו"ר שנידון כאן viewtopic.php?f=17&t=14727#p138383


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 399 אורחים